Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hääpotretin harjoittelua

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana puuhapete, 20 Helmikuu 2011.

    Lupauduin ottamaan siskon hääkuvat ja tässä on muutama viikko aikaa hieroa setupit kohdalleen ettei sitten hääpäivänä tarvi hermoilla valaistuksen suhteen vaan keskittyä ohjaamaan malleja(hääpari).

    Tässä on yksi harjoitteluotos cropin kera. Setuppi on seuraava:

    Nikon D90 50mm 1.8
    Päävalo Elinkan Rotalux 110*90 kameran vasemmalta etuyläviistosta
    Fillinä Elinkan Portalite 60*60 kameran oikealta etualaviistosta
    Korkovalona Elinkan perusrefla hunajakennolla kameran oikealta takayläviistosta
    Hiusvalo katosta suoraan yläpuolelta
    Taustavalo

    Miltä vaikuttaa? Heittäkää mielipiteitä ja kritiikkiä mitä tekisitte toisin. Älkää kiinnittäkö huomiota poseeraukseen ja muuhun kuin ainoastaan kuvan valaistukseen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  1. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 066
    113
    Vs: Hääpotretin harjoittelua

    En ole expertti studiokuvissa,mutta silmäni kertovat että huonompiakin on nähty.Pakko puuttua hiukan vaatetukseen vaikka"kielsit" sen.70 -luvulla muistan poikasena  kun pipoa ei laitettu päähän vaikka pakkasta oli mitä oli,nyt sitä ei oteta pois millään.Ajat muuttuvat.
     
  2. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Heh :) Kunhan ei itse hääkuvassa sitä pipoa näy..
     
  3. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Turhan lattea valo "morsiamen" kasvoilla, saisi muotoilla enemmän. Kiinnitä huomiota käsiin. Kämmenselkä näkyy usein liian suurena möykkynä ja vie turhan katseen väärään paikkaan. Samoin sormien asennolla on merkitystä vaikka ei luulisi. On kauniimpaa, että sormet ovat kiinni kuin harallaan.

    Kannattaisi ehkä rakentaa Rotaluxin eteen vinjetointi, eli mustat reunat ja soikea valoaukko ja hieman puoliläpäisevää aukon sisäreunalle. Saat kirkkaamman valon keskelle ja paremmat heijastumat silmistä.

    Tausta on turhan vaalea. Voit myös siirtää korkovaloa kamerasta katsoen vasemmalle puolelle. Ei sulhasen taaimmaisen olkapään valaisussa ole paljoakaan ideaa.

    Taustavalon tulisi luoda luontainen jatko päävalon suunnalle, eli tässä tapauksessa valaista enemmän kuvan oikeaa alareunaa kuin uskollisesti suoraan parin takana. Ajattele sitä valovirtana päävalosta alas oikealle.
     
  4. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Tosiaan Tapiolan kanssa samoilla linjoilla. Etenkin tuo morsiammen kasvojen latteus pistää silmään. Arvostan tota sun intoa paneutua ja tehdä hommia valaistuksen kanssa!

    Mitä mieltä olisit hääpotreteistä miljöössä? Onko siihen valmiuksia? Itselläni on sydäntä lähellä potrettikuvaus miljöössä ja mielestäni kuviin tulee ihan eri fiilistä ulkona, kuin "tylsässä" studiossa sisällä. Toki mieltymyksiä on suunta ja toiseen :) 
     
  5. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    reflan kanssa ulkonahan ne hääportreitit otetaan.
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 429
    1 277
    113
    Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Pitääkö morsiamen kasvoilla oleva varjo olla mustaa, vai mitä tarkoitatte latteudella?

    Taustan synkkyydelle tekisin jotakin.
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Oletko kokeillut siten, että laittaisit hiusvalon samalla irroitusvaloksi? Käyttäsit vain 4 valoa.
    Itselläni on aina vaikeuksia (ei tietenkään tarkoita, että muilla olisi :)) tuon irroitusvalon kanssa.
    Kun siihen laittaa hunajakennon, niin valon jakautuminen on monesti liian jyrkkä, kuten tässä tuo miehen taaimmainen olkapää, joka on liian vaalea. Tähän tietenkin auttaisi, jos käytössä olisi strippi.

    Olen kanssa sitä mieltä, että taustan olisi hyvä olla hieman tummempi ja vaaleampi, eli juuri kuten Tapiola mainitsi, luonnollinen jatkumo päävalolle. Ampuisin sinne sopivalla hunajakennolla valoa, jolloin tausta olisi elävämpi ja luonnollisempi.

    Sitten ihan itseäni kiinnostava kysymys, onko tuo ihan yleistä, että tasoitusvalo laitetaan alaviistosta toiselta kameran toiselta puolelta. Olen käsittänyt, että luonnollisin tulos saadaan kameran suunnasta.
    Eipä se tässä kuvassa toisaalta ota silmään.
    T Jukka
     
  8. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    taustassa on valoisampi "pallo", mutta se on liian alhaalla. valo on vähän raksamaista, pehmentäisin ja täyttelisin sellaseksi pehmeäsi lässytilää demivaloksi eli hajavalohässäkäksi niinkuin mun valaistukset aina on ,)
     
  9. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Kiitoksia kommenteista. Toi miljöössä kuvaaminen olis kyllä munkin mieleen mutta päädyttiin sisähommiin kun ei yhtään tiedä vaikka parin viikon kuluttua olisi tällaiset pakkaset...tulee vaan punaisia neniä :)

    Johtuukohan toi latteus ja taustan vaaleus taas kun ei ole kalibroitua näyttöä. Kotona omalla näytöllä kun katselin niin availin hieman varjoja että sain kuvan mieleiseksi, mutta nyt kun katselen työkoneen näytöltä niin kuvat on tosiaan vähän kontrastittomia. Kai se kalibrointilaite pitää hommata.

    Toi taustavalohomma oli ihan uutta itselle...en ole ennemmin miettinyt niin tarkasti sen sijoittelua kunhan se jossain mallin takana on ollut.

    Mä mietin ton korkovalon jättämistä kokonaan pois kun on kuitenkin hiusvalo irrottamassa malleja taustasta. Sen saaminen tarpeeksi taakse ilman puomia on aika hankalaa.

    Tässä ei vielä treenattu sen kummemmin poseerausta mutta hyviä huomioita siitä että jos noihin käsiin ei kiinnitä huomiota niin helposti käy niin että ne on mitä ihmeellisimmissä asennoissa. Pitää ensviikonloppuna ottaa vielä kenraaliharjoitukset missä mietitään niitä poseerauksiakin.

    Sen olen tässä huomannut kuinka aikaa vievää on saada valaistus kohdalleen ja vaatii koeotoksia jos aikoo saada hyvää jälkeä. Sekin jo vaikuttaa minkälaiset kasvonpiirteet mallilla on. Jollekkin sopii hyvinkin muotoileva valo, mutta toisen kasvonpiirteille se on myrkkyä. Siten astetta enemmän tuo haastetta kun kuvassa on kaksi joiden valaistuksessa pitää löytää sopiva kompromissi.

    Että en yhtään ihmettele jos monet studiot tuottaa hyvin pelkistetyillä ja "varmoilla" setupeilla sellaista tasapaksua jälkeä kun ei siinä hääpäivän kiireessä ole kovin paljon aikaa ruveta hieromaan ylimääräistä.
     
  10. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Jaahas tuli muutama uus viesti samaan aikaan kun kirjoitin viestiä :)

    Kyllä tulin siihen tulokseen itsekkin että jätän ton erillisen kokovalon kokonaan pois sotkemasta.

    Mitä tarkoitat että taustan pitäsi olla tummempi ja vaaleampi? Taustaan on ammuttu hunajakennolla "vaaleampi pallo"

    Toi fillivalo on vain aavistuksen kameran oikealla puolella eli oikeastaan käytännössä kameran suunnasta.
     
  11. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Tarkoitatko tuolla raksamaisuudella liian kovaa valaistusta? Kaipaisitko lisää filliä vai miten pehmentäisit?
     
  12. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    joo. suurentaisin valonlähdettä ja diffusoisin.
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Terve!
    Meinaan, että taustaan varmaan 'vuotaa' tarkoituksettomasti esim. pää- tai tasoitusvalosta valoa omaan makuuni liikaa. Onhan siellä vaaleampi pallo, mutta jotenkin sen ympärillä ei ole juuri mitään liukumaa sävyissä, se vähän kuin töksähtää esiin.
    T Jukka
    Edit: ei oikein tältä näytöltä tiedä, miten tumma tuo tausta oikeasti on.
    Varmaan olisi hyvä kokeilla suunnilleen samanvärillä ja materiaalisilla vaatteilla, mitä hääparilla tulee olemaan hääpäivänään päällään.
    TJukka
     
  14. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Auts. Tähän hätään ei tuota valon lähdettä saa isommaksi kun toi 110*90...ehkä jollakin diffuusiokankaalla salaman ja kohteen välissä saisi jotain aikaan. Toisaalta ite kyllä tykkään vähän kovemmasta valaistuksesta. Makuasioista ei kiistellä sano Musti kun mun...sa nuoli :)

    Tohon varmaan auttais jos tekis ainakin päävalolle mustasta pahvista jonkinlaisen kehikon että valo suuntautuis paremmin eikä vuotaisi taustalle. Toisaalta tausta on kyllä neljän metrin päässä mallien takana että ei sinne hirveesti pitäisi valoa riittää. Olis pitäny maalata toi tausta vähän tummemman harmaalla.

    Tausta on muuten 2,6*8m valkoinen suodatinkangas joka on maalattu ruiskulla käyttäen ihan tavallista vesiohenteista seinämaalia. Suodatinkangas on siitä hyvä että siitä saa vähän elävämmän näköisen kuin taustakartongista.

    edit: Toi tausta näyttää ainakin tältä työkoneen näytöltä huomattavasti vaaleammalta kuin kotikoneen näytöltä...mikä sitten on se oikea??
     
  15. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    joo mä en ole kovan valon ystävä (ainakan studiohääkuvissa) ja siksi laitoinkin että mä tekisin ,)
    assariseisomaan valon ja taustan väliin tai joku sermi tai muu bloggaamaan jos spillaa taustaan... tai taustaa kauemmas olisi varmasti "oikeampi" neuvo.
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Oikeahan on se, mikä on lopullisessa printissä.
    Kyllä neljältä metriltä valoa vuotaa taustaan.
    Oletko kokeillut, että käännät valon enemmän sivulle, pyyhkäiseväksi? Samalla sitä tulee molemmille kohteille yhtä paljon.
    Itse laitan valot valmiiksi siten, että käyn jokaisen valon kerrallaan läpi, ettei liikaa vuoda taustaan.
    Monesti tuo hius/irroitusvalo on vaikein. Mulla se on hieman takaviistosta pienessä heijastavalla sateenvarjolla puomissa, kun sitä kääntää siten, ettei vuoda taustaan, niin ongelmaksi tulee optiikasta riippuen se, että syökö se kontrastia loppukuvasta vai tuleeko peräti jotain heijastuksia.
    T Jukka
     
  17. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Valo on nyt jo aika sivulta jos katsotte cropista mallien silmissä olevia valoja. Pitää kokeilla jotain sermiä tohon valon ja taustan väliin jos se auttaisi.

    Ehkä lisään tuota fillin tehoa niin se ainakin pehmentää jonkin verran ja photarilla sitten loput eli hiukan pehmennystä kuvaan niin lopputulos alkaa olla ainakin omaan silmään ok.

    Kiitoksia kommenteista ja kritiikistä! Sitä tulee niin helposti sokeaksi omille kuville ettei osaa katsoa tarpeeksi kriittisesti niitä. 
     
  18. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Hääpotretin harjoittelua

    En tarkoita, että veisi valoa sivulle, vaan suuntaisi enemmän toiselle sivulle, kauimmaiseen henkilöön päin siis ja vähän hänestäkin ohi.
    TJukka
     
  19. Vs: Hääpotretin harjoittelua

    Totta! Tuota pitääkin testata.