Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 12 Marraskuu 2015.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kuinka paljon tuo filmi maksaa keskiko/iso/rulla/laaka? Jos hintaa alkaa olla kymmeniä euroja per ruutu, niin kalliiksihan tuo tulee, ja kuvan otosta tulee lähinnä pähkäilyä "kannattaako tätä kuvaa ottaa taloudellisessa mielessä".

    Kameran ja objektiivin osto on kiinteä ja pakollinen menoerä. Jos tästä selviää alle tonnilla niin ok. Mutta nuo juoksevat kustannukset ... paljonko kevenee perstasku laakista? (pakko lisätä: Onko halvempaa kuin Reberbahn:lla)

    No jos Helsingin seudulla ei ole filmikauppaa ja niiden kehitystä, niin sitten tilataan Euroopasta. Mitenhän toi onnistuis Kiinasta (ei mitään käsitystä onko siellä filminkehitys- tai kuva-palveluita) - tulis ehkä halvimmaksi ja ovat nykyään aivan luotettavia (mulla on varmaan jo satoja ostotapahtumia sieltä, eikä yhtään ongelmaa). Vaikka laadun kanssa on vähän niin ja näin.

    Skannaus tulis omalla kameralla ja tätä nykyä vielä APS-sensorilla. Ajatus olis saada vain selauskäyttöön skannit ja jos kuva jostain syystä on hyvä, niin printin teetätys negasta.

    Kyllä tää kysymys muhii mielessä vielä ens vuonnakin. Mutta toteutus tulee ajan kanssa. Jos ei nyt oikein halvalla saa:)Ehkä mun täytyy seurata myös hieman keskusteluja ja selata nettiä, että osaan hieman erottaa minkälaista tekniikkaa näissä vehkeissä on ja mikä on hyvää/huonoa.

    Tarkoitus ei ole tehdä varsinaista käyttökameraa tästä. Dikivehkeet (pokkari, DSLR) hoitaa sen puolen helppouden takia.
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Satasella ei pääse filmikuvauksesta nauttimaan kun ihan karvan verran. Jos laittaa sellaset 500 ekee niin sitten jo homma onnistuu jotenkin. Mutta kun laittaa tonnin tai kaks voi jo päästä filmikuvauksen saloihin tosi syvälle. Vielä näillä rahoilla ei mitään merkiuskollisuutta kannata liputtaa.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 312
    535
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Eikö Fredrikinkadun Fotoyks kehitä filmit kuviksi? Viimeksi käydessäni, siellä oli ainakin paljon erilaisia filkkoja jääkaapissa.
     
  4. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Miksi aloittaa kaiken alusta?

    Jos on kuvannut kuun ja tähdet taivaalta, meren, potretit, selfiet, kukat, ötökät ja naapurin kissan, ja huomaa niistä hyvin harvan olevan mieleisen, niin tuskin tulos paranee kokoa vaihtamalla.

    Mieluummin menee vaikka ranskan kielen kurssille.
     
  5. onre

    onre Member

    222
    0
    16
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Niin no. Kuvaamisessa tuntuis kehittyvän lähinnä kuvaamalla. Jos tulee kuvattua enemmän kun vaihtaa formaattia/kameraa/kameralaukkua/hihnaa/sukkia, niin siinähän sitten myös kehittyy nopeammin. Mikä nyt kellekin toimii lisämotivaation lähteenä.
     
  6. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Filmirulla (120) maksaa karkeasti 5€. Jos tuon kehityttää jossain se maksaa n. 10€. Siinähän ne kulut ovat jos tuosta "skannaa" digillä. Euron ruutu. Laakalla muuten sama, mutta filmiruutu maksaa 4x5" koossa mv n. 1-3€ ja väri n. 4-10€. Kehitys saman kuin rulla filmikin. Alkaa tulla hintaa ruudulle. 8x10" koossa filmin hinta nousee vielä reippaasti.
    Mun henkilökohtainen ihmettely tuollaisessa työnkulussa on, että miksi ei ota sitä kuvaa alkujaankin sillä digillä. Laatu on just sitä samaa kuin digilläkin. No toki jos paloissa "skannaa" saattaa vähän sen digin yli päästä.
    Jos tuolta sit jostain ruudusta haluaa teettää vedoksen, maksaa kunnollinen skannaus n. 10-50€ ja vedos sitten saman mitä digitiedostostakin.
    Helpoin tapa karsia kuluja on kehittää itse. Rullafilmin/laakan kehittää itse eurolla (mv:n saa halvemmallakin).
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kehittäminen on ihan helppoa. En ihan tarkkaan ymmärrä miten se nähdään keskusteluissa niin vaikeaksi.

    Skannamista sensijaan inhoan. Skannaaminen on ensinnäkin teknisesti vaikeaa - eikä skannaamisen vaikeudet liity ollenkaan filmikuvaamiseen, sillä vaikeudet ovat skannerin softassa ja värikuvaamisen tapauksessa väreissä. Toiseksi pölyn kanssa on tappeleminen ei tunnu loppuvan koskaan.

    Olisi kiva kuvata filmille ja vedostaa itse kuvat paperille. Käytännön syistä se on nyt kuitenkin aika vaikeaa, mikä huomattavasti vähentää filmikuvaamisen haluja omalla kohdallani.
     
  8. MartinN

    MartinN Active Member

    545
    45
    28
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Toki kehittää itse varsin helposti, mutta minä en ole ruvennut lämpöhauteiden kanssa pelata. Huoneenlämmössä kehitän MV ja C-41. Ihan 'kelpoa' harrastetasoa tulee.

    Toisaalta rakastan skannaamista. Hiukan pölyä tuskin haittaa. Mutta skannaamisessa saadaan se tärkeä työn tulos. Tietenkin joutuu tappelemaan värien kanssa hiukan mutta toisaalta saa päättää millainen värimaailma haluaa, ja se ei valitettavasti nyt koskaan ole 100% neutraali.
     
  9. MartinN

    MartinN Active Member

    545
    45
    28
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tuplapostaus
     
  10. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    +1
    Kehittäminen ei ole missään nimessä vaikeaa. Ja jos se vähänkään mystiseltä tai vaikealta tuntuu niin aivan varmasti löytyy joku toinen harrastaja, joka kädestä pitäen näyttää miten se onnistuu.

    Pimiön puuteko siitä tekee vaikeaa?
     
  11. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tämähän jää ihan inhimillisiin hintoihin. Ei ole ainakaan este.Jos tuolle kuvaa 6x6 ruutuja, niin niitä mahtuu noin 12 -> (5€ + 10€) / 12 = 1,25€
    [hr][/hr]
      Jostain syystä tää 4" x 5" (10cm x 13cm!) kyllä vetää puoleensa ja toi 8" x 10" vielä enemmän. Onkohan mulla joku fetissi:)
    [hr][/hr]
    Ajatus on pystyä selaamaan niitä kameralla digitoituja kuvia LR:ssä, ei tarkastella niistä irtoavia resoluutioita tai pienimpiä yksityiskohtia. Ne näkee sitten paperikuvista. Onnistuneen kuvan tunnistanee kyllä näkemättä filmin rakeisuutta kuvaruudulla:)
    [hr][/hr]
    Jos tää nyt alkaa iskeä, niin ilmeisesti tuohon munkin suunta taitaa mennä.

    [hr][/hr]
    Mä muistin, että meillähän on vielä ton puoliskon vanha kinokoon kamera tallessa. Pitääkin ostaa siihen filmi ja kokeilla mitä tuosta tulee.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Meitä on moneksi. Minun mielestäni skannaaminen on tietokoneteknistä näpertelyä.

    Digitaalikamera on skanneria parempi tapa digitoida todellisuutta. Toisaalta pakkohan se on käytännössä sillä täällä maalla saatava skannauspalvelu on aika huonolaatuista.
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Joo. Täytyisi pyhittää joku tila kotona pimiöksi. Pimiöön tarvittavan laitteiston saa kyllä aika edullisesti, siitä ei ole kysymys.
     
  14. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Helsingin seudulla on kyllä filmikauppoja ja kehityspalveluita. Ei ole tarpeen tilata ulkomailta. Erittäin hyvä kauppa on Telefoto Krunikassa.

    Minäkin suosittelen itse kehittämistä, mv-prosessi ei ole vaikea ja sitä on vaikea mokata, värin kanssa on vähän enemmän hommaa. Itse kehittäminen ei maksa kaupalliseen verrattuna juuri mitään. Kinolle ja keskarille saa vehkeet aika edullisesti (käytettynä), laakaa jos haluaa kunnolla ja helposti kehittää niin joutuu hankkimaan vähän kalliimmat. Tai kyllähän laakaa voi periaatteessa kehittää ilman mitään erityisiä kamoja avoaltaissa, joku varmaan kertoo sen järkevyydestä, minulla ei ole kokemusta.

    Jos tarvitsee hyvälaatuista skannausta niin kannattaa kysellä täällä, porukalta löytyy huipputason skannereita ja varmaan joku skannaa mielellään pientä korvausta vastaan muutaman ruudun. Jos haluaa vaan jonkinlaiset skannit esikatselua varten niin varmaan joku tasoskanneri on järkevin, sillä menevät kaikki formaatit samalla koneella. Käytettynä esim. Epson V700 ei mahdottomia maksa, ja tuollaisella saa jo itseasiassa keskarista ihan hyvää jälkeä, ja laakasta tietysti vielä parempaa.

    Itse vedostaminen ei ole mitään salatiedettä sekään, harvemmalla on vaan tilaa tai muuten mahdollisuutta panostaa omaan pimiöön. Tässä muuten kyseltiin keskarista ja sitä isommasta, kinokoneita saa jopa ilmaiseksi, 6x6 koneenkin saa vielä edullisesti mutta ison koon koneesta, varsinkin täydellisestä joutunee jo maksamaan ihan eri tavalla. Ja se vie myös tilaa enemmän.

    Jos idea on että jostakin muutamasta parhaasta ruudusta silloin tällöin haluaa vedoksen, niin kannattaa sitäkin kysyä täältä, josko joku vedostaisi maksua vastaan. Monilla on hyviä pimiöitä ja isoja koneita kotonaan.
     
  15. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Palkkikamera ei ole ainoa missä on siirrot ja käännöt.  Tuossa toinen palkki: http://www.ebay.de/itm/291613064262

    Field-kameroissa on myös nuo säädöt, vaikkakaan ei niin mittavat.  Field viittaa kenttään ja on siis usein enemmän liikkuvan kuvaajan valinta.  Palkki on enemmän studiokamera, mutta ei nämä sido vaan ihan mitä kukin tykkää käyttää ja missä vaan.

    Field menee melko pieneksi kuljetukseen: http://www.ebay.de/itm/171937543648
    http://www.ebay.de/itm/361419210090


    Kevyimmät 4x5'' fieldit kevyellä objektiivilla ei paina kahta kiloakaan.


    ed. 
    Kyllä se on ison koon kamera.  Yleisintä (pikku)kokoa siinä sarjassa eli 4x5'' vaikuttaisi olevan kuvia katsellen.  Mukana mm. peilietsin, joka on kyllä hieno (käyttääkin).  Huomaa erillinen Sinar-suljin, jolloin siihen sopii sulkimettomat Sinar DP-sovitetut objektiivit.

    Tässä palkki, jossa on 5x7'' perä (ja 4x5 -> 5x7 palje).  http://www.ebay.de/itm/301796966247
     
  17. MartinN

    MartinN Active Member

    545
    45
    28
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Siisti ja hieno kamera. Mutta lähinnä siirrettävä ei kannettava.
    Jos kuvaa ulkona niin paljon kätevämpiä kameroita löytyy. Itse kannan 3,5 kg keskiformaatin järkälekameraa ulkona jalustan kanssa. Ihan hyvää liikuntaa. Olen päättänyt että pysyn keskiformaatissa kun sen kuvanlaatu on minulle riittävä.
     
  18. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tällainen pressikamera on myös ihan hyvä vaihtoehto jos ei kaipaa suunnattomia liikkeitä:
    http://www.largeformatphotography.info/cameras/pacemaker/

    On noissakin jonkin verran liikkeitä, menevät suljettuna hyvin pieneen tilaan eivätkä ole kalliita, joku aika sitten vastaava oli täällä myynnissä muistaakseni 150 eurolla. Kannattaa miettiä laittaako tonnia isoon palkkiin vai pärjäisikö alkuun tuollaisella, yli jääneen rahan voi käyttää filmiin.
     
  19. jala78

    jala78 Member

    210
    6
    18
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Keegan kiteytti tuossa yllä oman kokemukseni. Ostin pari vuotta sitten ensimmäisen keskarin, joka on mamiya 67 (paketissa tuli sekä rz että rb ja monta lasia). Rb on upea kamera. Samoin rz, mutta sitä täytyy jo hieman opetella, koska se tarvitsee pariston ja siellä vilkkuu etsimessä muutama valo ym "modernia"). Jos olisin tajunnut, että aloitin itselleni mieluisimmista keskarista, olisin säästänyt paljon aikaa ja rahaa myöhemmistä kokeiluista, mutta kivoja juttuja nekin ovat olleet ja hyödyllisiä.

    Viime kesänä ostin ensimmäisen ison koon kamerani, sinar p2:sen. Luulen, että lähdin jälleen siitä itselleni parhaasta, mutta olen kokeillut sittemmin jo Normaa ja linhofiakin (tosin x9-koossa). Viimeisen vuoden aikana olen myynyt kaikki muut kinokamat nikon f5sta lukuunottamatta pois. Pärjään sillä. Sekin muuten oli ensimmäinen kinofilkkakamerani ryhdyttyäni uudelleen kuvaamaan filmille.

    Sitten kustannuksista. Kaikki on niin suhteellista: jollekulle 1500€ on valtava raha kameravehkeisiin, toinen laittaa enemmän yhteen hyvään optiikkaan. Esim mamiyan rb67 hyvällä peruslasilla ja monesti parillakin löytyy usein 300€ hintaluokkaan. Filmiä saa n 6€ rulla ja silloin puhutaan tuoreesta filkasta ja saa jo valita, ostaako ilfordia, Kodakin tmaxia vai halvempia fomaa tms. Superhitaat tai -nopeat maksavat karkeasti 10€ rulla. Harva meistä kuvaa yli 50 rullaa vuodessa. Silloin Filkat kustantavat ehkä 250€ vuodessa. Kemiat saa helposti satkulla.

    Ison formaatin kalusto on halpaa ja sitä on paljon tarjolla kysyntään nähden. Esim sinarin norman saa usein pakettina 250-350€. Se on kiva kamera. Parhaimmillaan p2:senkin voi saada hyvin edullisesti. Vanhempia foldereita ja muuta osittain pellepeloton-kamaa saa pilkkahintaan, jos jaksaa opetella puhdistamisen ja palkeiden paikkailun ym. Minä olen kokeillut tätäkin, mutta se vie paljon aikaa itse kuvaamiselta, vaikka onkin muuten mukavaa ja kiehtovaa. 4x5 ja 9x12cm lappuja saa varsin kohtuulliseen hintaan. Kun laskee pari euroa laaki, se on lähellä totuutta. Siinä on jo kemistin laskettuna. Tuo siis perusfilmeillä (n100asa ja jokin paljon käytetty).

    Jos jaksaa seurailla foorumia ja täyttää pakastinta, saattaa löytää aavistuksen päiväysvanhaa filmiä halvalla. Minulla on 2013-2014 vanhaksi mennyttä tmax100 pakkasessa ehkä 50 rullaa. Ne maksoivat pari euroa rulla. Samoin on 2010 vanhaksi mennyttä pakkasessa säilytettyä portraa kymmeniä rullia, hinta 'a 2,5€. Ainakin näin tuoreet ovat toimineet moitteetta.

    Kyllä minä uskallan suositella keski- ja isonkin koon kokeilua. Hauskaa, kiehtovaa ja välillä tympeää ja vaivalloista - kuten kaikki harrastaminen.
     
  20. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tulipa ekoja laakanippuja kehiteltyä altaassa. Kyllä pari ruutua vielä meni mutta jos pidemmältä reissulta kertyi enemmän ruutuja niin aika kypsää hommaa, se kun on tehtävä pilkkopimeässä ja yksi ruutu kerrallaan. Jos kehitysaika on vaikka 10min ja ja vasta kun ruutu on kiinnitteessä voi laittaa valot. Ja kun ruutuja on vaikkapa kymmenen. Lisäksi tuossa hommassa naarmuttaa negan tosi helposti.