Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Paristo on hyvä olla jos sillä saa hyvän valotusmittarin toimintaan, mutta kamerahan ei sitä silloin välttämättä tarvitse. 220 filmi on luullakseni jotakuinkin mennyttä aikaa. Ollut huonosti saatavaa ja tavallista kalliimpaa jo pitkään. Zeissilta varmaan löytyy laadukas 69 koon folderi (paljekamera). Toisenlainen vaihtoehto on 6x9cm tai 4x5'' palkki tai fieldi sekä rullafilmiperä. Kolmas vaikkapa Mamiya Press. Eikö näistä ollut puhettakin jo aiemmin? Paljekameroista taisi olla vähemmän?
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Esittelin ajatuksen kropata digitoinnin yhteydessä tuolla aiemmassa viestissä: Digitoin tarkentamalla esimerkiksi kinofilmiruudun kokoiseen alueeseen 9 x 6 negalla. Saanko saman tasoisen kuvan tarkuudeltaan, kuin jos kuvaisin kinonegan koko ruudun. Kysymys siirtyy optiikkaan (jos oletetaan ettei muita kuvan tarkuuteen vaikuttavia seikkoja ole): Onko keskarien optiikat samaa tasoa piirroltaan kinofilmikameroiden kanssa koko piirtoympyrissään. Vai meneekö se niin, ettei keskarilta tarvitse vaatia ihan samaa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Niin se on, että parhaat keskariobjektiivit yltävät samanlaisiin erottelukykyihin kuin hyvät kino-objektiivit ja useimmin näin on keskellä. Mutta niin kino-objektiiveillakin reunoille usein heikkenee... Pitäisi kuitenkin aina tarkastella ja vertailla kahta objektiivia keskenään eikä yleistää. Muistaisin että laitoin linkin yhteen vertailuun jossa oli Hasselbladin 40mm CF FLE ja Pentaxin sekä Mamiyan 645 laajakulmat. Siinä näki vähän miten laajakulmissa voivat asiat olla ja kuinka eri lailla suunniteltuja ne voivat olla siinä miten eri kuvausaukot vaikuttavat ja miten tasaista reunaan asti tai sitten keskelle painottunutta voi hyvä toisto olla. Jos kyse on todella sellaisesta piippauksesta että kriteeriksi laitettaisiin kinoruudun kokoinen kinokameran vertainen kroppi keskarista, voi pitää itsestään selvänä, että silloin valitaan vain parhaista parhaat - niin kuvausaukoista kuin kunkin järjestelmän objektiiveista. Niin on vaikka olisi Zeissin tai Mamiyan objektiivit, että valittava on niistä ja tarkkaan eikä jokainen sarjassa ole yhtä hyvä kuin eräät.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla "Vaatimus" lähtee siitä kuinka iso kuvasta tarvitaan ja miltä etäisyydeltä sitä katsotaan. Jos oletetaan, että silmä erottaa max 10 viivaparia / mm, niin siitä voi laskeskella montako viivaparia tarvitaan filmillä. Toivoen ettei viivapareja katoa matkalla filmiltä katsottavaan kokoon.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Koska silmä on noin tarkka lähietäisyydellä, tuosta saadaankin helposti käsitystä, kuinka äkkiä optiikan jyvät erottuvat akanoista kinokoossa. Kun millimetri suurennetaan kymmenkertaiseksi, saadaan ruudusta 36cm leveä ja silmä erottaa siinä koossa alle 100lp/mm kykynevän optiikan tarkemmista. Edellä näinkin hevanet sivulla joitain keskareita jotka jollain aukolla "jopa" ylittivät 100lp/mm jossain kohtaa kuva-alaa. Näissä hommissa trixit jätetään lataamatta sitten. Filmeilläkin on resoluutionsa rajat. Seuraavasta voi bongata muutamia mittauksia ison koon lasitavarasta. Lähinnä sellaista perinteistä lasia, eikä viimeisimpiä hyperteräviä vähän pienempiympyräisiä sarjoja digiajalla (jotka muuten olisivat usein omiaan myös hyvin kriittiseen keskarifilmikäyttöön). http://www.thalmann.com/largeformat/lightwei.htm
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Mitenköhän tällainen mittaetsinkamera toimisi harjoittelualustana: Mamiya Universal press, 6x9 Film Back Type3, Sekor 100mm F3.5 Lens esim tässä Japanista eBay:ssa: Mamiya Universal press, 6x9 Film Back Type3, Sekor 100mm F3.5 Lens Buy it now hinnalla EUR 275.85 + shipping EUR 41.38 (+ tullit ja alv) Tuhon saa myös tarkennusta ja rajausta varten lisäosan: Mamiya Ground Glass Holder Universal 6x9
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ihan varmasti kätevä harjoittelukappale, jos toimiva (siis suljin ja filminsiirto). Muistettava on kuitenkin, että vekottimet ovat 60-luvun juttuja, täyttävät 50 vuotta näinä aikoina. (Minulla oli joskus -63 Mini, ihan kiva auto silloin, mutta enpä mielelläni ajelisi enää.) Samalla rahalla saa semmoisen Fujin 690-mallin, suositelen kummiskin. Yksinkertaisempia ja rakenneratkaisut ovat paljon uudempia.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Osta pois vaan. Tuossa on viimeisin rullafilmiperä jossa laukaisin ja tuo on viimeisin malli eli -69 ilmestynyt. Luulisin että sitä tehtiin vielä 80-luvulla. Järjestelmä sentään johon on olemassa hieno objektiivisarja. Mittaetsinkin. Ja tuo yksilöhän näyttää erittäin hienolta ja siitä pääsee siksikin varmasti edelleen eroon jos siihen joskus tulet. http://moominsean.blogspot.fi/2010/02/mamiya-universal-vs-polaroid-600se.html http://photo.net/medium-format-photography-forum/008dCq ed. Siitä puuttuu se takapalje, jota aiemmin tässä kummastelin. Mitähän sillä olisi oikeaa merkitystä... aiemmin kelasin että lähietäisyyksille saisi tarkennettua koska vetämä siitä pitenee ja samalla jopa käännettyä. Silloin ainakin vaatisi sen tähyslasin ja tarkennusjutskan. Mutta siis Universalissa ei ole takapaljetta näköjään. Mulla ei tosiaan ole tällaista ollut, mutta muistan parikin kertaa sellaista kummastelleeni ja ihastelleenikin livenä. Yhdellä opiskelukaverilla oli tällainen, henkilökuvia ainakin teki. Ja oli vielä vuosien päästäkin kun uudemman kerran näin. ed. En tuota asiaa muista, miten nuo laukaisuhommelit oikein siinä meni. Että ota kuitenkin vielä selvää mitä eroa kuvauksessa (toiminnassa) on kahvaan + lankalaukaisinyhdistelmään. http://www.ebay.com/itm/252254593738
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tällaisetkin jäi tarkempaan syyniin, kun 6 x 9 kamera-trahteeria ihmettelin: ZEISS IKON NETTAR 6X9 OBJEKTIV NOVAR-ANASTIGMAT 1:4,5/105 mm MODELL:517/2 EUR 99.00 + Shipping: EUR 15.00 Saksa Fujifilm GW690III, EBC Fujinon 3.5/90 EUR 406.86 + Shipping: EUR 26.25 Tanska Mutta jotta pääsis kunnolla valokuvauksen perusajatukseen kiinni, niin: Pitää noita palkkikameroitakin hieman katsastaa, jos löytyis 6x9 120 perällä varustettavissa olevia.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Viimeksi mainittu... Kolmosversio, hiukan kalliimpi, vanhempia saa halvemmalla, Japanissa ehkä 250. Mutta, hieno laite. Itse ottaisin just sen ilman muuta.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Käytännössä kaikki. Ns. Graflock- tai International back on melkein ainoa, mitä niissä on, ja vastaavasti melkein kaikki perät sopivat. Ohut rullafilmipidin, joka menee jousikiinniteisen tähyslasikehyksen alle laakafilmikasetin tapaan, on kätevämpi kuin sellainen, jossa perän joutuu irrotamaan. Tästä taisikin olla edellä jo puhetta.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Kyllä noissa voit ajatella että lähtökohtaisesti kaikkiin sopii rullafilmiperät. Poikkeukset on sitten poikkeuksia, joista itselleni ei tule heti mieleen yhtään palkkia, mutta joitain puufieldejä, joissa ei ole graflok kiinnitystä, jolloin pitää olla tähyslasin alle työnnettävä perä. Joo tämä asiat taisi tulla jo, mutta kertauksen kertausta tämä olkoon, kun Sakkekin ehti. Monta kertaa asiat pitää kysyä. Ja on täällä kyllä erinomainen vastauspalvelu. Automaattinen suorastaan.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Mä ajoin joskus kaverin Minillä, ja polkimet oli niin lähellä toisiaan, että jarrua ja kaasua painoi samalla polkasulla) Toista oli mun eka auto: Fial 600. Sillä tehtiin tyttöystävän kanssa lapinmatkakin. Rovaniemen paikkeilla oli pitkä loiva alamäki, ja ajettiin kilpaa rättisitikan kanssa. Fiat voitti) Oli ne testosterooni-huuruisia aikoja)
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Kiitos vaivannäöstä kaikille. Hankalaa tää olis ilman asiat osaavia keskustelukumppaneita. Tää tuntuu menevän kierroksina ja samat kysymykset palaa pöydälle, mutta hieman paremmin täsmentyneenä. Ainakin siltä tuntuu. Onhan toi päätös kuitenkin jossain vaiheessa tehtävä, ja varmasti silloin tuntuu epävarmalta. Oli tätä sitten missä määrin vaan yrittänyt itselleen selvitellä. Joka tapauksessa vastaukset on saaneet mut miettimään muitakin näkökohtia, kuin mitä mieleeni on tullut. Toivottavasti tää keskustelu antaa muillekin samassa tilanteessa oleville tukea ja näkökulmia ajatuksille.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tässä on ehdoteltu jo kaikenlaista, joten laitetaan vielä yksi helppo ratkaisu harkintaan eli Minoltan 6x6 TLR tuolta: http://www.svhy.org/osto-myynti-palsta/ Mun mielestä kauneinta jälkeä tekevä 6x6, ei oo muita ikävä. Ok, Fujin 6x9:n ja monen muun keskarin kuvat ovat ehkä aavistuksen "tarkempia", mutta paljon "rumempia". Tuolla Minoltalla voi hyvin testata konseptia ja samalla vaivalla saa näyttäviä negoja, jotka kestävät kyllä kaikenlaisen arvostelun, kunhan ovat oikein valotetut ja kehitetyt. Toisaalta koko ajatus hankkia filmikamera digitointia varten resoluution takia on vähän outo ellei käytössä ole järeä skanneri. Tuolloin ehkä 4x5" voisi olla selvästi "parempi".
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Taas on tullut käytettyä puoli päivää selaten kameroita ja niistä kertovia tekstejä. Tällainen jäi haaviin lähinnä sen kompromissiominaisuuksien takia: - Siinä on palkin liikunnot - no se on palkki - Siinä on valmiina 6 x 9 rullaperä - Sillä voi kuvata jopa käsivaralta, kun kameran manuaai "Plaubel Peco Junior Manual" sanoo: [QUOTE> [/QUOTE] Tällainen: Plaubel Peco Jr. [6x9cm] View Camera Hinta: 449,00 € Tämä olis kuitenkin jo sen hintainen, että kameran pitäis olla enemmän kuin ihan pelkkä kokeilujuttu.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla kompromissi 6x9 palkki voi kuulostaa houkuttelevalta, mutta se kompromissi kannattaa tehda toinsinpain. eli kayttaa keskariperaa 4x5 kamerassa. 6x9 mattalasin tahystely ei oo mikaan erityinen nautinto, samoin kaikki liikkeet on suhteessa pienempia ja tarkempia. ne on siron nakosia ja natteja varkkeja, mutta ei se kokoerokaan ole niin suuri. 4x5 on varsin kompakti kamera. ton alyttoman kelailun sijaan, kannattaa vaan hommata joku. osta alkuun halpa kamera, koska jos alkuinnostus ei kanna niin ei ole hirveita summia kiinni kamerassa. ja alkuinnostuksessa ei oikeasti tarvi sita taydellista kameraa. innostus kantaa pitkalle, jos kantaa. eika ole olemassa yhtaan erityisen huonoa kameraa, ainakaan en ole koskaan sellaista loytanyt. Yleensa mita laiskemmaksi kuvaaja kay, sita taydellisempaa kameraa se yrittaa etsia. paras alottelijan kamera on se, jonka saa ensimmaiseksi kateensa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Marjala & Ekman eli Kuvasiskot taisivat kuvata jokseenkin kaiken '50-luvulta eteenpäin Plaubel Pecolla. En tiedä, kelpaako se tuottamaan skannauskelpoisia negatiiveja, mutta Life-lehden kansikuvan sillä on saanut aikanaan otettua kyllä.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Jostain oon päässyt siihen käsitykseen että siskosten kuvien hyvyys sai uutta ulottuvuutta melko perusteellisen retusoinnin avulla. Sitä tietysti kaikki kunnon muotokuvaajat teki(e)vät jossain määrin.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla toi muotokuvan retusointi, varsinkin ammattilaisilla, on aina ollut hyvin merkittavassa roolissa. varsinkin taalla foorumilla on usein se kummallinen usko etta kuvat tulee suoraan negalta, ilman vedostusta.. rajausta ja kaikenlaista muokkausta. en usko etta tama on patenyt koskaan kenenkaan kuvaajan kohdalla.