Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen No ei kai sen nyt niin vakvaa tarvi olla. Jos sulla on muutaman hienoa osumaa jostain elukasta ja mulla on kortillinen huteja, niin kyllä minä kestän kättä paiskata, että väärässä olen ollut.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Niin, tässähän Herra F ehdottaa kilpailua, jonka lähtökohtana on kalenteroitu luontokuvauskokemus, joka mielekkyydessään on tasoa "Vaimo on kampaajalla tunniin, käynpä nappaamassa vuoden luontokuvan lentävästä Merivarpuskoskelosta luppoajalla" Lopputuloksen varmistamiseksi voi pitää laukaisinta pohjassa kamera sarjatulella heti parkkipaikalta autosta poistuessa koko sen tunnin, kun se on kerran ilmaista. Kokemushan on eläintarhassa kuvaamisen luokkaa ja lopputulos ei poikkea tuhansista jo nähdyistä vastaavista. Onneksi kaikilla luontokuvausta harrastavilla ei ole samanlaista hektistä elämänrytmiä niin saamme aina aika-ajoin nauttia henkeäsalpaavan hienoista luontokuvista.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen hauskoja mää sanoinkin. [QUOTE> [/QUOTE] Melkeinpä näin vois sanoo. Mutta kyllä diallekin vielä luontokuvia räiskivät, jos ei muuten niin ohella. Jos pitemmälle reissulle lähtee ja haluaa tosiaan että kamera jaksaa pelittää ilman virtaa. Kuvaako ne oikeet luontokuvaajat kuvansa parissa tunnissa?
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Heh... tuohan on hyvä kysymys. Itsellä kun ei ole aikaa odotella turhia, niin kuvat otetaan sillon kun ollaan liikkeellä. Tuli hyviä tai huonoja. Mutta tuossa Voionmaalla tuli tällainen "ahaa" elämys kun eräs kurssilainen veti kuvansa esiin ja kertoili odottaneensa 6 tuntia, että valo oli oikea. Tällä välin joku perkele oli mennyt ajamaan moottorikelkan siihen keskelle visualisoimaansa kuvaa... Joten kuva muuttui hieman. Itsellä ei ikimaailmassa riittäisi kärsivällisyys odotella valon muuttumista otolliseksi.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Joo, heitetään tähän ketjuun vielä vääntöä siitä, että onko Puusa oikea valokuvaaja vai eikö se osaa mitään . Minä äänestän Puusaa tuomariksi! [QUOTE> [/QUOTE] Totta, ei se digi tai pelkkä autofocus ole mikään ajan tuplaaja. Mulla ei kyllä oo tuolla pitkällä telepuolella ku yks 400-millinen, ja sekin autofokuskameraan. Manuaalifocus on mahdollista, mutta tarkennusrengas on taattua Sigma-laatua... Eikä mulla taida mf-runkoihini olla edes mahdollista saada pitkää teleä. No, jos se siitä on kiinni, mähän voin ostaa vaikka jonkun pitkän mf-telen ja siihen vaikka ihan oman rungonkin, ne filmikapistukset kun on niin halpoja . Eipä silti, en taida lähteä kisaan, koska en harrasta luontokuvausta.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Olipa hyvät linkit. Löytyi vanhempia putkia, mutta myös 35-70, jossa oli tuo pieni kolo eli kuvan perusteella se on: AIS (Automatic Index - Shutter) Lens. Filttereitän oli monenlaisia. Hm..
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Nikon Lens Versions and Serial Nos hyvä linkki nikonisteille - ja jobbareille
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Ei varmaankaan. Kerroinkin jo edellä, että en ole luontokuvaaja, mutta kai sitä silti saa kuvata luontoakin sen verran kun aikaa tai kiinnostusta on. En haaveile mistään vuoden luontokuvakisan voitoista tai muusta, mutta minusta on kyllä kiinnostavaa saada kuvia eri elukoista ja siksi kuvaan jatkossakin myös luontokohteita, kun aikaa ja mahdollisuuksia sopivasti löytyy. Ne, ketkä oikeasti on luontokuvaajia, on varmaan tälläkin hetkellä jossain risukossa. Ja tätä kisahommaa en todellakaan tarkoittanut vakavana, jos joku muka ei tajunnut. Mainasin vaan, että mennään porukalla johonkin paikalle, missä lintuja pyöriin ja kuvaillaan hetki tyyliin, että katos mikä tuolla menee. Kuvatkin voidaan sitten katsella läpi yhdessä ilman mitään palkintotuomareita. Tämä vois olla kivaa muutenkin, mutta eihän se toteudu, koska antikvariaattoiosastolla on ainakin 114 hyvää syytä mitätöidä koko homma ja esittää jotain muuta.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Moderaattorille (en minä) sattuneen vahihingossa tapatuneen lukituksen takia puutuin ja avasin keskustelun.. Pahoittelen sattuneesta kömmähdyksestä Kameralaukun puolesta, keskustelu jatkukoon..
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Minun muistini mukaan täällä on ennenkin ollut puhetta sarjakuvauksista ja automaattitarkennuksista ja jos sitten tulee, että kuvataanko, niin eipä sitten kuvata. Mutta suokaa anteeksi jos muistan väärin. Tämä jäänee sitten ensimmäiseksi ketjuksi, jossa ehdotettiin leikkimielistä kilpailua, johon manuaalitarkentajia ei saatu mukaan.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen viimeksihän ehdotit fudiskuvausta ja kaksi mf-tarkentajaa ilmoittautui. tällä kertaa joku pääsi ketjun sulkemaan niin ei päässyt vastailemaan mutta joo ei nyt oo elämän tarkotus mulla todistella jollain nettifoorumin kuvakisoilla, joten saas nähä. ehkä sitä joskus tulee lintujakin kuvattua.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Haha joo modepuolella olikin jo fangion puolesta kysymyksenä, että kuka oli ketjun lukottanut ja valvontalogista selvisi, että herra itse oli tän lukkoon vahingossa painanut... Eli jatkakaa ;D
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Mä voisin lähteä kokeilemaan tirpujen kuvausta jos saan MF rungon ja 500mm:n opiskan jostakin lainaan. Olisko kellään lainata Nikonia ja putkea? Edit: Pelkkä MF putkikin riittää, jos se sopii F5:een. AF putkikin kelpaa hätätapauksessa, otan AF:n veke päältä.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen kyllä määkin periaatteessa lähden, mutta en nyt välttämättä junaa helsinkiin tätä varten ota HETI tai käy putkia ostelemassa.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Mielenkiintoista luontokuvauskeskustelua otsikon mukaisesti. Ilmeisesti nyt on suurin kiista tipujen kuvaamisesta lennosta. Vuoden luontokuvat lienee pitkäikäiinen kirja, jossa on esitelty yleisesti hyväksytyt valiot tältä kuvauksen osa-alueelta - "hyväksynnästä" voidaan olla toki montaa mieltä. Mutta koska noita kirjoja ei hyllystä löydy, lienee paikallaan itsekin mennä kirjastoon ja katsoa miten kuvat ovat muuttuneet uuden tekniikan myötä esim. 80-luvusta alkaen. Unohdetaan haaskat, ruokinnat ja muut poseeraukset, jotka eivät kameratekniikkaan katso. Urheilu on se toinen ikuisuusasia. Jos lentävät tiput tai potkupalloilijat vähääkään kiinnostaisivat, voisi olla ihan mielenkiintoista kokeilla, miten käsitarkenteiset, keskikoko tms. siihen sopisivat. Luultavasti hätä keinot keksii, mutta en oikeastaan näe mitään mieltä "kilpailusta" terävien kuvien suhteen. Edes vitsinä. Mutta voisi sinänsä olla ihan hauskaa kuvailla joku uusi tilanne itselle eli eiköhän etsitä ensi kesänä joku piirikunnallinen yleisurheilukisa ja oteta kuvia toistemme haukuttavaksi. Aiemmin täällä heitettiin tieto 70000 kuvasta kahdessa viikossa. Loistava ajatus! Siitä saa 24 fps leffana noin 50 minuutin koosteen kaikesta mitä tuli tehtyä. Ois usein ihan hyödyllinen tieto. Ja jos toi 70000 on totta, niin sääliksi käy. 17 sekuntin välein piti ottaa se ilmainen kuva. Mahtoi väsyttää safarin jälkeen...
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Tällaista jos saisi lainaksi: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/telephotos/500mm.htm Myös sivulla mainittu 600mm f:4,0 kelpaa tai 400mm f: 2,8 ja 1,4X ja 2X telejatkeet.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen itselläni "kisassa" ei olis kyllä pointtina kuvien terävyys ;-)
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen Kyllä mä meinasin ihan sääntöjen mukaan: terävia ja parempia kuin Herra F:llä käsin tarkentamalla filmikameralla.
Vs: Järjestelmäkamera luontokuvaukseen voishan siihenkin pyrkiä, mutta niinkun pääasiana - hyviä kuvia