Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vedostaminen ei aina kovin halpaa

Discussion in 'Yleistä keskustelua' started by Kimo, Mar 27, 2011.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12,415
    1,067
    113
    Äsken kävin vedostamassa 13x18 koneella negan ja koepalan jälkeen tein vedoksen ja huomasin että olisi vielä mahdollisuus parempaan.Koska nega oli hyvä ja pilkuton tms ajattelin tehdä toisen.Toinen onnistui erittäin hyvin ja kiinnityksen jälkeen huomasin jonkin n 5mmx8 mm harmaan läiskän juuri silmäkulman kohdalla kasvoissa.Vitutuskäyrä melko maksimissaan.Laitoin pillit pussiin ja litkut astioihin.Paperikuva oli kokoa 50x60 cm.Onneksi on myös mahdollisuus hyviin skannutuihin vedoksiin jos ei nappaa.

2. Vs: Vedostaminen ei aina kovin halpaa

Vedostaminen ei ole halpaa, helppoa eikä nopeaa. Antoisaa kuitenkin. Mutta eikös tuon fläkin kuitenkin saa peiteltyä sopivan sävyiseksi vedellä ohennetulla piirustustushilla ja hyvin pienellä pensselillä?

T. Kerkko.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Vedostaminen ei aina kovin halpaa

Kaikkea ei mitata rahassa.
    Mulle ainakin koko kuvaus filmillä ja vedostaminen pimiössä on henkireikä.
    Kaikki tulee hitaammin, vastapainona nykyajan hektiselle elämänmenolle.
    Kiire työssä kyllä riittää.
    T Jukka

4. Kimo

Kimo Well-Known Member

12,415
    1,067
    113

Kyllä varmaan,ei se niin paha ole .Jukkis,olet oikeassa,tuo iso paperi on vaan kallista,tykkään kyllä mennä välillä vedostelee kun mieli tekee.

edit läiskää yritin imitoida tällä skannatulla versiolla,olisiko paperissa joku vipa vai kehityksessä?

5. Vs: Vedostaminen ei aina kovin halpaa

Älä sure, ei sa halpaa ole, mutta pitäisikö?? olen väsäämässä kahtasataa printtiä ( retroon) välillä täytyy hieroa persettä penkkiin että taas olis pätäkkää lemppailla susiprinttejä roskikseen...

6. Kimo

Kimo Well-Known Member

12,415
    1,067
    113

melkoinen  guru täytyy olla että se vedos on niinku heti just paras mahdollinen.Kuvaa tutkii ja miettii,olisko tuota voinu varjostaa ja tuota valottaa ym.Hauskaahan se on kuten jo on puhuttu.

7. Vs: Vedostaminen ei aina kovin halpaa

On olemassa työkalu nimeltä "koepalat", myöskään ei heti kannata hyökätä 50X60 papereja tuhlaamaan, sama paperipinta-ala jaettuna  neljään osaan ja niitä testaillessa pääsee jo jyvälle mitä kannatta tehdä, valotella ja varjostella jne.

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9,684
    548
    113

Minä, kun ennen vedostelin pimiössäni, niin laskin paperinkulutuksen siten, että yhteen kunnon vedokseen
    menee kolme paperia. Yksi koepaloihin, ensimmäinen kunnollinen päätyi yleensä roskikseen ja se kolmas sitten kelpasi. Kaksi oli minimi, yläraja sitten saattoi venyä useampaankin.

kapa

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä käytän joka koossa samaa paperia. Tihrustelen aika kauan analysoiden negaa, ennen kuin teen mitään. Sitten pienemmästä paperikoosta tarvittavat koepalat kuvan kannalta tärkeisiin kohteisiin ja joihinkin vaikeasti vedostettaviin kohtiin lisävalotuksen ja -varjostuksen arvioimiseksi. Koepaloja kuluu paljon, mutta kuva usein kelpaa ensimmäisenä isona vedoksena.
    T Jukka

10. Keni

Keni Well-Known Member

6,384
    1,764
    113

Itse olen kokonaan luopunut koepaloista. Olen kalibroinut Ilford Multigrade 500 -järjestelmän valotusmittaria (Probe) oman makuni mukaan ja se tuottaa yllättävän hyvän ensimmäisen perusvedoksen. Toiseen vedokseen sitten pientä hienosäätöä sekä varjostuksia / lisävaloa. Joskus tarvitaan kolmaskin arkki. Yleensä paperikulutus on siis kaksi tai kolme arkkia per kuva.

11. Jojje

Jojje Active Member

777
    26
    28

Itse koin männä viikolla iloisen yllätyksen kun totesin, että Berliinistä E-baystä halvalla ostamani OrWon DDR:n aikuiset Brillant-paperit olivat edelleen käypää kamaa vailla hunnun häivää. Ainakin yhtä hyvää kuin Agfan Record Rapid. Ihan pinnakkaispaperiksi vaan olin ajatellut.
    Oli taas semmonen kiva fiilis pimiössä.
    Sen jälkeen kun siirryttiin euroihin, lakkasin hahmottamasta, miten kalliita paperit ovat. Joskus 1970-luvulla ne kyllä oikeesti oli minusta halpoja. Sillon vaan ei ollut rahaa.
    Olen tuotakin miettinyt, että kun jotain kuvaa tekee, niin pitäisikö tehdä kerralla kaikki vedokset, mitä koskaan kuvittelee tarvitsevansa? Tapanani on kyllä sellaisista, joihin uhraan enemmän aikaa, tehdä pienet muistiinpanot sinikantiseen vihkoon - on siitä joskus ollut hyötyä. (Vaikka yleensä just sitä paperia ei ole mille Anno dazumal viimeksi vedosti.)

12. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8,192
    63
    48

Kapan paperinkulutuslaskelma on aika realistinen. Tuon verran mulla menee per kunnon vedos. Vähintään.
    Usein vielä parin päivän päästä huomaa että toi oliskin kivempi jos tuota kohtaa olisi vähän tummentanut, ...

Olen kahden vaiheilla noiden mittareiden kanssa. Tavallaan se olisi hyvä että mittari päästäisi suoraan siihen työvedos-vaiheeseen.
    Toisaalta pelkona on se, että kun mittari tuottaa tuon valmiin työprintin niin jää näkemättä millainen olisikin vähän erilailla valotettu. Pikkuisen loivempi tai jyrkempi tai vaaleampi tai tummempi.
    Koepalat voivat siten auttaa löytämään kuvasta jonkun jutun mitä ei ole kuvatessa ajatellut.

Toisaalta sitten peruskuvien kanssa mittari olisi suuri helpotus. Kun on kuvia joista tarvitsee vain "printin" ja niiden kanssa koepala-hierominen on turhauttavaa.

Halpaahan itse vedostaminen ei ole koskaan ollut (ainakaan mun elinaikana). Tai "on", mutta silloin kuvat ovat olleet sellaisia jotka nyt mieltäisi melkein pinnakkaisiksi tai ensimmäiseksi työversioksi.

Halventumistahan on tapahtunut kun moniastepaperit ovat vallanneet alan. Ei tarvitse pitäytyä kiinteissa ja yrittää saadas sävyjä kohdalleen kehitteiden avulla.

13. BenKaila

BenKaila Well-Known Member

796
    372
    63

● Mikäli käyttää vuodesta toiseen samaa suurennuskonetta, kemioita ja papereita etc., pientä säästöä syntyy siitä,
    että merkitsee tiettyjä perusfaktoja kaavakkeeseen, jonka säilyttää kansiossa uusintavedostamista varten.

– Ohessa PDF-liitteenä kaavake, jonka olen tähän tarkoitukseen suunnitellut ja käyttänyt vuosikymmeniä.

14. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8,192
    63
    48

Mäkin teen vedoksista aina muistiinpanot sekä jonkinlaisen vedostuskartan että muistaa mille alueelle mitäkin valoa ja millä jyrkkyydellä  (tosin jyrkkyys on vähän paperista riipuuva tekijä).

Toinen perusnäpsyjen vedostamista nopeuttava on tietysti valottaa ja kehittää (nega) aina samalla tavalla. Tasalaatusesta negasta on helppoa tehdä kohtalainen opitulla perusvedostusajalla.

15. RDahl

RDahl Staff Member

7,895
    117
    63

Minä kirjoitan yleensä miten olen vediostanut, minkä kokoisena ja suodatukset sun muut sellaiseen toimistotarvikevarastosta "lainattuun" kokous"vihkoon", sellaiseen paksukantiseen mustaan.

16. c

c Well-Known Member

5,425
    111
    63

Itellä se eka perusvedos tulee aika hyvin näppituntumalla, siihen muutenkin luotan tossa puuhassa koska en jaksais mittareita tai liikoja testipaloja. Mutta eipä toi vedostus niin hirveän hintavaa ole, koulussa saan m2 inkjetin 18e... ja se on halpa koulun sisäinen hinta. Että kyllä mä melkeen mielellään vedostan... sekä vedostaen saa vähintään 2x suuremman vedoksen mitä skannerin jäljiltä laatu enään riittää.