Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jeesus-flare (tai valopiha-vuoto tms)

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana J.Vuokko, 29 Elokuu 2010.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Tässä saa pohtia ja ihmetellä itse kukin jotain hyvää selitystä tälle efektille.
    Kahdesti olen saanut hassun valon leviämisen pystysuuntaisesti filmillä aikaiseksi.
    Ensimmäinen kerta: Bronica SQ-Ai, Filmiperä #1, Velvia 100F ja Zenzanon PS 4/40mm. Valotusaikaa sekunti ja 27.9.2005. Aukko jäänyt kirjaamatta.

    Toinen kerta: Sama kamera, Filmiperä #3, Agfa APX-25 ja Zenzanon PS 3.5/50mm, valotusta 2s aukolla f/11. 2.7.2010

    Molemmat ovat siksi hassuja tapauksia, että sama aihe on kuvattu vähän haarukoiden ja sattumalta yksi ruutu sisältää tuon efektin.
    Mikä tällaisen voisi aiheuttaa? Ensimmäinen mieleentuleva voisi olla linssin hetkellinen huurtuminen, mutta miksi heijastuman suunta on tasan pystysuuntainen?
    Voisiko joku kameran sisäinen pinta sopivissa oloissa aiheuttaa tämmöistä?
    Entä vika filmin valopihasuojassa - tosin senkin pitäisi levittää joka suuntaan.
     
  2. Vs: Jeesus-flare (tai valopiha-vuoto tms)

    Kyllä ensimmäiseksi tulee mieleen sellainen vaihtoehto että filmiä on siirretty ennen sulkimen sulkeutumista. Juovat kun ovat niin tarkkaan filmin kulkusuunnan mukaisia. Joku muu uskonnollinen tai puolifysikaalinen ilmiö ei varmaan näkyisi näin eksaktina ilmentymänä.

    Tikkis
     
  3. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Jeesus-flare (tai valopiha-vuoto tms)

    Se kyllä sopisi selittäjäksi harvinaisen hyvin.

    Sitten pitäisi alkaa etsimään mahdollista syytä tuollaiselle. Suljin kun on auki, filmiä ei voi siirtää (mekaniikka estää sen). Linsseissä on sähköiset keskussulkimet, joten toisaalta ei uskoisi että kahden eri linssin suljin olisi hidastellut jotenkin.

    Eniten taidan kallistua siihen, että olen ollut kuulevinani sulkimen sulkeutumisen ja nopeasti kelannut heti seuraavaan ruutuun ja mekaaninen kelausesto ei ole sattumalta toiminut. Molemmissa tapauksissa kuvat on otettu ilman moottorikahvaa perinteisesti veivaten. Moottori pärähtäisi vasta kun suljin on kiinni ja signaloi sulkeutumisesta.
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Jeesus-flare (tai valopiha-vuoto tms)

    Jahs... alustava testi osoitti, että kyllä kelaus onnistuu kesken valotuksen. Nyt pitää katsoa mitä siinä oikein tapahtuu.
     
  5. hsm

    hsm Member

    825
    0
    16
    Vs: Jeesus-flare (tai valopiha-vuoto tms)

    Tässä vastaava ilmiö vuodelta 1 tai 2. Moottori päätti siirtää filmiä kesken valotuksen.
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Jeesus-flare (tai valopiha-vuoto tms)

    Onko sun ottama kuva?
    Hieno!
    JTukka
     
  7. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Jeesus-flare (tai valopiha-vuoto tms)

    Noniin, Bronican sielunelämää on empiirisesti tutkittu ja tosiaan ainakin noilla valmiilla sekunti-ajoilla kuvatessa (ehkä bulb-asennossa myös) suljin sulkeutuu kammesta kääntäessä, mutta jos on nopea veivaus niin sulkimen kiinnimeno ei ehdi tapahtua täysin..

    Että 2 kertaa olen ollut 5 vuoden sisällä yli-innokkaana kelaamassa uutta ruutua kohdalleen vaikka edellisen valotus ei ole loppunut.
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Jeesus-flare (tai valopiha-vuoto tms)

    Olen saanut hasselin el/m -rungolla aikaan vastaavanlaisen tuloksen. Kun suljinaika on pidempi kuin 1/15 niin laukaisunappulaa pitää painaa kunnes keskussuljin on sulkeutunut. Runko ei "tiedä" mitä valotusaikaa käytetään ja alkaa filminsiirron heti kun laukaisunappulaa ei enää paineta.

    Ominaisuutta voi käyttää myös "luovasti" ;P