Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Järkkäri peilillä vai ilman?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana kebax, 9 Marraskuu 2017.

1. jussikn

jussikn Member

61
    10
    8
    Ohessa juttua sd-korttien iästä vaikkei tähän ketjuun varsinaisesti kuulukaan:
    SD Card Reliability
    SSD:n ikä saattaa myös kiinnostaa.

2. niffe

niffe Well-Known Member

11 391
    43
    48
    Kortteihin pätee sama kuin kaikkiin muihinkin tallennusvälineisiin. Joskus saattaa koko valmistuserä olla ihan kuraa ja kortit kuolevat itsekseen muutaman kuukauden sisällä käyttöönotosta. Kaikkeen kriittiseen kuvaamiseen on hyvät perustelut varmistaa ja kahdentaa kaikki mikä kahdennettavissa on.

3. SakkeM

SakkeM Active Member

16 620
    13
    38
    Kirves saattaa pysyä pitkäänkin kunnossa, kun siihen silloin tällöin uusii varren ja aina joskus vaihtaa terän.
    Kaikki muut vehkeet hajoavat ennen pitkää. Varmasti. Sehän on kuin Kekkosen kuolema - ei jos vaan kun.

Yhtään korttia ei kuitenkaan ole vielä käytössä hajonnut. Kop kop....

4. AIM

AIM Member

91
    3
    8
    Eikös näissä korteissa paljolti ole ikuinen takuu...

5. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

2 898
    114
    63
    Mulla on kortteja laukussa vähän toistakymmentä. Muutama kortti alkanut vuosien käytön jälkeen käyttäytymään epävakaasti. Vaikka ne hankittaessa ovat olleet ei nyt arvokkaita mutta eivät ilmaisiakaan, niin vuosien käytön aikana on ko korttityypin hinta käytännössä laskenut mitättömäksi ja tosiaan vuosien jälkeen ostopaikkakin epäselvä. Kustannustehokkain tapa on heittää epävarmaksi ajattelemansa kortti pois ja laittaa uusi sisään ja unohtaa asia...

6. nomad

nomad Well-Known Member

10 235
    33
    48
    Samaa mieltä, ettei epävarmojen korttien kanssa hyödytä riskeerata kuvauksia kun varmojakin korttejaon olemassa.

Yksi yleinen korttien epävarmuuden syy on yhteensopimattomuus. Kannattaa varmistaa käytetyn kortin yhteensopivuus kameran kanssa. Minulla esim Lexarin 128bg UHS2 kortti toimii hyvin Olympuksessa, mutta Sony temppuilee sen kanssa. Sensijaan Sandiskin 128gb 95mbs kortin kanssa molemmat kamerat toimivat hyvin.

7. jussikn

jussikn Member

61
    10
    8
  8. mlphotic

mlphotic Well-Known Member

4 111
    198
    63
    Kun on XQD kamerassa, ei tarvi rasittaa itseään korttipohdinnoilla. Laadun tuntee jo kädessään. (Tietysti näkyy myös hinnassa). SD on rimpula, senkin laadun tuntee jo kädessään, ja CFn kiinnitys on huono, piikit katkeavat tai vääntyvät helposti.

9. Olli Knuuttila

2 898
    114
    63
    Onhan mullakin yhdessä kamerassa (D4) XQD, mutta ei sitä tuon D810:n korttireikään oikein saa mahtumaan, edes väkivalloin...

10. mlphotic

4 111
    198
    63
    Hyvä huomio. Eli kamera kortin mukaan.

11. nomad

nomad Well-Known Member

10 235
    33
    48
    Eikös Lensrentalsin sanaa yleensä pidetä näissä piireissä jumalan sanasta seuraavana? Tässä heidän ajatuksiaan Sony / Canon / Nikon dilemmasta:
    Roger’s Rants: My Canon/Nikon Mirrorless Camera Unfanboy Opinion

PS Mitä noihin kortteihin tulee, niin SD on vaan kiistattoman kätevä ja edullinen. Lisäksi SD on niin yleinen, että siitä muodostunut lähes standardi. Vaikka tiedän, että XQD on teknisesti parempi, niin en heti vaihtaisi. Vielä toistaiseksi SD:n kirjoitusnopeuskin on riittänyt, mutta en tosiaankaan osaa sanoa kuinka pitkälle SD:tä on mahdollista kehittää. Mikään ei tietenkään ole ikuista. Saattaahan se olla että XQD ilmestyy tulevaisuudessa myös Sonyyn koska ymmärtääkseni myös Sony noita kortteja valmistaa.

12. paraneva

paraneva Well-Known Member

9 769
    658
    113
    Sony taisi olla ensimmäinen XQD-korttien valmistaja ja myös niiden käyttäjä videokameroissa.

13. Olli Knuuttila

2 898
    114
    63
    XQD taitaa olla alunperin Sonyn ja Nikonin yhteinen kehitysprojekti ja käytännössä kaikki kaupoista löytyvät ovat Sonyn valmistamia, joitain jollakin Delkin-nimikkellä näkee, en tiedä mistä on kysymys.

14. niffe

niffe Well-Known Member

11 391
    43
    48
    Aikaisemmastakin elämästä muista Sonyn valmistamien muistien äärimmäisen epäyhteensopivia kolmansien osapuolien kanssa. Jos laatua tavoittelee, niin veikkaan Sandiskin olevan jo tunnetun historian osalta paras valinta - ainakin Nikoniin ja Canoniin.

15. paraneva

paraneva Well-Known Member

9 769
    658
    113
    SanDisk ei tee XQD-kortteja, mulla on Sonyn ja Lexarin, täysin ongelmattomia olleet.

16. mlphotic

4 111
    198
    63
    Eihän ne kuvat siitä kortista parane, mutta saa tietenkin varmasti talteen. Tää korttikeskustelu taisi lähteä liikkeelle noista Nikonnin uusista peilittömistä, joissa on yksi korttipaikka XQD kortille. Se taas ei sovi hääkuvaajille, joiden genre on sellainen, että hyviä kuvia aikaansaadakseen kuvaajalla pitää kamerassa olla kaksi korttipaikkaa.

Luotan itse enemmän yhteen XQD korttiin korttipaikassaan kuin kahteen sd korttiin korttipaikoissaan. Nikon D5:ssä oli ja on 2 XQD korttipaikkaa, mutta kyseessä on oikea ammattilaisen prorunko/kamera. Omani vaihdoin pois, koska en ole sen sortin kuvaaja, joka tarvitsee niin järeätä runkoa.

Mutta XQD kortit edelleen käytössä D850:ssä ja sitten tulevassa Z6:ssa.

Mulla on noita kortteja 4 kpl, 2 Sonyn korttia (yksi tuli ton D5:n paketissa) ja 2 Lexarin, jotka aikanaan ostin paranevan vinkin perusteella edullisesti. Molemma merkit toimivat Nikonissa erittäin hyvin, nopeita sekä kamerassa että kuvia siirrettäessä, lisäksi mekaanisesti heti käteen laadukkaita. Toi siirtonopeuskin korostuu kun siirretään D850:n isoja rawfilejä koneelle.

Quality is never out of fashion.

- mara

paraneva tykkää tästä.
  17. motris

motris Well-Known Member

2 936
    70
    48
    Olen pahoillani, että vein tätä noihin muistikortteihin ja sitä kautta koko keskustelua outoon suuntaan. Muistikortti on pieni detalji kokonaisuudessa.

Mulle tosiaan on aivan sama, mikä on tuotteen elinkaari tai -ikä. Mulle tärkeämpää on käyttöikä. Jos maksan kamerarungosta pari tonnia, niin sen tulee olla monta vuotta, koska on muitakin harrastuksia. Ikävä kyllä digiaikana en ole balanssia tämän kanssa löytänyt. Tuo aiemmin laittamani globalshutteriin liittyvä, että joku on ehkä laskenut, oli tavallaan sarkasmia, mutta sisältäen toivetta. Mulle perinteisen verhosulkimen käyttöikä on noin 30k. Ja noin sanoen saan varmaan vihat niskoilleni.

Ei kuvat kameralla parane, mutta ei tekniikkakaan saisi rajoite olla. Tuo on ainakin itselleni tärkeä pointti. Siksi yritän omalta kannalta pohtia.

Viimeksi muokattu: 15 Syyskuu 2018 klo 21:57
  18. niffe

niffe Well-Known Member

11 391
    43
    48
    Puhun nyt takavuosien valokuvausteollisuudesta, jolle Sonyn epäyhteensopivat kortit olivat tolkuton riesa.

19. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 185
    37
    48
    Onkohan kyse kuitenkaan kuvamääristä? Ikäkin voi vaikuttaa.

Toisaalta olen ikivanhoille korteillekin paukuttanut kymmeniä tuhansia kuvia ongelmitta.

20. nomad

nomad Well-Known Member

10 235
    33
    48
    Minulla on Oly E-M1 mk2:ssa kohta 30 000 kuvaa otettuna. Kuvamäärä selittyy sillä kun on tullut käytettyä kameraa muutamaan projektiin. Lisäksi lintulaudan lintujen kyttääminen tuottaa nopealla kameralla äkkiä 1000 ruutua (osa toki sähköisellä sulkimella). Olen muutenkin kuvannut Olympuksella paljon.

Joka tapauksessa, kun valmistajat ilmoittavat tämän tyypin "prosumer" kameroille 100 000 tai 150 000 kestoiän sulkimelle, niin en ole paljoa suljinta säästellyt. On olemassa myös muita teknisiä syitä miksi digikamera vanhenee nopeasti ja muuttuu lopulta retro-reliikiksi. 5 vuotta on digikameralle jo korkea ikä ja 10 vuoden päästä se on lähes antiikkia. Parempi vain kuvata eikä säästellä.

Tuota vasten omistamalleni Sonylle luvattu 500 000 kuvan kesto sulkimelle on harrastajan kannalta käytännössä rajoittamaton lukema. En ole eläissäni 500 000 kuvaa ottanut. Ja on niinkin, että jonkun valmistusvirheen tai muun poikkeaman vuoksi erittäin kestäväksi luvattu suljin hajoaa esim 10 000 kuvan kohdalla.

Peilikamerassa on lisäksi peilimekanismi, jonka hajoaminen on itseasiassa vähintään yhtä yleistä kuin sulkimen hajoaminen. Voin myös kuvitella, että peilin ja apupeilin mekanismien väljistyminen heikentää ajan saatossa mm. peilikameran tarkennuksen täsmällisyyttä. Tässä suhteessa peilitön on hyvä ratkaisu. Toisaalta peilittömissä on aika yleisesti kamerarungissa vakaaja. Voisin kuvitella, että se altistaa kameran esimerkiksi iskuista johtuville vaurioille. Vajaakamekanismia on myös helppo vahingoittaa kennoa pudistettaessa.

Siltikin kamerat ovat nykyään hämmästyttävän kestäviä. Digikameroiden kuvamäärät ovat aivan toista luokkaa kuin oli filmikameroilla, muta silti useimmat kamerat jäävät vanhuuttaan aivan ehjinä ja toimintakuntoisina (ehkä akkua lukuunottamatta) pölyttymään hyllyille.