Hei. Eli Nikon D850. Iso ja painava rohjo. Varsinkin kahvan ja valovoimaisen objektiivin kanssa. Onko tilalle jotakin vastaavaa kevyempää ratkaisua. Meinasin läkähtyä luontopolulle, kun repussa oli. 90 makro 20/1.8 24-70/2.8 70-200/2.8 200-500/5.6 Kahva Rengassalama Suodattimia. Ja tietysti eväät ja vaihtovaatteita Tekoälyn mielestä nuo kameravehkeet painaa yhteensä 7080 grammaa. Ja muut varusteet päälle. Miten muilla. Jaksatko raahata kameraasi?
Vaikka oon snadisti inva niin jaksan. Välillä on painavampikin satsi, megeliuksessa, kuin toi sun ilmoittama. Esim. eilen ja tänäänkin oli... edit. Varmuuden vuoksi vielä anteeksipyyntö kun ei ikinä tiedä mistä joku saattaapi loukkaantua. - Anteeksi...
Päädigijärkkärini on D810 joka lienee samaa kokoluokkaa kuin D850. Useimmiten sen nokalla on viisikymppinen, tuon yhdistelmän kantamisessa ei ole mitään vaikeuksia. Kevyemmällä varmaan pääsisit jonkin pienemmän kennon peilittömän kanssa, lasitkin olisivat pienempiä ja kevyempiä. Itselläni on pelilittömänä Fujin X-H1 jolla on jo jonkin verran ikää ja joka siksi oli varsin edullinen. Olen vanhastaan tykästynyt Fujin jälkeen ja tuon X-H1:n ergonomia oon mielestäni hyvä. Akkukesto ei tietenkään ole samaa luokkaa kuin Nikonissa, joten Fujiinkin kyllä ostin pystykahvan lisäakkuineen, jolloin tietysti koko ja paino kasvoivat. Toki aina voi vain kuljettaa mukana lisäakkuja. Ylivoimaisesti suurin ja painavin kamerani on Mamiya RB67, mutta kyllä senkin kanssa olen aika pitkiä katukävelyjä tehnyt. Hyvä hihna auttaa paljon EDIT Oletko harkinnut näitä "superzoom" kameroita? Sellaisella saisit aika lailla nuo mainitsemasi polttovälit katettua ja kantamuksesi kyllä kevenisi aivan olennaisesti. Ymmärtääkseni esimerkiksi Sonyn RX10-sarjan kuvanlaatu ei ole lainkaan moitittava.
Eiköhän se helpoin ja halvin tapa vähentää kannettavaa painoa ole vaan kantaa vähemmän kamaa kerralla mukana.
Helpompaa olis lopettaa (kuvaaminen). Ja jos lopettais kävelemisenkin niin yhä "helpompaa". Itse "jaksan nähdä vaivaakin". Onko joku joskus väittänyt että elämän pitäis olla helppoa?
Fujin XT-30III ja 15-45mm juuri jaksaa vielä heittää kaulaan. Ilman, että olkanivelet laulaa hoosiannaa.
Lajimme historia pitkälti rakentuu pyrkimyksestä tehdä elämästä vähemmän työlästä, vauraampaa, paremmin ravittua ja terveempää. Siis helpompaa. Ja arkipäivän helpottuessa (tässä mielessä ja pitkällä aikavälillä) harrastetaan tarpeettoman vaivalloisia asioita (filmivalokuvaus, vuorikiipeily. musiikki-instrumentin opettelu, puuveneen rakentaminen ja mitä vielä) jotta tuntuisi siltä, että on itse saanut jotakin aikaan.
ooohhh... Tarkalleen ottaen hän kyllä kysyi muiden "jaksamisistakin". Siihen saimmekin jo vastauksia. (anteexi) ____ Asiaan: Välillä kantelen myös peilittömiä snadi-Sonyja. Joskus vain kännykkääkin. Kaikilla kuvaan yhtä spurgusti... joten kannattaisi vaan luopua niistä painavammista? Mutta "järki" ei ainoa syy: Isot ja vanhat Nikonit, peileineen, ovat niitä joihin iskostunut luottoa ja jonkinasteinen tunnesidoskin (tätä ei pidä liioitella). Vuosikymmeniä kun niillä mokaillut & söhlinyt niin se on syynä. Tottumus.
Ittellä pääkamerana Canon EOS R6 akkukahvalla ja SmallRigin Cagella kun tuloo kuvattua YT-videoitakin. pää-Objektiivina RF 24-70/2.8. Objektiiveista on pisin EF 135/2 ja kasa lyhempiä myös, TTL:llä toimivia pikkusalamoita on 4 kpl. Muuta roinaa on aikalailla. En jaksa kantaa. EOS R kahvalla on myös olemassa niinkuin EOS 20D:kin, yleensä kotona. Sitten on pikku-Sony ZV-E10 Cagella myös. Siihen vaan kittilinssi ja 10-18/4 laajakantti. Sitä jaksaa jotenkuten kantaa. Useinmiten kuitenkin on DJI Osmo Action 4 ja 5 Pro mitä kanniskelen, valokuvia niillä kuitenkin vähemmän otan.
Ei tuo kamera ja obiska paljon paina, mutta kun ne laittaa reppuun ja heittää repun selkään, ei meinaa jalat enää kantaa.