Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 12 Marraskuu 2015.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Vähän natinaa keskustelukulttuurista

    Ihmiset tekee johtopäätöksiä lukematta tai muistamatta aiemmin esillä olleita seikkoja. Lopputuloksena ollaan täysin metsässä.
    Johtopäätösten perusteella muodostetaan väitteitä, ja vastataan sitten näihin kuviteltuihin tai vääristeltyihin väitteisiin. (Olen tainnut syyllistyä tähän itsekin välillä.)
    Ja minä yritän korjailla.

    Lisäksi on nämä muutamat jehut, joiden elämäntehtävä näyttää olevan ankeutus. Jotkin viestit voi vielä tulkita varoituksina pistämästä nokkaansa liian hankalaan hommaan, mutta tässä säikeessä turhan iso osa menee vain ittuilun piikkiin. Minusta.
    Tosin on herännyt epäilys, kun sain ostotarjouksen rikkinäisestä kamerasta vielä jees-miehen kera, että on omakin lehmä ojassa.

    Ehkä on hyvä saada tähänkin säikeeseen hieman kritiikkiä keskustelu-motiiveista, niin siirtyy tieto tulevaisuudessa näitä lukeville selkeämpänä.
     
  2. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ja tosiasia oli (puhutaan kamerasta ja sen postipaketista):
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Epärehellisiä ihmisiä on ollut aina. Mutta yhteiskunnan perustaminen heidän käytännöilleen voi olla melko hankalaa ja erityisesti epätyydyttävää matti meikäläisen kannalta. Asiaan voi käydä tutustumassa tällä hetkellä Libyassa, Syyriassa, Irakissa, Afganistanissa, oligarkkien Venäjällä, koko korruptoituneessa Afrikassa ja monessa muussa paikassa.
    Moniko muuten uskaltaa tilata tavaraa Venäjältä (tai yo. alueilta) tuntematta myyjää?
    Italiakin on ollut hankala maa: sen postista häviää paketteja todella paljon. Minä en tilaisi sieltä yhtään mitään postin kuljetettavaksi, vaikka tuntisin myyjänkin.


    En minäkään ymmärrä monien ihmisten ajatuksenjuoksua. Se tekee kommunikoinnin vaikeaksi. Osan kanssa se voi olla kuitenkin hedelmällistä, kun taas toisen osan, tai muutamien, kanssa on paras pitäytyä lakoonisissa tervehdyksissä vain häthätää silmiin katsoen.
     
  3. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 265
    672
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mitenkähän nuo Libyat ja Syyriat yms. liittyvät tähän kamera-juttuun?

    Jos nyt lähdetään oletuksesta, että itse kuulut niiden rehellisten ihmisten joukkoon, niin silloin et varmaan palauta avaamaasi kameraa sen myyjälle ainakaan ensin varmistumatta, että omatoimisesti suoritettu pieni kameran ”korjaaminen” ei myyjää haittaa. Eikö vain?

    Mikäli taas et kameraa aiokaan palauttaa, niin sitten kai tämä juttu on tältä osin loppuunkäsitelty.
     
  4. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Pitkäänhän tämä kestikin, ennen kuin jengi pääsi asiaan ;)

    Kapa
     
  5. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Nämä ryhmät ovat kamerakeskusteluja varten, mutta tervetuloa vaan tuonne Yleistä-osion keskusteluihin - siellä oiotaan väärinkäsitykset ja palautetaan propagandan alhoon lipsahtaneilla aloitus omaan päähän :D
     
  6. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Yritin käyttää kursiivia, jotta ymmärrettäisiin tekstin olevan sivujuonne. Ja siis vastausta onre:lle hänen kommentteihinsa.

    Millaista "pientä kameran korjaamista” tarkoittanet? Etulinssiryhmän kiristystä (sormin), ettei se pääse tippumaanko?

    Kameran palauttamisesta myyjälle, Japanin postille tuhottavaksi, Suomen Postille tai jopa tullille hävitettäväksi, ei ole muodostunut vielä minkäänlaista käsitystä. Ymmärrän tällaisen vaatimuksen toki voivan tulla.
    Mutta tuskin kuitenkaan toimitettavaksi korjattavaksi.

    Minun toiveeni on kuitenkin päästä purkamaan romua. Siis kameran jäävän minun käsiini.

    Tähän mennessä olen tehnyt kameralle vain kunnon tarkastuksen.
    Etumaisen objektiiviryhmän pyörittelin auki sormin, kun se pyöri täysin vapaasti kierteissään. Se meni myös takaisin paikalleen ja kiristyikin kuten pitääkin, mutta en käyttänyt kierreliimaa, mitä huoltomanuaali määrää käytettäväksi.
    En siis ole käyttänyt kameraa tutkiessani minkäänlaisia työkaluja, enkä edes ladannut filmiä sen sisään (Heiluvan linssistön takia sillä ei saa kuvia).
    Jaa niin, kokeilinhan minä laittaa "Cable Release"-lisävarusteen paikalleen ja totesin toimivaksi.
     
  7. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Aika löyhästihän tää alkaa jo olla otsikon (Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla) ja alustuksen aihetta. Ehkä kuitenkin hieman täydentää asiaa epäonnistuneen kamerahankinnan näkökannalta.

    Minustakin on jo mennyt osittain sille puolelle, jossa osion vaihto olisi järkevää. Ainakin toi mun viesti "Vähän natinaa keskustelukulttuurista" vois olla ihan paikallaan siellä. Tosin luulisin aiheesta keskustellun omana säikeenään aikaisemminkin.
     
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 265
    672
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Juuri sitä mihin ”onre”:kin viittasi ja josta löytyy kuvallista dokumentaatiota tältä foorumilta.

    No sehän on vain ja ainoastaan SINUN omasta päätöksestäsi kiinni! Sen kun aloitat kameran purkamisen jo vaikka tänään. Mikäli olet jo aloittanut joitakin reklamaatiojuttuja johonkin suuntaan, niin ilmoitat vain asianosaisille tahoille, että tyydyt nykytilanteeseen ja asia on sillä selvä.

    Siis, jos joitakin korvauksia olet odottamassa, niin mikäli niitä edes saat, niin ne ovat joka tapauksessa määrältään niin pieniä, että ehkäpä niiden perään ei liiemmin kannata itkeä. Varsinkin jos halu päästä kameraa purkamaan on noinkin suuri, joten ehkäpä siitäkin ilosta kannattaa ”maksaa” mahdollisesti menetetyn muutaman kympin suuruisen korvauksen muodossa.
     
  9. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Siis tähän:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Minusta tuossa ei ole mitään salattavaa. Mutta ei sitä korjaustoimenpiteenäkään voi pitää.
    En muuten raportoinut linssiryhmän olevan auki. Sehän on myös vika toimitetussa kamerassa. Ihmettelen miksi - teinkö selvityksen ennen kuin tajusin, ettei pyörivä etulinssiryhmä ole kameran ominaisuus.
    En myöskään usko kenenkään osapuolista kuukkeloivan tätä keskustelua, löytääkseen tietoa tapauksesta. Vaikuttaa moinen liian nörttitouhulta.

    Jos ihan vaan maltillisesti odotan muiden osapuolien päätöksiä. Meneekö siinä jokin vikaan?
     
  10. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 265
    672
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kuten sanottu, sinä itse päätät miten juttu etenee. Itse myös voit päättää siitäkin, meneekö jokin vikaan vaiko ei.
     
  11. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Päättämistä en ole ollut ulkoistamassa missään vaiheessa. Enkä ulkoista niin kauan kuin henki pihisee.

    Kysymys koski sinun näkemystäsi. Olen utelias ja kenties sinulla on jotain viisasta asian tiimoilta. Otan kyllä huomioon, jos vinkit hyviksi ymmärrän. Ehkä niillä on merkitystä jollekin toisellekin säiettä lukevalle.

    Jos kuitenkaan mitään asian tiimoilta merkittävää ei ole sanottavana, niin jäteään se muu ilmoittamatta täällä. Ainakin tässä säikeessä. Minulle voi lähettää myös YV viestejä.
     
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 265
    672
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Eiköhän sinulla itselläsi ole sitä viisautta ja näkemystä riittävästi omien asioittesi hoitoon. Joku voisi hieman ihmetellä sitäkin, miksi tätä juttua on tällä foorumilla jo näinkin pitkään pitänyt jauhaa?
     
  13. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Aikarajoja kameran palauttamiseksi myyjälle ja ostohinnan palautus

    1. Myyjä
    Seller’s return window:
    I have an unconditional return policy if notified within 14 of the receipt of the item.

    Jos haluan palauttaa tuotteen myyjälle:
    Posti: Lähetys on luovutettu vastaanottajalle. 01.02.2016 klo 13:00
    Siis ilmoitus myyjälle viimeistään 15.02.2016

    2. eBay
    The eBay Money Back Guarantee:
    If you did not receive the item, or the item is not as described, you have 30 days from your actual or latest estimated delivery date to open a request, under the eBay Money Back Guarantee.

    Siis takaraja on 02.03.2016

    Who pays for return shipping
    Some sellers offer free return shipping. If the item is damaged or not as described, sellers must cover return shipping costs.

    You must also include, in the same condition as it was received:
    •All packaging such as boxes, bags, and tags
    •Accessories such as cords and remotes
    •Certificates, manuals, and warranty cards
    •"Free gifts" or bonus items
    •All items included in a bundle

    In most cases, the seller will issue your refund within six business days after receiving the returned item.

    3. PayPal
    You can use eBay Money Back Guarantee up to 30 days after you received your item.
    After 30 days, file for PayPal Purchase Protection in your PayPal account. PayPal offers a 180 day window for coverage of items that are not as described or not received.

    Takaraja elo-syyskuun vaihteessa.

    Mikä on epäselvää tapauksessa

    Myyjä sanoo kameran vaurioiden tulleen kuljetuksessa ja on anonut korvauksia Japanin Postilta.
    Hän lupaa tayden hyvityksen minulle, sen mukaan mitä Japanin posti korvaa:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Haluaako hän kameran takaisin ja kuka maksaa lähetyskulut siinä tapauksessa.
    Käykö tässä niin, että minä maksan 50 USD lähetyskuluja kumpaankin suuntaan, enkä saa edes rikkinäistä kameraa. Saanko takaisin edes kameran myyntihintaa 199 USD kokonaisuudessaan.

    Jos hän haluaa kameran takaisin, niin kenelle hän sen seuraavaksi kauppaa ... samalla menetelmällä. Jääkö hänelle tässä operaatiossa jotain käteen: onko tämä hänelle kannattavaa.

    Meniköhän jo liian villiksi spekulaatioksi:)

    PS. Koska keissi on avattu myös Suomen Postissa, joka toimittaa tarvittavaa tietoa Japanin Postille, niin tulenkohan minä saamaan Suomen Postilta tietoa myönnetystä korvaussummasta. Automaattisesti tai kyselemällä.

    PS2. Korjasin PayPal:n takarajan (po. elo-syyskuun vaihteessa), 180 päivää!
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ei ole myyjä kohtaan oikein jos et jo tässä vaiheessa itse osaa sanoa hänelle mihin ratkaisuihin sinä tulet tyytymään.  Esimerkiksi se Partial refund summa johon tyydyt tai kaupan peruminen.

    Toki tuon myyjän toimet vaikuttavat hyvin epäilyttäviltä, mutta juuri siksi niihin lankoihin ei kannattaisi sotkeutua mitenkään. I refund a full refund by insurance by all means.  Ihan järjetön lausekin!
     
  15. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    "Myyjää kohtaan oikein" - onko musta tulossa tapauksen "pahis" :))

    Kyllä hän viestissään toteaa selkeästi kuinka aikoo toimia (No ei hänen englanninkielensä ole hienostunutta, mutta aika harva japsi puhuu hyvää englantia):
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Eihän siinä puhuta mitään kameran palauttamisesta. Minusta selkeästi käy ilmi se, että tässä odotetaan Japanin postin päätöstä korvaussummasta, jonka hän hyvittää minulle kokonaisuudessaan.
    Miksi hämmentäisin soppaa vaatimuksilla tässä vaiheessa. Hän lupaa palata asiaan heti kun saa tietoa. Ja varmasti ilmoittaa täsmällisesti haluamansa toimet. Hänhän noi korvaukset on saamassa postilta, en minä.

    No mun edellisen viestin spekulaatiot on vaan jonkinlaisia uhkakuvia.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Jos todella haluat uskoa että hän on tässä kynimässä postivakuutuksestaan hyviä/riittäviä rahoja ja siirtäisi ne sinulle hyvitykseksi, niin usko vaan.  Minä en uskoisi, mutta erona saattaa olla että minä en pitäisi riittävänä muutamaa kymppiä.

    Tässä on taustalla epäuskoni myös siihen että tällainen lähetys olisi kunnolla (kalliilla) edes vakuutettu täydestä arvostaan ja toisaalta myös vakuutuskorvauksen maksajan höveliyteen että ehjällä laatikolla rikkinäisillä täytteillä kannattaisi missään tapauksessa juuri mitään maksaakaan.
     
  17. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Pistinkin jo tonne aikasempaan viestiini post scriptumin: "Koska keissi on avattu myös Suomen Postissa, joka toimittaa tarvittavaa tietoa Japanin Postille, niin tulenkohan minä saamaan Suomen Postilta tietoa myönnetystä korvaussummasta. Automaattisesti tai kyselemällä."

    Mikä sitten on riittävä summa. En ole miettinyt. Mietin vasta kun näen hänen seuraavan  sähköpostinsa.

    Kun hän palaa asiaan ilmoittamalla korvaussumman, niin yritän onkia sen myös Suomen Postilta. Hän kertonee myös muista asiaan liittyvistä seikoista. Kuten kameran omistussuhteesta.
    Ja tähän minä tulen vastaamaan omalla näkemykselläni.

    Seuraten noita aikarajoja tietysti. Jos alkaa näyttää pahalta, niin täytyy vaihtaa strategiaa.
     
  18. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Itse vaatisin joko osittaista rahojen palautusta (väh. puolet tuosta kauppahinnasta) ja tuolloin kamera jäisi sinulle. Toisena ja mun mielestäni ainoana vaihtoehtona vaatisin kaupan purkua, jolloin lähetät kameran myyjälle takaisin ja saat ebay sääntöjen mukaisesti kaikki rahasi takaisin etkä köyhdy operaatiossa kolikkoakaan. Myös paluupostit menevät myyjän piikkiin. Jos tuolle tielle lähdet niin vetoa vain ja ainoastaan siihen, että tuote ei ole kuvauksen mukaisessa kunnossa. Kaikki kuljetusvauriot ja niillä spekuloiminen on myyjän juttu. Jos hän kokee, että nuo vauriot ovat syntyneet kuljetuksessa, on hänen tehtävänsä selvitellä sitä postilaitosten kanssa ja hakea sieltä korvauksia.
    Kuten tuossa aiemin jo joku sanoi, sun pitää nyt vaan päättää mitä sä oikeen haluat ja vaatia sitä eikä lähteä mukaan noihin myyjän höpötyksiin.
     
  19. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mun ykkösvaihtoehto on riittävä korvaus plus kamera mulle. En kuitenkaan sulje muitakaan vaihtoehtoja pois.
    Viimeisenä turvaudun kameran palautukseen joko eBay:n tai PayPal-sydeemien turvin.
    Ja varoitan myyjää ennen hänen 14 päivän aikarajan täyttymistä haluavani kaupan purun jos muuhun sopimukseen ei sitä ennen päästä. Siis reilusti ennen 15.2.2016.

    Vaatimuksia voi aina esittää, mutta onko se hyödyllistä. Minulla on aikaa kyllä tälle muutama viikko, ja minulla on kiinnostusta saada se kamera purettavaksi. Kysymys on vain siitä, kuinka paljon se tulee maksamaan.

    Päätäntävallan luovutuksesta tai päättämättömyydestä ei ole ollut kysymys missään vaiheessa. Jos mun selvitykset täällä on tulkittu sen suuntaisesti, niin se on tulkintavirhe.
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kyllä se on ainakin selkeyttä, joka on hyödyksi neuvottelussa. Tällä tuotteella on palautusoikeus ja koska se ei ole myyjälle edullista, olisi sinulle edullista alkaa neuvottelu kaupan purun esittämisellä ja siihen kylkiäisiksi sopivan suuruinen maksunpalautus toiseksi vaihtoehdoksi, jos kerran haluaa kameran kuitenkin pitää. Kuten kerrottu: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,113115.msg794391.html#msg794391

    Jos kovasti haluaa olla lähettämättä sitä takaisin, vähintään 50% kauppahinnasta olisi mielestäni kohtuullista. Olet maksanut noin 300 € kuluineen ja näin saisit vain 1/3 takaisin hankinnastasi (vaiko vain 100 dollaria?). Se on vasta ehkä vähän kohtuullista sillä tuskin olisit kauppaa tehnyt ensinkään  jos tuote olisi ollut kuvattu oikein. Mutta kameran arvottaminen on toki sinun asiasi ja tämä on vain minun näkemykseni markkinoista ja kaupankäynnin yleisistä säännöistä ja tavoista.