Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 12 Marraskuu 2015.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kyllä mä ehdin, ei sen suhteen hätää ole. Oli se sitten ens kesä tai ens vuosi. Alunperinkin suunnittelin muiden kiireiden takia hommaavani otsikon kameran vasta aikaisintaan keväällä. Jos ollenkaan:)

    Tähän kameraan on turha panna vilmiä sisään valottumaan. Sen valotiivisteet (tai mitä niistä on jäljellä) vuotaa pahasti.
     
  2. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Eiks tässä ole sekin vaihtoehto, että saan tuosta nykyisestä tsunamikamerasta aihion muutamalla kympillä. Jos autatte mua ennallistamaan sen neuvomalla hieman, niin papparaisesta saadaan keskivormaattikuvaaja.

    Tsunamikamera muuten haisee uskomattoman voimakkaasti. Samaa hajua kuin jossain homehtuneessa kellarissa.
    Juuri eilen luin jonkun siistineen objektiivista mikrobikasvuston lämpökäsittelyllä: Ensin 3-4 tuntia 50-asteisessa uunissa, sitten 12-tuntia 100-asteessa. Oli kuulemma sen jälkeen aivan kirkas.
    Jäin miettimään kuinka kuolleista mikrobeista tuli läpinäkyviä/näkymättömiä.

    Mulla oli Lapinreissuilla aina keinokuituvaatteet ja ne alko haista ketunpesältä vajaan viikon kuluessa. Kolmen viikon jälkeen haju ei lähtenyt käsipyykilläkään. Kuulemma mikrobit tunkeutuu kuitujen huokosiin, eikä lähde edes pesukoneessa.
    Pakastin niitä muovipussissa usean kuukauden ajaksi - se auttoi aika paljon. Mutta alkoivat uudelleenhaista muutaman päivän käytöllä.
     
  3. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jos M&L heitti pyyhkeen kehään, ajattelit sen kuitenkin korjata??
    Onnea matkaan.
    Kuvia saadaan "tovi" odotella ;)
     
  4. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mä olen saanut sulta melkosen paljon onnentoivotuksia:))

    Eihän Mustonen pyyhettä kehään ole heittänyt. Kyllä hän sen korjata lupas, mutta hinta on suolainen suhteessa kameran hintaan.
    Sen sijaan ehdotti kameran palauttamista.

    Jos kamera kuitenkin jää minun käsiini, niin minkäs teet. Ei sitä kannata edes tullin valvonnassa hävittää: Maksaa satasen.
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    No hei haloo nyt. Ihan turhaan tässä lyötyä miestä lyödään. En ymmärrä sellaista. Mies on kertonut vapaasti asiaansa ja kysellyt vinkkejä ja niitä saanut. Jääräpäisyyttäkin löytyy, niin kun meissä kaikissa. Kyllä mä näkisin että pidätään kaikki vaan yhtä ja autetaan miestä mäessä. Kiukuttelut ja "ei tosta mitään tule" on ihan turhaa. Luulen kyllä itekkin että ei kaikkia korjauksia voi kaikki tekijät tehdä. Yliheittoja tulee kaikille.
     
  6. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Anteeksi kamalasti :) kaikille lyödyille.
    Minäkun luulin että KL:n ilmapiiri on lähinnä piruilla ja mollata kaikkia tänne murheitaan vuodattaville.
    Jokaiselle neuvollekkin löytyy takuuvarmasti tyrmääjä tai ainakin asian paremmin tunteva.

    **tähän sitten epämääräinen kasa hymiöitä ja muuta koodikieltä**
     
  7. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Palataans sitten taas asiaan.
    Uskon jokaisen Laukkulaisen olevan kuitenkin kiitollinen saamistaan vinkeistä ja neuvoista. Myös niistä, joista ei päättänyt ottaa vaaria.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Etikkaa kannattaa kokeilla mitä moninaisempiin kohteisiin ja eri tavoin.  Jo etikan läsnäolo vaikuttaa ilman välityksellä, mutta tietenkin paras olisi jos pystyy kostuttamaan kohdetta.  Sopivan vahvaa (laimeaa) on Rajamäen väkiviinaetikka.

    ed.  Tämä siis koski kaikenlaisia tarttuneita tuoksuja ja hajuja.
     
  9. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Väkevä etikka yhdistettynä voimakkaaseen UV-valoon tappaa kasvustot.
    Puhdistus on luku erikseen.
     
  10. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Juuri näin. Myyjä siitä vastaa, vaikka olisi sattunut oikeasti rikkoutumaan postissa. Myyjän tehtävä on sitten jälkikäteen junailla asia postin / vakuutusten kanssa kohdalleen.

    Kymmeniä paketteja japaniin ja sieltä suomeen toimittaneena vähän epäilen matkalla rikkoutumista. Ainahan voi tapahtua, mutta kamera yleensä pakataan sen verran hyvin, ettei pakettiin kohdistuvat iskut sitä riko vaikka paketin ulkokuori painuisikin kasaan.

    Japanin sisäisessä postissa meni kerran kyllä yksi 4x5 tähyslasi rikki. Koko kamera oli silloin turhan huonosti pakattu. En jaksanut siitä sen enempää myyjälle valittaa vaan tein itse muutamalla eurolla uuden.
     
  11. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jos kamera on muutenkin ollut kelvoton, niin ei minkään postin toiminta tuohon kuulu. Turhaksi vatkailuksi - ihan kannustusmielessä - on tämä mennyt. Myyjä vastaa tuotteesta, vaikka ei tietenkään halua. Vaadit rahaa takasin myyjältä ebayn kautta ja täts it. Myyjä totta kai pyytää prosessin keskeyttämistä, koska ebay on sulkenut siltä rahahanat siiheksi kun asia korjaantuu. Mitään privaattijuttua ei pidä käydä.
     
  12. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Yksinkertaistaen asia hoituu "myyjä korvaa" logiikalla. Mutta tässä on läsnä kuitenkin sekin mahdollisuus, että joudun käyttämään eBay:n "Money Back Guarantee" sydeemiä. Se puolestaan sanoo:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Myyjä esittää kameran hajonneen kuljetuksessa, jolloin minä en saa myöskään eBay:ltä mitään.

    [hr][/hr]

    eBay:n pyytämisen selvitystyöhön takaraja taitaa määrittyä säännöllä:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    [hr][/hr]

    eBay ei määritä kommunikointitapaa, millä asiaa yritetään sopia. Tarjoaahan se toki omankin kanavan siihen (My ebay / Messages), mutta ei vaadi käyttämään sitä.
    Kommunikoinnista eBay sanoo:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Kokemuksesta tiedän, että tuollaisten selvitysen (yo. "any other information about the item") on paras olla selkeitä ja jämäköitä tai käsittelijän ote herpaantuu. Ei siis ole välttämättä paras tapa viitata käytyyn e-mail keskusteluun ja/tai eBay:n message-systeemissä vaihdettuihin jaaritteluihin.
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    "Myyjä esittää kameran hajonneen kuljetuksessa, jolloin minä en saa myöskään eBay:ltä mitään."

    Etkös sinä ole kertonut useista kameran virheistä, jotka eivät ole syntyneet tai voineet syntyä kuljetuksessa. Miksi siis lähdet mukaan tuohon kuljetuspuheeseen. Vetoa virheisiin, jotka tekevät laitteesta epäkelvon käyttöönsä.
     
  14. Topi

    Topi Active Member

    899
    190
    43
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mutta eikös tuossa Ebayn ehdossa mainita, että Ebay ei korvaa, jos *ostaja* järjestää kuljetuksen tai noutaa tuotteen?

    "Items damaged during pick-up or shipping or not delivered when the buyer arranges pick-up or shipping of the item (for instance, the buyer arranges freight)."

    Sinä et liene järjestänyt kuljetusta muuten kuin maksamalla postit.

    Topi
     
  15. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Minä luen tuon näin:

    1. Items damaged during pick-up or shipping
    or
    2. not delivered when the buyer arranges pick-up or shipping
    of the item
    (for instance, the buyer arranges freight).

    Suluissa olevan lauseen ymmärrän olevan vain esimerkki kohdan 2 tapauksesta.
    Ykköskohta rajaa pois kaikki kuljetusvauriot ja kakkoskohta vielä katoamiset, kun ostaja järjestää kuljetuksen.

    Voihan tuo koskea myös nimenomaan vain ostajan järjestämää kuljetusta:

    Items damaged
    1. during pick-up or shipping
    or
    2. not delivered
    when the buyer arranges pick-up or shipping of the item
    (for instance, the buyer arranges freight).

    Minusta tuo on epäselvästi esitetty.
     
  16. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Hieman kärjistin tilannetta tuossa lauseessani. Tuote ei ole kuitenkaan yksiselitteisesti ainoastaan täysin vääränlainen.

    Kyllä minä vetoan koko tekemäni raportin löydöksiin 1.3.2016, jos sitä ennen ei päästä ratkaisuun. Myyjähän ei ole ottanut kantaa mun raportoimiin muihin (kuin kuljetusvaurioihin) puutteisiin/vikoihin. Hänellä saattaa olla syynä vakuutusrahat.
     
  17. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Hyvä puoli tässä on se, että myyjä tuntuu kyllä vastailevan sähköposteihin. Viime yönä oli tullut:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Tiukasti hän tuntuu olevan sitä mieltä, että minun on odotettava Japanin postia.
     
  18. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tuota noin, myyjän etu tietysti on "odotella" Japanin postia loputtomiin. Myyjä ei tietenkään voi määrätä tässä tilanteessa mitä sinun pitää tehdä.
    Sinun ei todellakaan kannata kuulostella saati noudattaa myyjän mielipidettä yhtään mistään.
     
  19. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    No nyt hänellä on selkeät sävelet, siitä kuinka jatkan.
    Uskon hänen olevan yhteydessä Japanin Postiin ja selvittävän hakemuksensa käsittelyaikataulun. Ja palaavan asiaan kun saa tietää siitä jotain. Ja sähköpostia tulevan viimeistään kun lähestytään 1.3.2016.

    Mikä olisi se syy, jolla hän saa minut lykkäämään tuota päivämäärää ... ehdotaa muutaman päivän lykkäystä, koska Posti on juuri saamassa asian päätökseen. Ehkä jos hyvin esittää.
     
  20. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kuvioistaan Japanin postin kanssa hän voi kertoa sinulle aivan mitä haluaa milloin haluaa. Totta tai epätotta, aivan mikä hänen etunsa on. Tähän viivyttämiseenhän olet jo lähtenyt mukaan. Myyjän pitää nyt vain saada sinut edelleen pidettyä siinä mukana riittävän pitkään tai jos se ei onnistu hän kyseenalaistaa sinun väitteesi  kameran vioista tai pikemminkin tavoista joilla viat ovat syntyneet.