Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Wilmamme, 28 Tammikuu 2011.

  1. s2nch0

    s2nch0 Member

    40
    0
    6
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Pitää sen verran kommentoida, että K-7 toki häviää yllä oleville rungoille herkkyydessä, mutta ei se siinä kuitenkaan niin huono ole kuin useasti annetaan ymmärtää.

    Jpegin laatu K-7:ssa ei ole parhaasta päästä,  mutta RAW -kuvissa herkkyydet ovat samalla tasolla esim. Nikonin D300s:n ja Canonin 50D:n kanssa (ainakin testien mukaan). Testeissä 50D tuottaa jopa enemmän kohinaa kuin K-7 kuvattaessa RAWina; miten lie oikeassa elämässä. En ole niitä rinnnakkain päässyt vertailemaan.

    K-7:n saa tällä hetkellä kittiputkella hieman yli 800:lla eurolla ja siinä on sama sääsuojaus kuin K-5:ssä, joten laadukas objektiivikin mahtuisi samaan hintaan verrattuna K-5:en

    Kuvanlaadullisesti kuitenkin kaikki tämä hetken harrastajatason, ja siitä paremmat, rungot ovat huippulaatua merkistä riippumatta ja objektiivit ovat tärkeämmässä asemassa.

    Eli summa summarum: testaile eri kameroita ja valitse niistä se, joka sopii parhaiten käteen, tuntuu luontevimmalta käyttää ja täyttää mahdolliset erityisvaatimukset (kuten sääsuojaus). Tähän lisäksi laadukkaat objektiivit, niin varmasti pärjää vaadituissa tilanteissa.
     
  2. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Minulla lähes aina metsässä sekä koira että järkkäri mukana. Koira tuntee kamerarepun, eli sen kun ottaa esiin niin kaveri on jo ovella vinkumassa.
    Koiralle päälle valjaat ja kaveri kiinni vyötärölle ns. canicross -juoksuvyöllä. Tällöin on kaksi kättä vapaana valokuvaukseen. Kamerakamat kulkevat selässä kamerarepussa.
    Elämää helpottava tekijä on kunnollinen kameran kaulahihna: Optech tai Kata ovat ainakin hyviä.
     
  3. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Höpön löpön noin isolle ISO:lle, 1000 riittää hyvin eikä kohise yhtään jos ei vielä lisä kroppaa käsittelyssä, ja kohinasuotimet päälle täysille niin ei sittenkään. Kyllä agilityjä järjestetään valaistuissa halleissa missä luxit riittää koirakuvaukseen.

    E-3 ja siihen 50-200 SWD 1:2.8-3.5 niin on hyvä yhdistelmä tuohon tarpeeseen, jos sitten ottaa vielä siihen 12-60 tai 14-42 etc. Lyhyen telen niin ei muuta tartte.

    Olen tosi paljon ottanut kuvia lenttisotteluista ja jääkiekko kisoista lehtiin eikä tartte aina olla edes ISO 1000, 800 pärjää jos hallin kaikki kattovalot loipottaa.
     
  4. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    En ymmärrä mitä tekemistä sinun jääkiekkokuvillasi on asian kanssa, jäähallit ovat hyvin valaistuja paikkoja, Hartwallissa pärjää jo ISO 400. Agilitykisoja järjestetään melko hämärissä "luolissa" jäähalleihin verrattuna. Olen jonkin verran kuvaillut eri kissanäyttelyissä ja käsittääkseni agilitykisat ovat samantyyppisissä paikoissa yleensä? Kattinäyttelyissä ISO 1600 riittä hikisesti pönötyskuviin, jos vakaajallinen objektiivi, liikkuvista eläimistä ei toivoakaan.
     
  5. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    "pimeissä luolissa" Missähän agilitymestoissa sinä olet käynyt. Kyllä agilityä järjestetään isoissa hallessa, mm. Jäähalleissa, suurhalleissa ym jumppasaleissa. Ei ne ole mitään pimeitä luolia. Olen minäkin kuvannut kissanäyttelyssä ja koiranäyttelyssä, en vaan alkanut listaamaan kaiken maailman paikkoja.

    Nuo ISO jutut on karannu ihan handusta, E-3:ssa on ISO 3200 isoin ja sillä ei tee mitään, noita jätti-isoja olen aina ihmetelyt, en ole sitten Filmin käyttänyt paljoa 1000 enempää ja hyvin on kuvat valottuneet. Tietysti jos ei ole kovin filmin kanssa ollut tekemisissä ja vain Isoillut digilla en ihmettele.

    Luonnottomuuteen karanneet Isoilut ja pimeässä valottamiset ei ole mitään valokuvausta, se on jotain elektroniikka tietokone paskaa joka on vienyt tämänkin alan ihan mahdottomuuksiin.
     
  6. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    OK. antaudun, sinä tiedät kaikesta kaiken, enkä ole oikeastaan ikinä missään mitään kuvannutkaan.
     
  7. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Älä nyt noin suutu. Minä en tiedä varmaan paljoa sinua enempää. Omista kokemuksistahan tässä puhutaan, mitä siitä hernettä vetää nenään. Anteeksi kun pahoitin mielesi.
     
  8. HOS

    HOS

    125
    0
    0
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Senverran tuohon ISO asiaan ja ko. harrastukseen, että olen jonniinverran
    ollut usealla koirallamme mukana ko. puuhassa ja kuten aikaisemmin totesin
    ISO 3200, niin elämä käy helpommaksi.
     
  9. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Iso Iso,apua kylläkin kirkko ym kuvauksissa,en kuitenkaan rakentaisi pelkästään sen varaan.Itselle olisi kyllä tyttären balettiharrastuksen kuvauksissa hyötyä siitä kun salamankäyttö on kielletty.Tyytynyt valovoimaan(lyhyt syväterävyys höystettynä epätarkalla tarkennuksella) ja kameranan D 90 joka antaa kohtalaista jäkeä tuonne Iso 1600 asti.
     
  10. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Ihan mielenkiinnosta laitoin hakuun agilitykuvia googlella, ei kovin montaa sisäkuvaa löytynyt, hyviä ei ainuttakaan joten ei se tunnu kovin helppoa olevan, paikatkin näyttivät varsin pimeiltä. Isot ISOt ovat mainio asia tämän tyyppisissä kuvauksissa kuten HOS jo tuossa totesi.
     
  11. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Nykyään monessa kamerassa ISO 3200 (ei olylla) on todella hyvä ilman mitään kohinanpoistoa, ja niitä tilanteita ainakin itsellä tulee usein kun haluaisi että kamera tekisi hyvää jälkeä korkeilla ISO:lla.
     
  12. tjs68

    tjs68

    53
    0
    0
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Tyhmä ei ole se joka kysyy mutta minun mielestä kannattaa lukea tähän mennessä saadut vastauksen ennen kuin kyselee lisää.

    Jos noista vastauksista suodattaa pois asiattomuudet ja lukee loput vastaukset huolella niin homman pitäisi olla jo selvä.

    Lisäksi myös oma-aloitteellisuus on sallittua internetin ihmeellisessä maailmassa. Jos esim laittaa Canon 60D tai Canon 500D googleen niin pitäisi speksien perusteella selvitä sopiiko sinun käyttöösi vai ei.

    Täällä ei välttämättä kannata kysyä jokaista huuto.net:n kameraa erikseen. Esim tuo Canon D60 on jo käsitelty vastauksissa.

    Jos käytettyä etsii niin kannattaa tutustua myös www.digicamera.net Divariin. Siellä hinnat ovat varsin realistisia ja vaihtuvuus suurta:
    Digicamera.net - Valokuvausfoorumi • Näytä alue - Myydään
     
  13. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Hyvä!

    Luulisin, että teille sopiva camera on joku noista pienemmistä ja halvemmista.
    Olen itse canonisti, niin niistä joku satasarjalainen: 450d, 500d, 550d, ihan sama. Toisista merkeistä löytyy olennaisesti samanlaiset kamerat. Se on kanssa melkolailla sama minkä ostaa. Mieluiten siis kannattaa ostaa halvempi kuin kalliimpi!

    Ostakaa videokamera erikseen.

    Ostakaa runko ja pari f2.8 zoomia, tele ja normaali. Esim aiemmin mainitut sigmat.

    Ostakaa rungon kanssa yhteensopiva salama.

    Ostakaa Lightroom 3.

    Jos haluatte ammattimaisia agility kuvia pimeähköissä agility halleissa, niin sori vaan, ei onnistu lenkkeilykameralla. Omat agilitymuistot varmasti räpsii halvemmallakin. Lisäksi ammattimaisten agilitykuvien ottamiseen tarvitaan ammattitaito, ja ne kuvat on varmaan enemmän kiinni osaamisesta kuin siitä rungosta. Joudutte siis paneutumaan ja pureutumaan kuvaamiseen! Se on hauskaa.

    t-pekka (my 50 euro cents)
     
  14. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Nyt järki käteen en kai kyselisi, jos ymmärtäisin itse niin paljon, että pystyisin vertailemaan ja sen perusteella päättämään.

    Eiköhän ole parempi kysyä liikaa kuin ostaa jotain ihan huonoa ja sitten ei olekaan heti varaa hankkia parempaa.

    JA KUKAAN ei ole puhunut mistään ammattilaisten agilitykuvista, vaan nimenomaan se, että saisi kuitenkin sellaisia onnistuneita.
    Sellaisia joita kehtaisi edes laittaa meidän kotisivuille, koska meidän sivuilla käy keskimäärin 200-300 kävijää 30pv:ssä. Joten oikeasti haluaisin hyviä kuvia sinne.

    Haluan oppia ymmärtämään asioita ja haluan opetella ottamaan hienoja kuvia. Mutta en myöskään halua ostaa "turhaan" sellaista kameraa, josta loppuu "paukut" kesken ja liian nopeasti.

    Kaverillani on Canon eos 400 d ja sillä yritetty ottaa agilitykuvia. Joita voitte katsoa tuolta meidän sivuilta.

    http://wilmamme.webs.com/apps/photos/
    Täältä näette millaisia kuvia olemme onnistuneet saamaan ja sieltä näkee myöskin millaisia kuvia otetaan aina välillä. En nyt poista vielä kuvia sieltä, mutta osa on sellaisia ihan kamalia, koska ei ole hyvää kameraa.


    Tässä erikseen video ja videolta koiran vauhti ei näytä niin kovalta kuin mitä se on luonnossa ja tämä video on kuvattu meidän seuran agihallissa kesällä. Mutta silti sisällä, mutta kuitenkin sinne tulee ulkoa valoa eri tavalla kuin talvella.

    Kyselyni jostain huuto.netin tuotteesta ei ole se, että olisiko hyvä merkki vaan kannattaako esim. sellaiseen pakettiin pistää rahansa. Kameraa ei olla ostamassa nyt ihan heti vaan tässä kevään aikana, kun on mahdollista. Onko jotain sellaista mitä en itse olen kyseisessä jutussa huomannut, joka täytyy osata huomata viestistä.

    Mutta kaipa mä unohdan koko tämän foorumin ja kyselyt ja yritämme löytää jonkin meille sopivan kameran.

    Ja osasta noista viesteistä en ymmärtänyt mitään.
    Olen kuvannut meidän pokkarilla paljon, mutta siihen jää.

    Jos ärsyttää mun viestit, niin älä lue mun kirjoittamia juttuja tai älä lue ollenkaan tätä ketjua niin ei tarvitse kommentoida tuollaista.

    MÄ VAAN HALUAN TEHDÄ PERUSTEELLISEN POHJATYÖN ENNENKUIN OSTAN KAMERAN. Se on kuitenkin sen verran kallis hankinta, että haluan mahdollisimman hyvin valita sen meidän tarpeisiin sopivaksi.
    Tiedän, että ulkokuvia koirista saa melkein millä kameralla tahansa, mutta sisä ja halli olosuhteissa tulee vähän vaatimuksia koiran kuvaamiseen varsinkin kun on tarkoitus kuvata mahd. nopeasti liikkuvaa koiraa.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Yleistävänä vaikutelmana kaikista gallerioista on 'valokuvauksellisen valon'  puute pääkohteeseen - seikka mihin edistyksellinenkään kameratekniikka ei osaa tuoda parannusta. 

    Toki täytesalamaakin voisi välillä kokeilla, jos muuten ei parempaa valoa löydy tai saa järjestettyä.  Valotuksia joutuu myös opettelemaan -  ei kamerat osaa tulkita kohdetta niin kuin kuvaaja itse.  Esimerkiksi lunta vasten kuvatessa pitäisi valottaa lumi valkoiseksi eikä keskiharmaaksi.


    edit. lisätty ja muotoiltu uudelleen
     
  16. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Tiedän ettei kaikkiin asioihin pysty pelkällä kameralla vaikuttamaan, mutta järkkärillä pystyy kuitenkin paljon muuten vaikuttamaan kuvien onnistumiseen sekä se mahdollisuus tehdä paljon säätöjä.

    Mutta miten siihen valotukseen voi vaikuttaa vai mikä se sana olikaan mitä käytit?
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Valotuksen määrää himmenninaukko ja valotusaika.  Enemmän valoa himmentimen ja sulkimen läpi tarkoittaa vaaleampaa kuvaa, ja vähemmän valoa vastaavasti tummempaa.  Valotusmittarit ovat säädetty keskiharmaan mukaan, mikä tarkoittaa että suoraan sen mukaan (kuten automaattivalotuksessa) valotettaessa mittauskohta tulee kuvassa keskiharmaaksi. (tai densiteetiltään keskiharmaaksi, esim. punainen ei ole vaalea eikä tumma). 

    Tyypillinen kameran automaattivalotuksen valonmittausalue on laaja, esimerkiksi hieman keskustaa painottava kokoalan mittausalue.  Tästä johtuen valotus on jotakuinkin keskiarvo mittausalalta, ja siksi keskimäärin lähinnä vaaleaa sisältävä kuva-ala alivalottuu eli jää liian tummaksi.  Tähän voi vaikuttaa haluamallaan tavalla esimerkiksi käyttämällä automaattivalotuksen yhteydessä valotuksen korjausta. Toinen tapa on valotuksen lukitustoiminto.  Käsisäätöisenä homma toimii siten että mitataan valo ennen kuvien ottoa valitsemastaan paikasta ja säädetään aukko ja aika kameraan sen mukaan (jolloin kameran suuntaaminen uudelleen ei muuta aukkoa eikä aikaa).

    Koska valotusmittarit on säädetty keskiharmaan mukaan, yleensä hyvä kohta mitata valo on keskiharmaa.  Silloin vaaleat ja tummat aiheen osat sijoittuvat luonnollisesti sävyalaan.
     
  18. Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    mirrored: kiitos vastauksestasi. Yritän muistaa tuon vielä kun järkkäri on kädessä.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Järkkäri Nikon, Canon vai mikä?

    Kiitos sinulle!  Aamukahvi on näin mukavasti juotu.

    Haarukoi valotusta jotta tämä selvenee ja tutki sitten kuvia.  Esimerkiksi tumma kohde lumessa tuo äkkiä myös ongelman, jossa lumi palaa puhki, jos valottaa sen tumman mukaan. (Eli tulee kuvassa niin valkoiseksi että sävyt katoavat siitä.)

    Haarukointeja voi kokeilla vaikkapa puolen aukon ja aukon välein.  +- 1/2 aukkoa ja +-1 aukkoa.

    Aukko on valotuksen peruskäsitteitä. 1 aukko tarkoittaa himmenninaukoissa sarjaa  1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32, jossa jokaisen luvun välillä on yhden aukon ero.  Himmentimen aukon pinta-ala puolittuu tai kaksinkertaistuu.

    Vastaavasti aukon erot ovat valotusajoissa, jotka puolittuvat tai kaksinkertaistuvat.  Sekunnit:  1 1/2 1/4 1/8 1/15 1/30 1/60 1/125 jne