Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 12 Marraskuu 2015.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mä olen jo miettinyt, ettei mun terveys kestä alkaa keski- tai isolla formaatilla:))
     
  2. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Taisit löytää ihan  Suomesta kunnon pelin... :) t kimo
     
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 370
    1 333
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Iipeissä on kuvausvalmiita RB67-paketteja pilvin pimein ja lähtee melkein portsarirahalla.
    Ja jos haluaa niin voi ostaa ihan liikkeeltä ja vaikka huolletunkin laitteen:)

    EDIT Nyt otan sanojani takaisin. Testattuja laitteita oli kyllä kaupan, mutta ei ihan nopealla katsomisella osunut yhtään josta olisi erikseen mainittu suoritettu huolto ("CLA").
     
  4. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jopa tullien jälkeen
     
  5. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jos tää tsunamikamera jää mulle, niin kovasti tekee mieli koittaa saako siitä kuvausvehkeen ihan kotikonstein. Vaikka nyt hieman heikompikontrastisen.
    Tosin sen objektiivin sisuksistahan ei ole takeita - voihan olla, ettei sitä edes saa korjattua varaosien puutteessa. Eikä sopivia ole mahdollista tehdä säällisin ponnistuksin.
    Tsunamikameran taaimmaista linsisiryhmääkin on maalattu, joten ei ole edes varmaa mitä kaikkea sille on tehty; onko se ollut ehkä auki ja millaiset ominaisuudet sillä on kasaamisen jälkeen.

    Koko 6 x 9 tuntuu olevan mulle aivan reunaehto: Pienempi ei riitä ja isompi vaatii kovin hankalaa filmiä. En siis vain voi hommata muuta kokoa.
    Mä olen yhä edelleen sitä mieltä, että kamera (FUJICA GW-690) on hyvä ja juuri sopiva mulle, vaikka tää yksilö on aivan susi.

    Ainoa mitä jään kaipaamaan on tilt ja shift. Ehkä se tulee hommattua aikanaan sitten Suomesta.
     
  6. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 370
    1 333
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tuota noin, jos sinulla ei keskikoosta ole käytännössä mitään aiempaa kokemusta, niin mielenkiintoiselta tuntuu että voit noin suurella varmuudella kirjoittaa että 6x9 on reunaehto ja että pienempi ei riitä.
    Oletko ihan varma että nyt aivan hyvin perustein rajoitat tutustumismahdollisuuksia jo tässä vaiheessa?

    Nimimerkki: "Kuvaan kinon lisäksi formaatteja 6x4,5, 6x6, 6x7 ja 6x9."
     
  7. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    6x9 pikkupalkit on edullisia, jos kerran kääntöjä tarvii :)
     
  8. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    En ollenkaan.
    Olen tosin tietoinen ihmisen tarpeesta saada rationaalinen selitys/motiivi päätöksilleen ja tekemisilleen. Tässä tunnustan ihan täysin meneväni "perstuntumalla" tietoisesti. Vai onko tää edes sitä; eihän mulla ole mitään tuntumaa, pelkkiä mielikuvia:))

    En tule hommaamaan kuitenkaan mitään kameraa ennen kuin tämän tsunamikameran kohtalo on täysin selkeä.
     
  9. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    6x9 liene reunavalinta jos ei mennä sitten parorama/ lf osastolle.
     
  10. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    6x9 on toki sivusuhteeltaan sama kuin kinofilmi, että sillä tavalla "helppo", vaikkakin ehkä todellisuudessa vähän outo kuvakoko. Sanoisin kuitenkin, ettei 6x7 ja 6x6 ole ihan sattumalta valikoituneet käytetyimmiksi ruuduiksi keskarikuvauksessa. Suosittelen, vaikkei asia minulle millään tavalla kuulukaan, että otat 6x7 negan ja kuvan tarkasteluun ja mietit vielä voisiko se olla tämä... Ruutuhan on täsmälleen yhtä korkea (tai vaihtoehtoisesti yhtä leveää) kuin 6x9 ruutukin, pitkältä sivulta vain reunat hieman lähempänä toisiaan.
     
  11. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mäkin olen samaa kaliiberia kuin 70-luvulla. Pitkältä sivulta vaan reunat hieman etäämmällä:)))

    Mua erityisesti kiinnostaa skenaario, jossa kuvan rajaus tapahtuu vasta digitoidessa. Itse räpsy otetaan vain "sinne päin". Riittääkö näiden keskarien objektiivien tarkuus sitten riittävänä yli koko filmipinnan 6 x 9.

    Normaalilla digikameralla digitoidessa esimerkiksi 1:1 pitäisi saada varteenotettavan hyvää laatua. Jos siis filmillä laatu/resoluutio ko. rajatussa kohdassa riittää.
    Esim. Jos nappaan lentävästä linnusta kuvan (hyvin kirkas päivä ja ISO 100), ja lintu piirtyy johonkin kohtaan negaa koossa 1/10 leveydestä.
    Saanko kuvattua filmiltä digikameralla säällisen kuvan, jossa lintu peittää lähes koko sensorin kuva-alueen?
     
  12. peltipaatti

    peltipaatti Member

    538
    2
    18
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Pentax 67II tai 6x7 ja siihen 75mm shift, saat samalla "respectiä" jos meinaan sitä siftiä kaipaat
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Hienoa nähdä että Ebay hoiti kuitenkin lupauksensa.  Rahat sait jo pääosin siis takaisin.

    Tästä ja keskariobjektiivien resoluutioista oli jo aiemmin puhetta. Kai poimit sieltä jonkinlaisen käsityksen missä mennään?  Voiko osasuurennoksella 24x36mm päästä  suunnilleen samaan mihin kinokameralla, riippuu muun muassa käytetystä aukosta ja osasuurennoksen sijainnista ruudulla.

    Aika iso lintu saa olla vaikka olisit viidenkin metrin päässä. Oletan että sulla on 90mm objektiivi.
     
  14. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    eBay ei mainitse päätöksessään mitään kameran kohtalosta. Myyjästäkään ei ole kuulunut päätöksen jälkeen mitään.
    Kuitenkin kameran sijoituksesta pitää päästä johonkin lopputulemaan.

    Vaihtoehtoja on:
    <LIST>

    • <LI>
    • 1. Palautan kameran Japaniin.
      Tämä maksaa 30-50€. eBay esittää ehdoissaan myyjän maksavan, mutta tämä myyjä on määrittänyt ostajan maksavan omissa ehdoissaan. Toisaalta myyjä on ehdottomasti kieltänyt lähettämästä kameraa takaisin. Myyjä on myös saanut kamerasta vakuutuskorvauksen.
      Jos palautan kameran, niin saan Tullilta takaisin maksetun tullin sekä ALV:n 67,83€.
      Minulle tämä vaihtoehto maksaa joko a) 0€ (myyjä korvaa postin) tai  b) 30 - 50€ (minä korvaan postin)</LI>
      <LI>
    • 2. Kamera tuhotaan Suomessa Tullin valvonnassa.
      Tämä maksaa 100€. Saan Tullilta takaisin maksetun tullin sekä ALV:n 67,83€.
      Minulle tämä vaihtoehto maksaa 100€</LI>
      <LI>
    • 3. Kamera jää mulle purkuprojektin kohteeksi ja harjoittelumateriaaliksi.
      Saan Tullilta anomalla takaisin osan maksetusta tullista sekä ALV:sta 0 - 67,83€.
      Minulle tämä vaihtoehto maksaa 0 - 67,83€ ja saan lisäksi kamerasta harjoittelumateriaalin</LI>
    </LIST>

    Kysymys:
    Millä mä saan myyjän haluamaan/arvostamaan sitä vaihtoehtoa, että kamera jää Suomeen?
     
  15. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jaa-a...
    "Toisaalta myyjä on ehdottomasti kieltänyt lähettämästä kameraa takaisin. "
     
  16. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tää ketju on kyllä vatuloinnin esi-isä!!!
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    +1
     
  18. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Eiköhän myyjän mieli koe melkoisen myllerryksen kun tieto päätöksestä tavoittaa hänet. En ihmettelisi yhtään sen muuttumista. Hänhän saattaa esittää yks kaks vakuutuksen vaativan kameran palautusta.

    Mutta kun mulla näpit syyhyää:))
     
  19. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Päätöset jotka putoaa ensisijassa sinun tehtäväksi, voi jättää myös tekemättä useassa tapauksessa. Mutta joku ne tekee varmasti.

    Vatuloida merkitys:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Siis ketju on kömpelön tekemisen esi-isä:))

    Eikä ihme. Onhan tutustuminen aivan uusiin aiheisiin aina hieman kömpelöä.
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Skenaarioitten mestari!    :D  Entä jos se nyt siellä muuttaa mielensä.  :)

    Eikö olisikin jännää, kun saisimme raportin kameran tuhoamisesta tullin valvonnassa!  Kuvien kera tietenkin.

    Äh, odota vain.  Taktinen aikalisä. Osta sillä välin vanhempi kunnon peli eikä tuollaista 'muka parempaa koska uudempi' muovitsydeemiä.  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,111853.0.html