Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Neuvoja hautajaisten kuvaamiseen.

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Braster, 8 Huhtikuu 2005.

    Menin lupaamaan työkaverille että hoidan hänen mummonsa hautajaisten kuvaamisen, eikä ole oikein varaa mokata tätä keikkaa.

    Seuraavanlaiset vermeet löytyy:

    Oly E1 runko
    Zuiko 14-54mm
    Zuiko 40-150mm
    Zuiko ED 50/2.0 macro
    Cullman AF 20 salama

    Jos teillä olisi samankaltainen kalusto miten hoitaisitte kuvaamisen?
    Kaipaisin ihan sellaisia yleispäteviä neuvoja vastaavanlaisen tapahtuman kuvaamisesta.
     
  1. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Ei ole itsellä kyllä kokemusta, mutta äkkiä mieleen tulee että mahdollisimman kunnioittava tapahtumaa kohden. Salamaa ei tuohon viitaten kannata käyttää. Ehkä tuota pitempää zoomia hyödyntäisi. Ja varmasti ja todennäköisesti kannattaa käyttää suurta herkkyyttä (iso) kun salama ei käytä ja olosuhteet voi olla haastavat. Toisaalta kuvat tulee olemaan 10x13 kokoa joten se helpottaa hiukan.

    Ja äkkiseltään tsiikasin digicameran sivuja niin siellä oli aiheesta hyvää tekstiä joka kannattaa lukea. En laita tähän suoraa linkkiä mutta haku toimintoa hyväksi käyttäen ja aihe hautajaiset. :)
     
  2. Miksi ei hautajaisissa voisi käyttää salamaa? Tottakai voi. Tähän asti mitä minä olen ollut hautajaisissa niin ainut häiritsevä tekijä on ollut papin puheen aikana kuulunut filmin kelaus. Alttarin edessä juokseminen edestakaisin ei varmaankaan kovin toivottavaa =)
     
  3. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    No minusta tunnustaisi että se voisi olla häiritsevä tekijä. Ai niin tietysti kannattaa tutustua paikkaan valmiiksi ja koettaa tiedostaa kuvaamiseen liittyvät seikat.
     
  4. No niin, sama homma edessä viikon päästä lauantaina. Kalustohankinnoiksihan sekin meni, tosin tämä vaihdos olis ollu edessä muutenkin. Eli ostin käytetyn sigma ex 28-70 f2.8 asph. jotainsinnepäin putken, jotta jos on mahdollista niin salamaa ei tarviisi käyttää. Jos on niin pimeää ettei tuokaan riitä niin sitten käytetään salamaa. Toivottavasti pääsee kuvaamaan hienovaraisesti alttarin sivulta.Hopeakuulan suljinääni vaan hirvittää jo etukäteen. Tarkoitus ainakin oli sopia ettei siellä sitten muut kuvaa, joten kai tuo jo tilaisuutta rauhoittaa arvolleen sopivaksi. Tarviipa luurailla noita DC- netin aiheeseen liittyviä keskusteluja.
     
  5. Eipä kai tarvi.

    En ole onneksi kovin monia hautajaisia kuvannut, mutta muutamia ja vähän muutakin. Joitakin ajatuksia hautajaisten kuvaamisesta.

    - Minusta kuvaajan tulisi olla mahdollisimman näkymätön. Liiku hiljaa ja muiden takana. Tutki reittejä. Kirkoissa ja kappeleissa on usein pyhille tarkoitettuja salareittejä, joilla voi kiertää taakse, päästä parvelle tai jotain. Salaman käyttöä en hurjasti suosittele. Et kehtaa kunnolla rytkyttää menemään, kun ujostelet sitä välähdystä ja vinkuvaa latausääntä, joka tuntuu tuolloin helvetilliseltä meteliltä.

    - Ota kuvia ja varmoja kuvia. Salamaa voit käyttää aika huoletta, jos voit kuvata arkkua vaikka ennen seremoniaa. Varmistat, ettei koko satsi ole vähän pehmeää ja heilahtanutta.

    - Vauhti hautajaisissa ei ole päätä huimaava. Pitkiäkin valotuksia voi koittaa, kunhan varmat on otettu pois.

    - Surevat ihmiset eivät ehkä sillä hetkellä halua poseerata, joten ole sopivan pehmeä/härski paparazzi. On hyvä, että ihmisiä kuvataan. Hautajaiset ovat usein tilanne, jossa jotkut ihmiset kohtaavat viimeistä kertaa yhteisissä merkeissä. Toisaalta ihmiset eivät ehkä halua, tulla kuvatuiksi itkevinä, mutta haluaisivat silti näkyä. Tästä kannattaneekeskustella lähimpien kanssa jo etukäteen. Vaikea kohta ja miettimisen arvoinen.


    - Ei kannata huolestu hopeakuulan kolahduksesta. Ei se niin kova ole, on sitä kuvatu herkkää ykkössarjalaisillakin.


    Kertokaa lisää, mitä mulla ei tässä tullut mieleen. Itsellänikin on oman isoäidin hautajaiset tulevalla viikolla.
     
  6. Valovomaisinhan noista mun Zuikoista on tuo 50mm macro, sehän vastaa 100 millistä kinokoossa. Olisko aivan tyhmä idea yrittää kuvata tilaisuus sillä?...siis jos pääsis sopivan etäisyyden päähän kuvaamaan.
     
  7. No ei, mutta zoomissa on kyllä puolensa tuollaisessa tapauksessa, kun ei voi liikkua niin vapaasti. Riippuu paikankin valoisuudesta tietty.
     
  8. En tunne härvelitäsi tarpeeksi, mutta luulen, että itse ottaisin suuren osan kuvista tuolla 50-millisellä, mutta riippuu tietty paikasta ja sen valoistakin.
     
  9. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    50mm 2.0 voi olla varsin hyväkin kyllä ja enpä tullut heti ajatelleeksi tuota kerrointa olympuksella. :)
     
  10. Jubo

    Jubo

    15
    0
    0
    Mä ainakin käytin salamaa kirkossa kun kuvasin hautajaisia, sit pitää muistaa ettei saa olla huomion keskipisteenä. Valovoimainen zoomi on kanssa hyvä olla. Muista sit kuvata kirkko ulkoapäin kanssa ja sit vaikka yleiskuva jostain parvelta ennen tilaisuutta.
     
  11. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Salaman käyttämisestä voi olla montaa eri mieltä, itse en käyttäisi ellei olisi aivan pakko. Onneksi nyt alkaa olemaan jo niin valoisaa, että ikkunoista tuleva valo saattaa riittää käsivarakuvaamiseen pienemmissä kirkoissa.

    Kuvaajan näkyvyydestä / näkymättömyydestä: hakeudu sellaiseen paikkaan, että pystyt kuvaamaan kirkon etuosassa tapahtuvan siunaamisen ja samalla olet sellaisessa paikassa jossa saat ikuistettua kaikki vieraat muistokirjoitusten luvun yhteydessä (surevaa leskeä/lapsia ajatellen, kuitenkin osa vieraista katoaa ennen hautajaisten jälkeisiä kestityksiä). Samalla pärjäät vähän lyhyemmillä polttoväleillä ja kameran tärähtämisen näkymisen riski pienenee merkittävästi. Itse valitsin aikoinaan paikan keskikäytävän laidalta niin, että pääsin vaihtamaan asemapaikkaa kohtalaisen kivuttomasti keskikäytävän puolelta toiselle. Yleiskuvat kirkosta voit ottaa ennen hautajaistapahtuman alkua, loppupuolella on niin hektinen meno, että yleiskuvien ottamisessa on oma ongelmansa. Tapahtuman kulku kannattaa varmistaa vainajan sukulaisilta tai papilta, jottei tule yllätyksiä. Arkusta kannattaa ottaa kuvat siinä vaiheessa kun suurinpiirtein kaikki kukat on sen päälle laitettu, hakeudu vaikka viimeisenä menevien seurassa tuonne eteen jättämään viimeinen tervehdys ja jää sen jälkeen ottamaan pari pikaista kuvaa.

    Valottamisesta: jos kirkko on valkoinen sisätiloista ja tapahtuman aikaan ulkona on tasainen valaistus (täysin pilvistä / aurinkoista), niin ammu surutta manuaaliasetuksilla. Mittaa valkotasapaino arkun lähettyviltä tai kuvaa RAWeja. Ota pari testikuvaa kirkossa ja histogrammia & näyttöä hyödyntäen arvioit valotuksen kohdalleen. Valkoiset seinät tekevät muuten ärsyttävää heittoa valotuksen mittaukseen ja kuvat ovat tämän jäljiltä vaihtelevia kirkkaudeltaan.

    Kuvista: käsittele kuvat itse ja teetä niistä kymppikuvat liikkeessä. Saat ainakin tasalaatuiset kuvat joita ei tarvitse (toivottavasti) hävetä. Omat kuvat menivät pariin otteeseen ns. päin vittua kun ensin filmirullista tuli ylivalotetut kuvat (kasvot sulautuivat kirkon valkoisiin seiniin), eli pääsin skannaamaan noi kuvani ja sen jälkeen käsittelemään ne ja polttamaan cd:lle. Pistin cd:n kanteen selkeästi (ISOLLA) "10x15cm kuvat" ja arvatenkin liikkeestä teetettiin 10x13cm kuvat noista. Kivasti rajautui otsasta pois ihmiset. Kolmannella kerralla sitten onnistuin jo, olis pitänyt hoitaa ihan itse koko setti.

    Tiivistettynä, kuvat seuraavista vaiheista:

    Arkun sisään / ulos kantaminen
    Siunaus
    Kuvat kaikista ihmisistä + Hyvä kuva papista
    Kuva arkun maahan laskemisesta ja kukilla peitetystä kuopasta
     
  12. Jos valon kanssa on niukkaa niin monopodi voisi olla kappelissa kova sana. Kolmijalka aiheuttaa kuitenkin liikaa hässäkkä ja kolinaa kun tarkoitus ei ole varastaa sitä showta vainajalta vielä tässä vaiheessa.

    Kauniiksi lopuksi pitää muistaa itse tipahtaa kuoppaan :D
    Jää noista pippaloista jotain mieluisaa muistelemista paikallaolleille.


    Sepe
     
  13. Heh, ei 300D:n laukaisimen ääntä tarvitse niin kauheasti pelätä. Eikä sitä pientä salaman vinkumistakaan. Ennen sentäs kuvattiin ihan filmivehkeillä ja niistä sitä metakkaa lähti paljon enemmänkin.

    Kerran olen katsellut ammattilaisen työskentelyä hautajaisissa, filmijärkkärillä. Kyllä hän kirkossa käytti suuressa osaa kuvista salamaa. Ei se niin häiritse jos on yksi kuvaaja, mutta jos jokainen sukulainen räpsii salaman kanssa fotoja niin se on jo toinen asia.
     
  14. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    121
    63
    Nii-i, joku tykkää salamasta ja toinen käyttää vallitsevaa valoa. Valintoja joita kuvaajat tekevät. Oma kuvaaminen painottuu aika pitkälti vallitsevan valon kanssa pelaamiseen, mutta olosuhteiden pakosta joudun ajoittain kaivamaan salaman laukusta.

    Toisaalta, minäpä en ole ammattilainen, mistä minä mitään tietäisin ;D
     
  15. Mikä tuossa ilman salamaa kuvatessa on niin vaikeaa? Siis hautajaisten sisällä tapahtuva osuus on aika staattinen, eli kolmijalan avulla voi ottaa kuvia ilman että tulee haamuja. Sitten kun jokainen käy arkun luona jättämässä hyvästit niin voi käyttää salamaa muutamaan kuvaan tai jättää kuvaamatta, koska tämä on tilaisuuden herkin hetki. Arkkua voi tietysti kuvata ennen hautajaisten alkua ihan vapaasti. Ulkona kuvaamisessa ei pitäisi olla ongelmia jos kuvaa hieman pitemmällä putkella ettei tarvitse muitten silmissä hyppiä. Muista vielä että ihmiset haluavat yleensä "vain" kymppikuvia, jolloin pieni motion blur ei haittaa yhtä paljon kuin normaalisti.
     
  16. Kiitos kaikille neuvoista. Keikka tuli hoidettua ja kuvat onnistuivat.
    Valoa oli riittävästi, kuvasin lähes koko homman 14-54 millisellä ilman salamaa. Muutaman kuvan otin myös 40-150 millisellä.
    Melko huomaamatonkin onnistuin olemaan koska omaiset olivat kyselleet huolissaan työkaveriltani että ottiko se kuvaaja yhtään kuvaa siellä kirkossa? Otin yhteensä 203 kuvaa joista kirkossa noin 100.
     
  17. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    590
    2
    18
    Näin jälkikäteen kerron "hauskan" jutun jonka pomoni kertoi seuratessani hänen työskentelyään hautajaisissa. Kysyin ilman salamaa kuvaamisesta. Hän kertoi että oli kokeillut kerran Canonet:llä (Canonin "leica", pieni filmikamera) ja herkällä filmillä. Oli sitten ihmiset olleet käkenä seppeleen laskussa, kun odottivat että miksei se kuvaaja ota kuvaa. Eli kun he tiesivät että paikalla on valokuvaaja, olivat he valmistautuneet siihen ja kiltisti odottivat että kuva on otettu. Canonetistä ei mitään ääntä/salamaa kuulunut, ja piti sitten käsimerkkejä jaella että kuva otettu.

    Kolmijalka on kait ihan ok jos kuvataan staattisesti samalta paikalta, mikä ei yleensä tule kysymykseen. Itse kuvasin talvella ristiäiset 20D@ISO1600 ja 17-35/2.8:lla. Hyvää jälkeä tuli 20x30cm vedoksiin asti, mitä nyt tuo zoomi vinjetoi täydellä aukolla ryhmäkuvassa ikävästi.
     
  18. mustis

    mustis

    23
    0
    0
    ???????NIIN?????????