Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Minuakin on pitkään viehättänyt Flexbodyn tapaiset pienet tekniset kamerat. Varsinkin Arca-Swiss F-line 6x9. Mutta siinä taitaa olla muutamia heikkouksia harrastajan näkökulmasta: Varsinkin laajakulmat, jotka piirtävät siihen kokoon hyvin, ovat todella kalliita verraten 4x5'':ssä hyvin toimiviin, koska niitten pitää kestää suurennosta enemmän. Hasselissa on rajoitteena sen objektiivien piirtoympyrät. Tarkentaminen pieneltä tähyslasilta voi myös olla vähemmän juhlaa. Kuitenkin mainittu Mamiya Press on todella houkuttava, varsinkin kun sen laajakulma on kuulemma erittäin hyvä eikä hinnalla pilattu. Että kyllä 4x5'' on minun valintani. Niihinkin saa rullafilmiperiä, jos kiinnostaa, extrana myös 6x12. Mulla on Toyo 45A ja Tachihara. Kiinnostaa kuitenkin myös, samoin kannettaviksi (ei raahattaviksi=): Toyo VX125. Pitkälle "geared". Arca Swiss, muutamia variaatioita. Linhof Technikardan. "folding monorail"
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla http://photo.net/classic-cameras-forum/00WZtN Tuota takapaljetta en tajua siinä mielessä, että kirjoittaja puhuu perspektiivin kontrollista, vaikka näyttäisi siltä ettei siinä välttämättä siirtoa saa. Käännön saisi nähdäkseni vain lähikuviin. Kellä olisi omaa kokemusta? ed. Luonnollisesti ajattelin tuota takatilttiä käytettynä niin, että se korvaa objektiivin käännön. Jos kuitenkin yksinkertaisesti vain käännetään takaa, tuleehan kuvaan toki mittasuhteiden muutoksia.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Toveri todistaa: Ihan oikea palkki rullafilkkaperällä on varsin paljon kätevämpi ja edullisempi, kuin joku monimutkaisempi keskariviritys. - Jos siis säädöt haluaa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Mutta millainen on sitten "oikea palkki", eikö edellä ollut Hasselin kuva ollut sellainen (mistä tuo sana "palkki" juontaa juurensa?). Oisko linkkiä sellaiseen, niin näkis vähän mistä on kysymys. Ymmärrän rullafilkkaperällä kameran perää, jossa voi käyttää rullafilmiä, esimerkikisi 120 kokoa. Onko muut ko'ot edes järkeviä. Kuulostaa järkevältä.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla No se on just' näin. Samaa pätee myös TS-objektiiveihin
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Palkkikamerassa on kameran alla pituussuunnassa palkki. Mutta kyllä fieldikin kelpaa, ainakin mulle. Palkeissa vaan on yleensä siirrot laajimpia. Löytyy myös edellä mainitsemiani helpommin kuljetettavia 4x5'' palkkeja (Sinaria pienempia tai pienemmiksi pakattavia ja keveämpiä.): http://www.arca-shop.de/de/kameras/f-line http://www.ebay.com/itm/262170933615 http://www.toyoview.com/Products/VX125/VX125.html http://linhof.com/category/linhof-camera/?lang=en
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ei taida olla. Jos sen sinne kentälle asettaa niin sitten kai? Kannattaisi kysellä kirjastosta. Ei näitä ole samoin missään netissä selostettu kuin kirjoissa. --------------------- Noi keskariversiot (palkit ja muut) ovat enemmän omillaan digiperien kanssa. Siinä on varsinainen syy, että niitä tehdään nykyään. Samoin uusia huomattavasti terävämpiä optiikkasarjoja niihin. Filmikäytössä haittoja verraten isoon kokoon tulin jo edellä luetelluksi.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla On myöskin keskikoon pikkupalkkeja, esim. tällainen (minulla ei ole suhteita tuohon myyjäyritykseen): https://kameratori.fi/plaubel-peco-jr-6x9cm-view-camera Tuossa taitaa olla kaikki mahdolliset liikkeet. Noissa ainakin on valttina pienempi koko verrattuna 4x5 palkkiin sekä rullafilmin helppous ja halvempi hinta. Toki 4x5 kameralla voi kuvata myös rullafilmille.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Kameratori (Plaubel Peco Junior): "Todella siistikuntoinen pikkupalkki isoformaattiin siirtymistä helpottamaan." Onhan pieni kaunista, vaan missähän se helpotus oikein piilee, jos ei osta suoraan sitä mitä tarvitsee / tulee tarvitsemaan... Keskari ei ole iso, siitä on lähdettävä. Toisaalta tuollaisen hankkimalla kannattaa mieluummin asennoitua niin että sitä sitten käytetään eikä se ole korvike millekään.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Palkkikameran käyttöä helpottaa olennaisesti (siis tosi paljon), jos käännöt ovat objektiivin keskikohdalla. Useimmissa halvoissa fieldeissä näin ei ole. Vaikkapa Cambo, edullinen peruskamera. http://www.ebay.de/itm/Cambo-4x5-Fachka ... Sw5VFWHoZU"]http://www.ebay.de/itm/Cambo-4x5-Fachkamera-/172020761483?hash=item280d3c838b:g:M2sAAOSw5VFWHoZU
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Cambo on hyvä ja toinen hyvä vaihtoehto on Toyo 45C.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Että tosi paljon voisi olla toistakin mieltä, kun harvinaisesti uudelleentarkentamista välttää. Tuossa nyt vaan ei mennä niin paljoa pois tarkasta kun tilttaa. Basetiltillä kun säätää heti ensimmäisenä sinnepäin, mitä katsoo kohteen vaativan, niin menee paremmin. Mutta typerää olisi myös uhota että taito kaiken voittaa, sillä jokainen mukavampi säätö on aina mukavampaa ja tervetullutta. Kunhan niitä viitsii kantaa. (Jos nyt ylipäätään täytyy kantaa. Tältä näkökannalta laitan itse axis tiltin samaan sarjaan eli mukaviin helpottaviin säätöihin kuin jokaisen "geared" toiminnon. Miten sen nyt suomentaisi.. hammasratasvälitykset nupista pyörittäen. Tuossa esimerkiksi on monenlaista, mutta vain basetilt.) Mutta onhan niitä kehittyneempiäkin tilttejä kuin "axis"? http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?62126-Base-Tilt-versus-Axis-Tilt Tässä parit huvittavat kuvat, kun kamera on ihan mutkalla. Niitä näkee myös myynti-ilmoituksissa. Palkeen mutkaan voisi laittaa peilin! Vaan muuten juuri tuota pohdintaa, mitä kukin tarvitsee ja miten paljon ja millaisia liikkeitä.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Olen kuvannut aikoinaan aika paljon Toyo Fieldillä ja muutamilla palkeilla; Toyo, Linhof Technikardan ja Plaubel. Ehkä en vain osaa, mutta pohjasta saranoitu on varsinainen PITA, kallistuksen muutosta seuraa aina tarkennuksen muutos. Axis tilt on paljon yksinkertaisempi: haluttu tarkennuskohta keskelle teräväksi, käännöillä ja kallistuksilla terävyystaso halutun suuntaiseksi - siinä se. Perää voi sitten siirrellä sommittelun tarpeiden mukaan haluttuun suuntaan. Hyvin paljon nopeampaa, helpompaa - ja kivempaa. Ymmärrän kyllä, että masokistisesti suuntautuneelle asiat näyttäytyvät toisenlaisina Ei vain olisi mun juttu. (Jollain patikkaretkellä superkevyt puukamera olisi tietysti eri juttu. Silloin keveys olisi tärkeämpää kuin käytettävyys.)
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Palkkiahan käytetään paljon maisemakuvaukseen, ja usein ainoa siinä tarvittava säätö on jalustalla olevan kameran terävyystason kääntö maanpinnan mukaiseksi. Pelkkä tiltti riittää, eikä sitä tarvitse päivän mittaan muutella Niissä tarpeissa fieldi on toki vallan kätevä. Omissa jutuissa olen tarvinnut vain hyvin pieniä säätöjä. En tosin ole harrastanutkaan esim. e.o. linkissä esillä ollutta leluautojen kuvaamista, mutta myyntivaltteina usein mainitut suuret säätövarat ovat kyllä tarpeettomia. Vaihtaisin ne ilman muuta kaksivaiheiseen tarkennukseen: karkea isommalla hammaspyörällä ja hienosäätö sen säätöpyörän keskellä olevalla pienemmällä. Jossain Plaubelissa oli sellainen, ja käytössä varsin kätevä.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tuossa linkkaamassasi Cambossa ja Toyo 45C:ssä näyttää tuo tilttimekanismi liikkuvan myös shiftin mukana. Fiksun oloinen kyllä. Sitten on kevyt Toyo Field CF (carbon fiber), jossa on yllättäin axis tilt - ei kuitenkaan yhtä fiksu vaan nosto vaikuttaa asiaan. Kuvassa enemmän nostettuna on jo kaukana akselilta. http://www.toyoview.com/Products/45CF/JanEntry45CF.pdf http://www.toyoview.com/ProductInfo/ProductInfo.html
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Nonnii, tuli ostettua kameraan patteri ja 24 ruudun rulla filmiä. Olis edes filmin voinut jättää ostamatta ja kokeilla kameraa ensin: Se perhanan kamera ei toimi. Ilmeisesti siinä on joku rasva jämähtänyt tms. moottori yrittää kaikkensa, mutta filmi ei kelaannu. Huomasin myös peilin jääneen yläasentoon: tähystimestä näkyy vaan mustaa. Olen sitten tämän päivän katsellut keskareita ja ison formaatin kameroita Se hyöty tästä on, että jonkinlaista selkiintymistä alkaa tapahtua: - Keskiformaatti on alkanut vaikuttaa mielekkäämmältä kustannus/ruutu, sekä kameran fyysisen koon takia - Mietityttää peilikameroiden tärähdys, siksi kottaraispöntöt (peilittömiä) alkaa tunttua paremmilta vaihtoehdoilta. Mamiyan RB67 (täysmekaaninen, formaatti 6x7) on silti kovasti vetovoimainen. - Tilt/shift kamerat saa nyt aluksi jäädä (odottamaan) - Rullafilmin kehitys kotioloissa täytynee järjestää
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Kaksisilmäiset peilikamerat eivät suinkaan ole peilittömiä, vaan niissä peili on kiinteä, liikkumaton. Yhdistettynä keskussulkimeen saadaan sellaisesta ylivertainen hiljaisuudellaan ja tärähtämättömyydellään. Yksisilmäisen peilikameran tärähdyksen toinen puoli, ellei joissain tapauksissa jopa isompi osa, tulee verhosulkimesta. Peilin saa usein nostettua ennen laukaisua ylös ja jos on keskussuljin, päästäänkin jo parhaaseen tilanteeseen.