Miten tuo usva oikein toteutettiin? Kielivaikeuksia. Mist. Kiva jos joku viitsisi referoida tän koko jutun suomeksi.
Tässä karkea osittainen käännös: Myrskyä jäljiteltiin puutarha-letkun suuttimella, jossa oli kartiomainen spray, joka suunnattiin ylöspäin niin, että pisarat putosivat vapaasti 1,2 - 1,5 metrin korkeudesta kameroille. Tällöin pudotus ei vastaa sadepisaroiden loppunopeutta. Letkusuihke ei ollut suunnattu suoraan kameroille. Suihkutus oli tähdätty ylös korkeintaan 4-5 metrin korkeudelle kameroiden yläpuolelle ja pisarat putosivat vapaasti tuosta korkeudesta - joten nopeus, jolla ne osuvat kamerat oli jonkin verran pienempi kuin luonnollisissa sateissa. "Sumu" -skenaariolla oli tarkoitus olla paljon lempeämpi koska siinä on vähemmän vettä ja myös paljon vähemmän voimaa: sumu liukui enemmän tai vähemmän vain kameroiden yli, niin että meidän oli ohjattava letkusuutinta tuulen mukaan. 15 minuuttia sadetta ja 15 minuuttia sumua, Canon ja Olympus selvisivät, Nikonilla vettä etsimessä mikä oli helppo poistaa ja Sony alkoi toimimaan virheellisesti.
Hyvä että tälläisiäkin kokeita tehdään. Peilitön vs peilikamera aiheeseen tällä ei suoraan ole yhteyttä. Mutta mutkan kautta ja tasan nykyhetkeen suhteessa kyllä, kun uusin kalliimman luokan kinopeilitön tulee tällä lailla tunnetuksi. Skandaalinpoikasta syntymässä. Katselin tarkemmin että Sony lakkasi ihan kokonaan toimimasta. "After a day of gentle drying, we were dismayed to find the A7R III completely unresponsive." Google Kääntäjä. "Fortunately, by the following day, the A7R III had returned to full health!"
E-M1 ja E-M1mk2 ovat sääsuojaukseltaan todella erinomaisia. Ovat kestäneet kaatosateet ja pakkaset ilman minkäänlaista nikottelua. Akun kesto tietysti ottaa pakkasessa takapakkia, mutta jos käsi on kahvalla koko ajan niin kestää -30 asteessa kuvaamista aivan hyvin.
Sen olen Nikonistina huomannut, että vaikka kamerat hyvinkin toimivat pakkasessa, niin akunkestoa on kyllä melko vaisua, vaikka lämpimään tuodessa akku palautuuko usein toimintakykyiseksi taas.
Df on lajissaan hauska kamera. Lisäksi se toimii aivan erinomaisen ongelmattomasti. Sanoisin, että ongelmattomin Nikon jota minulla on ollut sitten FE:n ;-) Osaltaan tämä ongelmattomuus liittyy varmaan myös laatuun - joka taas heijastu siihen, että hinta oli hiukan posketon ominaisuuksiin nähden. Mutta sehän tiedetään, ettei hinnoittelu kiusaa meitä jotka osaamme suhtautua kameroihin myös tunteella. Tavarantoimitusten viivästymisen vuoksi Sony-seikkailuni saanut on hiukan hitaan alun. Objektiiveja löytyi, mutta A7r3 tulee vasta joskus helmikuun alussa, mikä kertonee siitä että - toisin kuin ilkeät huhut kertovat - myös Sony menee kaupaksi. Olenkin "joutunut" aloittamaan kuvaamiseen laina A9:llä. A9 on hyvin saman kokoinen kuin E-M1 mk2 ja lisäksi Dfmäisen pieni ja kulmikas käteen. Onneksi siihen saa ergonomian korjaavan akkukahvan ja sille vaihtoehtona "pikkurillikahvan". Mutta ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään kamera on huikea! Kun olin ekat potretit ottanut, niin tuli mieleen, että DSLR on kuollut. Naps ja naps tarkennus osuu kohdalleen kasvoihin ja silmään. Nopeasti ja empimättä. Näin myös heikommassa valossa. Eikä sommittelu havaittavasti vaikuta tarkennukseen. Näytin vaimolle eye-af napin ja hänellä onnistui sama heti eka kuvasta. Ymmärrän erittäin hyvin, että hääkuvaajat ja vastaavat kapean doffin friikit ovat erittäin kiinnostuneita Sonysta - elleivät ole jo siihen vaihtaneet. Olen myös suorittanut saman "koiratestin", joka E-M1 mk2 kanssa sujui aluksi aika kankeasti. Nyt fiilis oli erilainen Valitsin Nikonin AF-C 3D moodia (Olympuksen AF-C tracking) tilaa vastaavan tarkennustilan jossa kohde napataan keskeltä ja kamera sitten seuraa sitä. Oli hämmentävä katsella kun pienet vihreät neliöt pomppivat korian päällä liikkui se miten tahansa. Sama kuin potreteissa - sommittelu ei juuri vaikuttanut tarkennuksen toimintaan. Jos koira on kovin kaukana, niin kameraa voi hiukan auttaa siirtämällä tarkennuskohtaa joy stickillä. Tietenkin ruskea koira valkoisella lumella on aika helppo maali mille tahansa hyvälle kameralle, mutta kyllä tämä silti on jotain sellaista jota en ole kokenut sen enempää peilittömissä kuin peilikameroissakaan. Jos esittää E-M1 mk2 vertailun, niin Sony napsahtaa kohteeseen nopeammin ja pumppaamatta ollenkaan. Lisäksi täyskennoisessa huomaa selkeämmin sen, että tarkennus on todella tarkasti kohdallaan. Tämä mielestäni parantaa potretteja aivan selkeästi. Objektiivitkin tuntuvat Sonylla olevan laadukkaita ja kaikinpuolin asiallisia. Jatkan nyt tavallista kuvaamistani A9:n kanssa. Ohjelmassa on talvista luontoretkeilyä ja perhekuvia. Ja kun tuommoinen tykki on käsissä, niin jotain actionia pitäisi myös päästä kuvaamaan. Fiilikset on siis korkealla A7r3 toimitusta odottaessa. En halua julistaa, että nämä Sonyt ovat parhaita kameroita koskaan sillä CaNikonilla on niin vahva perusosaaminen sen suhteen, millaiseksi kamera pitää tehdä jotta se on kaikissa oloissa hyvä käyttää. Mutta on kyllä todettava, että Sony ansaitsee kaiken mahdollisen hypetyksen teknologiastaan.
Jotkut ihan parhaasta päästä olevat (omasta mielestäni) mallikuvani olen kuvannut melkoisessa sateessa.
Uutisen mukaan Canon pistää "all-in" peilittömiin: Competition news: Canon confirms they will go "All-in" on Mirrorless - 43 Rumors
Ei voi. Luovutin A9 jo pois. Mutta kyllä se nyt pitää vaan uskoa, ettei tarkennus ole mikään ongelma Sonyn peilittömissä. En osaa tehdä D850 vertailua, mutta aina liikutaan paremmalla tasolla kuin D810 tai Df. Näin etenkin jos kuvataan ihmisiä.
Just nyt ei ole koirakuvat mielessä sillä pyörittelen juhlista ottamiani muutamaa sataa kuvaa - en tosiaankaan meinaa näitä nettiin jaella. Iltaa kohden olot olivat sellaiset, että jokainen kuva oli otettu ISO2800 herkkyydellä aukon ollessa enimmäkseen f/2. Jokainen kuva on oikein tarkentunut - myös ne jossa kohdetta ei ole sommiteltu kuva-alan keskelle. Tiedät hyvin miten D810 ja Df tarkennus hakee noissa oloissa. Ja tiedät varmaan miten huono tulosta keskipisteellä tarkentaminen ja sommittelu tuottaa kun dof on ohut ja kohde liikkuu. Nikonillakin paikkansa, mutta Sony on näissä hommissa aivan eri luokkaa. Pyydä joskus valokuvausliikkeestä A9 tai A7r3 lainaan niin voit kokeilla asiaa itse. Kyllä ne sinunkin Nikonit käytettyjen hyllylle huolitaan
Videohommissa se D850 tarkennus ei kaksinen ole. Mulla ollu D850 kaapissa siitä saakka kun tuli A7rIII taloon. Lähinnä Nikonin koon/painon ja surkeiden video ominaisuuksien takia. D850 8K Timelapse (eli 33mp jpeg/RAW) on hyvä sitä en kiellä. Välillä kun lukee nettikeskusteluja niin on hehkutettu Nikonin 8K videota. Ei siinä ole 8K videota vaan timelapsea voi tallentaa sillä 8K resolla. Nikonin mainontakin vähän hämäävästi sitä mainostaa. Tietäävät että ovat jälkijunassa videohommissa niin pitää mainoksissa vähän ylihehkuttaa. On monta muutakin kameraa millä pystyy tekemään timelapsea täydellä resolla ja vaikka RAW kuvista. Akunkesto Nikonissa hyvä, mutta mä pärjään kyllä meidän max 3 vko pikaiset ulkomaanreissutkin Sonylla. Pääsee kuitenkin aina jossain lataamaan...
Siinäpä riittää pähkäilemistä, että Sony vai Nikon. Kunhan ei Canoniin sorru. No onhan ne Canonitkin ihan hyviä Ihmettelen muuten suuresti sitä kuka kuvaa A7/A9 sarjan kameroilla ilman lisäkahvaa. Itse en ainakaan saa pysymään Sonya käsissä ellen laita siihen jotain jatketta. Perustaltaan A7/A9 runko on melko tasan m43 kokoa, siis oikeasti pieni. Sony on ilmeisesti itsekin tiedostanut tilanteen koska on tuonut kameroiden rinnalla myyntiin kaksi lisäkahvaa. Ostin kamerani ison lisäkahvan kanssa, mutta siten törmäsin käytettynä myytävänä olleeseen GP-X1E pikkukahvaan. Käytäntö on osoittanut, että pikkukahva on aivan super! Pikkukahvan kanssa kamera pysyy tukevasti kädessä isommankin objektiivin kanssa ilman, että sen paino tai koko kasvaisi juuri ollenkaan. Konventionaalinen iso lisäkahva on perusteltu silloin kun otetaan paljon pystykuvia tai kun tarvitaan tuplasti parempaa akunkestoa (2 akkua kahvassa). Sony Kahvan jatke
Hyvä että Nikonilta tulee peilitön - ja sama tietenkin koskien Canonia. Mutta en jaksa uskoa siihen, että Nikonin mk1 peilitön tulisi olemaan firman peilikameroiden veroinen. Peilittömän kameran tekniikka on kuitenkin melkoisen erilaista vrt. peilikamerat. Sen viimeistelyyn menee helposti muutama kamerasukupolvi. Nikonilla on ehkä alan paras peilikameroita koskeva tietotaito, mutta peilittömissä pallo on tukevasti Sonylla. Yleisestä mutinasta huolimatta Sonyn A7 sarja on mielestäni mk3 muodossaan aika ok ergonomialtaan, kuten yllä kirjoitin. Ajateltua käyttötarkoitustaan varten A9 saisi kuitenkin olla selvästi järeämpi kooltaan, tyyliin CaNikonin ammattimallit. Jäänkin odottamaan kumpi tapahtuu ensin, ymmärtääkö Sony muuttaa ammattikameransa muotoilua vai saako Nikon tehtyä oikeasti hyvän peilittömän ja siihen tusinan verran natiiveja objektiiveja.
Ilmiselvää nyt mutta loppu on aika tyhjää arvailua. Että mk1:ssä muka pitäisi välttämättä olla pahoja puutteita - ei pidä minkään todellisen säännön mukaan edes parhaisiin kilpailijoihin verraten. Jos se Sonyn tarkennus on nyt ykkönen, minun on vaikea uskoa ettei siitä selkoa saisi Sonyn ulkopuolellakin tutkimalla laitetta. Puhumatta sitten ihan vakoilusta. Mutta yhtä turhaa tämäkin. Sonylla saattaa olla etua vanhemmasta vankasta alueestaan joka liittyy videoihin, mutta mitä Nikonilta tulee jää todellakin nähtäväksi.
Fact: high-end mirrorless cameras keep getting bigger | Photo Rumors Julkaistu 2.8.2018 Luminous Landscape The Mirrorless War is here. Muutaman vuoden päästä lie jo markkinat kehittyneet ja murros realisoitunut paremmin toimivina ja suunniteltuina laitteina. On sitten mielenkiintoisempia vaihtoehtoja tarjolla.