Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 12 Marraskuu 2015.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Ainä välillä tulee mieleen, jotta josko. Oishan se hienoa saada isompaa negatiivia, mutta, mutta:
    - Millaisissa aloituskustannuksissa liikutaan? Munhan olis hommattava kaikki tarvittavat kamat.
    - Kuinka filmin kehitys, digitointi/paperivedosten teko onnistuu - onko järkevän hintaista?
    - Jos on kamera, niin saako kaiken muun kaupallisina palveluina ja filmiä järkihintaan?
    - Onko opimiskäyrä jyrkkäkin? Mä olen kuvannut -70 - 90-luvuilla järkkärillä, mutta en ollut erityisen osaava kuvaaja. Pari linssiä oli ja muutama suodatin ja aika hyvä käsisalama. Mutta onnistuminen oli enemmänkin herran käres.
     
  2. TKa

    TKa Well-Known Member

    2 977
    238
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Olen tehnyt tuon - siis sekä että.
    Sinun kannattaa mietiskellä koko ekosysteemi läpi tekemistesi kannalta. Varsinkin, jos läträät, vedostat ja kehystät itse loppuun asti. Ambitiotasosi mukaan hintahaarukkakin on suuri. 80-luvun korkeatasoista ja monikäyttöistä kalustoa saa vielä kohtuuhinnalla. Kokeile ja katso mikä soveltuu sinulle.
    Itseäni riemastutti jo kenkälaatikkoon tekemäni pinholekin.
     
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 283
    1 257
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Omaan tarinaani viitaten voin jotakin kertoa. !980-luvun kuvasin kokonaan kinolle, 1990-luvulla sain käsiin Yashican "kottaraisenpöntön" (6x6) jolla kuvaaminen oli kuitenkin vähäistä. 2010-luvun alussa ostin käytetyn Mamiyan RB67:n ja siitä olen edelleen kovin innoissani. Sen lisäksi on tullut pienempi Mamiya M645 ja vielä pari folderia.

    Aloituskustannukset riippuvat täysin siitä, millaisella kalustolla lähdet liikkeelle. Toimivia 6x6 foldereita saat muutamalla kympillä, siitä hintahaitari lähtee sitten tuhansiin euroihin.  Paitsi aloitusbudjettia niin yleisö haluaisi tarkemmin tietää mitä mietit: Formaatti, 6x45, 6x6, 6x7, 6x8 vai jotakin muuta? Järkkäri vai kiinteäobjektiivinen? Miten pitkälle automatisoitu, ihan mekaaninen vai ihan kaikki tietokoneen ohjaamaa? Onko jotakin aivan tiettyjä tärkeitä käyttötarkoituksia? Kun noista on tietoa ja budjetista myös, selkiää tilanne huomattavasti.
    Kehitys ei oikeastaan ole sen kummallisempaa kuin kinokoossakaan. Jos kinomustavalkoisen teet nyt itse, voit aivan yhtä hyvin tehdä keskikoonkin. Jos vedostat itse, pitää suurennuskoneen laseineen venyä keskikokoon asti. Jos teetät negatiivit / positiivit / vedokset liikkeissä niin joudut toki kysymään tekevätkö he myös keskikokoa, oma kokemukseni on ollut se, että jos firma tekee kinoa niin kyllä se tekee keskikokoakin.
    Filmi on varsin tyyristä täällä Suomessa. Itse ostan Saksasta, nykyään tuolta https://www.macodirect.de/ .
    Digitoinnin suhteen liikkeiden työnjälki vaihtelee eikä kokemukseni mukaan kyllä ole kovin hyvää. Jos vakavammin ryhdyt keskikokoon (etkä aio pimiössä vedostaa ainakaan pelkästään) joudut kyllä harkitsemaan skannerin ostoa. Skannereista on täällä jatkuvasti keskusteluja joten en toista sitä aihetta tässä sen enempää muutoin kuin viittaan tuonne: http://www.filmscanner.info/
    Oppimiskäyrän jyrkkyys riippuu siitä millaisen kaluston hommaat. Itse en aikanani pitänyt käyrää ollenkaan jyrkkänä, kovin mielenkiintoisena ja palkitsevana kylläkin. Suljinaika loppujen lopuksi on suljinaika ja aukko on aukko filmikoosta riippumatta. On toki jotakin uuttakin: filmi ei ole kasetissa, se ladataan hieman eri tavalla. Monet keskarit ovat keskussuljinkameroita; suljin ei ole rungossa vaan jokaisessa optiikassa erikseen. Painoa ja kokoa on tyypillisesti enemmän, normaalioptiikka ei olekaan 50-millinen vaan esimerkiksi 80-millinen ja niin edelleen. Mutta ei se opettelu aikanaan vaikeaa ollut, pikemminkin mukavaa.

    Vai esimerkiksi, tuota Mamiyan RB67:aa (siis täysmekaaninen, formaatti 6x7) myydään koko ajan e-bayssä hyvin halvalla, myös lasit ja lisätilpehöörit ovat hyvin halpoja. Filmiaikana se oli hyvin yleinen laite, nyt tarjontaa on niin paljon että hinta on painunut melkein muodolliseksi. Itse pidän juuri tuosta kamerasta kuin hullu puurosta. Oma kuvaamiseni on kyllä hyötynyt suuremmasta negakoosta mutta myös hitaammasta ja mietitymmästä kuvaamisesta. Ja ehkä ennen kaikkea minä vain _pidän_ tuolla kuvaamisesta. se on hauskaa:)
    Paljon on muitakin hyvälaatuisia ja hyvin mietittyjä aikanaan ammattilais- tai puoliammattilaislaitteiksi konstruoituja jotka nykyään eivät maksa paljoa mitään.

    Niin että halvalla ja helpollakin pääsee alkuun, mutta varo, keskikoko voi kyllä viedä mukanaan:)

    EDIT: Sen verran puffaan vielä RB67:aa ja itseäni, että tuolla on flickrissäni sen jäljestä esimerkkejä:
    https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/albums/72157627512028029
    Ja tuolla on yhden hyvin yksinkertaisen 6x6 folderin jälkeä:
    https://www.flickr.com/photos/54100950@N02/albums/72157640712813345
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Suosittelenpa minäkin keskikokoa ja 6x6/6x7 formaattia. Ei ole kohtuuttoman kallista tahi hankalaa, ja jälki on kuitenkin ihan toista kuin kinofilmin kanssa. Näin etenkin jos aiot skannata kuvia. Keskikokoa on paljon helpompi skannata siedettävällä laadulla kuin kinoa. Ainakaan minun edullisilla vehkeillä kinofilmin skannaaminen on tuottanut 99% vain pettymyksiä.

    Itseasiassa jotenkin tuntuu, että aika on ajanut kinon ohi. Filmin edut ja viehätys realisoituvat vahvemmin keskikoossa (tai vieläkin suuremmassa).
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tämä on luonnollisesti täyttä höpöhöpöä.  Jos halutaan olla sitä mieltä, että aika on ajanut ohi, niin se koskee filmille valottamista ylipäätään.

    ed.  Toki tuota mieltä saa olla, mutta oli ihan pakko sanoa vastaveto tuolle niin usein kerrotulle kummalliselle ajatukselle.
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Itse ajauduin kinokoosta keski ja large kokoon sen vuoksi että kino ruudusta ei saa tehtyä kovin suurta vedosta hyvälaatuisena. Oikeastaan large formaatti on siksi hyvä että siitä saa tehtyä ilmikopioita eri tarkoituksiin.

    Kaikille formaatille on omat käyttö tarkoituksensa.

    Nyt kun olen tehnyt kaikkia olen tullut siihen näkemykseen että mitä väliä sillä on jos laatu ei ole isommassa vedoksessa ihan parasta mahdollista?
     
  7. onre

    onre Member

    222
    0
    16
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Minulla oli noin kuukausi sitten samat pähkäilyt päällä. Hankin Minoltan kottaraispöntön ja annoin palaa. En osaa sanoa syytä, mutta saan kuitenkin mielestäni parempaa sommittelua aikaiseksi neliöön kuin 2:3 suorakaiteeseen. Tai ainakin erilaista.

    Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Tuommoisen edullisen TLR:n saanee myytyä hankintahintaan eteenpäin, jos ei tunnu ns. "omalta jutulta".
     
  8. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Siinä saa helposti kulumaan useita vuosia kun ostaa ja testailee erilaisia ja erityyppisiä keskikoon kameroita löytääkseen sen omasta mielestään kaikkein parhaan. Eihän sitä voi mitenkään tietää ellei itse testaa. Osto- ja myyntipalstat ja paikkakunnan postin henkilökunta tulevat tutuiksi. Välillä pitää luonnollisestikin kokeilla laakakoon kameraakin vain nähdäkseen onko se kuvanlaatu tosiaankin niin hyvä kun kaikki mainostavat. Kivaahan se kaikki toki on. Pahus vaan, että se valokuvaaminen tuppaa jäämään sivuosaan siltä kaikelta kamerar**kkaukselta ja testaukselta.

    Nimim. "kokemusta on".

    Ps. nykyisin kuvailen tyytyväisenä kinokoon perusfilmijärkkäreillä. Jos en niillä saa hyvää kuvaa aikaiseksi niin ei se asia siitä paremmaksi muutu vaikka hankkisin miten ison kameran tahansa.
     
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 283
    1 257
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    "Pahus vaan, että se valokuvaaminen tuppaa jäämään sivuosaan siltä kaikelta kamerar**kkaukselta ja testaukselta."
    Taitaa tuo olla vähän henkilökohtaista. Itselläni taas RB67 selvästi piristi (ja piristää edelleen) kyllä kaikkea kuvaamista. Samalla tavalla toimivat pari muutakin yksinkertaista kameraa, Pentaxin KX ja Nikonin FE. Joskus joku lasikin voi toimia piristeenä, itselläni viime aikoina Nikonin 50 mm f1,4 Ai-s on sellainen.

    Kokeilemaan vaan, ehkei se ensimmäinen ehdokas nappaa, mutta sittenpä olet vähän viisaampi. Ja jos ei ammatikseen kuvaa, niin eihän tämän välttämättä tarvitse ihan kuolemanvakavaa hommaa olla.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Ei.  Toisaalta jos vertaat siihen, ettet osta uutta huippuluokan digikameraa muutamaan vuoteen, saat samalla rahalla jo aika monta mustavalkovedosta pimiöstäsi.  Tai vaihtoehtoisesti skannattua ja käsiteltyä negat.  Toisaalta hyvälaatuisten vedosten tekeminen digitiedostoista maksaa myös melkomoisesti.

    Ei saa.

    -----------------------

    Jos kuitenkin meinaat laittaa oman pimiön, niin eihän se montaa sataa välttämättä maksa.  Ei pakosti edes 4x5 koolle. Siitä vaan eteenpäin, kuin ukko lumihangessa, vai miten se oli.  Sitten viidelläkympillä vähän filmiä ja toisella litkut. Satasella paperia alkuun..
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Juke K viestissä #5 täsmensi ajatukseni.

    Sitäpaitsi onhan se iso formaati makea, vrt. "pienkamerat" :)
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tavallaan 120 menisi samalla vaivalla, mutta kyllä kino on vaan klassikko sekin.  Mun pointti on se, ettei digiaika ole muuttanut mielekästä formaattivalintaa mitenkään.  Edelleen voi katsoa valokuvaajien töitä ja miettiä, miksiköhän ovat käyttäneet valitsemaansa.
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Kuinka isoja vedoksia tarvitsee? Käykää Ateneumissa. Nykyisillä filkoilla pystyy isompiin.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Asiaa!  Minäkin mieluummin olisin Cartier-Bresson kuin Parr, jos valita niistä pitäisi.  :D

    Koudelka?
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Oisko ollu jotain 90-luvun alkua kun Hesarissa näin Markus Jokelan katukuvia joista ajattelin että ai jaa että  Martin Parr on täällä tänään. Ei sinä kauaa kulunut kun Jokelalta tuli hieno sarja mustavalkoisia sotaveteraaneista.  No, miten tämä nyt tähän liittyy. Pikkaisen koska Parr ja Jokela kuvasi kuusseiskaa ja sen huomasi kyllä kuvista. Niissä oli sellaista tilanteellista jäykkyyttä ja filmikoon tarkkuutta.

    Hiukan haikea olo ajatellen lehtiä ja niiden kuvankäyttöä. Se on jotakuinkin mennyttä.
     
  16. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Mä kuvasin tällä Yashicalla eilen mv-koefilkan. Hyvin tuntu toimivan, mutta kehitän negan vasta vikonloppuna. Bonuksena kiinteä CdS-valotusmittari (ei tarvitse välttämättä erillistä mittaria kannella).

    Sanoisinpa, että hinta/laatu-suhde oikein hyvä. Jos haluaa keskikokoa kokeilla ja opetella niin kannattaa mielestäni hankki tämän tapainen tuote.

    https://kameratori.fi/yashica-mat-124g

    Kuvailla mustavalkoista ja kehittää itse. Valottaa värinegaa ja tettää esim. Telefotossa negakehitys+ kopiot ja/tai Plustek Optic Film 120 -skannerilla 5300 dpi:n skannaukset ihan sopivaan hintaan.

    Xhttp://kuviksi.fi/skannaukset/

    Sitten vasta voi päättää onko tämä hyvä juttu sulle vai ei. Toimivan, siistin kameran saa kuitenkin aina myytyä/vaihdettua eteenpäin asiasta kiinnostuneelle.
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    Tuo on eka kamerani jonka ostin uutena.  Maksoi 1000 markkaa  (taisi olla tarkalleen 995 tai 998 - ihminen oli yhtä tyhmä kuin nykyään: 998 on parempi kuin 1000. ).  Noin vuonna 1983.

    Jos saa teetettyä niin hyvä juttu.  Voi kokeilla ilman laitehankintoja eikä kannata laskeskella liian tarkkoja.

    Kuitenkin oikeesti unohda koko juttu.  Siltä tuo kuulostaa.  "Muutama suodatin ja hyvä käsisalama." Miksi ihmeessä filmille?
     
  18. Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla


    ????
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    ??? ??? ?? :'(  Ihan oikeesti, minä sanoin, en hymiöin.

    <SIZE size="1"](Ei kai tuollaiseen sanattomuuteen sovi sanoa mitään asiallista... sano nyt  fuck mitä tarkoitat .  Sanoin - sentään ollaan keskustelupalstalla- muittenkin tehtävä on sanoa. ::))</SIZE>
     
  20. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Jokohan alkaisin keski- tai isolla formaatilla

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Opiskelujen päätyttyä ja saatuani kunnon työn, hommasin ekan kunnon kamerani. Siis mulla on kyllä kiinnostusta ollut, ei ne ihan halpoja olleet köyhälle vastavalmistuneelle. Olis slle rahalle ollut monta muutakin reikää.
    Mutta elämä vei ja ruuhkavuodet paino päälle. Kameraharrastus ei oiken päässyt kukoistamaan, lasten, lomamatkojen, häiden ja hautajaisten ulkopuolelle. Varmaan tuttu tarina monelle.

    Nyt kun on aikaa, niin voi miettiä mitä haluaa.

    Digikameran kanssa on tullut pelattua jo Canonin ensimäisistä pokkareista alkaen. Sen jälkeen en tosin  ole yrittänyt ensimmäisen aallon harjaa tavoitella. Vaihdoin muuten koko järkkärikaluston tohon digi-pokkariin ja se oli mielestäni hyvä kauppa.
    Tänä päivänä olen vielä digitaalisella APS-C tasolla, vaikkakin objektiivejä on siunaantunut jo useampia ja pari salamaakin on jo hankittuna (toinen tosin vasta Saksasta tulossa).

    Mutta silti kiinnostaa hieman isompi filmi-formaatti. Eikös ne keskiformaatin negatiivit voi digitalisoida ihan omalla kameralla  LR:ssä selailua varten ja teetättää sitten tarpeen mukaan paperikuvia. Sellaisia joissa koko filmin tarkkuus tulee käytettyä hyväksi.
    Tässä kohdin Large Format kameratkin kiinnostais, mutta taitaa kustannukset nousta liian koviksi.