Vs: Ja taas Italiaan Reissu pohjoiseen suuntaan Como-järvelle, vaikka junalla johonkin itärannan kylään Leccon pohjoispuolella ja sieltä laivalla yli esimerkiksi Bellaggioon. Lago di Como pesee minun kokemukseni perusteella maisemiltaan Gardan vaikka molemmat kädet selän taakse sidottuna. Comon kaupunki sinällään taas ei mielestäni niin mehevä ole. Kartta käteen ja paikkoja tihrustamaan. -Topi Kuusinen
Vs: Ja taas Italiaan Colle di Val d`Elsa osuu sopivasti Siennan reitiltä ja on liki San Gimignanoa, joka olikin alkuperäisessä matkakohdelistassa. Volterra laitettiin harkintaan... etäisyydet on kuitenkin suht. pieniä. Mielenkiinnolle tutkitaan tietoja mahdollisista kohteista. Ekaa kertaa Toscanassa, ni ei oo vielä minkäänlaista kuvaa mitä odottaa.
Vs: Ja taas Italiaan Jaha. Eilinen puhelinkortti toimi mokkulassa tunnin, toivotaan parempaa tälle kortille. Jos Venetsiasas ei olisi turisteja olisi siellä vain paikallisia. Eli kuulisimme siitä vain juttuja heiltä Olin siellä joulukuussa eikä silloin ollut kuin ehkä 60% vastaantulijoista turisteja. Kaikki nää on erilaisia: Milano, Verona, Torino, Venetsia, Napoli, Rooma. Jokaisella on ominaislaatunsa. Mutta mikä on paras? Riippuu katsojan silmästä. Roomassa on määrää, laatua ja massaa, tätä ei näe parissa päivässä. Reissun tunnelmiin vaikuttaa niin moni muukin asia kuin paikka itse, kuten tosiaan vaikka ihmisten määrä, keli tai vaikka varastettujen kameroiden lukumäärä ;-) Se taas oli näiden meidän ressujemme ehkä ainoa pettymys. Isolti koska oli liian lämmintä, yli 25 astetta kivikasassa ei ole kivaa. ;-) Pompeijista saa parhaan käsityksen kun katsoo dokumentin töllöstä. Onneksi olimme ohjatulla kierroksella, yksinään lampsien siitä ei saa oikein mitään, jokainen rauniotalo on vain veljensä sisko. Jos aikoo kuvata, kannattaa näinkin etelään tulla keväällä. On vehreää, eikä ole vielä kuuma. Vaikka sekin on yksilökohtaista, kaupungilla oli porukkaa mustat toppatakin tiukasti kiinni ja pipa päässä, kun itse oli t-paita ohuen kesätakin alla. Ja minä olen vilukissa.
Vs: Ja taas Italiaan Laitanpa tämmöistäkin, kun eilen kävellessä pari selvästi paikallista nuorta kossia pysäytti auton mun kohdalla ja kyseli jotain katua. Levittelin käsiäni ja jatkoin matkaa, miettien juippien huonoa strategiakoulutusta. Kannattaisi ehkä koittaa saada turisti jollain muulla höpinällä kiinnostuneeksi, kuin kysymällä taatusti vastaamatonta. Tai ehkä noin omituinen keskustelunaloitus innostaisi kaivamaan kartan esiin ja tulemaan roikottamaan kameraansa heidän autoonsa? ;-) Toissapäivänä "kerjäläis"täti pikkulapensa kanssa kärtti rahaa. Tuli niin lähelle että otin pakkia, mutta ehdin kyllä nähdä että vauvan alta tuli käsi juuri lompakkotaskua kohti. Piti oikein peilista kaupan ikkunasta mistä huomasi missä kukaro on, mutta kyllähän se farkkujen taskusta näkyy, vaikka takki olikin melkein siihen lompakon alareunaan saakka. Samantapaisella systeemillä aikoinaan Pariisissa n.8-10v pikkulapset saivat vaimolta lompakon käteensä. Niillä oli pahvi jolle pyysivät rahaa. Työnsivät sitä kuin tarjotinta mahaan, ja sen alla toisellä kädellä taskulle, tai kassille. Vanha jippo siis. Onneksi silloin huomasin, olisi menyt rahat. Niinjuu ja sitten Trasteveressä oli pari "kerjäläistä" myös. Katseltiin torilla kun yksi mamma vetelee neljääkymppiä sauvaa kädessä, kireesti saatiin pari kuvaa moisesta höyryjunasta -ja kun kierretin kulmasta sen perään, olikin hän paikoillaan ja tärisi kippo kädessä, ikäänkuin ei pääsisi likkeele ollenkaan. Ei oltu muuten ainoat jotka nauroi. Parasta oli että kun jatkettiin kävelyä, löytyi 50m. päästä toinen mama jolla oli ihan identtinen asukin, ja sama koreografia! Varmaan asu samasta kerjäläisten habitus-shopista.
Vs: Ja taas Italiaan Ketäpä Euroopan matkaajaa ei olisi noin yritetty ryöstää ;-) Minulta on yritetty kelloakin vetää ranteesta. Siinä kun tunkevat lähelle on joku pysykologia joka laumauttaa kohteen. Ihan kuin ihminen ajattelisi, ettei aivan lähellä olevalla ihmisellä voi olla pahoja aikeita. Vaara tulee kauempaa...
Vs: Ja taas Italiaan Pöh, ei oltukaan kuva-osiossa, joten laitan jatkossa sinne. Olkoon nämä täällä pikamaistiaisina täältä Roomasta tähän? Täältä kuvina tähän tähän. ...jollen ymmärrä mitä tarkoitan ;-) Löytyipä muuten kovin saksalaismakuinen paikallisolut, Splügen. Mutta sitä ei kai huomaa? Piacere autentico e naturale, sitäpaitsi!
Vs: Ja taas Italiaan Splügen on ensimmäinen kylä Sveitsin puolella kun lähdetään pyyhkimään Comolta pohjoiseen Chiavennan kautta. Nimi tosin on ainakin mopopiireissä tunnetumpi solasta, Splügen Pass (ital. Passo della Spluga). Pohjoisen ja etelän välisenä solareittinä Splügen on seuraava länteen Maloja-solasta, jonka kautta pääsee Sveitsissä idän suuntaan St. Moritziin tai pohjoiseen edelleen muistaakseni Julier-solan kautta pohjoiseen. Nimim. Splügeniä kerran ylösalas räntäsateessa kolmen viikon reissun kamoilla lastatulla mopolla. Ei tehnyt mieli kokeilla kanttausrajoja, kun tiellä oli pari senttiä räntää ja oikean käen puolella arviolta 150 m syvä oja l. jontka. -Topi Kuusinen
Vs: Ja taas Italiaan Toscanan pikkuteillä ajettaessa kannattaa varata aikaa, jotta kohteissa käyminen ei mene aivan läpijuoksuksi. Keskinopeus jää mäkisessä maastossa helposti alle viidenkympin. Navigaattori on varsin suositeltava. Erityistä hyötyä siitä on tutullakin tiellä pimeässä, koska sen avulla pystyy ennakoimaan neulansilmäkurvit, joissa ajovalot näyttävät aivan muualle, kuin minne pitäisi mennä. Maaseudulla voi olla hämmästyytävän umpipimeää. Parkkipaikka kannattaa valita mahdollisimman läheltä centro storicoa hinnasta välittämättä, käveltävää riittää muutenkin.
Vs: Ja taas Italiaan Laiton noita roomakuvia tuohon: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=0
Vs: Ja taas Italiaan Olipa kiva. Kliksuttelin vartin höpinää ja kaatui selain. No, koitetaan vähän uusiksi: Ostian keikka meni hienosti, junanvaihdot sujuivat näppärästi ja rannalla oli mukavan lämmintä, ehkä 22 astetta. Toinen 7-pvän lippumme on kuollut, mutta sen saapi kuitattua kun leimailee toisella tuplasti -tarkastajahan on tyytyväinem kun lipun leimat on ok. Rannan paikat ovat vielä talviterässä, mutta kovaa tohinaa aukaisemiseen oli kaikkialla: traktorit pukkivat hiekkaa takaisin mereen ja tasaiseksi, äijät kantoivat tuoleja, rakensivat aitoja ja tolppia päivänvarjoille. Iha n autionromanttista ei ollut, muutama selvästi kastautunutkin ihminen näkyi, ja tietty myös niitä joilla oli toppatakki päällä. Lieköhän rantapaikkoje aukaisuajankohta vapussa? Aika paljon oli nuoria aurinkoa ottamassa, varmaan ne pahikset jotka luistavat koulusta kevään todistuskammon rannalle ajamina? ;-) Ostia Antica jäi katsomatta kun ei enää jaksanut kävellä, kun Ostian pääaseman löytäminen oli parin ylimääräisen askeleen takana. Nyt muuten on aikas hämärää, sataa ropsii ja äsken ukkosti, hyvä kun saimme patiolla minestronesopat syötyä ennenkuin taivas alkoi rutisemaan.
Vs: Ja taas Italiaan En ota kantaa kun olin tossut jalassa, Annen lausunto lampsuttelyvedestä on 18 astetta.
Vs: Ja taas Italiaan Tänään jäi Trasteveren kirppis väliin kun olin karpulassa. Sen hoitaa nyt aamuvuoro, minä istun kämpillä ulkona patiolla espressolla ja odottelen formuleerauksen alkua. Saas nähdä ehtivätkö ne paikalle ennen kisaa... Aika yleistä on näemmä/kuulemma noissa vormulapiireissä että puhutan italiaa, Shumi ja Alonso pölisee kuin vettä vaan, saas nähä alkaako Kimi puhua koskaan -tuskin. Inhaa on kun kukaan ei myöskään töllössä saa puhua mitään muuta kieltä, kun kaikki dubataan päälle. Muistan vuosi sitten, miten jurppi kun edes Kimin loppulausuntoja ei saanut kuulla: englanti dubattiin ja suomi jätettiin pois. Kai pitäisi itsekin prerehtyä paremmin paikalliskieleen, vaikka silloi menettääkin yhden kivan lomaominaisuden: ei tarvitse tajuta mitä puhutaan. Taidan vain tehdä välttämättömyydestä hyveen ;-) Forza Kimiii! ;-D