Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 12 Marraskuu 2015.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Privaattiposteista, jotka eivät ole kulkeneet eBayn viestinvälityksen kautta,  on korkeintaan haittaa kun yrität saada eBayltä apua.
     
  2. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kyllä ymmärsit oikein.

    1. eBay:lle olen toimittanut lyhyen tekstuaalisen kuvauksen virheistä ja kuvat prosessin nostamisen yhteydessä. eBay:lla ei ole mahdollisuutta liittää pdf-dokumenttia mukaan, jossa mulla olisi ollut kuvat ja sanallinen raportti.

    2. Pdf-raportin havaituista vioista toimitin suoraan myyjän privaattipostilaatikkoon.

    3. Myyjä vastasi mun privaattipostilaatikkoon, ja pyysi tai vaati mua olemaan lähettämättä kameraa Japaniin takaisin. Ja myös odottamaan vakuutusyhtiön ratkaisua. Hän toivoi myös mun keskeyttävän eBay-prosessin.

    4. Tänään lähetin vastineen myyjän privaattipostilaatikkoon, jossa kieltäydyin prosessin keskeyttämisestä ja pyysin häntä vastaamaan eBayn kautta.

    5. Nyt odotan kuinka hän reagoi. Tuleeko vastaus privaatti vai eBay postilaatikkoon jutun yhteyteen.

    Jos vastausta ei tule, niin tulen käyttämään mahdollisuutta pyytää eBay mukaan, jolloin myös pyrin lähettämään heille laatimani pdf-raportin löytämistäni seikoista.
    eBay:n sähköpostiviestistä:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Minullahan on myös tallessa koko käymämme privaattikeskustelu, jonka voin liittää jutun yhteyteen.

    Vaikka olis selkeämpää prosessin kannalta käydä keskustelu ebay:n kautta, niin ei se pakollista ole. En ole ainakaan sellaista lausetta löytänyt.

    Pitäsköhän tallettaa pdf-raportti johonkin nettiin ja linkata se tonne mun my-eBay tilille jutun yhteyteen.

    [hr][/hr]

    Ongelmahan tässä on edelleen se ettei myyjä ole ottanut kantaa kuin kuljetusvaurioihin.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jos oikein muistelen, avatussa keississä on varsin lyhyt aika annettu vastapuolen vastaukselle viesteihin.  Muutenhan siinä ei taida olla juuri kiirettä vaan neuvotellaan niin pitkään kuin tarpeen?

    Siitä on jo vuosia, kun olen siinä neuvotellut.  Pääsimme sopuun ja paypaltililleni ilmestyi sopimamme partial refund.  Silloin rastitin sopivan ruudun sulkeakseni keissin. Jos oikein muistan, ebay-henkilökunta ei mitenkään näkynyt siinä prosessissa.

    Ihan hiljattain oli sitten myös toinen tapaus.  Tavara jäi kokonaan saapumatta.  Myyjä ei vastannut normaaleihin viesteihini, joten avasin keissin. Ehkä aikaraja oli kolme päivää vastapuolen viestille siellä.  Mitään ei kuulunut. Sitten taisi kulua muutama viikko ja ebay varmisteli kysyen eikö myyjästä ole kuulunut mitään ja onko tapaus ratkaisematta. Kun vastasin myöntävästi, rahat ilmestyivät tililleni ebayn/paypalin maksamana.  Käsitin, että siinä vaiheessa, kun keissin viestiin ei oltu määräajassa mitään vastattu, alkoi kello jo tikittää ostajan turvan toimeenpanossa.
     
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 265
    672
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kyllä itselläni on jokin kokemus eBay:n henkilökunnasta eräässä keississä.

    Siis, voitin huutokaupan jostakin moottoripyörän varaosasta jolle myyjä ei ollut ilmoittanut postikuluja. Lähetin pari viestiä myyjälle joissa noita kuluja kysyin, mutta ei tullut vastausta.

    Jonkin ajan päästä myyjä oli avannut keissin ja tällöin joku eBay:n henkilökuntaan kuuluva kysyi minulta: ”Miksi et maksa?”. Vastasin, että myyjä ei ole pyynnöistä huolimatta ilmoittanut postikuluja. Sen jälkeen sama henkilö kysyi myyjältä: ”Miksi et ole ilmoittanut postikuluja?”.

    Tämän jälkeen ko. myyjä ilmoitti postikulut ja maksoin ostokseni. Siis, todistettavasti eBay:llä on jotakin henkilökuntaa joka voi joissakin tapauksissa ottaa osaa erimielisyyksien selvittelyyn.  ;-)
     
  5. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Juu kun keissin avaa, niin samalla menee myyjältä lompakko kiinni. Sikäli tehokasta.
     
  6. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Noniin eka rulla saatu kehityksestä (fuji pro 400H) ja digitointeja suoritettu, normi digijärkkärillä + makro-objektiivilla. Melko latteitahan noi kuvat tuollaisenaan on ja jotenkin tuntuu kuin osa sävyistä puuttuisi? valkotasapainon otin filmin valottumattomasta kohdasta ennen positiiviksi kääntöä. 

    Tässä nyt pari ruutua:
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Hyvältähän nuo näyttää.
     
  8. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ihan offtopic…
    Onko tuo eka kuvan Jaalan läheltä?
     
  9. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Savitaipaleeltahan tuo on. :)
     
  10. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
  11. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Takaisin kameranhommausasiaan:

    Mun Japanin tsunamikameraseikkailu on saanut taas jatkoaskelia:
    1) Lähetin Suomen Tullille kyselyn tilanteesta. Tiivistetysti kysymykset:
    <LIST>

    • <LI>
    • Miten anon maksettuja tulleja ja ALV:a takaisin?</LI>

      <LI>
    • Millaisia papereita (myyjältä, korvauksen maksajalta, muulta taholta) tarvitsen siihen?</LI>
      <LI>
    • Missä tapauksessa kamera pitää joko palauttaa Japaniin tai tuhota Suomessa?</LI>
    </LIST>

    2) Japanista tuli e-mail myyjältä:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Saas nähdä kuinka pitkään tää jatkuu:))
    Vai puuttuuko eBay asiaan ja alkaa kysellä tilannetta.
     
  12. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Tulli vastasi seuraavasti (olen hieman editoinut vastausta, joten toivotaan että menee edes sinne päin):

    1) Tavaran hävittäminen tullivalvonnassa on periaatteessa mahdollista, mutta se maksaa ainakin 100 euroa.
    2) Jos saan myyjältä hyvityslaskun, niin tullausta voidaan mahdollisesti oikaista tullausarvon osalta, ja tällöin liikaa kannettuja veroja voidaan palauttaa.

    Asiakas voi tehdä oikaisuhakemuksen, vaikka ei tässä tapauksessa palauttaisikaan kameraa takaisin myyjälle eikä hävitystäkään suoriteta. Tullauspäätöstä oikaistaan tässä tapauksessa tullausarvon osalta. Koska kamera on viallinen, ei sen arvo tietenkään ole tuo, jolla se on tullattu.
    Arvo täytyy määrittää uudestaan viallisuus huomioon ottaen.

    Oikaisuhakemuksen mukana täytyy toimittaa  reklamaatiokirjeenvaihto, tilausvahvistus ja tosite myyjältä saamastaan hyvityksestä. Lisäksi selvitys onko kamera täysin toimintakelvoton vai pystyykö sitä edelleen jollain tavalla käyttämään.  Huomioitava on myös, että tässäkään tapauksessa tavaran arvo ei voi olla nolla, sillä maahantuodulla tavaralla on aina oltava joku arvo, vaikka se olisi viallinenkin.

    Tapahtuneesta pitäisi lähettää vapaamuotoinen selvitys/oikaisuhakemus Tullin kirjaamoon (<EMAIL email="kirjaamo@tulli.fi"]kirjaamo@tulli.fi</EMAIL> tai Tulli/Tuonnin oikaisut, PL 512, 00101 HKI) ja liittää siihen tuonnin tullauspäätös, hyvityslasku ja muut asiaa selvittävät liitteet. Käsittelyn jälkeen Tulli saattaa palauttaa osan veroista.
    [hr][/hr]

    Yhteenvetoa:

    A) Jos lähetän romun Japaniin, se maksaa 50€ (Myyjä vaatii ostajaa maksamaan palutuksen. eBay taas myyjää.) ja jos se hävitetään tullivalvonnassa, tulee hintaa 100€.

    B) Tullin vastauksesta ei selviä, miten tilanne käsitellään, jos saan eBay:lta tai PayPal:lta korvausta. Onko se hinnan alennusta vai mistä silloin on kyse.
    Parempi olla kyselemättä heiltä asiaa vielä, pääasia että sävelet on toistaiseksi sinne päin.

    C) Kuka määrittää kameralle uuden arvon, minkä mukaan määräytyy uusi tullausarvo? Onko heillä asiantuntemusta, vai käyttävätkö he omia ulkoisia asiantuntijoita(mitä se maksaa), vai onko minun hommattava joltain vakuuttavalta taholta hinta-arvio (ja mitä se maksaa).

    Kamerahan on täysi pommi, eikä sitä voi käyttää valokuvaukseen millään ilveellä:
    <LIST type="1-leading-zero"]
    • <LI>
    • 1. Etulinssissä pahat raappeumat. Heikentää kuvan kontrastia ja on kameran arvoa alentava.</LI>
      <LI>
    • 2. Takalinssiryhmää ropeloitu ja siitä puuttuu osia. Saako tällaisia osia varaosana mistään. Tämä saattaa estää kameran käytön jaa vaati korjauksen.</LI>
      <LI>
    • 3. Etu- ja taka-linssiryhmät heiluu, kuten suljinkin. Tämä estää kameran käytön ja vaati korjauksen.</LI>
      <LI>
    • 4. Takakannen painelyvyyn on liimautunut/vulkanoitunut osa, joka nyt puuttuu. Saako tällaista varaosana mistään. Saako painelevyn kuntoon jollain menetelmällä. Tämä estää kameran käytön ja vaati korjauksen.</LI>
      <LI>
    • 5. Muoviosa mennyt palasiksi objektiivista. Haittana lähinnä esteettinen ja kameran arvoa alentava.</LI>
      <LI>
    • 6. Suodinkierre on soikea tai itse kierre on viallinen. Käyttö on liian hankalaa ja alentaa kameran arvoa.</LI>
      <LI>
    • 7. Takakansi vuotaa valoa ja valottaa filmin. Tämä estää kameran käytön ja vaati korjauksen.</LI>
    </LIST>

    PS. Alkaa näyttää kovasti siltä, että kamera jää mun käsiin. Epäilyttää myös takalinssiryhmän kunto: Mitä sille on loppujen lopuksi tehty. Tuleeko kamerasta käyttö- ja kuvaus-kelpoista enää ollenkaan, ilman kummankin linssiryhmän ja takakannen vaihtoa.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Hö.  Eikö tullille hyvinkin riittäisi hyvityslasku.  Eli kun saat rahat takaisin, siitähän näkee sitten hyvin selvästi miten kameran arvo on eri kuin tullattaessa oli kun vain vertaa ostotositteisiin.
     
  14. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jos oletetaan, että saan koko arvon ja postikulut takaisin, niin kameran arvoksi jäisi 0€. Tulli ei hyväksy tätä, kuten yo. tekstistäkin käy ilmi: Et voi tuoda tavaraa Suomeen, jonka arvo on 0€! Tulli on aina maksettava.

    Jos tätä ajatusta jatketaan, eikä täysin luoteta tavaralle ilmoitettuun hintaan, niin miten se sitten määrätään. He vain toteavat: [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    En minä ainakaan usko kaikkea. Tulli ei edes peri  pieniä maksuja, joten totta tuo ei ole.  En suosittele kaiken uskomista muillekaan.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ei sentään:

    "* Tullittomuus ja verottomuus sekä pienin kannettava tullin ja
    arvonlisäveron määrä
    - Lähetys on tulliton, jos lähetyksen sisältämien tavaroiden kokonaisarvo on
    enintään 150 euroa.
    - Arvonlisäverotuksessa lähetyksen verottomuuden arvoraja on 22 euroa.
    - Pienin kannettava tullin määrä on 10 euroa.
    - Pienin kannettava arvonlisäveron määrä on 5 euroa. "
     
  17. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kun virkamies, jonka virkapaikka on "Tulli/Tuonnin Oikaisut", sanoo noin, niin en epäilisi sanottua ensimmäiseksi. Mä olen nyt oikonut editoidessa tai ymmärtänyt väärin.
    Tarkka lainaus (kun uusi hinta arvioidaan kameralle):
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ilmoita kameran arvoksi 21 euroa.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ei pidä unohtaa lämpöarvokaan.  Juttua sekajätteen matkasta kuuntelin. Että kyllä tuollaisella Fujicalla on arvoa aina.
     
  20. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jotenkin tuntus hullulta, että ne ottais huomioon mun hinta-arvion:)