Saapi kertoa hyviä vinkkejä mitenkä homma onnistuu. Mä olen tässä tehnyt testejä ja tullut tämmösen tulokseen. Kakspuoleisella teipillä kiinni filmin paksuinen (sininen) materiaali jonka jälkeen läpinäkyvästä kalvo taas kakspuoleisella teipillä kiinni sen päälle. Filmin reuna menee sen alle hiukan. Toinen pää pysyy pienellä kakspuoleisella teipin palalla kiinni. Tämä on sellasta kakspuoleista teippiä mikä ei edes paperista ota kuitua mukaan irrotetaessa. Luulis että se ei jätä jälkeä. Kokemus tulee kertomaan onnaako tämä. Jos olis laittanut negan toispuoleisesti kiinni ei tarttis tuota kakspuoleista teipin palaa filmin alla kun silloin filmi menee pienten nurkka lipareiden alle, jos ne sinne saa. Pienten kokeilujen jälkeen huomasin että se oli hyvin epävarmaa. Pimeässä pitää homma olla varmaa.
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni http://www.google.fi/search?site=&source=hp&ei=SzYJUuWqKe_74QS1sIHIDg&q=valokuvakulmat&oq=valokuvaku&gs_l=mobile-gws-hp.1.2.0i10l2j0l2j0i10.3443.9201.0.11583.11.9.0.2.2.0.242.1530.1j4j4.9.0....0...1c.1.24.mobile-gws-hp..0.11.1593.0BHH7a8xlFk
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Onko kokemusta toimiiko toi valokuvakulma? Siis kun peltiä työntää takasin sisään tuntuu se ottavan aina kaikkeen kiinni.
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Ai niin se vielä että pitäiskö toi lasi olla musta? Se on nyt joku vanha negalasi jossa on emulsio kiinni toisella puolen. Se näyttää jo irtoavankin jostain.
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Jos sä laitat sen negan tohon lasiin kiinni, sun filmipinta on liian korkealla.. lasin pinta on se filmipinta. Tee esim. pahvista joku sopiva johon laitat noi kulmat kinni, sen paksunen että se filmipinta tulee samalle tasolle kuin toi lasin pinta tulis... Pahvi on hyvä olla musta, mutta ei pakollista.. koska nykyfilmeissä on hyvä valopihasuojaus..
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Mä sitä filmin paksuutta mietin kyllä. Mulle on sanottu että se ei haittaa. Pitää kokeilla tuleeko terävää kuvaa.
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Eihän se suuri ero ole, riippuu himmennyksestä mitä käyttää. Mutta sen darksliden kanssa tulee ongelma just siksi että se väli sen filmipinnan ja darksliden välissä on hyvin kaponen... siihen on hankala laittaa sit mitään millä kiinnittää sitä filkkaa paikoilleen.. Hmm, mä itseasiassa hommasin just hirveen läjän tollasia metallisia 4x5 filmipitimiä, sellasia joita käytetään grafmatikin sisällä ja 4x5 lasikaseteissa... semmosella tosta sais varmaan helposti pysyvän ratkasun, yks nerokas ratkasu ois laittaa nimittäin vaikka tommosia ohkasia neodyn magneetteja kasetin pohjaa. Sä taisit joskus ostaa multa grafmatikin, niitähän voi helposti käyttää... liimaa pari ohutta neodyn magneettia sinne kasetin pohjaan ni vois olla aika näppärä sydeemi. Magneetit on siistei Sillon ne ei mee piloille ne pidikkeet ja voi käyttää kummassakin kasetissa. Mut joo, eiköhän toi natsaa...
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Laitoin kasetin ja tähyslasin vierekkäin ja tutkailin eroa. Tämä nega joka on mulla ollut työstämisnegana on jo hiukan kippurassa. Ei ainakaan mitään isoa heittoa näyttänyt olevan. Pitää varmaan kokeilla. Vois vaikka täydellä aukolla kokeilla.
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Eiköhän se oo ihan ok, helposti sitä simuloi vaan räkkäämällä tarkennusta ton heiton verran.. ni näkee sen eron, eli aika häviävää se on. Mut tuskin nois kamerois mattalasikaan on ihan missään nanomilli tolenransseissaan... Enemmän kelasin lähinnä sitä, ettei se pelti ota kontaktia filkkaan.. itel nois peltikaseteis tulee usein naarmuja sen takia, ja käytän noita varsinaisia filkka adaptereita. Mut eipä ne naarmutkaa haittaa..
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Ei ota pelti kiinni. Kuvaajalla saattaa ottaa. Eka kuva laitettu kuvat osioon.
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Eiköhän se ole näitä lasinegalaseja...en mä tiedä. Ne oli kaseteissa valmiina.
Vs: 10x15cm lasinega kasettiin 4x5" nega kiinni Tuli muuten mieleen, että toi filkkahan osuu täysin oikeelle tasolle jos vaan laitat pienet filkkapalaset tonne alas kulmiin sekä tonne ylös ton jousijutun alle.. eihän noi kasetit tee muuta ku paina jousella alhaalta ton lasin ylös ja noi väkäset alhaalla ja toi klippi ylhäällä pitää sen sillä oikeella tasolla. Yläosas sul on jo jotain klipin alle (toi sininen matsku).. alhaal ei oo viel... Et jos esim. noita kulmajuttuja käyttäis.. jotka ois käteviä, niin välystäis vaan ton lasin sen verran alemmas nurkista?