Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Puhun digikamerasta en mittareista. Laita kamerasi jalustalle ja haet tasaisen valon. Voit kokeilla vähäisessä valossa tai paremmassa valossa. Sitten laitat eri suljin aikoja niin että laskennallisesti se on sama. Yllätys kuvat ei ole samoja. Ja jos otat iso arvon säädön mukaan tulee vielä enemmän eroavaisuuksia. Joskus monta vuotta sitten kokeilin ja hämmästelin miten voi olla heittoja. Pieniähän ne heitot oli ettei vaikuta kuvaan. No ite muuten huomasin että vikassa mittarissa oli valotuksen korjausta päällä.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Olen bongannut joskus isojakin heittoja eri aukoilla (mm. 5D:llä ja Nikoneilla samoin) ja tulkinnut sen himmentimen toiminnan puutteiksi. Suljinajat ovat moderneissa uudehkoissa kameroissa yleensä täsmällisiä, mutta himmennin joka vasta laukaisuhetkellä asettuu valitulle aukolle, tekee usein heittoa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Älkää nyt hemmetissä yllyttäkö, kohta se ostaa ebaysta valotustesterin ja sitä kierrettä ei saa kukaan lakkaamaan.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla No olen kyllä jo katsellut Millä mä muuten tiedän kuinka säädöissä toi matkalla oleva kamera lopulta on.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Et tiedäkään. Jos kaikki toimii johdonmukaisesti, toistettavasti ja tuottaa järkeviä tuloksia niin silloin se on. Toki voit käyttää sen tarkistettavana ammattilaisella.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Aivan täysin filmin avulla. Digikameran avustuksella. ed. Kun toimit heti, saat tietää myös pakkasen vaikutuksen. Muuten se siirtyy noin vuodella. Asia jota kamerahuoltokaan ei puolestasi testaa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla mirrored on oikeassa. En varmaankaan ole ainoa joka jokaisen uuden käytetyn kameran läpi nopeasti ajaa yhden testifilmin. Jos on jotakin hyvin suuria ongelmia niin ne näkyvät siinä heti ja silloin voi korjaajaa paremmin ohjeistaa viasta.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tarkemmin ajateltuna ilmankin filmiä pääsee pitkälle. (Mikä sen mukavampaa, ettei vain joudu saamaan uusia negatiiveja uudella kameralla. Testaamaan samalla filmisiirron, tarkennuksen ja kaikki. ) Voit digikameraasi asetella ilman objektiivia mississippileican objektiivin eteen. Jotain tötteröä siihen hajavaloa estämään ja vaikka kangasta vielä tiivistämään valo raoista. Takakansi auki sitten valottaa kuvasarjat kennolle Fujin aika- ja aukkoyhdistelmillä. ed. Voihan se olla että pitää laittaa niin lähelle kuin saa. Ja samoin digirunkoa voi koittaa vaihtoehtoisesti lähennellä takapuolelta. Ehkä sen saa jommalta kummalta puolelta jopa niin lähelle että tarkentuu johonkin (lähelle). Mutta vaikka ei tarkentuisi, voisihan se tuoda tietoa Fujin sulkimesta ja aukoista.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tarkoitat siis konfiguraatiota, jossa digikameran kuva valotetaan filmikameran aukolla ja sulkimella. Jos kohteena on vaikka valkoinen paperiarkki, eikä edes tarkennus kohdallaan, niin eikö kuvan vaaleuden pitäs korreloida filmikameran toimintaan.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Mitäs mä en nyt ymmärrä? Onko täällä vallalla megalomaanista ironiaa vai olenko minä ihan pihalla? Eikö kameran toimivuuden saa selville kuvaamalla? Niin minä olen kaikkia kokeillut, uhkakuvilla jotka eivät sillä tavalla ilmene on minun yöunieni häiritsijöinä hyttysen valtuudet...
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Joo. Ja ehkä nimenomaan. Muotoilin kuitenkin noin, koska en osannut ajatella ihan kaikkia mahdollisuuksia paljon väärin tarkennetun objektiivin kanssa epämääräisine loitonnuksineen. Heijastumat? Filmin valottamiselle ja kehittämiselle on annettu ehkä liikaa arvoa! Filmikameraharrastus nousee jatkuvasti uusiin ulottuvuuksiin. Vai onko se kameraharrastusfoorumille kirjoittamisharrastusta? No kuitenkin jotakin sellaista jota me kaikki teemme joka kerta tähän kirjoittaessamme.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Pitää lanseerata nettikamera ilmakameran rinnalle. Voi päästä niin sanotusti kuvaamaan ilman fyysistä kameraa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Oulussa kun asut, mene tänne. Siellä on aktiiviisesti laakafilmille kuvaavia turinoimassa. Hyvä tilaisuus kysellä neuvoja ----------------------------------------- http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,112804.0.html
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Jos siirtyis miettimään filmipuolta, kuten on kehotettukin. Filmin kehitys tapahtuu toistaiseksi liikkeessä ja jos skannausta tarvitaan, niin aluksi kirjastossa. Aluksi ajattelin ostaa rullan pari 120-formaatin filmiä eteen sattuvasta valokuvausliikkeestä. Samassa yhteydessä saattaa selvitä filmin kehityspuolikin. Mutta yleisemmin, jos tilaan vaikka eBay:stä, niin saanko filmin kehitettyä missä tahansa liikkeessä, riippumatta filmin valmistajasta ja tyypistä? Sama kysymys sitten sitä tilannetta varten, kun/jos alan kehittää itse. Onko oltava oikeat litkut, vai onko kysymys vaan määristä ja ajoista. Katsastin eBay:n tarjontaa, niin kyllähän sieltä löytyy kaikenlaista: ILFORD HP 5 Plus 400, 120 Rollfilm (B&W ?) Ilford HP5 Plus 120 Black and White Negative Print Film ISO400 NEW 2017 ILFORD DELTA 400 Professional 120 Black and White Film B&W FUJI CHROME PROVIA 100F 120 Color Slide (Diafilmi ?) FUJI Pro 160NS 120 Color Film Medium Format FUJI NEOPAN ACROS 100 120 Black & White Film Medium Format FUJI CHROME VELVIA 100 120 Film Color Slide Fujifilm Fujifilm PROVIA 400X color reversal film Fujichrome 120film Kodak Portra 160 120 Professional Color Negative Film FRESH Kodak Portra 400, 120 medium format color negative film exp.07/14 KODAK Professional 120 Ektar 100 ISO Color Negative Film EXP.2017 Kodak Ektar 100 120 Pro Color Negative Film Exp. 1/2017 Kodak 120 Ektar 100 Color Negative Film FRESH FILM KODAK 400TX 120 B/W Professional Film 400 Tri-X Black and White KODAK Tri-X Pan 400, 120 Rollfilm Kodak Tri-X 400TX, 20 Count/Brick wrapped/box'd 120mm Black and White Film 2009 KODAK T-Max 400, 120 Rollfilm KODAK T-Max 100, 120 Rollfilm Kodak Verichrome film 620 (120) / pellicules from the 1950: unexposed KODAK EKTACHROME 200 SLIDE 120 FILM COLOUR REVERSAL EXPIRED 2000 Lomography LOMO Color 100 ISO 120 Print Negative Film EXP.2017 Lomography LOMO 120 Color Negative Film (ISO 100) for Diana+Plus FORTE FORTEPAN 100 - 120mm ROLL B&W FILM 100 ISO NEW & LIMITED STOCK EXP:2007 Fomapan 400. Black and White 120 Medium Format Camera Film. ISO 400 FOMA Fomapan Professional 100, 120 Rollfilm Ultrafine Xtreme Black & White 120 Medium Format Film ISO 400 2020 Pitäskö noiden kanssa olla jollain tapaa varovainen?
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla ^ Siinä näkyy ainakin kolmea perustyyppiä eli värinegaa, väridiaa ja mustavalkoista. Ainakin näille on oltava omat kemikaalinsa. Ei välttämättä nykyään onnistu kaikkialla noitten kolmen tyypin kehityttäminen. Melko suppean valikoiman markkinoiden MV-filmejä tarjoilit. Mutta ihan peruskamaa näkyi ne olevan. Yhtä en tuntenut (Ultrafine). Alan liikkeiden tarjonnasta voi katsoa mitä on olemassa. Samoin valmistajien sivuilta. http://www.telefoto.fi/tuotteet/480/filmit/mustavalkofilmit/ilford/ https://www.fotoimpex.de/shopen/films/medium-format-films-120/ 620 ei ole 120, vaan siinä on erilainen puola. Varovainen? No en ainakaan neuvoisi alkamaan päiväysvanhalla tavaralla. Enkä kehityttämään mustavalkoista hopeafilmiä. ed. Toisaalta ei noin mitään menetä, mutta jää saavuttamatta. Periaatteella: ei voi menettää sitä mitä ei ole ollut koskaan hallussakaan. MV-kehityksiin riittää yksi kehite, kunhan se on huolella valittu eikä mennä erikoisuuksiin. Sitten tarvitaan kiinnitettä. Ja kehityspurkki. Siinä ne tärkeimmät onkin ja loput löytynee vaikka taloustavaroista. --------------------------------------- Tuossa olisi erikoisempi mutta antoisa ja anteeksiantava mustavalkofilmi ainakin skannauskäyttöön. Se kehitetään värinegan prosessissa C-41. https://www.fotoimpex.de/shopen/films/ilford-xp-2-super-medium-format-120-film.html Ilford XP2 is a GREAT film that is easy to have processed at any drug store that does film http://www.stevehuffphoto.com/2010/04/23/the-friday-film-ilford-xp2/
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Mustavalkofilmeillä alottaisin vaikka RPX400, koska se on hyvää ja kohtuuhintaista. Jos kotoan kehittää, on mustavalkoisella hyvä aloittaa. Eli sitten vaikka Ilfosol 3 puteli kehitettä ja Ilford rapid fixeriä puteli. Näillä opettelee homman alkuun ja kattelee sitten muita kehitteitä tarpeen mukaan. Näitä ilfordin tuotteita nääs pitäis saada kaikista filmipuodeista. Sitten ei kannata ajatella tätä asiaa pidemmälle vaan valottaa sitä filmiä (kamerassa) ja nauttia. Tuosta kehitysajat: http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Rollei+RPX+400&Developer=Ilfosol+3&mdc=Search&TempUnits=C Ja tuolta voi ladata myös ohjelman kehitystapahtumaa helpottamaan jos on iphone tai android-puhelin. + niihin puhelimiin saa myös valotusmittariohjelmia joilla pääsee hyvään alkuun
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Aika mukavasti tuli: 25.1 on kirjattu Postissa tulleeksi. Äsken tein tuonti-ilmoituksen Postin saapumisilmoituksen ja PayPal kuitin pohjalta tullin nettisivulla (www.tulli.fi ja sivun alalaidan linkki "Nettituonti-palveluun"). Kamerasta (Tullin nimikkeellä filmikamera, järjestelmäkamera) meni tullia 4,2% -> 9,75€ sekä arvonlisäveroa ALV 24% -> 58,08€ Summan pystyi myös maksamaan suoraan nettipankista, siis 67,83€ yhteensä. Nyt Tulli ilmoittaa Postille, että tavaran saa toimittaa vastaanottajalle, joten odottelen postipakettia saapuvaksi lähi R-kioskille. Kätevää! Kameran hinta muodostui myyntihinnasta 199.00 USD ja käsittely sekä postitusmaksusta 50.00 USD (yhteensä 249.00 USD, 237,91 EUR) Kamera tuli siis maksamaan yhteensä 237.91€ + 9,75€ + 58,08€ = 305,74€
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Aikalailla saman hintasia noi on tilas mistä vaan.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Lueskellu Fuji GW-690:tä koskevaa infoa pitkin nettiä. Tuli vastaan tällainen: [QUOTE> [/QUOTE]