Vs: Porkala Otsikon pieni kirjoitusvirhe sai odottamaan jotain eläinten (porsas ja kala) välimuotoa, vitsiä. Mutta, onneksi, olikin kyseeessä tyylikkäät, kauniisti sommitellut ja miellyttävän sävyiset Valokuvat. Pidän kovasti. - Eero
Vs: Porkala De samma pä svenska. Vai onko? Pikkunättiä kuvaa. Onko tarkoituksella tokan kuvan jalustan jalka kuvassa? Jos on niin hymyilyttää kuva sarja minua. Jos ei niin hymyilen hiljaa mielessäni.
Vs: Porkala Juu, helppo kompata paria edellistä... eka on kyl siisti. Noh, ei noi toisetkaan paskoi ole. Kolmas ei istu tähän sarjaan, mielestäni. Noi pystypanot olis ok ilman vaakaa.
Vs: Porkala Hienoja sävyjä ja hyvää ideaa. Tää on vaan niin teknistä tää katseleminen että tuo reunojen piirron loppuminen vaatii kuvaa jossa on joko dynaamista vauhtia tai reilusti syvyyttä, eli tässä tapauksessa pystypanot sopii paremmin kuin vaater.
Vs: Porkala Kiitos kommenteista! Yritin näissäkin hakea vähän omanlaistani, edes hiukan massasta poikkeavaa aihepiiriä genreen, vaikka kuvakulma onkin se perinteistäkin perinteisempi. Hankalaa on. Tuntuu että rantakallioluonto aihena on niin läpikotaisin pengottu, että mikään kuva ei ole enää ottamatta. Auringonlaskuista mulla on jo itselle riittävästi kokemusta. Pitää pohtia, yrittää ja erehtyä lisää -ei kai siihen muuta konstia ole. Luulen, että keksin syyn linssin spekseistä poikkeavaan reunapiirtoon. Opiskan kokonaispituus pitäisi valmistajan mukaan olla 56mm. Tämä on 60mm eli etu- ja takaelementit olisivat väärällä etäisyydellä toisistaan. Pitäisi lainata jostain #00 -koon Compur tai Copal ja kokeilla. Tässä mun opiskassa ei ole jostain syystä alkuperäistä suljinta. Olisko kellään lainata tai jopa myydä SA 65mm f:8:n orgis suljinta? Ulkoilu oli mukavaa aurinkoisessa pikku pakkassäässä.
Vs: Porkala Tuostapa on näköjään kaarna lähtenyt tuosta puusta, Sinulla oli aiemmassa muutaman vuoden takaisessa muutakin kuin valkoinen kaluttu pinta Kiva tämäkin, ei sen puoleen ja kuten itse totesit, on tuo ranta jo aika kaluttu. Silti siellä on varmaan aika monta kuvaa odottamassa... luulisin
Vs: Porkala Ai muistit sen Oli niissä juurissa vielä kaarnaa, mutta olivat sunnuntaina pakkasyön jäljiltä valkoisena kuurasta. Meinasin mennä turvalleni siellä loikkiessa useamman kerran, pirun liukasta. Samaa valitteli se sukeltamaan mennyt pariskunta, kun kantoivat pulloja rantaan. Joo, on tuolla tullut aiemminkin käytyä. Tosin parisen vuotta väliä edellisestä kerrasta. Voihan se vielä kuvan tai toisenkin antaa, pitää mennä kokeilemaan taas joskus.
Vs: Porkala Porkkalaan en ole vielä itse kyllästynyt. Aina sieltä jotain tarttuu. Hienoja kuvia ei kai edellisiin mitään lisättävää. Tuo linssin piirron loppuminen sopii näihin hyvin.
Vs: Porkala Tuosta linssipuolesta: systeemiin kuuluu että asennuksessa käytetään hyvin ouhuita messinki "shimmejä"eli asetinlevyjä, joilla etu ja taka "klusterin" eli linssirykelmän etäisyys toisistaan säädetään. tämä tehdään kullekin linsille manuaalisesti ja kaiverretaan etäisyys linssirungon sisään. tämän voisi tsekata jos suljin ei ole originaali. Nimenomaan reunapiirto menee muuten aika munilleen.
Vs: Porkala Tuossa tilanne on päinvastainen: etummainen linssiryhmä ei kierry tuossa sulkimessa riittävän syvälle. Joku osaava saattaisi jyrsiä alusta kierrettä pois tarvittavan määrän niin asia korjaantuisi. Mittauksen mukaan tilaa on riittävästi. Löytyi jumissa oleva Prontor Press #00. Sinar on myynyt aikanaan ko. opiskaa täsmälleen samalla sulkimella. Kokeilin linssejä siihen ja siinä etäisyysmitta on just jeti oikein. Pikainen tarkistus tähyslasiltä vahvisti asian eli opiska piirtää kuten pitääkin. Tuon sulkimen kanssa ongelmaksi tulee -huollontarpeen lisäksi- se, että se ei mahdu edestä palkeen sisään. Siihen pitäisi olla tarkennuskierresysteemi, jota ei ole. Täytyy koittaa metsästellä jostain sopiva pienikokoinen suljin, joka mahtuu itsetekemääni upotettuun lautaan. Edullista #00 Copal tai (Synchro, Rapid) Compuria saa tarjota. Viallinenkin huomioidaan -viasta riippuen. Saisko mode siirrettyä aikaisemman viestini tätä asiaa koskevan osan, tämän ja edellisen viestin filmikuvausosioon ja vielä oikeassa järjestyksessä? Otsikoksi "SA 65mm suljinongelma"