Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 11 Marraskuu 2009.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Poiketaanpa vähän alkulinjalle - jobot on hämmentävän hintaisia ihan jo purkkitasolla.
    Tuollainen satunnaiset laakafilka C-41, E-6 tai vähäisemmän liikuttelun menetelmät mv-puolella mahdollistava peruspönttö spiraaleineen maksaa näemmä lähemmäs 100 euroa :O

Esimerkiksi Multitank 2523 + 2509n -spiraali.
    Huh!

Jännästi sitten noita CPP-2 ja CPA-2 -koneita saa 50 euron lisäsatsauksella ainakin paperinkehityksen soveltuvila purkeilla varustettuna... Mikä noista peruspurkeista tekee noin kalliita?

Jännä ilmiö sekin, että vuosi sitten kun tosissani etsin moottoroitua kehitintä niin jobo oli eBayssa lähes nolla-tarjonnalla, nyt taas pelkästään saksan maalta löytyy vissiin yli kymmenen CPP-2 + CPA-2 -konetta kaikkineen halvalla.

2. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Vähän Googlasin antti sun tekemisiäs, olet kova poika väittelemään useammallakin foorumilla, täällä kameralaukussa saa kredibiliteettiä enemmänkin kuvilla, noin niinkuin vinkiksi...(antaa tuon "varas" jutun olla, en viitsi kunnialoukkausjuttua alkaa tässä vaiheessa viritteleen, mutta koeta jatkossa muistaa että nettifoorumit on julkista tavaraa, muuallakin kuin kameralaukussa...)

3. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

ehkä se on tuo analogia kammo, mikä täälläkin on vitsauksena...

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Veikkaisin että siihenkin auttais kun tieto (siis totuus, fakta) leviäis ja porukka tajuis ettei nää jutut oo vaikeita itte tehdä :).

5. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Onks Frank toi Antti teijän klubin sihteeri? tarttee vähän faktaa laittaa talteen...
    Jos vaikka äityy vielä pahemmaks...( kannattais ajoissa vähän editoida siistimmäks...)

6. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Ihan oikeesti, Antti Alhonen: olen kyllästynyt tuohon joittenkin laukkulaisten harrastamaan urheiluun mollata "jukkaprota" jota nimimerkkiä ei ole enää olemassakaan, ja siihen liittyvään vittuiluun. kirjoittamasi kunnialoukkaus tälle saitille on sitä luokkaa että annan sinulle aikaa maanantai aamuun saakka siistiä tai poistaa postauksesi, sen jälkeen anteeksipyyntö ei enää riitä. tapaamme käräjäoikeudessa, haasteen saan kyllä perille tampereen yliopiston kautta, ei siihen TT kameroita tarvita.

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Laitetaan "todistusaineisto" talteen.

EDIT:

nimimerkki ("jukkapro"), jota ei enää ole (väittää "J.W.The NowHere Man"). miten olemattoman kunniaa voi loukata?!

Olisi mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa kun teet rikosilmoitusta...

8. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

ai täällä saa postailla nykyään muiden kuvia...hyvä tietää..

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

... ja kalibroitu näyttö.

10. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

ehkä arvon henkilö tunnisti itsensä...

11. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

On oikeastaan kyseessä makuasia: valo etelässä on senverran sinistä että aina pidän filkalla skylight suodinta, tämä ei ole mikään arvovalta tai kalibrointiokysymys,vaan toteamus: kun kuvat NÄYTTÄVÄT sinisiltä,pyrin käyttämään yksinkertaista keinoa muutta se, ei suinkaan k.o. herran kaikki kuvat setissä olleet sinisiä joten ihan turha taas mennä ehdotteleen vian olevan täällä päässä, ainoastaan se vika on että kun sanotaan "huijari ja varas" otan siitä herneet nenään, enkä jätä asiaa sikseen.

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Huomasit tekijänoikeusrikkomuksesi ja poistit linkin kuvaan, mutta linkki ja kuva on tallessa...

«Viimeksi muokattu: tänään kello 03:23 kirjoittanut J.W.The NowHere Man »

13. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

tietenkin on mutta modet vois reagoida myös selvään oikeudelliseen henkilöön kohdistuvaan törkeään loukkaukseen. kuten sanoin, en tule jättämään asiaa tähän ellei joko modejen tai henkilön itse tekemä korjaus ilmesty esiin maanantaihin mennessä.

14. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kuka on tarkoittamasi "selvä oikeudellinen henkilö"? Ja millä perusteella?

AnselA
    kameralaukkutavis

15. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

harjoitteles sisälukutaitoa anselmi: Selvä oikeudelliseen henkilöön kohdistuva loukkaus tarkoittaa oikeudellista henkilöä Jukka vatasta joka esiintyy täällä JW The nowhere man nimimerkin alla, sen kai tajuat ?? loukkaus on kutsua minua huijariksi ja varkaaksi. ketä olen huijannut ja keneltä varastanut. se että kevyesti heitellään herjaa Prolabista, sen jotenkin panen vitsin tiliin mutta että huijari ja varas... Millä perusteella ?
    Muutenkin kävin rivi riviltä läpi sen mitä kirjoitin E-6 prosessista ja tarvittaessa laitan esille faktaa niin "Pre soak" eli ensihauteesta kuin prosessin kontaminaatiovaaroista. Tosin Pre soakia suositellaan vain isojen laakojen yhteydessä, lähinnä siksi ettei laaka tartu tuubin seinämään. Selvityksessäni selvästi sanoin että oli kyseessä iso velvia laaka. Nämä ovat detaljeja. Millä oikeudella A Alhonen kutsuu minua "tarinasedäksi", väittää minun keksivän satuja ansaitsemismielessä, antaa vihjeen että täällä neuvoja jakava on satusetä/huijari. eikö tämä ole jo bannin syy, kun pienestä kuvallisesta jokesta ollaan pantu mut viikoksi hyllylle. valitettavasti kameralaukku on ainoa(suomen kielinen)  foorumi jossa edes nimeksi on asiapitoista ajatuksenvaihtoa, muuten kyllä en tänne hairahtuisi enää.Pidin paussia aikani ja näköjään on maanantain jälkeen syytä taas ottaa etäisyyttä.

16. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Nysse sekos.

Sitä saa mitä tilaa. Jos et halua nenillesi niin lakkaa mollaamasta ja puhumasta paskaa.

Saat arvostusta niin kauan kun et dissaa asioita; heti kun rupeat dissaamaan tätä harrastusta, niin ainakin minun arvostukseni loppuu seinään. Ja silloin puhutaan tosiasioilla. Voit olla hyvä valokuvaaja, mutta labbishommista et paljonkaan näytä tietävän, silleen niinku ihan oikeesti.

Sama viimeksi kun ilmoitit lopettavasi kaikki filmihommat ja Prolabin koska joku 1 kpl digilaite on niin hieno. Tällainen p-jauhanta vituttaa.

Jos haluat viedä asian näin henkilökohtaiselle tasolle, niin se ei itse asiassa pahemmin minua kiinnosta/haittaa. Lukuisten nyyssi-idioottien ja trollien kanssa vääntäminen aikoinaan on sen verran kovettanut.

Mikä on Sinun kontribuutiosi tälle foorumille? Se taitaa nykyään olla useammin negatiivinen kuin positiivinen. Jotkut voivat kattoa että hei toihan on ihan proomies ja ottaa tosissaan ohjeet ja vinkit, jotka liian usein sinulla ovat nykyään vääriä ja haitallisia.

Tarinasetä olet ollut aina ja siitä on varmasti kuka tahansa samaa mieltä. Joskus kerroit harmittomia, hauskoja tarinoita. Nyttemmin tarinasi ovat katkeria tilityksiä.
    Huvittavana yksityiskohtana että joskus puoltoista vuotta sitten mietittiin asiantuntijavieraita kerholle pitämään jotain workshoppia (joitain sitten tulikin), itse ehdotin hallitukselle sellaista Jukkaproota kun sillä on ainakin kameralaukussa mielenkiintosia juttuja ja oma hauska tyyli ja todennäköisesti paljonkin opetettavaa valokuvaamisesta. ...... on meno niistä päivistä muuttunut!

Maineesi on se minkä itse hankit. Olen ihan itse tältä foorumilta lueskellut miten olet huijannut objektiivikaupoissa tai pöllinyt ihmisten rahoja ja vasta julkinen vaatimus on saanut lähettämään rahat takaisin - ja samalla olet yrittänyt julkisesti nolata uhrin. Aika rankkaakin tekstiä olen saanut lukea, mutta en ihmettele. Ihmiset eivät tykkää siitä että heitä aliarvioidaan. Tällaiset KYTTÄ JUTTU, KÄRÄJÄOIKEUDESSA TAVATAAN tyyppiset lotkautukset eivät myöskään varmaan tee asiakaskunnan määrälle hyvää.

PS. Googlaillessa kantsii muistaa, että mulla on pari täyskaimaa joiden juttuja netistä myös löytyy..... Ei muuta kuin Googlailun iloa!!

Minkä ihmeen kuvan se J.W. laittoi? Linkki ei enää toimi.

17. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Muuta se varas ja huijari huomiseen menessä tai kävelen poliisin puheille. Lopusta päättäköön kukin itse.

18. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Jos nukkuisit yösi kunnolla niin voisi pääkin toimia paremmin, ei kannata koko yötä valvoa netissä raivoten ja herätä vielä aikaisin.

19. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Voisin pala palalta tässä todistella toteamuksesi "Mikään tässä esitetty ei pidä paikkaansa" pötypuheeksi: Olen printannut talteen neuvot miten vältetään laakafilkkojen liimautuminen rotary processorissa purkin seinämiin, nimenomaan jotta anti halo kalvot liukenisivat kunnolla. Myös kontaminaatiovaarat Jobo automaattiprosessorissa ovat merkittävä ongelma, mutta olkoon...

20. Vs: Jobo 4x5-kehittämiseen - mutta mikä ihme malli?

Niin, tosin puhe ei ollut missään vaiheessa Jobon automaattiprosessoreista... Oli kyse liftin hankkimisesta Joboon. Mutta eipä ole mitenkään yllättävää että huijari siirtää aihetta ja yrittää sillä perustella jotain muuta.

Jossain välissä myös Fujin filmit ovat vaihtuneet laakafilmeiksi...

Jos jokin kehityspurkkiratkaisu kärsii liimautumisesta ja sen takia filmipohjan takapuolella olevan kerroksen jäännistä, niin siihen oikea ratkaisu EI ole alkukostutus. Se saattaa säkällä toimia mutta todennäköisesti ei. Käytännössä se saattaa aiheuttaa ihan saman liimautumisen kuin kehitekin. Veden ja emäksisen kehitteen viskositeetti on tietysti hieman erilainen, että tietenkin jos tuurilla mennään niin......

Jos haluaa kehittää 4x5" filmiä Jobolla, suosittelen lämpimästi käyttämään 4x5" "spiraaleita". Niillä menee kuusi 4x5" filmiä siihen kahden kinofilmin tankkiin kerralla, ja aineet pääsevät vaikuttamaan filmin molemmin puolin.

Tällä ei tosin ole mitään tekemistä sen kanssa, että onko E6 vaikea prosessi vai ei. Se ei ole, kuten olen osoittanut. Laakafilmien liimautuminen koskee yhtälailla myös C-41- ja jopa mustavalkokehitystä.

Sinulla näyttää selvästi olevan jotain tietoa. Jaa tietoasi, ole hyödyksi ihmisille. Se on antoisampaa kuin yrittää haitata muita.