Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 12 Marraskuu 2015.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Minuakin on pitkään viehättänyt Flexbodyn tapaiset pienet tekniset kamerat.  Varsinkin Arca-Swiss F-line 6x9. Mutta siinä taitaa olla muutamia heikkouksia harrastajan näkökulmasta:  Varsinkin laajakulmat, jotka piirtävät siihen kokoon hyvin, ovat todella kalliita verraten 4x5'':ssä hyvin toimiviin, koska niitten pitää kestää suurennosta enemmän.  Hasselissa on rajoitteena sen objektiivien piirtoympyrät. Tarkentaminen pieneltä tähyslasilta voi myös olla vähemmän juhlaa.  Kuitenkin mainittu Mamiya Press on todella houkuttava, varsinkin kun sen laajakulma on kuulemma erittäin hyvä eikä hinnalla pilattu.

    Että kyllä 4x5'' on minun valintani. Niihinkin saa rullafilmiperiä, jos kiinnostaa, extrana myös 6x12.  Mulla on Toyo 45A ja Tachihara.  Kiinnostaa kuitenkin myös, samoin kannettaviksi (ei raahattaviksi=):
    Toyo VX125.  Pitkälle "geared".
    Arca Swiss, muutamia variaatioita.
    Linhof Technikardan.  "folding monorail"
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    http://photo.net/classic-cameras-forum/00WZtN

    Tuota takapaljetta en tajua siinä mielessä, että kirjoittaja puhuu perspektiivin kontrollista, vaikka näyttäisi siltä ettei siinä välttämättä siirtoa saa.  Käännön saisi nähdäkseni vain lähikuviin.  Kellä olisi omaa kokemusta?


    ed. Luonnollisesti ajattelin tuota takatilttiä käytettynä niin, että se korvaa objektiivin käännön. Jos kuitenkin yksinkertaisesti vain käännetään takaa, tuleehan kuvaan toki mittasuhteiden muutoksia.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 134
    3 469
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Toveri todistaa:  Ihan oikea palkki rullafilkkaperällä on varsin paljon kätevämpi ja edullisempi, kuin joku monimutkaisempi keskariviritys.  - Jos siis säädöt haluaa.
     
  4. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 414
    1 065
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Totista totta
     
  5. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mutta millainen on sitten "oikea palkki", eikö edellä ollut Hasselin kuva ollut sellainen (mistä tuo sana "palkki" juontaa juurensa?). Oisko linkkiä sellaiseen, niin näkis vähän mistä on kysymys.

    Ymmärrän rullafilkkaperällä kameran perää, jossa voi käyttää rullafilmiä, esimerkikisi 120 kokoa. Onko muut ko'ot edes järkeviä.

    Kuulostaa järkevältä.
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    No se on just' näin. Samaa pätee myös TS-objektiiveihin :D
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Palkkikamerassa on kameran alla pituussuunnassa palkki.  Mutta kyllä fieldikin kelpaa, ainakin mulle. Palkeissa vaan on yleensä siirrot laajimpia.  Löytyy myös edellä mainitsemiani helpommin kuljetettavia 4x5'' palkkeja (Sinaria pienempia tai pienemmiksi pakattavia ja keveämpiä.):

    http://www.arca-shop.de/de/kameras/f-line
    http://www.ebay.com/itm/262170933615
    http://www.toyoview.com/Products/VX125/VX125.html

    http://linhof.com/category/linhof-camera/?lang=en
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Field-kamerassa on sitten ilmeisesti "field"?
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ei taida olla. Jos sen sinne kentälle asettaa niin sitten kai?  Kannattaisi kysellä kirjastosta. Ei näitä ole samoin missään netissä selostettu kuin kirjoissa.


    ---------------------

    Noi keskariversiot (palkit ja muut) ovat enemmän omillaan digiperien kanssa.  Siinä on varsinainen syy, että niitä tehdään nykyään. Samoin uusia huomattavasti terävämpiä optiikkasarjoja niihin.  Filmikäytössä haittoja verraten isoon kokoon tulin jo edellä luetelluksi.
     
  10. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    On myöskin keskikoon pikkupalkkeja, esim. tällainen (minulla ei ole suhteita tuohon myyjäyritykseen): https://kameratori.fi/plaubel-peco-jr-6x9cm-view-camera
    Tuossa taitaa olla kaikki mahdolliset liikkeet. Noissa ainakin on valttina pienempi koko verrattuna 4x5 palkkiin sekä rullafilmin helppous ja halvempi hinta. Toki 4x5 kameralla voi kuvata myös rullafilmille.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kameratori (Plaubel Peco Junior):  "Todella siistikuntoinen pikkupalkki isoformaattiin siirtymistä helpottamaan."

    Onhan pieni kaunista, vaan missähän se helpotus oikein piilee, jos ei osta suoraan sitä mitä tarvitsee / tulee tarvitsemaan...  Keskari ei ole iso, siitä on lähdettävä.  Toisaalta tuollaisen hankkimalla kannattaa mieluummin asennoitua niin että sitä sitten käytetään eikä se ole korvike millekään.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 134
    3 469
    113
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Cambo on hyvä ja toinen hyvä vaihtoehto on Toyo 45C.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Että tosi paljon voisi olla toistakin mieltä, kun harvinaisesti uudelleentarkentamista välttää.  Tuossa nyt vaan ei mennä niin paljoa pois tarkasta kun tilttaa. Basetiltillä kun säätää heti ensimmäisenä sinnepäin, mitä katsoo kohteen vaativan, niin menee paremmin.  Mutta typerää olisi myös uhota että taito kaiken voittaa, sillä jokainen mukavampi säätö on aina mukavampaa ja tervetullutta.  Kunhan niitä viitsii kantaa.

    (Jos nyt ylipäätään täytyy kantaa.  Tältä näkökannalta laitan itse axis tiltin samaan sarjaan eli mukaviin helpottaviin säätöihin kuin jokaisen "geared" toiminnon.  Miten sen nyt suomentaisi.. hammasratasvälitykset nupista pyörittäen. Tuossa esimerkiksi on monenlaista, mutta vain basetilt.)

    Mutta onhan niitä kehittyneempiäkin tilttejä kuin "axis"?

    http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?62126-Base-Tilt-versus-Axis-Tilt


    Tässä parit huvittavat kuvat, kun kamera on ihan mutkalla. Niitä näkee myös myynti-ilmoituksissa.  :D  Palkeen mutkaan voisi laittaa peilin!  Vaan muuten juuri tuota pohdintaa, mitä kukin tarvitsee ja miten paljon ja millaisia liikkeitä.
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 134
    3 469
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Olen kuvannut aikoinaan aika paljon Toyo Fieldillä ja muutamilla palkeilla;  Toyo, Linhof Technikardan ja Plaubel.

    Ehkä en vain osaa, mutta pohjasta saranoitu on varsinainen PITA, kallistuksen muutosta seuraa aina tarkennuksen muutos.  Axis tilt on paljon yksinkertaisempi:  haluttu tarkennuskohta keskelle teräväksi, käännöillä ja kallistuksilla terävyystaso halutun suuntaiseksi - siinä se. Perää voi sitten siirrellä sommittelun tarpeiden mukaan haluttuun suuntaan.  Hyvin paljon nopeampaa, helpompaa - ja kivempaa.

    Ymmärrän kyllä, että masokistisesti suuntautuneelle asiat näyttäytyvät toisenlaisina ;)
    Ei vain olisi mun juttu.

    (Jollain patikkaretkellä superkevyt puukamera olisi tietysti eri juttu. Silloin keveys olisi tärkeämpää kuin käytettävyys.)
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 134
    3 469
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Palkkiahan käytetään paljon maisemakuvaukseen, ja usein ainoa siinä tarvittava säätö on jalustalla olevan kameran terävyystason kääntö maanpinnan mukaiseksi.  Pelkkä tiltti riittää, eikä sitä tarvitse päivän mittaan muutella :)  Niissä tarpeissa fieldi on toki vallan kätevä.

    Omissa jutuissa olen tarvinnut vain hyvin pieniä säätöjä.  En tosin ole harrastanutkaan esim.  e.o. linkissä esillä ollutta leluautojen kuvaamista, mutta myyntivaltteina usein mainitut suuret säätövarat ovat kyllä tarpeettomia.  Vaihtaisin ne ilman muuta kaksivaiheiseen tarkennukseen:  karkea isommalla hammaspyörällä ja hienosäätö sen säätöpyörän keskellä olevalla pienemmällä. Jossain Plaubelissa oli sellainen, ja käytössä varsin kätevä.
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 134
    3 469
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jep, axis tilt vain ilman siirtoja.
     
  19. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Nonnii, tuli ostettua kameraan patteri ja 24 ruudun rulla filmiä. Olis edes filmin voinut jättää ostamatta ja kokeilla kameraa ensin: Se perhanan kamera ei toimi. Ilmeisesti siinä on joku rasva jämähtänyt tms. moottori yrittää kaikkensa, mutta filmi ei kelaannu. Huomasin myös peilin jääneen yläasentoon: tähystimestä näkyy vaan mustaa.

    Olen sitten tämän päivän katsellut keskareita ja ison formaatin kameroita
    Se hyöty tästä on, että jonkinlaista selkiintymistä alkaa tapahtua:
    - Keskiformaatti on alkanut vaikuttaa mielekkäämmältä kustannus/ruutu, sekä kameran fyysisen koon takia
    - Mietityttää peilikameroiden tärähdys, siksi kottaraispöntöt (peilittömiä) alkaa tunttua paremmilta vaihtoehdoilta. Mamiyan RB67 (täysmekaaninen, formaatti 6x7) on silti kovasti vetovoimainen.
    - Tilt/shift kamerat saa nyt aluksi jäädä (odottamaan)
    - Rullafilmin kehitys kotioloissa täytynee järjestää
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kaksisilmäiset peilikamerat eivät suinkaan ole peilittömiä, vaan niissä peili on kiinteä, liikkumaton.  Yhdistettynä keskussulkimeen saadaan sellaisesta ylivertainen hiljaisuudellaan ja tärähtämättömyydellään.

    Yksisilmäisen peilikameran tärähdyksen toinen puoli, ellei joissain tapauksissa jopa isompi osa, tulee verhosulkimesta.  Peilin saa usein nostettua ennen laukaisua ylös ja jos on keskussuljin, päästäänkin jo parhaaseen tilanteeseen.