Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Jos tavarat on jo housuissa, niin lisäkokemusten hankkiminen turhaa. No tää ei ole ihan tarkka analogia. Nimittäin: Jos hommaan 800€ valotusmittarin pidettäväksi lopulta vain kameralaukussa, niin voihan sen _myydä_ edelleen. Tosin en tiedä kuinka helppo tuollaista on myydä. Todennäköisesti kuitenkin helpompi kuin yo. "tavaroita". Kameran saan helmikuun alussa, joten kokemukset alkaa karttumaan silloin. Ja valotusmittarina toimii aluksi Canon 7D. Onhan tässä aina se mahdollisuus, että jatkan jossain vaiheessa uraa isoon formaattiin. Silloin ymmärrän jo helpommin valotusmittarin tarpeen: räpsyt on sen verran hinnakkaita, ettei viitsi kovin montaa vikavalotettua ottaa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Niin, tätä olen tässä itsekin yrittänyt useamman viestin verran sanoa. Mielestäni järkevää on hankkia "bare minimum" ja sen käytöstä kertyneiden kokemusten valossa harkita lisähankintoja, kun tietää, mitä tarvitsee.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tuota noin, miksi ihmeessä hommaisit 800 euron valotusmittarin? Modernia paristoa käyttäviä Gosseneita saa iipeistä alle satasen ja Sekonicin myös salaman mittaavia malleja suurin piirtein puoleentoista sataan. Hyvä valotusmittari on pitkäaikainen sijoitus, voipi käydä niinkin että kamerat tulevat ja menevät (ainakin tulevat, lisää keskikokoa ja jossakin vaiheessa myös laakafilmiä) ja mittari on yhtä käyttökelpoinen useita runkoja ajatellen. En ymmärrä miksi mittarista on nyt tullut ongelma, siitä vaan selaamaan iipeitä, kyllä sielä löytyy myös lompakolle siedettäviä. Mutta toki, kaikin mokomin mittaa valo tuolla 7D:llä, veikkaan vaan että aika pian tuohon menetelmään tuskastut EDIT Asiallisempana huomautuksena; jos tuota 7D:tä käytät mittarina, niin siitä millaisena kuva näkyy sen näytöllä, ei kannata tehdä hirveän pitkällle meneviä johtopäätöksiä siihen, millaiseksi Fuji sisällä oleva filmi valottuu.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Mulla on neljä erillistä valotusmittaria jos kännykän apsikin otetaan huomioon ja Leican varustekenkään laitettava mittari. Hiukan nämä on erinlaisia. Mutta toivottavasti saa jonkun käsityksen kuvista. Otin kuvat sillä asetuksella minkä mittari antoi. Käytin sadan asan herkkyyttä. Kuvan numeroinnissa viivan vasemmalla puolen on sekunnin osat ja viivan toisella puolen aukko. Niin ja mittasin ensiksi ja sitten käänsin mittarin kuvaus asentoon joten hiukan ainakin Leican mittari heitää näkymän kanssa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Kinaria isomman koon hankintaan ja käyttöön voi olla monia syitä. Ainoa muitten kuin itsen kannalta näkyvä syy lienee kuitenkin se, että lopputuotteen, siis valmiin kuvan (tai teoksen) laatu on parempi kuin muilla menetelmillä. Huippulaatuun pyrkiminen sitten edellyttää työnkulun *jokaiselta* vaiheelta parantamista, pelkkä yksi osa (kamera tms.) ei kokonaisuutta paljoa kohenna, jos ketjussa on heikkoja renkaita. Valotuksen tarkoituksenmukaisuus (ei välttämättä "oikea") on yksi osa sinä ketjussa. Hanki vain se 100-150 euron valotusmittari ja opettele käyttämään sitä. Kalliimmasta ei ole apua, ennen kuin tiedät, miksi sellaisen tarvitset.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Digitaalisuus ei sinänsä ole pointti, jos nyt vielä jostain löytää retrohenkisen sotakorvausmallin, mutta en kyllä hankkisi seleeni- tai CDS-kennolla enää, koska uudet mittarit ovat vaan niin paljon parempia herkkyyden suhteen eri aallonpituuksilla.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Nimenomaan. Ja vaikka olisi tarkka, ei objektiivissa ole kuin muutama lukema merkittynä, esimerkiksi 1m 3m 5m. Mittanauha lie siis ihan yhtä kätevä ja tarkka. Ikkunoiden kirkkaana pitämisestä vielä. Mittaetsinkamerat usein hyötyisivät myös vastavalosuojista ikkunoissansa, koska ne ovat paitsi niin alttiina kaikensuuntaiselle valolle myös kosketukselle kameraa käsiteltäessä. Kaksi kriittistä ikkunaa: pienempi josta syntyy pikku kaksoiskuva ja isompi varsinainen etsin. Keskimmäinen antaa vain valoa helokehille. (Vai olikohan Texasleicassa myös noin.) Toki myös okulaarin takalasin puhtaus vaikuttaa. Leica M:ssä noita saa pyyhkiä jatkuvasti kun mulla ainakin menee sormet laseihin helposti. Ehkä Texasissa on toisin, kun on lääniä eri lailla. TaiLouisianassa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Tuo ekan kuvan mittari olis hyvää kokoa. Aika tavalla eri valotuksella on kuvat otettu: 1. 1/30s f/5.6 2. 1/60s f/4 3. 1/60s f/4.5 4. 1/100s - f/5.6 Mistä se johtuu, että mittarit ehdottelee noin erilaisia arvoja? Onko se niin, että pistemittarilla voisi mittauksen tarkentaa vaikka noiden kuvien punaiseen seinään?
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Mulla ei tahdo ymmärrys riittää vielä tuohon satasen sarjaankaan. - Jos hommaan pelkän Lux-mittarin, niin joudun pitämään mukana taulukkoa. - Jos hommaan muutaman kympin mittarin vanhana, niin saatans aada anturin, joka on elinkaarensa päässä. - Jos hommaan satasella analogisen retro-mittarin, niin en voi tehdä ainakaan pistemittauksia. Pitäsköhän alkaa tutustua valotusmittarien ominaisuuksiin ja käyttöön. Mä jotenkin epäilin jo alotusviestissä, että tää homma vaatii kaiken maailman opiskelua.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Lidlissä oli jossain välissä myynnissä laser-etäisyysmittaria, jonka tarkkuus oli riittävä ainakin sisätiloissa tapahtuvaan mittaukseen (neliöt, kuutiot). Hinta oli luokkaa 9.90 tai 19.90 euroissa.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Mittarin rakenne vaikuttaa, samoin kalibrointi ja vaihtelut mittauskulmassa ja siinä miten täsmällisesti on mitattu samasta kohteesta. Pistemittarin ajatuksena on nimenomaan mitata hyvin suppealta alalta. Mustavalkoisellehan se klassinen tapa on esimerkiksi tehdä yksi mittaus tummasta varjosta ja toinen vielä tekstuuria omaavasta vaaleasta, katsoa riittääkö filmin valotusvara (tarvittaessa kompensoida kehityksessä) ja sitten valottaa varjon mukaan. Ajatuksena on siis pistemittarin kanssa kontroloida valotusta pitemmälle kuin vain laukoa keskiharmaan mukaan. EDIT Anteeksi, siis kommenttina Jaavan viestiin kolme viestiä ylempänä. Eikös se ole vain hyvä, että homma vaatii kaiken maailman opiskelua Vielä Jaavalle tuosta ettei satasella lähde pistemittareita, ehkä ei ihan tarkkaan satasella, mutta minuutti sitten katsoin niin iipeissä heti tuli vastaan Minoltan pistemittari jenkkilästä hintaan 110 plus postikulut. Sellaisia ei kuitenkin ihan koko aikaa ole tuohon hintaan kaupan joten toimeen vain, tao kun rauta on kuumaa ja ratko ongelmia sitä mukaa kun ne ihan oikeasti (ei vain teoreettisesti, valokuvaus on praksista) tulevat eteen.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Kyllä ja kapealla 1 asteen mittauskulmalla jo varmaankin talon valkoiseen kulmaan tai lähimpien koivujen runkoihin. (1 astetta on melko lailla vakiintunut mittauskulma eikä laajempia pitäisi varmaan varsinaisiksi pistemittareiksi kutsuakaan) Erilaiset arvot ovat erittäin laaja kysymys. Lyhin vastaus kuuluu: Mittarista ja sen käyttäjästä. Ensimmäiseen mahdollisuuksien ryhmään kuuluu ainakin mittarin tyyppi ja mittausmoodi (onko heijastuva vai kohdistuva valo mikä on mitattu), mittausalueen laajuus sekä mittarin kalibrointi (joka voi olla 'hieman haastavaa' mikäli laite tarvitsee tasaista jännitettä kuten elohopeaparistosta saatiin tai jos muuten vain on liian väsyneet cds-kennot). Toiseen ryhmään kuuluu ainakin se, miten tarkkaan edes tiedetään laitteen mittauskulma ja sen painotus kun mittaria suunnataan ja kyllä kohdistuvan valon tapauksessakin (mittarissa on silloin linssin päällä valkoinen kupu) vaikuttaa se mihin suuntaan ja asemaan mittari laitetaan/viedään. Jos tilanteessa olisi pistemittari, sillä saataisiin kaikkein suuri hajonta eri kohdista mittaamalla ja tuollaisia nähtyjä hajontoja voisi syntyä jo pikku liikahduksilla mitatessa (ts. huolimattomuudella)
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Opiskelumoodissa kun ollaan niin 'zone system' hakuun. Itse olen oman Pentaxin spotmeter V:n hankintahinnan kahteen kertaan tuplannut fyysisten shokkitilaneiden aiheuttamien rikkoontumusten korjauttamiseen. Eka kerta oli 15 euroa ja toka 30 euroa. Olettaen geometrisen sarjan muodon pysyvän samana, on vielä siis varaa pari kertaa hajota ennenkuin tarvitsee alkaa miettiä vaihtoehtoja.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Klassikko! Siguainesta. Toisaalta tulee mieleen keeganin mainitsemasta kuumasta raudasta japanilainen tapa aloittaa harrastus. Rauta voinee olla kuumaa myös alkuhankinnoille, eli jospa sittenkin kiva mittari vielä samaan syssyyn. (Sama se kuitenkin. Itse pitäisin vielä tärkeämpänä prioriteeteissa filmiä, litkuja ja filminkehitysvälineitä.) Japanilainen kuulemma (en tiedä yhtään onko ihan väärin sanoa tätä japanilaiseksi) ensin hommaa parhaat välineet. Ja saattaapa vuoden päästä vaihtaa parempiin vaikkei ole vielä kokeillutkaan ensimmäisiä. On ihan turha alkaa sähläämään jollain mistä saattaa tulla vain mieliharmia ja joutuu itse asian opiskelun lisäksi käyttämään aikaansa välineitten kunnollisen toiminnan varmistamiseen. Puhutaan ettei japanilaisilla ole juurikaan vapaa-aikaa ja siinä mielessä harrastustavan nimeäminen voi ollakin paikallaan. .
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Ykkönen ja kakkonen on sama. Kolmonen käytännössä sama Nelonen ei ole ollenkaan sama. Kapa
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Minä laitoin eri arvoja kameraan ihan mitä sattui. Olis voinnu pitää saman suljin ajan ja aukkoa säätää. On noissa heittoja kun kaksi mittaa kuplalla ja kaksi ei. Riippuu pitkälti vielä siitä mihinkä tarkoin niillä osottelee. Kuvasin mittarit vain itelle muistiksi mikä mittari oli kyseessä. Kaksi mittaria oli siis kuvattavasta kameraan päin ja kaksi toiseen suuntaan. Kamerakaan ei ihan samassa kohdassa ollut kun käsin tein. Että tämä ei ollut mikään virallinen testi. Valokin voi muuttua hiukan vaikka pilvinen päivä olikin. Toinen asia on se että eri suljin ajoilla tulee sitten kuitenkin erinlaisia valotuksia samassa kamerassa. Voitte kokeilla omalla kamerallanne. Mitä isompi suljin aika ero on niin sitä varmemmin heittää. Mutta filmille olis kaikilla noilla mittareilla saannut varsin kelpo kuvan.
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Eikös noissa ole käytännössä sama valotus joka kuvassa tuon viimeisen alivalotusta lukuun ottamatta?
Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla Suljin ei ole säädöissään tai aukon säätö. Puhutko nyt erillisistä mittareista kuten edellä? Kapa eritteli asian nähdäkseni oikein ja sen näkee suoraan kuvista kuten myös kuvia katsomatta Juken ilmoittamista valotusarvoista millä kuvat on valotettu.