Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 12 Marraskuu 2015.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kun laskee kaiken tän hyörinän kameran ympärillä Suomessa, Japanissa ja eBay:ssa, niin tuleehan tälle yksilölle melkoisesti arvoa. Kukaan ei vaan suostu maksamaan sitä vapaaehtoisesti.
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Siis tuohan menee niin, että tavaralla on aina joku arvo. Ei missään sanota, että tulli on aina maksettava, kaikista arvoista kun sitä ei makseta.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ei tietenkään arviota. Esität laskelman.  Maksamasi kulut, palautetut erät.  Joku juttu on varmaankin palauttamatta, ja kameralle jää jäännösarvoa.
     
  4. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ilman muuta he vaativat dokumentteihin mukaan tilausvahvistuksesta alkaen kaikki. Jopa heidän oma dokumenttinsa "tuonnin tullauspäätös" on saatava mukaan (mainitsivat siitä erikseen).
    Lisäksi tietysti tarvitaan palautettuttujen summien tositteet.
    Näistähän tuo koko hinta muodostuu, jonka hakemuksessani vielä esitän yhteenvetona.
    Nolla-arvoonhan päästäisiin, jos eBay korvaa koko ostohinnan sekä postikulut.

    Mulle tulee vahvasti mieleen tullin tekstistä, että nolla-arvoa on kyllä yritetty innokkaasti. Siksipä virkamies toteaa ykskantaan:[QUOTE>
    [/QUOTE]
    Hän ei siis huomioi dokumenteissa mainittuja rahansiirtoja mitenkään tässä yhteydessä.
     
  5. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Vaikea sanoa, mikä olisi "helppo" tapa hoitaa näitä tullausasioita, mutta todellisuudessa kuluttaja on nykyään melkoisen byrokratian alla, jos tuottaa jotain maahan. Puhumattakaan, jos haluaa palauttaa tavaraa.

    Tullin palveluhenkilöstö on todella avuliasta, mutta proseduurit niin monimutkaisia, että pahaa tekee.

    Itse lähetin Japaniin korjattavaksi vahvistimen ja sen puitteissa vietettiin aikaa lähes tuntitolkulla - papereita taisi tulla kolme erilaista, kun lopulta päästiin selville mikä nimike asialla voisi olla: taisi olla jotain "ulkoiseen jalostukseen tms." lähetettävää tavaraa. Toki Posti ryssi lähetyksen niin, ettei maastapoistumisesta jäänyt jälkeään, vaikka papereita liimattiin mapillinen laatikon kylkeen.

    Odotan mielenkiinnolla, saanko tuon kerran maahantuodun vehkeen todellakin ilman tulleja ja veroja takaisin, kunhan valmistuu.

    Toivoisin todellakin, että tällaisiin juttuihin olisi jokin helpompi ja loogisempi tapa, ilman, että hankit huolintayrityksen lyhyttä oppimäärää. Kaikki kunnia tullin asiakaspalvelulle, mutta pelkään pahoin, että johto ja poliittinen ohjaus evät ole kiinnostuneita sujuvista prosesseista - vaikka toista mainostetaan. Siinähän saattaisi jäädä muutama euro saamatta - joiden varmistamiseen käytetään kymppeja, jollei satasia.

    Onnea palautusprosessiin! Ensi kerralla lähempää?
     
  6. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Siis Minolta?
    Mun mielestä oikein kauniita kuvia, ei noissa mitään "vikaa" ole. Luonnollinen talvimaisema - kirkas, kuulas, sininen. Ja jotain ihan muuta, kuin digikamera.
     
  7. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mulla on samanoloisia kokemuksia tullin kanssa asioimisesta. No opiskan huoltokeikka Japanissa päättyi lopulta hyvin, vaikka ajoittuikin samaan aikaan tsunamin kanssa.

    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,49878.0.html
     
  8. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Japanista ei vaan kuulu mitään.

    Lähetin Suomen Postilta saamani raportin Japaniin 5.2.2016. Tämän jälkeen myyjä on tehnyt korvaushakemuksen.
    Japanin posti on tiedustellut Suomen Postilta raporttia 9.2.2016, jonka asian käsittelijä on lähettänyt samana päivänä heille.

    Kuinka kauan Japanin Postilta menee vakuutusasian käsittelyyn? Eikö 14 päivää riitä. Vai vedättääkö myyjä nyt.

    Kaipa tässä on taas häirittävä myyjän rauhaa ja kerrottava mitä Suomen Posti ilmoitti ja lisäksi viitattava eBay:n herättelyyn asiassa.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ihan sama ja turha arvailla myyjän ajatuksia.  Teot ja tapahtumat ratkaisevat. Se mikä näyttää puhtaalta vedätykseltä on ylipäätään kuljetusvaurioon vetoaminen. Siihen ei siksi kannattaisi lähteä mukaan vaan kaipa olet avatussa keisissä kertonut mm.  suomalaisen ammattikorjaajan arvion kameran kunnosta ja vaurion syistä. (Yleensäkään en usko että kannattaa millään muulla tavalla kommunikoida myyjän kanssa kuin sen casen kautta.)

    Ja muuten, tämähän ei ole vähimmässäkään määrin jälkiviisautta, vaan samat olen sanonut alusta asti.

    Tässä nyt voit nähdä jälkiviisastelun makua, mutta todellisuudessa ajattelin tästä jo aluksi että luultavasti paljon pitempään kuin ebay edellyttää. Kuukausia mahdollisesti.  Puoli vuotta.  Näin että tartuit hänen syöttiinsä, mutta rupesit puhumaan japanilaisten työntekijöiden huonosta asemasta.
     
  10. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Myyjä ehkä toivoo toteutuvan joko vaihtoehdon A) Japanin posti maksaa hänelle jotakin (tuskin paljoa ja luultavammin ei mitään) ja hän maksaa sen (tai osan siitä) ostajalle. Tällöin hän itse ei maksa mitään.
    tai vaihtoehdon B) Japanin ei posti maksa hänelle mitään jolloin hän kertoo suomalaiselle ostajalle että syy on Japanin postissa joka ei myönnä mitään ja valittaa että niinmuodoin hän ei maksa Japanin postin mokista mutta että ostaja voi vielä yrittää Suomen postin kautta, onnea vaan. Silloinkaan hän myyjänä ei maksa mitään. Jos hän onnistuu venyttämään tätä niin pitkälle, että e-bayn / paypalin kautta ei enää voi reklamoida (vaikka saa ostajan viivyttämään varsinaista reklamointia vetoamalla vaikka näiden postijuttujen tuomiin "mahdollisuusksiin"), on hän voittanut.
    Hyvältä näyttää myyjän kannalta.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Lisäksi se että hänellä lie jotain neuvotteluetua ebayn suhteen jos ostajan kanssa on käyty kahta keskustelua, jossa ensimmäisessä ostaja on myöntyväinen ehdotuksiin ja sitten myöhemmin tai toisissa keskusteluissa alkaa muuttaa vaatimuksiaan. Hän saa asian näyttämään siltä, että on yhteisymmärryksessä valittu tie jolla edetään ja hän on toiminut sen puolesta, mutta hankala asiakas sitten onkin viikkojen päästä sitä mieltä ettei tämä riitä.

    Juuri tästä syystä olen neuvonut että selkeät vaatimukset sisään keissin kautta ja sillä siisti. En tiedä missä määrin niin tapahtui lainkaan.
     
  12. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Toi A-tapaus mulla on ollut vahvimpana koko ajan mielessä. B-tapauskin vähemmän todennäköisenä mahdollisuutena.

    Kumpikin vaihtoehto saa jatkoa, kun lopullinen sopimus neuvotellaan eBay:ssa, jos hinta ei tyydytä mua.
    Nythän eBay:ssä juttu on nostettu 14-päivän kuluessa ja on edelleen valmiustilassa. Seuraava askel, jos/kun haluan, on pyyttää eBay:tä puuttumaan asiaan.
    (PayPal tulee mukaan kuvioon vasta jos eBay ei yrityksistä huolimatta korvaa/onnistu saamaan myyjää aisoihin).

    Ajattelin odotella ens viikon alkuun jutun aktivoinnissa eBay:ssa. Oli Japanin Postin vakuutuskorvauskäytännön pituus mikä tahansa, niin en mä loputtomiin odota.
    Myyjälle kerron tänään sähköpostilla Suomen Postista saamani päivämäärän ja vihjaan ens viikolla pyytäväni eBay:n mukaan.

    (Suomen Posti ei muuten saa tietoa Japanin pään ratkaisusta tai muutenkaan osallistu tuon enempää, kuin että lähettää raportin kysyttäessä).

    PS. eBay määrittelee näin:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Avasin eBay:ssä jutun, johon liitin mukaan valokuvan kaikista havaituista vioista.
    Kun nostin jutun, eBay lähetti mulle sähköpostin, jossa kerrotaan:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Eli ollaan jo reilusti sillä puolella, että voin pyytää heitä mukaan juttuun.

    eBay ei kehota kommunikoimaan myyjän kanssa sopimukseen pääsemiseksi käyttäen mitään erityistä mediaa. Mutta siinä vaiheessa kun he tulevat mukaan, niin kaikkien osapuolten on tietysti nähtävä mitä puhutaan.
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Sanooko e-bay missään miten pitkään ajassa eteenpäin tuo mahdollisuus "you can ask us to step in and help" on voimassa? Onko ihan Nasaretilaisen toiseen tulemiseen saakka vai onko siinä jokin aikaraja?
     
  14. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ei ole yksikäsitteistä määrittelyä sattunut silmiin. Toi 30-päivää aikaa nostaa "case" antaa ehkä jonkinlaista vihiä asiasta. Luulen myös heidän sviippaavan juttuja, jotka alkaa olla vanhoja ja kysyvän osapuolilta niiden tilaa.

    Lähetin sähköpostia Japaniin, jossa kerroin kuten yllä mainitsin ja asetin 1.3 rajaksi, jolloin kirjoitin pyytäväni eBay:tä astumaan juttuun mukaan (sanamuoto ei mennyt oikeen vihjausosastolle - tuli aika tiukkaa tekstiä).
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kyllä se hyvin menee. Mutta milloinhan alkaisit keski- tai isoformaatilla?  :)  Vai tätähän se nyt on, alkoi jo?  Ehtisit panna kuitenkin vielä filmin siihen sisään.
     
  16. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Osaatko sä selittää, miksi pitäisi odottaa Japanin postin ratkaisua siihen, että sulle lähetettiin kelvoton kamera? Ei kai se Japanin posti siitä vastaa? Siis miksi et nyt ole yhteydessä e-bay:hin
     
  17. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Hehe..... filmiä ainakin säästynyt :p
    Tää on kai sitä kameraru....sta parhaimmillaan :)
     
  18. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jutunhan olen avannut hyvin selkeästi luettelemalla löytämäni viat ja valitsemalla vaihtoehdon ettei tuote ole kuvauksen mukainen. Avaushan on aina selkeästi tuotteen palautuspyyntö.

    Jos muuhun sopimukseen päästään, niin eBay ei pistä vastaan.
     
  19. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Vahvaa spekulaatiota:
    Luulen myyjän haluavan vakuutuskorvaukset. En tietysti voi olla varma, mutta luulen hänen tienneen tilanteen jo lähettäessään kameran. Saattaa olla, että hän on jopa särkenyt rikkoutuneen muoviosan itse, päästäkseen haluamaansa jatkokäsittelyyn. Mutta en voi siis tietää.

    Jos Japanissa on tapana tehdä tällaista vilunkia, niin on mahdollista, että korvaustenkin kanssa tulee hänelle mutkia matkaan.

    Korvausten/palautuksen sopimisessa on kuitenkin ainakin kaksi osapuolta. Pelkkien vaatimusten esittäminen, ja vielä ainoastaan omasta näkökulmasta, ei ole osoittautunut mun elämässä kovin hyväksi strategiaksi. Keskimäärin. Poikkeuksiahan on ja sellaisia sopijapuolia, jotka ei ymmärrä kuin kovia otteita.
     
  20. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kerätään sulle kolehti jos et saa mitään korvauksia niin ei tuu paha mieli. Mä voin jokusen euron siihen laittaa. Ja jokainen kun tekee saman saat ostaa sitten paremman kameran täältä suomesta.