Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Weppigallerian rakentaminen?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 26 Heinäkuu 2008.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Laitoin tänne kun en tiennyt minne muuallekkaan näin nörde-spesifistä juttua kirjoittaa...

No niin. Asiahan on sillä tavoin että nettisaittini on joomlan päälle rakennettu. Koska joomlaan ei ole tietääkseni vieläkään saatavilla kunnollista galleria-pluginia, ratkaisin galleria- ja portfolio-ongelman pistämällä muilla keinoin tehdyt sivut IFRAME:na tuonne.

Ok, se toimii kohtalaisesti. Ongelmia kuitenkin on, esimerkiksi yksittäiseen kuvaan linkkaaminen on vaikeaa, sillä harva käsittää että se kuva on siellä IFRAME:ssa, ei siellä linkissä joka selaimessa näkyy.
    Muutenkin, framet ovat aina olleet aika kammotus.

Plussaa tässä lähestymisessä on se, että en joudu olemaan joomlan karkkivilkkuvalo-"gallerioiden" varassa vaan voin tehdä minkälaisen toteutuksen vain hyvin yksinkertaisinkin keinoin.

Portfolion päätin aikanaan tehdä Porta-ohjelmalla.
    Nyt kuitenkin on niin, että Safari:ssa tuo ei näy oikein, eikä FF3:ssas. Eli se menee uusiksi.
    Ei ole iso juttu, muutenkin portfolion kuvia pitää hieman uudelleenvalikoida.

Mutta kun muuttamaan ryhdytään niin miksei samalla korjaisi muutakin?

Joten otan vastaan vinkkejä siitä kuinka tuo galleriapuoli kannattaisi toteuttaa? Ottaa vain php taas kauniiseen käteen ja vääntää joomlaan plugini?

Kludgena mietin sitäkin, että nykyisen galleriani leiskan muuttaisin sellaiseksi, että siinä on mukana kotisivuston leiska, silloin se näyttäisi että se on koko ajan sama saitti - vaikka url-kenttä tietysti paljastaisi ettei ole. Samoin tämä lähestymistapa toisi ongelmia kaksikielisyyden suhteen. Nykyään galleriassa on tekstit englanniksi ja suomeksi, mutta muuten saitti on kaksikielinen; kaksi erillistä sivustoa, jotka ovat linkitetty toisiinsa "suomeksi" ja "english" -linkkien välityksellä.

Jos galleriaan tekisi tuon leiska-kludgen niin tuleekin ongelmallisemmaksi tuo kielilinkki. Eihän galleriaan saa mitenkään tietoa siitä, että ollaanko englanninkielisellä puolella vai suomenkielisellä (ok, saa jos alkaa leikkimään cookieden kanssa).

Siltikin.. No heittäkää nyt ajatuksia ilmaan :)

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Weppigallerian rakentaminen?

Joku ilmanen ja helppo HTML-editori ja kuvat yksinkertaisesti esille. Ei kai siihen kummempia tarvii jos haluaa oikeasti toimivat sivut. Helpot toteuttaa, päivittää ja käyttää.

Itellä ne kuvat on yhdellä sivulla vierekkäin taulukossa nykyään, ennen oli linkit eteen ja taakse yksi kuva kerrallaan, mutta se oli päivitysten kannalta hiukan raskasta.

3. J.Vuokko

8 192
    63
    48

html:llää en enää "näillä ikävuosilla" viitsisi kirjoittaa ja luoda sillä saittia, jonne olisi tarkoitus jopa tehdä vähän päivittyvääkin tietoa.
    Siksi päädyin aikanaan Joomlaan.

Joomlahan kyllä tarjoaa mm. coppermine-bridgen, mutta coppermine tuntuu sellaiselta bloattikapistukselta, että pelkkään sen konffaamiseen ja säätämiseen mieleisekseen menee enemmän aikaa varmaan kuin joomla-pluginin tekoon.

Mulla on myös itse tehty unix shell-skripti, joka generoi hieman vastaavanlaisia gallerioita kuin nuo omani, mistä vain kuvia sisältävästä hakemistosta lennossa... Mutta ongelma on sama: pitää ottaa omalle saitille iframe:ssa, mikäli haluaa että saitin muu osa säilyy kokoajan käytettävänä (mun saitilla mm. yläosan linkit).

4. kb

kb

2 235
    0
    0
  5. jopu

jopu

12
    0
    0

Sitten Gallery | Your photos on your website on varmaan sama? Se on aikamoinen monsteri mutta kun ymmärtää sen periaatteen ja tietenkin on php on hallussa niin siitä saa kyllä muokattua vaikka mitä... siinä on mukana paljon kaikenlaista "sälää" (plug-innejä) - tarpeellisia tai ei... kukin päättäkööt itse.

Itse olen loppusuoralla oman saittini kanssa (tosin just nyt on vähän jäissä). "Perhealbumi" tyylinen galleria onkin jo online jota ei kyllä kauheasti ole edes muokattu.

6. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Mulla on kans noita perhe-albumeja ja muita netissä... Kaikki tuolla JAlbumilla generoituna. Lähinnä siksi, että en tykkää näpytellä meta-dataa kuvatiedostoon, sieltä ne kuitenkin aina onnistuvat katomaan jossakin vaiheessa.

Joten oma lähestymistapa on se, että pelkkä tiedosto "kuvan nimi" tai "kuvan nimi.txt" sisältää kuvatekstin, vastaavasti "title" tai "title.txt" gallerian otsikon... "description" / "description.txt" sisältää galleriaa kuvaavan tekstin, miten pitkän sitten haluaakin.

Ei käyttöjärjestelmä, kuvaformaatti yms. riippuvuuksia =)

Toki metadata helpottaisi siinä mielessä että taitaa nykyään systeemit osata etsiä tiedostoista metana olevia hakusanoja jne. Mutta jos samasta kuvasta haluaa vähän erilaisia kuvatekstityksiä vaikka? Ei taida Exiffit riittää.

Ja kantaankaan en halua noita dumppailla.

Summa summarum. Oma kustomoitu JAlbum-pohjainen on kivan joustava - mutta tuo IFRAME-ongelma :S

EDIT:

Se unohtui mainita, että gallerian olisi hyvä kulkea käsi kädessä oman arkistointitapani kanssa.
    Kirjoitan negalehti/dialehti -kohtaisen A4-liuskan käsin, jossa on sitten kunkin kuvan numero ja kaikkea mielenkiintoista ja vähemmän mielenkiintoista informaatiota siitä. Aika epämääräisessä muodossa.

Tietokoneistettuna arkisto on ollut projektina vasta vuodesta 1994 lähtien. Monta toteutusta olen tehnyt liki valmiiksi, mutta kaikki ovat jääneet sitten. Siksi olen pikkuhiljaa päätymässä joko suoraan taulukkolaskenta-ohjelman "väärinkäyttöön" tai yhden (maksimissaan muutaman) taulun SQL-kantaan.
    Kummastakin saisi helposti imaistua kuvan nimen (kuvatiedoston nimen alku on kuvan arkistokoodi) perusteella ulos dataa siinä muodossa, että noita kuvatekstejä jne. voisi tuottaa jopa automaattisesti.

Olenko nyt jo ihan hakoteillä suunnitelmieni kanssa - nouseeko menneisyyden syövereistä *nix-hörhö ja hakee vääränlaista ratkaisua?

7. Vs: Weppigallerian rakentaminen?

Laitetaas näin:

Löytyykö persoonaa joka gallerian tekisi, nimellistä korvausta vastaan ?

Yksi helppo vaihtoehto olisi tietysti HugeDomains.com - WebNoter.com is for sale (Web Noter)
    tms. HELPPO käyttöinen www sivujen luonti ohjelma, kun ei oikein nuo hommat ole hanskassa...

8. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Eikö noita helppoja kotisivujen luontiohjelmia ole myös ilmaiseksi saatavilla useitakin?

Tuohan on maksullinen palvelu... No tietysti jos olet halukas maksamaan tuosta.

Mutta jos kotisivusta on tarkoitus tulla sellainen pienimuotoinen galleria / portfoliolio, niin sen tuottamiseen on useampi valmis ohjelma (oma sivustoni on ehkä vähän erikoistapaus eikä siksi onnistu valmiilla).

9. Vs: Weppigallerian rakentaminen?

Juu mullekin kelpaisi joku helppo ilmainen sivun teko. Kun ei ymmärrä itse tuosta koodaamisesta mitään.

Jari J

10. Vs: Weppigallerian rakentaminen?

VS: <COLOR color="green"]xxx</COLOR>

11. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

iWeb - Wikipedia

12. Vs: Weppigallerian rakentaminen?

Tarkennetaan vielä EI lontoon tai pariisin tms. kieltä jutteleva ohjelma.
    Ei taivu kun Suomi ja joskus lanne ;-)

13. Vs: Weppigallerian rakentaminen?

No iweb löytyy kyllä suomenkielisenä. Just ekan kerran aloin kattelemaan sitä, ja kyllähän tuo näyttää melko pirun hyvältä ja simppeliltä. Jopa minä osaan sillä saada ainakin normaalit sivut aikaiseksi. Se, että saanko kuvagallerian toimimaan on eri asia...

Edit: Kyllähän tuo näemmä onnistuu ihan liiankin helposti. Noin 30 minuutin kokemuksella sain 3 sivua tehtyä, joista yksi onpi kuvagalleria. On se mukavaa Macillä tehdä näitä kun se vaan yksinkertaisesti toimii...