Mulla oli D70 huollossa heinäkuussa Nikonilla ja siinä meni alle 2 viikkoa, ettei se nyt aina niin toivotonta ollut.
Niin, no mä en koko Suomen yksittäisistä tapauksista tiedä *lol* Ihan näin työpaikan kautta tekemisissä olevana ainoastaan.
JAS Aikoinaan, kun Jarmo lähti Fokalta ja pani oman firman pystyyn, otti hän firman nimeksi JAS-tekniikka. Tulee huoltokirjauksissa käytetyistä etu-, väli- ja sukunimien alkukirjaimista. Jarmo A.. Saviluoto. Hieman miestä harmitti kun muutamaa kuukautta myöhemmin svenkit alkoivat pudotella hävittäjiään Tukholman kaupunkiin....
Meinaatko, että digi on työpöydällä huollettavana kaksi viikkoa-kuukauden? Enpä taida uskoa. Jos firmalla on resurssiongelmia sekä varaosien saanti ongelmia, varaosatoimituksissa viiveitä tai haluttomuutta pitää varaosavarastoa niin että korjaus ja huoltoajat kasvavat kuukausiin, niin eipä se kyllä asiakasta kiinnosta pätkääkään. Kyse on tylysti sanottuna huonosta organisoinnista ja/tai halusta maksimoida firman voitto. Filmikameran huoto ja korjaus aloituksesta lopetukseen mitattiin kai kuitenkin tunneissa, nyt sitten digien päivissä? Veloituksista päätellen ei kuitenkaan varsinaiseen työhön päiviä käytetä, koska työn hinnat ovat täällä sitä mitä ovat, eli korkeita. Kaiken sen lopun ajan kamera odottaa jotain. Työn aloitusta, varaosaa, uutta työnaloitusta, postitusta mitä näitä vaiheita lieneekään. Ja jos näihin odotuksiin menee kuukausia vs. varsinaiseen työhön käytetyt tunnit, niin firman hommissa on pahasti mätää. Toistan että silloin on kyse organisoinnin ongelmista, resurssivajeesta, ongelmista varaosatoimituksissa, puuteista varaosavarastossa jne. Näille löytyy yksi yhteinen nimittäjä: firma pyrkii minimoimaan kulut ja maksimoimaan voitot. Elleivät kuluttajaviranomaiset tähän puutu, ei firmalla itsellään ole siihen juuri mitään motivaatiota. Päinvastoin. Tämä taas johtuu siitä, että sillä on käytännössä monopoli tässä maassa. Ainakin takuukorjausten suhteen. Valmistajilla saattaa olla jotain maineeseen perustuvia haluja painostaa takuukorjausfirmoja järkeviin toimitusaikoihin, mutta eivät ne yleensä puutu asioihin kuin vasta hyvin myöhään.
Eipäs laiteta sanoja mun suuhuni. Lähinnä sitä meinaan (arvailen, mistä mä tiedän kun en huollossa työskentele), että voisi olettaa mahdollisten varaosatoimitusten tulevan jostain muualta kuin puljujen miljoonakopasta - paikka josta veikkaan muutamankin filmikameran varaosansa saaneen. Ja jos osat tulevat jostain paikasta x, niin kuka tahansa tajunnee sen lisäävän toimitusaikaa. Oli miten oli, fakta on se, että digit viipyvät siellä reissullaan huikean paljon kauemmin kuin filmikamrat, ja se on juttu joka ei tule toimimaan kyseisen laitemäärän lisääntyessä - ei toimi nytkään.
Itselläni kohtalaisen hyviä kokemuksia JASsista. Palvelu on asiallista ja jonokaan ei välttämättä haittaa hirveästi - ellei se rikkinäinen laite ole sun ainut. Ainakin tämän mennessä ovat osanneet varata laitteille aikoja. Aikaa odottaessa voit itse käyttää vehkeitäsi, mikäli ne vielä jotankin toimivat. Myös asiakkaan hyödyn huomiointi on ainakin minulla toiminut mukavasti. Kerran korjasivat yhden putken Canonin piikkiin, vaikka takuu oli jo ohi. Kerran kamera korjattiin, vaikka oli korjattuna ostettu Jenkkilästä ja taas Canonin laskuun. Kerran antoivat lausunnon, että kolahdusvahinko oli, vaikka itse on en ollut täysin vakuuttunut kolauksesta. JAS-lausunto takasi tietty vakuutusrahat.
Laitoin kyselyn kamerastani ja vastaus tuli: Hei! Laitteenne on saapunut perille ja siihen on tilattu varaosa. Osan toimitusaika on 1-2 vko. Laite otetaan heti työn alle kun osa saapuu. T. Juha Suvanto Juha Suvanto JAS Tekniikka Oy Maariankatu 1 20100 Turku P. 0407747740 Fax. 0407871559 GSM. 0407747719 Saas nähdä, lähetetty 2.10, perillä ehkä 5.10 ja kunnossa tämän kuun aikana. No toivotaan ainakin.
Tänään lähti Jassille 5D Mk III, ilmeisesti tarkennusmoottorissa jotain hänklää. No onhan tuolla 400D ja 50D mitä käyttää
Vaikka diagnoosi on väärä, johtopäätös on silti oikea että lähettää rungon huoltoon, koska millään objektiivilla ei toiminut.
Edellisen viestin ylälaidassa vasemmalla lukee: "11 years ago" Sitten MarkkuO jatkaa jatkaa seuraavassa viestissä: [quote=MarkkuO ]Tänään lähti Jassille 5D Mk III, ilmeisesti tarkennusmoottorissa jotain hänklää. No onhan tuolla 400D ja 50D mitä käyttää[/quote] Missä taas viestin ylälaidassa lukee: "1 day ago" Onko noi ajat viestin lähetysaikoja? Ja jos on, niin onko tuossa todella kulunut 11 vuotta Markku O:lla ennen kuin on innostunut lähettämään kameransa JAS:lle korjaukseen? Tosin ekassa viestissä kamera on jo saapunut JAS:lle (11 vuotta sitten) ja siihen on tilattu varaosakin (onko 5D Mk III:lla jo 11 vuotta ikää), mutta vasta seuraavassa viestissä se lähetetään (1 päivä sitten). Tää vaikuttaa hieman mikromaailman hiukkasilmiöltä!
Hiukkaset näköjään järjestää histoariankin uusiksi. 5D mk3 on vasta 11 vuotias. Vai ehkä olemme jo 20-luvulla. Ei toi Suvanto mahtais olla sama kun nykyään välineitä blogaa?
No ei kai. Ihan loogisesti etenee kirjoittajien viestihistoriat liittymisestä eteenpäin. Katsokaapa vaikka MarkkuO:n profiilista. Päivämäärätkin ja kellonajat saa näkyviin kun siirtää osoittimen tuohon "x aikaa sitten" päälle. edit. Vanhat lainaukset on näköjään kyllä menneet poskelleen, mikä onkin erikoista, koska eikös nuo quote-tagit ole ihan oikein edellä?
Tämän säikeen kaikki viestit, ensimmäisestä alkaen, on kirjoitetty yläotsakkeensa perusteella "11 years ago" aina MarkkuO:n toiseksi viimeiseen, jossa tänään (23.4.2017) lukee "1 day ago". Vai olisko mun PC:ssä jotain vialla