Sisäpiirisyytöksien uhalla, sanon että kaikki on hyvä mutta kolmonen on paras. Tuo ötökkä on sopivassa paikassa ja taustan keltainen möhkäle toimii. Tiedä sit miten, mutta toimii
Siis muuten makrokuvaus on ihan sikavaikeeta, jos yrittää ötököidä kiinni saada. Mä en tunnetusti ole kauheen kärsivällinen ja ku yrittää kikkiä 5 sentin päässä otuksista ja saada ne tohon minimaaliseen syväterävyyteen niin jo meinaa hermo mennä. Karjahtelinki tolle viimeiselle, mut ei se uskonu. Käveli vaan. Jaksoin ottaa siitä sitten kolme kuvaa ja tää oli terävin ton kohdalta. Mä huojun sen verran vaikka olin polvillani kädet ja kamera tuettuna.. Yritin muuten jalustanki kans, mut hitto, sehän oli ihan tiellä koko ajan ja kömpelöä ja sit ötökät kerkes mennä jo... Miten ihmeessä muut onnistuu??? VINKKEJÄ kiitos!
Tolkuttoman hieno värimaailma, etenkin kolmosessa! Tykkään kovasti, kyllä nämä(kin) voisivat sopia tekstiileihin
Hö-höh! Minun kuvaamat "ötökät" (50-120kg) uskoo ihan puhettakin, ei niitä tarvitse pakastaa, vaikka joskus olekin sen suuntaista puhetta kuullut malleilta jotka virtaavassa koskessa tunninkin ovat räpiköineet. Oikeasti en tiedä tuosta pakastuksesta kuin sen, että muistelen jostain ziljoona vuotta sitten lukeneeni, että tuollaistakin tapaa käytetään. Voihan se olla, että neuvo oli ihan yhtä järkevä kuin: lyö kärpäslätkällä, lakkaa liikkumasta.
En mä taho olla eläinrääkkääjä. Mä oon nainen ja herkkis. Mut joo, ethän sä mulle sitä ehdottanukkaan? Mä oon muuten lukenu joskus jostain, että jotkut käyttäis hiuslakkaa...
Tuo on sentään niitä vähiten epäinhimillisiä tapoja myyvän luontokuvan teollisessa tuotannossa (ötökkä ei kuole, muuttuupahan vaan horteiseksi tönkäksi) - tosin sen ötökän luonnollinen asettelu ei sitten onnistukaan. Jotkut ovat käyttäneet pikaliimaa hyönteisen ankkurointiin jne, jne... Kannattaa muistaa, että luontokuvat (niin stillit kuin elävätkin) ovat osa suurta viihdeteollisuutta ja siinähän ei keinoja kaihdeta.
Pohdintoja voidaan toki tehdä siitä, montako ötökkää kuolee metsässä tallustavan luontokuvaajan jalkojen alle, puhumattakaan kamerarepun murskaavasta vaikutuksesta. Entäpä kamera-, putki, muistikortti- ja filmivalmistuksessa syntyvien saasteiden vaikutus ötökkäpopulaatioon? Nojoo..tää em. asia on vaan näkökulma, mutta ei se silti vapauta vastuusta..se yksikin ylimääräinen kuoliaaksi kidutettu ötökkä on "liikaa"!
Älä ny, kyllähän innoskas ötökkämacroilija ajaa Tuusulasta Rovaniemelle ristipisto-sittisontiaisen perässä, mutta tosi nainen pakastaa ja pistää sen takapihalle. Nyt eikun pakkaseen lokero 'BUGS' ja sen kuulemma voi tehdä vaikka Pearl Jamin levynkannesta... Vitologystä... siinnä kun on sanoituksessa muutoinkin ohjeita niiden yleisistä ilmentymisalueista. Takapihahan on macroilijan aarreaitta, valot aina tietää yms.
Toinen näkökulma tähän on se, että kuva pakastetusta ötökästä on kuva pakastetusta ötökästä. Ei se ole luontokuva, ihan samaan tapaan kuin mallien kanssa järjestetyt ulkokuvat eivät ole sitä mitä yleisesti kutsutaan katukuvaamiseksi. Se, että tarvitseeko kaikkien ötökkäkuiven olla luontokuvia on varmaankin itse kunkin mielipiteestä kiinni. Parhaat luontokuvaajat tuskin pakastelevat ötököitä, koska todella hyväksi kehittyminen edellyttää kunnioitusta ja intohimoa luontoa kohtaan, ja mielestäni pakastelu ei ole oikein linjassa niiden suhteen.
Kylmäkäsittelyä on käytetty kauan Itse olen kuvannut 60-luvun puolivälissä Porkkalassa kyitä siten, että ne on ensin kohmetettu kylmässä meressä ja sitten vaan taivuteltu haluttuun asentoon. Pärstäpotretteja otettiin sitten makrolla lähimmillään muutaman sentin päästä. Ja kasvikuvausta helpotettiin irrottamalla lapiolla koko mätäs ja nostamalla se kannon, kameralaukun tms. korokkeen päälle, niin ei tarvinnut mennä suohon makuulle. Kuvauksen jälkeen sitten mätäs takaisin. Kuivilla paikoillakin käytössä oli yleensä makuualusta. Mutta lavastettua kuvaa ei pidä mennä väittämään luomuksi. Tosin aika usein asiaa ei kerrottu ellei sitä suoraan kysytty.
Re: Kylmäkäsittelyä on käytetty kauan makuualusta on kyllä hyvä idea, kas ku ei oo tullu mieleenkään. Ja suolla tuo mättäiden nostelu. Mut että lapiotaki pitäis kanniskella mukana...? Assarinhan siinä jo tarvii.