Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Itellan palveluista

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana vmsorola, 2 Kesäkuu 2010.

  1. jeppe2

    jeppe2 Member

    112
    1
    18
    Vs: Itellan palveluista

    Itella toimii lähettäjän toimeksiannosta. Lähettäjä tekee Itellan kanssa sopimuksen lähettäessään paketin. Sopimuksessa Itella sitoutuu toimitusehtoihin ja lähettäjä sitoutuu maksamaan palvelusta sovitun summan. Vastaanottaja saa oikeuden lähetykseen vasta kun se on kuitattu, luovutettu ja mahdolliset postiennakot/kirjaukset tehty. Joku saattaa kuvitella että Itella on hankala, kun se kieltäytyy tekemästä jotain asiakkaan eteen. Tuo sopimus velvoittaa Itellaa, eikä vastaanottaja voi yksipuolisella pyynnöllä tehdä tuohon sopimukseen muutoksia.
    Jos lähettäjä lähettää postiennakolla ovelle-paketin, jonka palveluehtoihin ei sisälly lähetyksen jakelusta soittaminen etukäteen, on Itellan pyrittävä toimittamaan ko. lähetys vastaanottajalle ja pyydettävä ko. rahasumma. Pankkikortti Itellalle käy, mutta ongelma nykyään on niiden vähyys. Elektroniset sirukortit, kuten Visa Electron tai Debit/Credit eivät käy, sillä ne eivät ole pankkikortteja, vaan kiertävät Luottokunnan kautta, missä eivät ota vastaan enää paperisia tositteita. Sähköisiä maksupäätteitä tulee varmaan joskus (tässä ei käy kieltäminen että muut firmat ovat edelläkävijöitä. Itellan volyymit ovat niin paljon suuremmat, että tuollaisiin investoiminen on kyllä huomattavasti kalliimpaa kuin kuriirifirmoilla). Tasaraha sen sijaan on käteisellä maksettaessa välttämättömyys, sillä kuljettajat eivät voi kantaa käteiskassoja jatkuvasti mukanaan.

    Ovelle-paketin palveluehtoihin ei sisälly lähetyksestä soittaminen. Syy on yksinkertainen: paketteja kulkee päivässä varmaan kymmeniätuhansia. Kuljettajat lähtevät usein jo aamuyöstä liikenteeseen, joten kuuden ja seitsemän välillä ei olisi sopivaa soitella asiakkaille. Viidenkinkymmenen puhelinsoiton/yrityksen soittamiseen päivässä kuluisi kuljettajalta kohtuuttomasti aikaa, aikaa joka näkyisi joko viivästyksenä toimitusajoissa tai kalliimpina hintoina. Jos taas lähetyksistä soiteltaisiin vasta iltapäivästä, olisi ne jätettävä jaettavaksi vasta seuraavana päivänä. Tällainenkin palvelu Itellalla on ja tällöin vastaanottaja voi myös esittää toivomuksen lähetyksen jakeluajasta 9-21 välillä. Lähettäjän tulisi tällöin käyttää jakelu sovitusti -lisäpalvelua. Usein myös lähettäjä on luvannut vastaanottajalle, että lähetyksen toimituksesta soitellaan, mutta sitten ovat itse lähettäneet lähetyksen ilman sellaista lisäpalvelua. Itellan on mahdotonta tietää mistä lähetyksestä asiakas haluaisi soitettavan, jos asiakas ei sitä itse asiakirjoihin merkitse. Tällöin haukut menevät valitettavan usein Itellalle, joka on toiminut täysin palveluehtojen mukaisesti. Jos jää postikonttorin rouvalla epähuomiossa korjaamatta joidenkin lähettäjien kämmit, niin aivan yhtälailla lähettäjät lupaavat asiakkailleen mitä sattuu ja sitten kiireessä unohtavat valita luvatut palvelut. Itella toimii vain välikätenä (ei lähettäjän edustajana) ja loan saa tunnetusti päälleen aina se viimeinen välikäsi lähettäjän ja vastaanottajan välisessä ketjussa. Kannattaa itse uhrata tosiaan hetki sen miettimiselle, mistä itseä painava ongelma on ensikädessä lähtöisin. Kun ei lähde itsekään hyökkäävällä asenteella sättimään Itellaa, niin varmistaa ettei oma asenne jatkossa vaikuta saamansa palvelun ystävällisyyteen. Oli kyseessä sitten mikä ala tahansa, jonkun valittaessa jatkuvasti kolmannen osapuolen vaikuttamattomissa olevista ongelmista, jäävät asialliset valitukset usein lukuisten asiattomien sekaan. Itella voi vastata ainoastaan omien palveluehtojen noudattamisesta. Jos näistä on pidetty kiinni, mutta asiakas on silti tyytymätön ja valittaa Itellalle, ei Itella (kuten ei mikään muukaan palveluyritys) voi välittää noita valituksia lähettäjälle. Tällöin vastaanottajan olisi viisainta itse olla yhteydessä lähettäjään, jotta vastaavilta ongelmilta tulevaisuudessa vältyttäisiin.

    Isokokoiset kirjeet jaetaan perille jos mahdollista. Kantajien ei ole järkevää pitää mukanaan vaikkapa 50x50 cm kokoisia kirjeitä toivoen että vastaanottaja odottaisi heitä ovensuussa, jos kerran tietävät että postilaatikkoon/luukkuun ei mahdu. Jakaja ei vie kirjettä toimipaikkaan, vaan jättää/palauttaa sen omaan lähtöpaikkaansa palatessaan jaolta. Sieltä ne kuljetetaan usein seuraavaksi päiväksi toimipaikkaan. Ei olisi kovin ympäristöystävällistäkään ajaa autolla muutaman ison kirjeen takia edestakaisin paikkojen välillä. Jos jo ennakkoon tietää että jokin lähetys ei tule mahtumaan postilaatikkoon/luukkuun, kannattaa pyytää lähettäjää lähettämään se ovelle jaettavana palveluna, eikä laatikkoon/luukkuun yritettävänä maksina.

    [hr][/hr]

    Poste restanten käytännön järjestelyistä en osaa sanoa. Yleensähän vastaanottajaksi merkitään nimi, poste restante, postinumero ja postitoimipaikka. Poste restante tarkoittaa kirjaimellisesti "noudettavissa pyydettäessä" tms, joten saapumisilmoitus pysynee samassa paikassa paketin kanssa ja niitä voi käydä 'pyytämässä' erikseen. Postitoimipaikassa lienevät viisaampia neuvomaan asiassa.
     
  2. Vs: Itellan palveluista

    Näissä asioissa on ihan turha työntekijänä hermostua kun vika on siellä liikkeenjohdon puolella. Muut suuremmat kuriirifirmat onnistuvat pääsääntöisesti nykyään tuossa puhelimella ilmoittamisessa, niillä on konttorilla oikein sitä hommaa varten hankittu työntekijä ja niiden volyymit alkavat jostain kumman syystä olla pakettipuolella jo samassa kokoluokassa.

    Pankkikortit ja luottokortit toimivat pääsääntöisesti jo lähes kaikkialla, maksupäätteen vuokra on 30 euroa/kone ja Itella saisi varmaan jotain alennustakin. Jopa jossain työpaikoilla kiertävillä kursseillakin on mahdollista korttimaksuun.

    Tuota ongelmaa on aivan turha myöskään muiluttaa asiakkaan kämmiksi. Itella on se taho, joka tarjoaa palvelun. On myös Itellan vika, jos se ei pysty tekemään palvelunkuvauksesta riittävän yksinkertaista ja aukotonta. Ostaja ostaa sen, mikä esitteessä vaikuttaa toimivalta, eikä mitään ylimääräistä. Jos tuollainen sekava toimituskäytäntö jatkuu, siirtyy asiakkaat varmasti sinne, jolla on selkeät sävelet.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Itellan palveluista

    Joulukortteja ei viitsi Matkahuollon kautta lähetellä, mutta pakettia en kyllä V...  siis Itellan murheiksi kiikuta. Johonkin pitää laittaa raja ;)