Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Yleinen vika: peilin vaimennusvaahtomuovi on iän myötä muuttunut tahmaavaksi möhnäksi. Ks. http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Vaikka kameratekniikka on paljon kehittynyt tämän vuosituhannen puolella, on tosiaan yksi olennainen juttu kokonaan keksimättä: peilitön peilikamera. Suunnittelijoilla on vielä duunia. (Tärähtämättömiä ovat myös mittaetsinmallit, päällimmäisenä Fuji 690-mallit. Pitäisin sellaista ylivertaisena kottaraispönttöön nähden, jos lähtökohtana on kuvaaminen, niinkuin aloituksesta voi päätellä. Jos taas museotavaran räpläys on se tärkeä asia, on toki nimenomaan Rolleiflex asiaa.)
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ton Pentax:n kokemuksella voisi sanoa, että mitä vähemmän sähkötekniikkaa ja liikkuvia osia, sen parempi vanha kamera. Tarkentaakseni termejä verhosuljin ja keskussuljin (onko siis näin, olenko yhtään jyvällä): <LIST> <LI> Verhosuljin liikkuu vain yhteen suuntaan, vertikaalisesti tai horisontaalisesti, ja kun se potkaisee, pyrkii kamera liikkumaan vastakkaiseen suuntaan, mistä syntyy tärähdys</LI> <LI> Keskussuljin muodostaa pyöreähkön aukon (siitä nimi), jolloin rekyylivaikutusta ei synny? Tai keskussulkimen rakenne on sellainen, että aiheuttaa rekyylin vastakkaisiin suuntiin, joiden summavektori on 0?</LI> </LIST> Kuinka näissä on objektiivien vaihto toteutettu. Vastaan tuli kyllä mittaetsimellä varustettuja "pokkareita", jotka käyttää 120-filmiä. Kuvaushommakin on jo tiedossa: Ensimmäinen homma olis kuvata testikuvat ColorChecker-kloonista VMP:n algoritmikehitystä varten. [hr][/hr] Toi Mamiyan RB67 tuntuu edelleen vetovoimaiselta järjestelmältä. Siihen saa järkevään hintaa osia ja järjestelmä on hyvin modulaarinen. Saa kasattua kameran jota tarvitsee. Peili niissä on vaan pahuksen iso ja aiheuttaa melkoisen täräyksen käsivaralla kuvatessa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Kyllä tuo selostus sulkimien toiminnasta taitaa paikkaansa pitää. Englanniksi keskussuljin on leaf shutter. Nimitystä lehtisuljin näkee jonkin verran. Se aukeaa keskeltä alkaen ja viimeksi aukeavat reunat. Sulkeutuminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä eli viimeksi sulkeutuu keskeltä. Tuossa kuvia. Verhosulkimien rakenteessa ja toiminnassa on melko suuria eroja. Joissain on pystysuuntainen lamellisuljin osattu tasapainottaa todella hyvin, varhainen esimerkki Nikon F4. Mekanismiin liittyy jonkinmoista vastavipua ja jarrua. Vaakasuuntainen verhosuljin taas on parhaimmillaan niin hidaskin että se voi olla melko pehmeätoiminen ja osansa tähän vaikuttaa rakenne, jossa verho rullautuu kuin ikkunan rullaverhossa konsanaan. Verho on näissä kangasta (Leica M filmikamerat) tai yllättävän paljon kankaan näköistä titaania (Nikon F, F2, F3). ed. metallilamellisuljin -> lamellisuljin, F4, hiilikuitua Peili on pöntössä hankala, koska linnut saattavat käydä peilikuvansa kimppuun. Kaksisilmäisellä peilikameralla (TLR) on omat ohittamattomat etunsa, joita ei mikään muu kameratyyppi täysin korvaa. Näin voidaan toki sanoa niin mittaetsinkameroista kuin yksisilmäisistäkin peilikameroista (SLR). http://www.tlr-cameras.com/history.htm
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Terve Asian vierestä. On ihan pakottava tarve saada Retromallin fieldi. Siis sellainen jossa puuosia. Miksikö sellainen? No kun siinä on niitä puuosia, on varmaan paras vastaus. Olen katsellut Nagaoka Seisakusho ja Tachihara mallisia, vaan ei ihan sellaisia rahoja haluaisi vielä laittaa...kun Optiikkakin ja Filmikasetitkin pitäisi hankkia. Kokemusta Fieldistä? Noe Ei. En edes ole koskaan nähnyt kuinka Filmikasetti laitetaan kameraan, puhumattakaan siitä miten filmi laitetaan kasettiin ja otetaan pois. Olisiko kellään ehdotuksia? 4x5 koko varmaan aluksi riittäisi. Esa ps. Asun tässä ihan keskisuomessa, siis Oulussa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ehdotan Toyon 45C-fieldiä, vaikka siinä ei ole kovin paljoa puuta.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Suurin ero on negakoko; 6x6 on vain vähän pienempi kuin kino (juu, ei tarvitse selittää), eikvätkä keskarin ison negan edut oikein tule esille, ainakaan jos rajaa kuvaa muuksi kuin neliöksi. 67-koosta saa käypäisen neliön ja lisäksi suorakaiteenkin. Toisekseen kottaraispöntöt ovat normaaliopiskalla; laajakantti- ja tele mallit ovat harvassa - Mamiya nyt tietysti on vaihto-opiskoilla, mutta järkyttävän iso rohjo. Kolmanneksi ne ovat useimmat aika iäkkäitä, palkeet alkavat murentua niinkuin muutkin osat. Onhan niitä hyväkuntoisia, mutta enemmistö vammaisia jollain lailla. Neljänneksi, käsiteltävyys toki on makuasia, mutta useimmissa pöntöissä on filminlataus ja siirto perseestä, tähystely vaivalloista ja tarkenteleminen satunnaista. Kyllä niillä kuvata voi, mutta tosiaan, jos vekottimen hipelöinti ei ole se pääasia, niin joku edes 80-90 vuotta modernimpi rakenne voi olla antoisampi Viidenneksi, ilman prismaa kestää hetken aikaa totutella etsimen peilikuvaan; ainakin liikkuvaa kohdetta kuvatessa kääntää alkuun väärään suuntaan. Kyllä siihen tottuu, samoin kuin pitämään jääpuikkoa perseessään. Edit: Keskarin etu tai syy kuvata rullafilkalla on ennenkaikkea kuvan laatu. Se valitettavasti vaatii kohtuullisen hyviä objektiiveja, mielellään alle 50 vuoden ikäisiä, monikalvopäällystettyjä jne. Vaikkapa Fujilla niitä on kohtuuhintaan; Contax jne. toki, mutta at a price.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla "Peili niissä on vaan pahuksen iso ja aiheuttaa melkoisen täräyksen käsivaralla kuvatessa." Yleinen harhaluulo. Ei se aiheuta, täräyksen mahdollisuus on RB67:ssä poikkeuksellisen pitkälle eliminoitu. Olen sillä kuvannut käsivaralta normaalin katsomisen kannalta tärähtämättömiä kuvia suljinajalla 1/4.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla "Joissain on pystysuuntainen metallilamellisuljin osattu tasapainottaa todella hyvin, varhainen esimerkki Nikon F4" F4:n lamellit ovat hiilikuitua eivätkä metallia.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla No niinpä tietenkin, materiaalikirjo kasvoi edelleen! Sanotaan sitten lamellisuljin. Enkun Wikipediassa Focal-plane shutter ja Leaf shutter. Ensimmäiset on jaoteltu Two-curtains ja Vertical travel tyyppeihin. Meillä two-curtain on rättiä ja kangasverhoa, vaikka sitten Nikonin titaania. https://en.wikipedia.org/wiki/Focal-plane_shutter Kun materiaaleja on sen verran runsaasti, ehkä meilläkin voisi puhua vain pysty- ja vaakasuuntaisista verhosulkimista. Toisaalta rättisuljin on kiva nimitys vaakasuuntaiselle kun se on kuin näyttämön esirippu.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Yllättäviä ongelmia yllättävissä paikoissa! Vaikka mun testikuvatarve ratkesi ppohja:n ystävällisellä avustuksella, niin keskarin hommaus ei kuitenkaan ole kuopattu. Vielä. Nyt on vaan taas varaa miettiä asian laitoja perusteellisemmin, kun ei ole aikataulupaineita. Täytyy tunnustaa, että olen tuota "Large format" Sinar:a (palkkikamera) miettinyt myös tässä välillä. Sen suurin ongelma on filmin koko ja filmin kehittämisen kalleus jos yhtään enempää kuvaa. No hieman myös kameran koko, mutta ei paljoa. Onko noihin (ison formaatin kameroihin yleensä) saatavilla keskiformaatin rullafilmiperiä adapterilla tai onko sellaisen modifioiminen muunmerkkisestä keittiöpöydän ääressä kuinkakin rento operaatio? Olis aikas kätevää saada kameralla sekä 60 x 60mm, että postikorttikoon negatiivia.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Filmi siinä maksaa mutta ei kehittäminen niin merkittävästi. Kehityttämisessä taas ei oikein ole järkeä, mutta voisihan sitä välillä joku toisillekin tehdä... harrastuksena. Nuo rullafilmiperät on jo mainittu muutamaan otteeseen. Erittäin hyvin on saatavilla. 6x7 6x9 ja 6x12 ovat yleisiä. Sinarilla on myös sellaista Vario-mallia, jossa voi säätää kokoa 645-612 välillä. ed. Taisit meinata että onko Sinariin omanlaisensa perät eikä standardit? Taidan jättää Sinarin tuntijalle tämän. Sinarin Vario malli on ainakin väliin työnnettävää mallia eli se sopii kaikkiin periin samaan väliin kuin laakakasettikin. Mutta sopiiko Sinariin myös Graflok (universal) jutskat? ed2. Tuoltahan se tieto näyttäisi tärppäävän. ed3. On olemassa sliding-periä rullafilkalle, jolloin ei tarvitse irrottaa mitään kun vaihtaa tähyslasin filmiin, mutta näitä taitaa olla enemmän digiperille kuten esim Mamiyan kasettikiinnitykselle (?). Ei tarvitse irrottaa mitään myöskään malleissa jotka työnnetään sinne jousikehyksen ja tähyslasin alle kuten laakakasetitkin. Ja kolmanneksi graflok kiinnityksen perät joissa pitää ensin irrottaa tähyslasi/kasettijousikehys ja sen tilalle kiinnittää rullafilmiperä. Kuuskutonen on siinä 56x56mm - 55x55mm ja 4x5'' pyöreesti 95x120mm standardikasetista mitaten.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tarvittava vedoksen koko saattaa olla yksi kriteeri kuvauslaitteiston (negakoon) valinnalle. Toisaalta voishan se mennä niinkin päin, että kuvaa isolle negalle ja siirtää rajausta kuvanottohetkestä harkitumpaan rajaukseen digitoinnissa ja/tai digipimiössä.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tuli vastaan tällainen väite kottaraispöntön "review":stä: [QUOTE> [/QUOTE] Kuinka paljon tärähtämätön kamera (peili- + suljin-herätteistä tärähdystä) sietää valotusaikaa käsivaralta. Oleellisesti enemmän kuin kino DSLR:t?
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Perinteinen nyrkkisääntö pisimmälle käsivaraiselle suljinajalle kinokoon kameroilla on sekunti/polttoväli eli 50mm objektiivilla 1/50s keskimäärin onnistuu. Sitten on isoja poikia jotka kehuvat ottavansa puolen sekunnin ajalla terävää. Kyse on ammuntaan verrattavissa olevasta laukaisutekniikasta. Ja on toisia joille tuo nyrkkisääntö ei ole lähelläkään riittävän lyhyttä aikaa. Totuus on laajassa haarukassa ja riippuvainen laukaisun onnistumistodennäköisyydestä, koska välillä onnistuu ja välillä ei, sekä terävän määritelmästä. Ota huomioon että pahakaan peilitärähdys tai mikä tahansa laukaisutärähdys ei juurikaan pehmennä terävyyttä kun aika tulee niin pitkäksi että kamera ehtii asettua enimmälle osalle valotusaikaa. Lisätään nyt vielä oma mielipiteeni ja havaintoni että 1/8s Nikon F2 tai F3 moottorilla välillä onnistuu ja välillä ei 50mm objektiivilla. Samanlaista 1/8s rajaa muistan täällä eräänkin hehkuttaneen Leica M ominaisuudeksi, mutta en siinä ole itse huomannut eroa. Huomattava paino- ja kokoero noilla kyllä on! Ja voipi onnistua 1/4s myös, mutta tietenkin todennäköisyys jo pienenee ja poika on kasvanut reilusti. (Näitä todennäköisyyksiä muuten näkee nykyään myös vakaajien testeissä.) Ja tuossa en tarkoita isoksi suurentamista ja pikselipiippausta, mutta tuollaista jotain 30x40cm kuvaa. Ettei katsojilla tule ensimmäisenä mieleen että tärähtänyt on vaikka vähän (nätisti) softi olisikin. Näissä pitäisi määritellä terävä jos haluttaisiin päästä mielipiteistä totuuteen. Samalla aiheen puinnista tulisi liian monimutkainen joten on helpompi vaan itse kokeilla. Absoluuttinen totuus on ettei terävää ole olemassa. Mikä taas riittää, liittyy myös jonkinverran heikoimman lenkin periaatteeseen eli yrittää löytää mikä terävyyttä rajoittaa kulloinkin. vihoviimeinen edit pojan kasvusta
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ei oleellisesti, minusta. Nykykameroiden vaimennukset ovat varsin hyviä, mitä ei vuosikymmenten takaisista aina voinut sanoa. Joku supiloukun kaltainen Pentax 67 lienee ääripää tärähdysherkkyydessä - laukaistessa heilahtaa hennompi kuvaajakin, saati sitten kamera (no, saa siihenkin keskussuljinobjektiiveja.) Riippuu tietysti kuvaajastakin jonkin verran, ja kameran ergonomiasta. Jotkut ovat hankalampia tukea esim. otsaan kuin toiset - kottaraispönttöä ei ilman prismaetsintä oikein voi otsaan tukea.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ihan samanlaisia peruskameroita nuo Nagaokat ja Tachiharat ovat kuin suurin osa. Siitä vaan. Et ehkä vielä halua mitään parempaa, kuten Ebonya. Melkomoisen retrolta kaikki näyttää oli puuta tahi ei. Niffe varmaan tarkoitti 45A mallia. Vahva metallinen Toyon klassikko. Universal (graflok) kiinnikkeet siinä.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ehkä pitäisit Mamiya 7 II kamerasta, 6x7. Objektiiveissä on keskussuljin. Laukaisun aika, jos on hyvä kuulo, kuuluu vain hiljainen krip. Minulla on tämä kamera.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ne eivät näytä retroilta, vaan ihan vain siltä kuin aina ennenkin.