Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jalustan jalat murtuivat. P*****!

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana J.Vuokko, 17 Maaliskuu 2014.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

Juu laitoin "ehkä" sanan tuohon kun en tiedä mitä Berlebach on noiden ruuvien kiristämisestä ohjeistanut. Mutta onhan se niin että huonosti suunniteltu tuo on ainakin kokonaisuutena. Ruuvia ei pitäisi päästä edes kiristämään liikaa (jos tuo murtuma on nyt siitä johtunut).

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Suunnitteluun en ota kantaa, mutta valuvika voi hyvinkin olla vaikka kaikissa korvakkeissa, jos kerran yhdessä niistä.

nimim. pari_kesää_pronssivalurin_kesäapulaisena

3. markku55

markku55 Active Member

Lisäyksenä vielä tuohon moitteeseeni korvakkeiden konstruktiosta, jos halutaan tehdä cleani ratkaisu ilman montaa mekaanista liitosta ja liian teknistä ulkonäköä, niin silloin tulee olla hyvin perillä valmistustekniikan vaatimuksista ja ottaa ne huomioon.
    Valamalla valmistettavissa tuotteissa on monia asioita jotka tulee ottaa huomioon muottisuunnittelussa ja tietysti itse kappaleen suunnittelussa. Omat kokemukseni valamisesta alkoivat kun olin Fiskarssin Tammisaaren muovitehtaalla harjoittelijana puolitoistavuotta 60-luvun loppupuolella.
    Jouduin mm käymään läpi koko muottivaraston ne arkistoiden, kaikki muotit oli avattava ja selvitettävä mistä kappaleesta on kyse jne. Siinä oppi paljon kun imi itseensä ammattikavereiden tietotaitoa muottitekniikan osalta. Tuotantopuolella aloitettiin silloin valmistamaan Fiskarssin saksia ja siellä koin sen, miten ruiskuvalu oikeasti tapahtuu ja miten kanavien suunnittelulla on suuri merkitys aineen leviämisen kannalta muotissa.
    Myöhemmin Helkamalla olen suunnitellut useita muoviosia joiden joiden konstruktiossa oli otettava valutekniikka huomioon. Viimeinen projekti oli korkeapainevalamalla magnesiumista valmistettavan 101 pyörän runko-osien suunnittelu, joskus jotkut vahvikerivoilta näyttävät ratkaisut ei toimi vain vahvikkeena vaan myös aineen virtausten helpottajina ja kutistumisjännitysten vähentäjinä, toisaalta ainekeskittymien pienentäminen vähentää myös suuria kutistumiskeskittymiä ja sitä kautta huokoisien onkaloiden syntymistä jne. Yllättävältä voi myös kuulostaa, että ohuemmat seinämät voi olla parempi ja lujempi ratkaisu kuin ylettömän jykevät rakenteet.
    Olen tässä aiheena olevassa tapauksessa sitä mieltä, että jos korvakkeen saa murtumaan liialla kiristämisellä, niin konstruktio on väärä tai maks kiristymomentti pitää olla näkyvästi merkittynä itse kappaleeseen.

4. markku55

markku55 Active Member

Juuri näin, eli jos korvakkeet on identtisiä, niin samanlaiset huokoset saattaa syntyä jokaiseen niistä, jos ei sitten muotissa ole useampia syöttöjä joilla jotkut korvakkeet saavat paremmin materiaalia kuin toiset.

5. markku55

markku55 Active Member

Jos valmistajan kanssa menee napit ristiin, niin voisin tarjota jotain tuosta jalustasta.

6. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Auts. Mulla meni n. vuosi sitten manfrotton jalusta samalla tavalla hajalle. Huomasin vian kun heitti kovalla tuulella ympäri ja molskautti hasselin mereen. Oli lähellä lentää manfrotto pysyvästi kalojen ruuaksi.
    Tilalle hankin benron ja tyytyväinen olen ollut. Saattais olla vaihtoehto sullekin.

7. Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

Aivan, joka tapauksessa olisi kinnostavaa kiristää tuota viimeistäkin. Ja jos ei takuu toimi, videoida se ja laittaa someen ;-) ?

8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Minulta hajosi kerran jalka Berlebachista.  Lähetin valokuvan murtumasta tehtaalle.  Sieltä tuli veloituksetta uusi tilalle. 

Kannattaa siis olla yhteydessä maahantuojaan, saattavat hyvinkin korvata hajonneen osan.