Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Järkkäri peilillä vai ilman?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana kebax, 9 Marraskuu 2017.

1. VLphoto

VLphoto Well-Known Member

226
    285
    63
    Ehkäpä ketjun ainoa järkevä kommentti tähän mennessä.

Näistä xxx vs yyy keskusteluista ei saa tolkkua kukaan.
    Jokainen saa katsoa peiliin tai ei....

2. Tuojuk

Tuojuk Well-Known Member

1 588
    1 603
    113
    Kyllä minulle pieni koko ja sähköinen etsin olisi plussaa. Olympus ei vain sopinut käteen ja kun noissa peilittömissä akun kesto olisi parempi. Sivusuhde 4:3 olisi kyllä passeli.

3. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu 2019
  4. joopa

joopa

8
    0
    3
    Mä justiiin jouluksi hommasin itelleni G80 Lumixin, olen kyllä tyytyväinen kameraan. Varsinkin sen ergonomiasta, istuu kuin hyvin tehty hanska käteen. Siinä on sitten muutkin asiat kunnossa, 2,36 mpx sähköinen etsin ja viisikertainen kuvanvakaaja ja muuta sellaista pienempää hyvää.

Olen oikein itsekin ihmetellyt, että tulipa hommattua hyvä kamera!

5. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 483
    6 403
    113
    Joulupukki toi vaimolle tuollaisen parilla lasilla, ihan kivalta se vaikuttaa.

joopa tykkää tästä.
  6. Humminbird

Humminbird Active Member

370
    118
    43
    E-M1mk2 akku kestää kyllä hyvin, en muista kertaakaan päätyneeni vara-akulle alle 700 laakin. Sillä kuvaa pari tuntia 4K-videotakin yhtä soittoa. Näillä ei toki ole merkitystä jos kamera ei tunnu hyvältä käteen.

7. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    E-M1 mk2 on tosiaan akunkestoltaan DSLR-luokassa. Lisäksi bonuksena se, että Olympuksen akku latautuu erittäin nopeasti verrattuna käyttämiini Nikoneihin.

Ensimmäinen kerta kun kuulin, että E-M1 mk2 olisi huono kädessä. Yleensä sitä pidetään ergonomialtaan ja mukavuudeltaan aivan erinomaisena. Edullisemmat Olympukset ovatkin sitten käteensopivuudeltaan varsin vaihtelevia. Esim Pen-mallien muotilussa on menty selkeästi tyyli edellä. Kevyiden objektiivien kanssa tuo on ihan ok, mutta 12-40mm/2.8 ja muut isommat m43 obiskat tuntuvat hiukan tuskallisilta.

8. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 065
    113
    Oikeesti , jos et omaa ihan neiti käsiä tai Väinö Myllyrinne kouria niin tuo "käteen sopivuus " on lähinnä paskanjauhantaa. Milloin ei oo tukka hyvin tai paska on housussa :) Keskittykää siheen valokuvaukseen eikä jos pikkusen kahva painaa kätöstä :)

mlphotic ja VLphoto tykkäävät tästä.
  9. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Lainasitkohan ihan osuvaa tekstiä? Penissä ei kahvaa taida ollakaan. Tarttisko siihenkin vaan tyytyä. :)

10. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Lieneekö syy epäergonomisessa hiiressä vai missä, mutta vastasit väärää henkilöä lainaten. Herra (vai rouva?) Tuojuk se kameran käteensopivuudesta valitti, en minä.

Virheesi ei ylittäisi uutiskynnystä, ellen olisi varsinainen rautanäppi. Olen iloisesti kuvannut monta vuotta mm. sellaisella vempeleellä kuin Nikon Df jonka kulmikkuus aiheuttaa tuskanirvistyksiä valokuvaajien enemmistössä.

11. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Ehkä se sanoma sulle oli siinä ihan keskellä?! :D:eek:

Mut hei rääväsuut, mahtuuhan tänne erilaisia kokemuksia ja hyvä että jollain on niitä ihan uusimmistakin laitteista ja vaikka useistakin järjestelmistä.

Viimeksi muokattu: 8 Tammikuu 2018
  12. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

13. niffe

niffe Well-Known Member

13 435
    561
    113
    Kimo, ergonomialla on muuten merkitystä, jos työvälineistä puhutaan. Et varmaan voi kuvitella niitä kattopeltihommia letkuvartisen vasaran kanssa.

14. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Toisin kuin eräillä, minulla on erittäin hyvä tukankasvu. Haluankin ottaa siitä kaiken ilon irti. Siksi siitä ei ole viikkoakaan kun viimeksi kävin parturissa.

En tosin ymmärrä miten noi Kimon jutut tukasta ja pskasta liittyy valokuvaamiseen...

15. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

16. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Kyllä sä Kimo nyt olet väärässä. Sillä miten vehkeet istuu kädessä ja miten hyvä niitä on käyttää, on iso merkitys kun tunti-, saati päiväkaupalla tekee, on duuni mikä hyvänsä.

Muuten olen sitä mieltä, että liian pienet laitteet ei kunnon kädessä ole oikein työkaluja, kaikkiin Nikoneihinkin aina hommaan akkukahvan, että istuvat kouraan.

Kimo tykkää tästä.
  17. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 065
    113
    Ehkä jollekin Pro kuvaajalle mutta kuten kaikki vähän miehemmät tietää , ei vaikuta vähäsiin kuviin, turha edes väitää jos alatte tarkemmin miettimään. Toki arvostan Ollia ja hänen mielipidettään.

18. Humminbird

Humminbird Active Member

370
    118
    43
    Vaikka en ammatikseni kuvaakaan niin kyllä ergonomian pitää olla kunnossa. Kun kuvaamaan lähden niin kameraa tulee kuitenkin helposti kanniskeltua tunti tai pari, joskus suurimman osan päivää. En yleensä anna kameran roikkua hihnassa vapaana vaan pidän siitä yhdellä kädellä kiinni. Siksi otteen istuvuus, paino ja koko ovat tärkeitä. Jos vaikka vertaa E-P5 vs. Ricoh GR, niin jälkimmäistä voi kantaa mukavasti kädessä vaikka puoli päivää ja sujauttaa farkun taskuun kun kyllästyy. Ensimmäisen kanssa on käsi krampissa nopeasti eikä sitä taskuunkaan saa. Järkkäreistä taas X-T1 oli jotenkin hankala pideltävä, kun taas E-M1 ja D700 istuu käteen mainiosti eikä suurempi painokaan silloin haittaa. Koon ja painon suhteen raja on tullut vastaan D3:n kohdalla, liian kolho kapistus. Ehkä joku kerta kokeilen Df:ää, kuvien perusteella ei näytä kovin mukavalta mutta voihan se livenä olla.

Kimo tykkää tästä.
  19. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 065
    113
    Se on ihan mihin on valmis tulemaan vastaan, mulla on nytkin Fujin 6x9 Gw III kamera ja on tavallaan kömpelö kaikkine erillisineen valonmittauksineen mutta rakastan lopputulosta. Ehkä joillekin se on maidonvalkoisine sormineen tuskainen paikka, tää on niin yksinöllistä. T Kimo