Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kuvasommitelun teoria, esimerkit yms.

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaska26, 15 Toukokuu 2019.

  1. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Tänään on ollut uutisissa yhden Claude Monet'n taulun myynti huutokaupassa 98 miljoonalla eurolla.
    Claude Monet'n maalaus heinäsuovista kaupaksi 98 miljoonalla eurolla
    Mielestäni kyseinen taulu ei asetelman yksinkertaisuuden vuoksi ole ihan niitä parhaimpia esimerkkejä hänen maisemakuviensa sommittelusta, mutta inspiroi minut avaamaan tämän keskustelun valokuvauksen taiteellisesta puolesta, joka tällä foorumilla tuppaa jäämään teknisen asian jalkoihin. Ainakin minulle Monet'n maalaukset ovat olleet aikamoinen innoituksen ja opin lähde kuva-alan käyttöön niin luonnon maisemakuvissa kuin rakennetun ympäristönkin esittämisessä. Johtuneeko osaltaan siitäkin, että luonteeltani hieman malttamattomana pidän myös Monet'n nopeasta impressionistisesta ja ekspressionidtisesta ottesta, siitä että luodaan nopeita kuvia hetkellisistä tunnelmista ja luonnossa usein varsin lyhytaikaisista ja alati vaihtuvista valaistusolosuhteista.
     
    Viimeksi muokattu: 15 Toukokuu 2019
  2. motris

    motris Well-Known Member

    4 695
    703
    113
    Tämä on hyvä aihe. Mutta ei tästä tosiaan keskustelua synny. Kai se on taiteen ja valokuvan vastakkainasettelu, josta tuskin ihan heti eroon päästään.

    Hetkellisestä tunnelmasta ja luonnosta... Katselin instagramissa kuvia tänään. Oikeaan tunnelmaan ja paikkaan pääsee pukemalla päälleen keltaisen sadetakin ja menemällä vuonon tms. pohjukkaan. Selkä kameraan päin. Loput sitten lr:ssä tai vastaavassa...

    Mutta vakavasti ottaen. Itse kyllä mietin usein, missä se hetken ja "hetken" raja menee. Näitä olisi kyllä hyvä pohtia itse kunkin.