Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka On tosi tyydyttävää huomata, että on onnistunut ottamaan kuvan jonka sommittelu on hyvä ilman jälkikäteen tehtyjä rajauksia. Toisaalta aivan yhtä hienoa on taikoa jälkikäteen tehdyn rajauksen avulla olemassaolevasta materiaalista esiin hyvä kuva. "Autenttisuutta" arvostetaan kaikessa taiteessa, mutta vaikea noita konsteja on silti mihinkään arvojärjestykseen laittaa.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Mä oon siitä Mäkkärin kanssa vähän samoilla linjoilla että useimmiten näen jo kuvatessa että tätä ruutua joutuu rajaamaan vähän sieltä tai täältä. Vaikka rajauksen nappiin osuminen jo kuvaushetkellä on mukava tunne kuvaa katsellessa ei se silti multa vie iloa niistä rajaamallakaan mieleisekseen tulleista kuvista. Riippuu mun mielestä aivan kohteesta millainen rajaus sopii ja siksihän se oman kameran kuvasuhdekaan ei aina voi olla sopiva. Oma kalusto ei liene teknisesti millään muotoa ihmellistä enkä silti muista törmänneeni ongelmiin kuvanlaadun riittävyyden kanssa rajaillessa. En mä toki mitään suuria vedoksia ole koskaan tehnytkään.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Mvuori listasi edellä syyt aika hyvin Kamerassa valmiiksi -periaate oli tärkeä taiteen osa joskus 60-70-luvulla. Jälkikäteen rajailua pidettiin taitamattomuutena ja 'näkemisen' puutteena. Muistelen joskus lukeneeni valokuva-arvostelun, jossa Saves käsitteli Sammallahden Irlannin kuvasalkkua, jotenkin tähän tyyliin: "Näyttää Sammallahti rajailevan kuviaan jälkikäteen, joskin taitavasti" Vaikutelma oli, että jälkirajailua pidettiin valokuvataiteelle jotenkin kyseenalaisena.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Tarkka rajaus ei aina onnistu filmikuvaamisessakaan. Kun kuvaa vaikkapa 67-kameralla , pistää filmit Colorille kehhitykseen, sen jälkeen tilailee ammattikuvina 6x8-kiitoskortteja, 12x15 ja 14x18 kuvia laittamalla negat ammattilinjan maskeihin niin ärräpäitä tulee! Rajausvaraa pitää käyttää ja oikeankokoisia maskeja. Kaikkein huonoin tilanne on tilata 6x6-negalta 14x18 VK-painon pohjukkeeseen kuvia:Jos olet kuvannut mukamas hyvin, tiukasti rajaten niin kuvaan tulee E-maskissa mustat reunat ja homma ei onnistu. [/quote] Miksei muka onnistu. Maskit tai viivat sinne tähyslasille ja sitten toimitaan noitten labbisten mielivallan mukaan. Yksinkertaista. Jos kerran on noitten varassa, niin sitten on, mitä siitä valittaa. Voi ne kuvat tehdä itsekin. Silloin ei tarvitse ärräpäitellä. kapa
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Miksei muka onnistu. Maskit tai viivat sinne tähyslasille ja sitten toimitaan noitten labbisten mielivallan mukaan. Yksinkertaista. Jos kerran on noitten varassa, niin sitten on, mitä siitä valittaa. Voi ne kuvat tehdä itsekin. Silloin ei tarvitse ärräpäitellä. kapa [/quote] Kun vaan ei onnistu. Kun tilaat samasta negasta eri kokoisia kuvia jotka laitat VK-painon pohjukkeisiiin niin rajaus muuttuu. Kuvien sivujen suhde muuttuu myös, Kiitoskortti ja 50x60 cm kuva ovat sivusuhteiltaan ihan erimoisia kuin 12x15, 14x18 tai 30x40 joka on suuhteessa kaikkein pisin leveyteen nähden. Herra vois ottaa laskukonneen käteen ja verrata esimerkiksi 30x40 ja 50x60 kuvien sivusuhdetta. Onko sama?
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Näinhän se kai sitten on. Tämä herra (tai oikeammin narri) ei tuosta mitään ymmärrä, kunhan vain heitteli. Itse vedostelen omani, jollen sitten aivan suuruudenhulluksi äidy. On rajaukset kohdallaan mille kehykselle tahansa. kapa
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Mä oon huomannu, että jos en saa rajausta jo kuvaustilanteessa kuntoon, niin hyvin harvoin se paranee siitä myöskään jälkikäteen rajaamalla. Silloin mun kuvista usein katoaa jotain hyvin olennaista eikä ne näytä enää mun ottamilta, joten aina kun mahdollista niin rajaan ja sommittelen kaiken valmiiksi. Toki jos oman kameran kuvasuhde on vääränlainen johonkin tiettyyn tilanteeseen, niin täytyy munkin taipua ja ottaa se croppi-työkalu kauniiseen käteen
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Oliko kukaan keskustellut sellaisesta rajaamisesta kun kuva tulee hiukan vinoon. Mä joudun aika usein rajaamaan hiukan vinoa kuvaa.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka ei kai horisontti oo vahingossa menny vinoon?!?!? häpeä!!! täysin epäeettistä kuvata horisontti vinoon!
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Saako kertaalleen kirjoitettua tekstiä editoida tekstinkäsittelyssä? Ei tietenkään, Hemmingwaykin kirjoitti käsin paperille - eikä kukaan muista sitä, että hänelläkin oli kustannustoimittajansa... Jokaisella alalla on kummallisuutensa. Kamerassa valmiiksi -periaate on ok jos joku haluaa sitä omassa toiminnassaan noudattaa. Hölmöydeksi se muuttuu sillä hetkellä kun se pyritään nostamaan yleisen periaatteen asemaan!
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Mutta niinkuin juuri puheena olleessa horisontin asennossa valmiiksi suoraan kuvattu vähentää korjailun tarvetta.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Horisontin suoruus on perus etsimellä välillä vaikea saada just, uudessa kamerassani on etsimessä noita viivoja yms. niin olen huomannut että horisontit on aika suoria valmiiksi Koska joissain kuvaus tapauksessa ratkaiseva hetki on hieman lyhyempi kuin asetelmaa/maisemaa kuvattaessa on lähinnä naurettavaa väittää että se paras rajaus tapahtuu sekuninmurto osassa = siis ratkaisevalla hetkellä ja jos ymmärrys ei riitä tuohon niin laitakaa vaan niitä toiseksi parhaita rajauksia Pienenä huomiona vielä kerran yleisesti näyttää siltä että vakavimmin jälkeen rajaukseen suhtautuvat ei omaa visuualista silmää edes avuksi ja noiden hirvittävien räpelysten uudestaan rajauskin on turhaa kun niissä ei ole mitään alunperinkään?
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Otin yhden kohdan tekstistä vain. Saatoin lukea väärinkin mutta luin tämän yhdeksi asiaksi. Kylläpä oli napakasti sanottu. Alkoi naurattamaan.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Tuleeko tämä opetus myös J.Sireenin "Suureen Valokuvausoppaaseen"? :-D
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Jos otan maisemakuvaa, pyrin rajaamaan kuvan jo otettaessa. Jos taas kuvaan vähän pienempää kohdetta täydellä aukolla, jätän kohteesta riippuen rajausvaraa että saa sen huonommin piirtävän reuna-alueen rajattua pois, jos se olisi sellainen kohde että huonompi reunapiirto haittaisi. Etiikasta viis.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Hymiöstä huolimatta viestistä huokuu niiiiin sympaattinen ja niin avoin asenne muita ja muitten tekemisiä ja periaatteita kohtaan, että tekee mieli itkeä onnesta.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Muut on tässä tapauksessa niin suppea ryhmä, jos siihen haluaa jäseneksi niin on ihan oma moka?
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Pieni onsuhteellinen käsite; ihmiskunta miinus yksi. Sinne taitaa kuulua mokaamattakin...ja hyvä niin.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Minusta on ihan sama miten muut tekevät, itse haluan tehdä kuvasta jo kuvatessani sellaisen, ettei minun tarvitse tehdä paljoakaan kuvalle enää pimiössä. Rajaaminen on mulle sellainen juttu, että sen teen jo kameralla.
Vs: Jälkeen päin rajaus / kuvasuhteen muutos / etiikka Nykyisellä kalustolla minun pitäisi kropata kaikki kuvat jälkikäteen jos haluaisin kuvaan vain sen mitä näin etsimessä kuvaustilaanteessa. Sitten kun tuosta riesasta pääsee niin voi retostella ammattirungolla (tai siihen suuntaan).