Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Jalkaväkimiinat takaisin

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Est, 7 Joulukuu 2024.

1. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Kerroppa kuka "muutama" on "sota- /asehullu tyyppi", mielestäsi?
    Varaudu myös, asialliseen, perusteluun väitteillesi.
    Itse en ole, täällä onneksi, sellaisia havainnut.

2. silverfox

silverfox Member

128
    10
    18
    Mitäpä noita mainitsemaan, ne jotka noista toistuvasti höpöttävät, ja postailevat tuon tuostakin vaikkapa kuvia haulikoista yms., tietänevät asian itsekin…

3. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Olen sitä mieltä että yritys estää sotia ei ole "sotahulluutta" vaan sen vastakohta.
    Joskus pelkkä hyvä tahto ja kauniit ajatukset eivät riitä.
    Maailmassa kun on ahneita, väkivaltaisia ja monenlaatuisia vaarallisia psykopaatteja.
    Niitä vastaan on jotenkin, ennalta, suojauduttava. Olkoon se kivaa tai ei. Jos haluaa elää rauhanomaista ja hyvää rakentavaa elämää ja suojella niitä jotka eivät itse siihen pysty.
    Kun emme satua elä vaan Tellus on väkivaltainen ja vaarallinen planeetta.

Kaikki eivät elä kuvitteellisessa kuplassa...

4. JPu

JPu Well-Known Member

5 584
    264
    83
    Onpa tuo haulikon kuvan postaamisen leimaaminen sotahulluudeksi myös aika kieroutunut tapa ajatella asiaa.. Metsästyksen vihaaminen on ihan sallittua, jos siltä tuntuu, mutta sotimisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Usein metsästyksen vihaajatkin syövät lihaa, mutta sitähän ei ole tapettu vaan ostettu kaupasta.

SakkeM ja Seppo R tykkäävät tästä.
  5. silverfox

silverfox Member

128
    10
    18
    Joo, näinhän se on.

On sitten eri asia, että missä ympyröissä noista pitää huolta kantaa. Onko esim. jokin nimellisesti valokuvausfoorumi oikea paikka pitempiaikaiselle keskustelulle ko. asioista.

Itsekin olen jäsenenä eräässä Maanpuolustuskoulutusta antavassa järjestössä. Niissä ympyröissä on hyvä mahdollisuus keskustella mainituista asioista.

6. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Niin.
    Ja yleisestikin on melko tavallista että kaunosieluiset toisten arvostelijat ovat niitä jotka kovin helposti moralisoivat niitä joiden töiden hedelmistä itse mielellään nauttivat.
    "Poliisi on paha, sotilas on paha, metsästäjä on paha" jne...
    Mutta turvassa ja kylläisenä on, silti, niin kivaa olla ja elellä...
    Itse omia käsiänsä likaamatta.

7. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Kun nyt jutellaan - totutusti ja vuosia - ja kertoillaan vaikka: "Mitä luet, -kuuntelet, päivän :( ja :) ym. ym...
    Luulisi ettei muutamat rivit sodanvastustamista tuhoaisi kenenkään herkkää sielua.

Itse olen kuvataiteilija, koulutukseltani, ja aina kammoksunut väkivaltaa, sotimista sekä yleensäkin ns. inhimillistä ylimielisyyttä muita elämänmuotoja kohtaan.
    Kaikki olemassaoleva elävä ansaitsee kunnioitusta.

Myös perusteeton asettuminen moraaliseksi kurkoksi jossain netin syövereissä on vähintäänkin turhauttavaa seurattavaa.

Silti: Erilaiset näkemykset ovat tarkastelun ja tuumimisen arvoisia enkä estäisi niiden ilmaisuja.

8. silverfox

silverfox Member

128
    10
    18
    Just joo, tää on niin tätä näissä ”somejutuissa”! :D

Liioitellaan ja kuvitellaan toisille joitakin reaktioita, joilla ei todellisuuden kanssa ole mitään tekemistä.

Minulle on kuule ihan totaalisen yhdentekevää, mitä jotkut minulle täysin vieraat ihmiset postaavat jollekin ”höpö”-foorumille!

Ne postaukset eivät minun ”sieluun” vaikuta yhtään mitään!

Eli pistäkää ihmiset ihan niin paljon tänne niitä pyssyjen kuvia kuin ikinä vaan haluatte, minulle on ihan sama.

Otin vaan hiukan kantaa jonkun toiseen aloittamaan keskusteluun aiheesta, jota itsekin hiukan olin ihmetellyt.

Silti kuitenkin yrität sitä juuri nyt tehdä.

Joopa joo, eiköhän tämä ollut tässä…

9. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Ei pidä paikkaansa:
    Minä EN ole ollut se joka olisin yrittänyt estää muiden kirjoittelua, yhtään mistään.
    Vastasin mielestäni perusteettomaan väittämään ja ahtaan subjektiiviseen ajatteluun.
    Enkä ole postannut tänne edes ritsan kuvia.
    Kaikki militaristisuuteen ja kaikenlaiseen väkivaltaan liittyvät kannanottoni lähtevät toiveesta estää sellaisten valtaa maailmassa.
    Toiveita, jotka tuskin ikinä toteutuvat mutta voi silti yrittää vähentää?

Ketjun aihe eli alkuperäinen asiahan on nyt toteutunut (ilmeisesti joidenkin harmiksi): Päättäjissämme oli kylliksi tolkkua ja selkärankaa kotimaamme suojelemiseen alkuperäisen aiheemme rajoissa.
    Ja monta muutakin kehityslinjaa on, hyvän varjelemiseksi, tulossa.

Aihe on, puolestani, melkolailla käsitelty.
    Turvallista ja suvaitsevaa elämää kaikille.

10. Kona

Kona Well-Known Member

2 200
    2 547
    113
    Poistettu tarpeeton viesti.

Viimeksi muokattu: 31 Elokuu 2025
  11. Seppo R

Seppo R Well-Known Member

3 603
    2 423
    113
    Pakko vielä kirjoittaa sotahulluudesta. Lähes kaikki suomalaiset ovat sotahulluja. Päätellen innosta lähettää rahaa ja aseita sotahulluille ukrainalaisille. Ukrainalaisten täytyy olla todella sotahulluja. Alkoivat mieluimmin käymään sotaa sen sijaan että olisivat antaneet maansa ja omaisuutensa venäläisille.
    Olenkohan ymmärtänyt sotahulluuden oikein. Että sotahulluus on läheistensä ja omaisuutensa puolustamista.

12. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Joskus, lapsuudessani, näin jonkun Spede Pasasen tuotannon tekeleen.
    Yön nukuttuani, aamutuimasella, koin olevani "valmistunut".

Viimeksi muokattu: 30 Elokuu 2025
  13. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Se, "sotahulluus", ilmenee originellina usein ns. henkisretardeissa tai keskenkasvuisissa psyykeissä ja on esim. militarismin ulkoisten piirteiden ihannointia ja "jännittävien tapahtumien" toiveita.
    Kuten eräs, keskenkasvuinen, kerran totesi: "Kaikki on nykyään niin tylsää tulis edes sota tai jotain sellaista jännää".
    Tuollainen, jos sellaista omaa, yleensä rapisee pois kun vanhenee ja viisastuu. Joiltakin karsiutuu, nuo epäsuotavat piirteet, valitettavasti vasta, kun itse kokee mitä todellinen kauhu, oikeasti, on.
    Kaikki eivät kehity.
    Jotkut myös, vilpittömästi nauttivat toisten satuttamisesta ja pahanteosta, eri ilmenemismuotoineen.
    Sellaisten ihmisten prosentuaalinen osuus on, onneksi, melko vähäinen mutta paljon saavat vahinko, silti, aikaan.

Valmistautuminen vastustamaan sotahulluja ei ole sotahulluutta vaan tolkkua ja ymmärrystä siitä että on arvoja joita on syytä suojella. Hyviä asioita. Huolenpitoa. Rakkautta.

14. Kona

Kona Well-Known Member

2 200
    2 547
    113
    Ok.
    Pahoittelen turhanpäiväistä viestiäni.

15. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    "Ystävälläsi" on ollut tyystin erilaiset taustat kuin itselläni.
    Tuon perusteella.

Vaikka, jollain kuvitellulla auktoriteetillasi, vaadit avautumisia outoihin & satunnaisiin uteluihisi ja asettelet vielä ehtoja miten saisi vastata myönnän ettei ole motivaatiota mihinkään henk.koht. elämään liittyviin tiedusteluihisi.

Suurpiirteiset avautumiset, nettihörhöjen keinomaailmassa, saavat riittää.

16. Kona

Kona Well-Known Member

2 200
    2 547
    113
    Ok.
    Pahoittelelen turhanpäiväistä viestiäni.

17. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Surullista että suuret sotahullut maailmalla pakottavat pienet ja rauhallisetkin - jälleen kerran - varustelemaan itsensä, yhä lisääntyvin, asein.
    kummallinen laji kun ei vakivallattomuuten kykene kuin pakon edessä - jos silloinkaan.

Aseteollisuuden pohatat hierovat kliimaksissa käsiänsä.
    Ja muut saavatkin, puolestansa, sitten vaikka menehtyä.
    Kunhan lisää rahaa ja valtaa saavat.

Ei mitkään sanat -tai edes kirosanat- riitä kuvaamaan kuinka vastenmieliseksi itse koen tämmöisen kauhumenon.

niffe tykkää tästä.
  18. Seppo R

Seppo R Well-Known Member

3 603
    2 423
    113
    Höpö höpö. Johan jo aukissa aikoinaan kerrottiin ettei sota mitään pahaa ole, ei siellä kaikki kuole, mutta rauhan aikana kuolee jokainen.

19. Est

Est Well-Known Member

18 777
    2 391
    113
    Onhan toikin "vitsi" saatu, täälläkin, lukea jo vissiin n. kymmenisen kertaa.
    Kovia ovat toistamaan samoja (ei itse keksimiään heittoja).
    Milloin on yhdelle tarttunut lujaa inttikaskut ja toiselle kolahtanut vaikka bönden skurut.

Tietyssä määrin yliannosteluina ei enää samojen ja kuluneiden kertaamisen opinnollinen hyötykään kaikkia innoita?

Nuorten sotilaiden ja siviilien täysin turha tappaminen ja silpominen on äärimmäisen paska juttu.
    Pääosin vanhojen itserakkaiden ja seniilien ukkorahjusten suunittelemaa julmaa sekä tunnotonta teurastamista.
    Väärät ja viattomat ihmiset uhreina. Muutama ilkimys ja hiukan syyllisempi (sekä iäkkäämpi) saattaa kaatua seassa...

paraneva tykkää tästä.