Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Järjestelmäkameran hankkiminen.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana isa, 30 Tammikuu 2007.

  1. isa

    isa

    2
    0
    0
    Olen hankkimassa järjestelmäkameran, lähinnä minua kiinnostaa eläimien valokuvaaminen. Omistan ihan tavallisen digikameran mutta se ei enää riitä minulle. Nyt haluaisin teiltä mielipiteitä minkälaisen / tyyppisen / mallisen kameran minun kannattaisi hankkia. 
     
  2. Vs: Järjestelmäkameran hankkiminen.

    Jos nyt kuitenkin kerrot mitä oikeasti haluat kuvata. Eli kissoja (tältäkin foorumilta asiantuntijoita, jotka ovat kuvanneet näitä elukoita edesta, takaa, päältä, alta sekä molemmilta sivuilta... unohtamatta kaikkea noiden väliltä :p ), koiria, hevosia, hämähäkkejä, sinivalaita tai jotain muuta.

    Lisäksi varmaan pitäisi tietää haluatko hankkia digi- vaiko filmijärkkärin. Myöskin käytettävissä oleva budjetti olisi hyvä tietää. Muuten tulee kuitenkin ehdotuksia ostaa uusin, hienoin ja kallein digijärkkäri, sekä kilokaupalla ÄLLÄputkia.

    Mutta ehkä kuitenkin kannattaisi aloittaa sillä, että etsit foorumilta threadeja jossa etsitään aloittelijalle kameraa. Niitä on vain kymmeniä, joista voisi saada ensin jotain ajatusta mitä haluat. Sitten kun tiedät jotain siitä mitä haluat, niin voitkin saada hieman järkevämpiä vastauksia kuin tämän...
     
  3. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: Järjestelmäkameran hankkiminen.

    Ihan alan peruskirjallisuudestakin saa varsin hyvän kuvan, luultavasti helpommin kuin täältä. Kirjastosta vaikka valokuvaushyllyltä. Itse luin Klaus Kirjavaisen Valokuva - valokuvauksen perusteos (tai jotain), jonka jälkeen englanniksi Michael Langfordin Basic photography. Siitä voi sitten vielä edetä Advanced photographyyn jos kiinnostusta riittää. Muitakin esimerkkejä on, ja varmasti eläinten kuvaamisesta omiakin kirjoja. Ensin kandeis kuitenkin varmaan ottaa perusasiat haltuun.
     
  4. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Järjestelmäkameran hankkiminen.

    Täälläkin lienee melko sama minkä rungon ostaa, ehkä pitäis vaan selvittää itselleen minkälaista optiikkaa luulee tarvitsevansa. Sitten budjetin ja muitten ominaisuuksien mukaan.
     
  5. Vs: Järjestelmäkameran hankkiminen.

    Että kerrotko nyt siis vähän lisää niistä eläimistä. Lemmikkejä kotona, vauhdikkaita kotieläimiä ulkona/kisoissa/näyttelyissä vai villieläimiä, kuten lintuja.

    Ja putjetti on myös hyvä, koska muuten suositellaan heti systeemejä, joihin menee useita tonneja.
     
  6. Vs: Järjestelmäkameran hankkiminen.

    Miten olisi filmiä syövä Canon eos (esim 1000f) taikka vastaava Nikon? Tällaisia saa aivan tolkuttoman halvalla niin kamerakaupoista kuin netistäkin, lisäksi molemmilla valmistajilla on ilmeisen kattava valikoima digijärjestelmäpuolella, mikäli sellaiseen tulee tarve. Mahdollinen hankittu optiikkakaan ei menisi 'hukkaan'. Ja kylkeen vaikka mustavalkofilmiä sekä jokin informatiivinen ja inspiroiva opus.

    Teknisesti pokkarilla kuvaamista (tai ehkä kuvan näyttävyyttä) rajoittanee usein heikkovalovoimaisen objektiivin sekä tunnelman tappavan salaman yhdistelmä. Järjestelmäpuolella valovoimaiset ja (ainakin oman kokemukseni mukaan) melko halvat normaaliobjektiivit helpottavat pelisilmän ja vakaiden käsien kera paljon.

    Eli voisin suositella vaikka Canonin eos 1000f-kameraa, jotakin peruszoomia (ainakin 35-80mm luulisi löytävän halvalla) ja 50mm 1.8 -objektiivia. Kaikkia löytää varmasti käytettynä, yhteishinnaksi voisi perstuntumalta arvioida korkeintaan 150e. Sitten viidelläkympillä filmiä ja kirjaston rästit maksuun ;)