Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji Acros

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Kona, 31 Toukokuu 2024.

1. Kona

Kona Well-Known Member

1 669
    1 695
    113
    Vähän pidempään kuvanneet muistanevat hyvin Fujifilmin legendaarisen b&w filmin Acros 100: hienorakeisen, laajan sävyalan, hyvin valotuksen poikkeamia sietävän, kalliin mustavalkofilmin. Filmikuvauksen alamäen myötä Fuji lopetti tämän mainion filmin tuottamisen.

Jokin aika sitten filmikuvauksen globaalin uudelleen keksimisen myötä markkinoille ilmestyi Acros uudestaan: nyt Fujifilm Acros Neopan 100 II nimisenä. Filmin saatavuus on ollut heikko, mutta nyt yht’ äkkiä kaikki fotoliikkeet ovat hankkineet varastot täyteen tätä kallista filmiä, ja tarjontaa on paljon.
    Niinpä ostin vähän niin kuin varmuuden vuoksi tätä kallista filmiä 10 rullaa (135 ja 120). Ennen kuin alan kuvaamaan kyselen, onko kenelläkään vielä kokemuksia tämän Neopan II filmin ominaisuuksista: valotuksesta, valotusvarasta, kehityksestä, kehitteistä ym. oleellisista muuttujista filmin järkevää käyttöä ajatellen?
    Testien perusteella jälki näyttäisi olevan todella miellyttävää; sävyalaa riittää ja terävyyttä. Kehityskokemuksia en ole vielä havainnut.

2. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63
    Oi... tavallaan hieno uutinen.
    Valitettavasti pimiö on "telakalla", mutta ehkä digitointiin...
    Siis mulla ei ole mitään annettavaa tämän uuden version käyttäytymiseen, mutta alkuperäinen Acros oli jumalainen 1-3 Perceptolin kanssa.
    Jos tavoitteena on nega pimiöön, en jättäisi Perceptolia huomioimatta.
    Trv. K

Kona tykkää tästä.
  3. hoffig

hoffig Member

52
    23
    8
    Mulla on vielä testaamatta Acos II, kun pitää näppäillä pakastimessa olleet vanhemmat Acros:t ensin alta pois.:)
    Ostin joitain rullia II:sta pakastimeen vanhan loppumista odottelemaan, koska resiprookki on datalehden mukaan ainakin erinomaisesti hallittu, mikä ei ole yllätys Fujin aiempi tuotanto huomioiden. Yökäytössä se voi äkkiä olla lyhempiä valotusaikoja vaativa kuin esim. 400 vauhtiset, joille pitää sitten kertoa aika monella kun valoa on vähän.
    Harmi ettei tuota ole 4x5 koossa tai sitten ei ole vain tullut minulle vastaan. Toisaalta rullaperä 6x12 formaatissa on noussut muutenkin minun suosioon isolla kameralla viime aikoina.

4. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63
    Kuinkahan kirkas filmipohja tuossa uudessa versiossa on?
    Kipuilen mv-diaprojektin kanssa ja vaihtoehdot olisivat tervetulleita.

Edit:
    No, pian nähdään. Tilasin pari rullaa kokeeksi.

Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu 2024