Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Järjestelmän vaihtaminen

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana sran, 30 Joulukuu 2013.

  1. sran

    sran Member

    113
    0
    16
    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    En ole lainkaan varma tästä. Täytyisi käydä räpläämässä. Linssit ei oikeastaan käy, muuta kuin vanhat manuaalilinssit. FF linssejä on vähän ja turkasen kalliita, eikä ainakaan käytettynä. Runko/kahva ei näytä kovin isolta. Kahva on ongelma, NEX:ssä se ei aina vaivaa, kun kamera on kevyt, mutta muissa jos ei ole hyvä, niin eron huomaa. Kävin koittamassa Nikonin 7100:sta ja Sonyn A77, mutta näissä molemmissa tulee sormenpääote, Nikonissa on vielä kovin ohut rako objektiivin ja kahvan välissä mihin sormet puristuvat.
     
  2. tjs68

    tjs68

    53
    0
    0
    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    Minä vaihdoin juurikin Penasta Sonyyn (K-5 -> A850), koko kasvoi, lasit kallistui, tarkennus parani, akkukesto lyheni, kennokoko kasvoi, sarjakuvaus hidastui, kohinat suunnilleen samoissa. Jotkut asiat oli käytön kannalta mukavammin toteutettu Penassa, toiset taas Sonyssa.

    Kannattiko? En osaa sanoa vielä mutta loppujen lopuksi aika halvalla järjestelmä vaihtui.

    Jos on tällainen enempi kameraharrastaja kuin valokuvaaja niin antoihan toi vatkaus ainakin hetkeksi aikaa tekemistä :)
     
  3. sran

    sran Member

    113
    0
    16
    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    Hainkin enemmän tunne puolta, taalat tuskin vaihdossa taskussa lisääntyy.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    Erityisen ongelmallista on ajatus panostaa parhaaseen kalustoon. Valmistajat vaihtavat tasaisin väliajoin alan veturin paikkaa, joten se edellyttää kaluston vaihtoa 2-3 vuoden välein. Eilen Kodak ja Canon, tänään Olympus ja Nikon, huomenna Sony ja Panasonic, jonka jälkeen aloitetaan toinen kierros taas alusta niin, että otetaan mukaan 20 edellä mainittujen kiinalaista sopimusvalmistajaa halpatarjonnallaan. Käytännössä optimointi on siis mahdotonta - ainakin minun mielestäni.
     
  5. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    Onhan tuo vähän epäkäytännöllinen jos lähtee vaan kaupungille käveleskelemään. Mutta kätevä naapuripitäjän elämänmenon tarkkailuun.
     
  6. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    Mä tunnen henkisesti olevani enemmän sinut Nikonin kanssa kuin Canonin. Canonia käyttäisin jos tosiaan viihtyisin tirppametsissä, niin kuin yllä tähän suuntaan mainittu. Olen viihtynyt nyt sen mitä olen digiä kuvannut filmin aloittamisen jälkeen. On oikein hyvä lisä kun hämärä saa ja minä en.
     
  7. JJJJ

    JJJJ Member

    398
    4
    18
    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    Minulla kinopuolella viimeinen vaihdos vuonna 1988. Silloin vaihdoin Konica FT-1 motor järjestelmän Nikonin FE-runkoon. Raahen Elioksesta ostettuna.

    2 vuotta vanha Konica järjestelmä + kuukuden tili -> käytetty Nikon FE + Nikon Lens series E 36-72.

    Sitten on menty Nikonilla.


    Järjestelmän vaihto en kyllä juurikaan paranna kuvia. Tarkennus voi olla nopeanpi ja jotain muita teknisiä muutoksia voi olla. Ja objektiivivalikoima voi olla runsaanpaa.
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    Jos muistan oikein, niin noita myytiin yksi Kiinaan Neuvostoliiton ja Kiinan välisten rajojen vahtimiseen ja toinen silloiseen Neuvostoliittoon suunnilleen samoille paikkeille toiselle puolelle rajaa jossa sitten kuvailtiin toisten kuvaajia ;)
     
  9. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Järjestelmän vaihtaminen

    Itse ratkaisin ongelman käyttämällä jokaisessa järjestelmässä samoja objektiiveja. M42 ja C/Y->EOS, M42 ja C/Y->Fuji X-E1, lisäksi filmijärkkärina Yashica ja Contax.