Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana K3X, 21 Tammikuu 2011.

  1. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 373
    6 204
    113
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    No, ostin toissa vuonna tällaisen heppokäyttöisen sensorswapin ja kennoa puhdistamaan, ensimmäisen kerran jälkeen sen kaiken roinan jälkeen mitä siinä oli ei kuvaa näkynyt alta, toisen kerran jälkeen suurin osa oli ihan jees, mutta nurkat jäi ainakin minulta surkeiksi joten muutaman euron takia en viitsi nähdä kyseistä vaivaa kun kerran ne saa ammattimies hoideltua kerralla kuntoon. Olen muutaman kerran kennon putsauttanut ja aina on jälki ollut ensiluokkaista.
     
  2. K3X

    K3X

    29
    0
    1
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    En kyllä ihan ymmärrä, miksi pitää dissata ja vetää läskiksi kaverin halu oppia. Se että hän ei ole koskaan tehnyt ko operaatiota, ei sano sitä, että hän olisi kyvytön tekemään sen. En ole koskaan putsannut kennoa, mutta kovin vaikeaa se ei kai ole, koska Digitarvikkeet sun muut myy noita settejä. Eivät myisi jos se olisi erityisen vaativaa, ja vaatisi yliopisto opintoja. Totta kai meitä on eritasoisia kädentaidoiltamme, jotta pikkasen kannattaa varoittaa ja kertoa ammattilaispalvelujen olemassa olosta, mutta threadin avaaja teki selväksi, että hän ei nyt niitä etsi.


    Nimenomaan koittakaa nyt perskele antaa niitä neuvoja elkääkä jauhako paskaa kaikki vaa dissaa. ku ikinä en ole tehnyt ja haluan oppia.
    "tippa fairia ja veden alle" haista VIT***
     
  3. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 373
    6 204
    113
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Mitäs siinä ihmettelet, ostat ne vermeet, käyttöohjeet on mukana.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Mitä jos tarkentaisit kysymystäsi; millaisesta järkkäristä on kysymys? Mitä pitäisi puhdistaa: objektiivi, himmennin, etsin, suljin, kenno...
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    On tehty yksinkertainen asia vaikeaksi.

    Minulla alkaa taas olla kennonputsaus edessä. Luottokortista leikkasin lastan, pyyhkeet ja litku ovat kamerakaupasta ostettuja. Olen samaa settiä käyttänyt jo neljä vuotta, mitä nyt kennokoon kasvu pakotti DIY-lastan värkkäämiseen, eikä kertaakaan ole mitään probleemia ollut.

    Kennoa ei aina saa puhtaaksi ensimmäisellä pyyhkäisiyllä, mutta rutiinin operaation oppii kyllä tekemään 10 minuutissa. Ihan keittiön pöydällä vaan. Turha tehdä yksinkertaisesta asiasta rakettitiedettä.
     
  6. Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Mä olen miettinyt tätä hieman, että jos tötsöttää pumpetilla ilmaa sinne niin eikös ne pölyt mene johkin koloihin siitä. Sitten ne lähtee taas liikenteeseen? Pitäis imuroida ennemminkin. Ja lisäksi, jos sitä kennoa alkaa pyyhkimään, niin ei kai ne pölyt sitä hetkessä piloile naarmuta, joten saattaiskohan olla parempi pyyhkästä suoraan liuottimella & lastalla "kevyesti". Sillä saisi ne isommat roskat ihan ulos asti sieltä kamerasta. Tosin siinä kennolla on varmaan kerrallaan vaan 2 % niistä kaikista partikkeleista...

    -pekeboksi-
     
  7. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Minä olen joskus putsannut kennon "kuivana", ihan vaan tuuhealla siveltimellä, jossa on muoviset karvat ja aikani hieroskelen niitä toisiaan vasten muovipussin sisällä, jotta varautuvat staattisesti... sitten kenno esiin ja pölynimuri lähelle sen suuta ja käyntiin jonkin aikaa laappimalla siveltimellä kennoa on havaitut pölyt häipyneet aika kivasti. Irtonainen ja vähän tarttunut pöly poistuu hyvin. jos kennolle olisi joutunut jotakin rasvaa, liuottimista voisi olla hyötyä, mutta toistaiseksi apteekista ostamaani metanolia en ole tarvinnut.

    Pensseliä en muuhun käytä ja ostin sen  ko. tarkoitukseen meikkikaupasta, säilytän puhtaassa pakastemuvuovipussissa käytön välit. (valmiitakin oikein tähän tarkoitukseen tehtyjä pensseleitäkin löytyy, mutta en halunnut ostaa 30 euron pensseliä, vaan ostin 2 euron vastaavan.)

    staattisesti varautunut pensseli ottaa suurimman osan aineksesta itseensä ilman imuriakin, mutta olen havainnut imuroinnin lisäävän tehoa ja nopeuttavan suoritusta (2 minuuttia tuohon menee, jos pölyimurin kaivamista kaapista ei huomioida)..
     
  8. Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    ^ Täähän kuulostaa erittäin järkevältä. Pitänee kokeilla!
     
  9. Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Niinpä. Samat ajatukset. Itse saan aina kennon melko puhtaaksi tunnissa, sitten kyllästyn ja annan olla semmoinen, vain hieman likaisempi kuin alkaessa...
     
  10. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Ainakin peilikammion alipaineistaminen imurin avulla takaa huonepölyn kulkeutumisen sinne. Kaippa ylipaineistus on ainoa keino ihan prosessitekniikassakin tuottaa virtuaalinen puhdastila.
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Mulla pöly lähtee, kun puhdistan 6-7 kertaa ihan normaalilla ilmatsupparilla.
    T Jukka
     
  12. Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Totta turiset! Kimurantimpi juttu. Toisaalta tuo mun ylipainestin (pumpetti(?)) puhaltaa sitä samaa huoneilmaa sinne peilikammioon. Oisko toi varattu pensseli sitten hyvä keino saada ne pölyt sieltä pois. Onko ne ylipään tarpeellista saada sieltä pois, toisaalta...
     
  13. Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    :)))))  !!
     
  14. Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Jep, näin se yleensä menee, toiset kun ei vaan osaa. Onneksi rahalla pärjää nekin, jotka ei osaa. Kuten valokuvauksessa yleensä.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Olet ymmärtänyt väärin. Tuon homman kikka ei ole yrittää täydellistä vaan lopettaa nysvääminen siinä vaiheessa kun lian määrä alkaa kasvaa.
     
  16. massee

    massee Member

    420
    0
    16
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Kovin hienoa ja kallista laitetta en ehkä uskaltaisi itse putsata.

    Reilu viisi vuotta sitten onnistuin saamaan digilouskuni (fuji s1 pro) kennon todella rähmäiseksi. Yritin puhallella purkkipaineilmalla pölyjä pois ja päädyin roiskaisemaan purkista nesteet kennolle. Täysin omaa tyhmyyttä, tuostakin oli varoitettu moneen kertaan. Tein itse lastan puhdistusliinoista ja pehmusteesta ja putsasin kennon isopropanolin kanssa. Hyvin pelasi ja pariin otteeseen putsasin kennon myöhemminkin. Enää en ehkä viitsisi.
     
  17. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Likaa ja pölyä on niin montaa sorttia että se, jos itsellä on ollut helppoa ei välttämättä tarkoita että muillakin olisi.  Kaikki autot eivät ole punaisia vaikka paloauto on - opetus jonka jokainen toivottavasti muistaa ala-asteen ensiluokilta.
    Tämä on asia jota monesti ei näköjään ymmärretä. Ei ennen kuin napsahtaa omalle kohdalle.


    Tuo nälvimisen määrä on ollut jälleen yliampuvaa, jopa käsittämätöntä. Olen myös itse monessa asiassa ns. 'käsi'. Kun en tiedä miten joku asia pitäisi tehdä niin vaikea sitä on tehdä. Onneksi googletus yleensä on auttanut eikä ole tarvinnut kysyä foorumeilta ja yrittää hyppiä yli asiattomien viestien.

    Mulla on vuoden verran ollut digi, ikivanha ja käytetty. Optiikka vaihtuu usein, mutta kerran tai kaksi olen joutunut vain puhdistelemaan ja silloinkin tosiaan pari pölyhiukkasta jotka ovat lähteneet tavallisella negatiivin puhdistukseen tarkoitetulla puhalluspumpulla heti pois.
    Toisaalta en ole aktiivinen digikäyttäjä, enkä kuvaa digillä paljoa ulkona. Kun katson filmikameroideni tähyslasien sisäpintoja, peilejä ja muuta niin se jo kertoo että likaa tulee, kennollekkin taatusti jos kuvaa vähänkin huonommissa oloissa.
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Just puhdistin D700:n käyttäen digitarvikkeen litkua ja itse tehtyä lastaa. Operaatioon meni tasan 10 min, mutta kenno ei ollutkaan kovin huonossa kunnossa. Kaksi pyyhkäisyä yhdellä liinalla riitti. Testikuvat osoittivat että f/22 aukolla sinne jäi vielä pari aavistuksenomaista läikkää, mutta tuo riittänee. f/16 antaa tulokseksi aivan puhtaan kennon.

    Kokemukseni on, että lika irtoaa helpommin kun kennon putsaa suht säännöllisesti. Jos lykkää asiaa ja tekee puhdistuksen vaikkapa vain vuosittain, niin lika on tosi kovassa ja homma vaikeaa. Ja muistakaa myös se, että täydellisyyteen ei kannata pyrkiä, riittävän hyvään vain.

    Kohta on taas kevät ja pölyä ilmassa. Puhdistuksen rutiini kannattaa opetella nyt.
     
  19. agostini

    agostini Active Member

    1 839
    0
    36
    Vs: Järjestelmäkameran "oikeaoppinen" puhdistus

    Word ;-)