Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Itellan palveluista

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana vmsorola, 2 Kesäkuu 2010.

  1. jeppe2

    jeppe2 Member

    112
    1
    18
    Vs: Itellan palveluista

    Pahoittelut pitkästä postauksesta ja vielä vanhaan aiheeseen. Seuraavassa kuitenkin vähän kysymyksiä mietittäviksi:

    Oliko sulla lukuja esittää? Montako prosenttia Itellan pikapaketeista / 1. lk kirjeistä on perillä seuraavana päivänä ja montako sitä seuraavana? Entä kuinka luotettavasti aamujakelulähetykset ovat perillä seuraavan arkipäivän aamuna, vaikkapa Hki-Rovaniemi-välillä? Moniko tämän palstan käyttäjistä kirjoittaa tähän ketjuun aina kun paketti on tullut asianmukaisesti perille (vinkki: vastaus väliltä 0-1%)? Paketteja kulkee kymmeniätuhansia päivässä, joten esim. 99 % virheettömyys tarkoittaa että satojen pakettien kanssa on pientä viivästystä. Onhan se ikävää, mutta 99 % olisi aika hyvin.
    Sanoisin että Itella on kansainvälisesti aika pätevä firma, jos lukujakin katsoo.
    Pohjoisen tavarat joudutaan viemään etelästä lentokoneella, koska runkokuljetus rekalla olisi liian hidasta Suomen pitkän muodon vuoksi. Ei ole kovin halpaa.

    Mitä tulee EU:n ulkopuolelta saapuvien lähetysten viivästyksiin, niin Tullin tarkastuskin saattaa aiheuttaa viiveitä, joihin Itellalla ei ole halutessaankaan valtaa vaikuttaa.


    Vähän väkisinkin huomaa, että paketissa on ollut tyhjää tilaa. Luulitko, että pakettisi pakataan kuormaan päällimmäiseksi, jotta huonosti pakattu paketti ei vain painu lyttyyn? Tuskin, eli ymmärrät että paketin päällä on voinut olla puoli rullakollista muita paketteja. Se ei tarkoita sitä että tavara välttämättä kärsisi, mutta kyllä tyhjästä pahvilaatikosta tulee ns. tyhjät pois. Lähettäjissä ja valmistajissa on isoja eroja. Positiivisena esimerkkinä mainittakoon mm. Apple. Tavara pakataan todella pieneen tilaan ja lähetys kestää yleensä rankempaakin menoa vahingoittumattomana. Kompaktista lähetyksestä johtuen, hiilidioksidipäästötkin pysyvät pieninä (Itellalla kotimaan tavaralähetykset ovat nykyään ns. hiilineutraaleja, eli nettopäästöt ovat 0 g).

    Ne "joutavat" lisämaksut saavat aikaan sen, että paketin sähköisiin tietoihin kirjataan erilliskäsiteltävä-lisäpalvelu. Postikeskuksen lajittelussa pakettihäkki/rullakko kaadetaan lajittelukoneesta liukuhihnalle. Paketin maksimipaino on 30 kg, joten jos siinä sinun paketissa on lasimaljakko, niin arvaapa kuinka käy, kun 30 kiloa tulee päälle. Erilliskäsiteltävät eivät kulje ko. koneen kautta, vaan ne käsitellään erikseen (tästä nimi) käsipelillä, jolloin ne kulkevat ehjänä perille. Itellalla päivittäin kulkevien pakettimäärien lajittelu käsin olisi huomattavasti kalliimpaa. Kone hakee paketin viivakoodin perusteella sähköiset tiedot, jotka on tallennettu järjestelmään, joten pelkkä itse kirjoitettu "särkyvää" -teksti, ei hetkauta sitä suuntaan eikä toiseen. Kuuriirifirmojen pakettimäärät ovat sen verran pienempiä, että pakettien käsittely voidaan hoitaa vähemmän koneellisesti, jolloin pakettien kuormitus vähenee.
    Säälittävää on se, että tilataan 1500 € tuote halvimmasta mahdollisesta maasta, jolloin säästetään 50 €. Sitten valitaan edullisin mahdollinen toimitusvaihtoehto, jotta säästetään taas pari euroa. Tai jos Suomesta satutaankin tilaamaan, niin ainakin säästetään niissä Itellan "hirmukalliissa" toimituskuluissa ja otetaan taas se edullisin vaihtoehto. Sitten voidaankin ihmetellä, miksi paketilla kestää tai miksi sitä ei ole kohdeltu kuin herkästi särkyvää.

    Moni täällä haukkuu Itellaa, kun on kallista ja saa hakea kaukaa. Laki velvoittaa Itellaa pitämään hinnat kohtuullisina ja tarjoamaan tietynlaiset postipalvelut suomalaisille. Joku täällä valitti joutuneensa hakemaan paketin 20 km päästä kotipostista. Itellalta voi tilata lähetykselle ilmaisen kotiintoimituksen, jos matka käyntiosoitteesta paikalliseen postitoimipaikkaan on yli 5 km. Entä kuinka lähellä on haja-asutusalueella UPS:n, DHL:n, TNT:n, DPD:n tai GLS:n toimipaikat? Miltä kuulostaisi idea, että Itella vähentäisi postitoimipaikat vain yhteen alueelliseen logistiikkakeskukseen?
    Mitä taas tulee hintoihin, niin paljonko maksaa lähettää lähetys Helsingistä Rovaniemelle seuraavaksi arkipäiväksi? Lain velvoittamana Itella on päättänyt tarjota pakettipalvelut samaan hintaan koko Suomeen, jolloin pohjoisen haja-asutusalueen asukkaat eivät joudu maksamaan järkyttäviä hintoja postipalveluistaan (eikä nämä hinnat koskisi vain heitä, vaan myös niitä E-Suomen asiakkaita, jotka lähettävät tavaraa kohti pohjoista). Kyseisten postilähetysten tekemä tappio kustannetaan taajama-alueen kustannuksiin nähden korkeammalla hinnalla. Joku joka käyttää paljon palvelua Hki-Hki tai Hki-Tku, saattaa purnata palveluiden hinnasta, koska ei halua olla maksumiehenä, jotta myös muilla voisi olla kohtuullinen hintataso.
    Joillakin firmoilla lähetyksen kustannukset perustuvat nouto- ja jakopaikan väliseen etäisyyteen. Tällöin Uudenmaan alueen logistiikka tulee melko edulliseksi, mutta koitapa lähettää tavaraa pohjoiseen.

    Sitten asiaan jota monien tuntuu olevan vaikea ymmärtää: sopimuspalvelut. Saksasta saat tosiaan lähetyksen vaikkapa 7,20 € kotiovelle, kun taas Suomen sisällä paketista voit joutua maksamaan pari euroa enemmän. Mutta olennaista on se kuka lähetyksen ensi kädessä maksaa. Lähettäjä saattaa olla suuri tukku, jolla on sopimus paikallisen postifirman kanssa, ja he eivät todellakaan maksa lähellekään listahintaa postipalveluistaan. Jos taas itse olet jotain lähettämässä, on kyse yksityisasiakkaan paketista, ja hinta tulee suoraan hinnastosta. Tästä esimerkkinä, katsokaapa vaikkapa paljonko maksaa lähettää TNT:llä paketti Helsingistä Berliiniin. Pienellekin paketille tulee äkkiä yli 200 € hintaa. Berliinistä Helsinkiin tullut lähetys puolestaan maksaa sille suurelle tukulle ehkä murto-osan tuosta. Eli älkää verratko Gyntherille maksamianne postikuluja teidän itse lähettämänne paketin postikuluihin. Se on kuin vertaisi ELFAn kuvastossa olevan vastuksen hintaa esim. Applen vastaavasta maksamaan hintaan. Kun on itse lähtenyt halvemman hinnan perässä suuremmalla volyymilla myyviin ulkomaisiin kauppoihin, ei kannata ihmetellä miksi kotimaan pienemmät volyymit/omat yksittäisten palveluiden kustannukset käyvät kalliiksi. Sitä kutsutaan kapitalismiksi. Ennemmin kannattaa ihmetellä miksi monet suomalaiset yritykset pyytävät toimitus- ja käsittelykuluista helposti 12-15 €, vaikka pelkän paketin listahinta on alle 9 €. Jos kyseessä on vielä iso lähettäjä, voi vain arvella maksavatko lähetyksestä jämptiä listahintaa, vai saavatko satojen päivittäin lähetettyjen paketin volyymeillaan edullisemman sopimushinnan käyttöönsä. Hinta jonka maksatte "postikuluista" kolmannelle osapuolelle, ei välttämättä ole sama jonka ko. osapuoli maksaa lähetyksen toimittamisesta Itellalle.
     
  2. Vs: Itellan palveluista

    Huomaa että olet ko. firmassa töissä. Asiakaskokemus on teille täysin käsittämätön asia. Pääasia, että itse luulette jotain ja virastomaisesti pystytte "todistamaan" toisillenne ettei asia ole niin kuin asiakkaat sen kokevat.

    Minä tein takavuosina heille yhden projektin ja yhden konsultoinnin. Se oli tasan kaksi keikkaa liikaa.

    Sinun tekstistäsikin ilmenevä asenne meni läpi koko firmanne, niin kuin tosin monen muunkin valtion entisen pulaakin nykyisen liiketoimintaa harrastavan leikkifirman.

    Luullaan, ollaan ylimielisiä, yritetään saada kaikki ilmaiseksi, ostettaessa jotain luullaan että toimittaja on siellä vain kusettamassa mutta yritetään kokoajan kusettaa ja kiristää toimittajaa jne.

    Eli yrityskultuuri on todella syvältä, ja sitten luullaan että ollaan niin kovinkin hyviä.

    Ja muita on oikeus mobata, vittuilla ja kiristää.

    Eräskin keskijohtoon kuuluva kolmikymppinen blondi tuli ensimmäistä kertaa osallistuessaan reippaasti myöhässä palaveriin ja tervehti meitä, että "vai tämän näköisiä konsulentteja meillä täällä nyt on". Ja  palaveri jatkui hänen osaltaan samaa rataa, joviaalisti ja rakentavasti.

    Meidät oli sentään hänen esimiehensä pari tasoa ylempää kohtuu summalla palkannut selvittämään heidän omia sotkujaan ja tuomaan asiantuntemusta jota heillä ei ollut itsellään lainkaan... no, eipä häntä näkynyt toista kertaa, unohdin kutsua, minä kun sentään vedin sitä juttua heidän puolestaan ja sain valita kenestä oli hyötyä, ja kenestä ei. Homma hoidettiin silti kuntoon, vaikka oma organisaatio alkuun piti häntä niin korvaamattomana. Luulen, että hän olisi loppujen lopuksi halunnut vaikuttaa lopputulokseen, mutta tyhmästä päästä jne. Asenneongelmaa on vaikea korjata ulkopuolisen. Valitettavasti ei ollut ainoa, joskin pahin. Hoh hoijaa...
     
  3. Vs: Itellan palveluista

    Joo, korkeampi johto joutuu usein tekemään noita ikäviä päätöksiä, ja helpommalla ja ja varsinkin takavuosina omistajatahoa parhaiten sumuttavina jippoina ilman muuta korttipakkaan kuului täynnä itseään olevat konsulttitoimistot.
     
  4. Vs: Itellan palveluista

    Nää kuriirifirmat hauskoja on, tietoihin laitetaan "koitettu toimittaa, lappu jätetty" vaikka mitän tämänsuuntaista ei todistettavasti olla tehty. Ihan samaa hommaa kuin autokorjaamoissa: työ on valtaosin sitä että kirjataan valheita. Ne valheet ovat itsessään työn sisältö ja lopputulema. En kyllä tiputtaisi konsulttejakaan ihan saman korin ohikaan ;-)
     
  5. Vs: Itellan palveluista

    Miten nää erilaisten firmojen nerokkaat työnkuvat muuten liittyvät digikuvaus-osioon?

    -Jos yritys vaihtaa nimeään alle 30vuoden välerin, on sillä jo ominaislaatuna päämäärättömyys ja huono itsetunto. Nykyään on aika vaikea löytä ravintolaa joka olisi yli 10v. vanha. Puhumattakaan näistä yrityksistä joiden on pakko saada ulkolainen nimi -ne menevät ihan samaan koppaan nuorien kuvaajien kanssa, jotka nimeävät Korsossa otetut kuvansa englanniksi. Yhtä vakuttavaa kuin juuri töllöstä näkemäni kiinalaiset ganstaräppärit. Ei silti, lievää halveksuntaa on helppo tuntea myös yrityksistä jotka vaihtavat logia muutaman vuoden välein. Ei ole vaikea uskoa, että nekin ovat jonkun nerokkaan konsultin keksimä "tän päivän juttu".
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Itellan palveluista

    ^ Niin tämä ketju pitää siirtää.  Kieltämättä erikoinen paikka valittu.  ???

    Lähetin hiljattain paketin postiennakolla. Posti oli asiamiesposti huoltoasemalla kuten nykyään niin tavallista. Unohdin laittaa tilinumeroni siihen ja muistin sen puoli tuntia myöhemmin, jolloin soitin huoltikselle. Auto oli juuri hakenut postit.  Neuvottiin soittaamaan postin palvelunumeroon.

    Ajattelin että ei tämä kokonaan minun vikani ollut. Olisihan myyjän pitänyt huomata, mutta kun se ruuhka toisella tiskillä ja yksi työntekijä...

    Soitin maksulliseen numeroon, jossa alussa automaatti sanoi että se nauhoitetaan.  Kerroin tapahtuneesta puhelinvirkailijalle. Kuulemma vaihtoehtoina oli paketin kääntäminen takaisin, jolloin postimaksu menee hukkaan, tai maksullinen muutospyyntö (vai mikä sen nimi nyt olikaan), hintana jotain 15-20€, lasku lähetettäisiin kotiin.

    Hieman siinä valittelin sitä, että kaikesta pitää maksaa, myös postin virkailijan huolimattomuudesta.  Puhelintyöntekijä oli täysin hiljaa siitä. Sanoinkin sitten pian jotain että ymmärrän toki ettet voi mitään. Päätin tilata tuon palvelun hinnasta huolimatta.

    Parin päivän päästä määränpäästä soitettiin ja vielä varmistettiin asiaa. Kerroin taas kuinka olin tullut hieman vihaiseksi siitä että minun pitää maksaa.  Tämä virkailija sitten sanoikin että laitetaan tämä nyt sitten ilman maksua ja niin laskua ei tullut koskaan siitä.
     
  7. Vs: Itellan palveluista

    Aika hyvä kuvaus siitä mitä tarkoitin asiakaskokemuksella, eli ei myönteinen...  vaikka oma-aloitteinen asiakaspalvelja hoitikin homman kotiin talon määräyksistä huolimatta. Toivottavasti ei saanut palautetta talon pilkunvartijoilta.

    Joo, varmaan väärä paikka.

    Kuikero, kaikki konsultointi ei ole rahastusta. Itse asiassa suurin osa ei ole. Kaikki firmat eivät voi hankkia kaikkia mahdollisia tietoja ja taitoja taloon odottamaan jos niitä tarvittaisiin tänä vuonna kuukausi ja ensi vuonna kaksi. On paljon parempi, että kun sellaista taitoa tarvitaan, se ostetaan joltakulta, joka käyttää sitä muidenkin samanlaisissa jutuissa ne muutkin kuukaudet. Tulee oikeasti pitkässä juoksussa halvemmaksi.

    Tämä oli myöskin se alkuperäinen ulkoistuksen idea. Jos palvelun pystyy tuottamaan joku sellainen halvemmalla, joka tekee sitä muillekin samalla suuressa mittakaavassa, niin siltähän se kannattaa ostaa. Ei tämä nykyinen, että samat työntekijät tekevät edelleen vain sille yhdelle asiakkaalle sitä samaa mitä he tekivät talon työntekijöinä. Eihän sellaisessa tule kuin yksi katteen hamuaja väliin lisää. Tyhmyydestä sakotetaan.
     
  8. Vs: Itellan palveluista

    Sääli tuottaa pettymys pettyneille, mutta hyvin pakatut paketit ovat kulkeneet hämmästyttävän tunnollisesti ja nopeasti. Lähetystunnus on edelleenkin mielestäni hyvä asia ja vaivaton seurata, eikä tarvitse vastaanottajan päässä odottaa ilmoituksen tuloa vaan hakea paketin pois jos on kiire.

    Olen viime vuosina tavannut pääsääsääntöisesti mukavia postin virkailijoita, jotka ovat parhaan kykynsä mukaan aina auttaneet kun olen apua pyytänyt.

    ........................................................

    Se, mikä tässä ketuttaa suunnattomasti on posti nimi. Iltella on tyhjä, tyhmä, ei-mitään-kieltä edustava torso nimi.
     
  9. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Itellan palveluista

    Eilen vesisateessa tarpoessani Säästöpankinrantaan tuli mieleen se vanha sanonta postin kulkemisesta säässä kuin säässä. Kyllähän se nytkin tsäkällä kulkee, mutta säiden armoille pistetään asiakas.

    Joskus olen kaivannut ominaisuutta, että saisi itse jollain tapaa ennakolta valita mistä toimipisteestä isommat lähetykset noutaa. Helsingin keskustassa tulee liikuttua säännöllisesti, joten olisi usein vain helpointa noutaa paketti pääpostista. Sörnäisten konttori oli lähellä mutta arkipäivisin oli usein se ongelma että olin kotikulmilla yleensä vasta sulkemisajan jälkeen. Keskustan posti on myöhempään auki ja asioida voi lauantaisinkin. Säästöpankinrannan posti on hiukan ärsyttävästi juuri matkan puolivälissä. Tämä "ongelma" tosin on varmasti melko pieni jos vertaa paikkakuntiin jossa noutomatkat on kymmeniä kilometrejä.
     
  10. Vs: Itellan palveluista

    Juu, Salon postikin on mukava paik asioida. Ainoa ku*pää on heidän yksi peikko-kuorma-autokuskinsa, joka on aina valittamassa jollekulle: ulkona parkkipaikala, tai sisällä -tiiä mistä lie muuttanut ;-)

    Totta. Mikäköhän vika siinä Postissa oli?
     
  11. Vs: Itellan palveluista

    Todelliset säälipisteet tässä kuuluvat suomalaisille verkkokaupoille jotka häviävät saksalaisille ja briteille hintakilpailussa ainakin kahden kustannustekijän vuoksi:
    -Itellan korkeammat kuljetuskustannukset kun kilpailija on saanut neuvoteltua kuriirifirmoilta. Toki jokainen suomalainen kauppias voi yrittää neuvotella Itellan kanssa saman hintatason...aivan kuten jokainen kansalainen voi yrittää tinkiä Alkossa ja apteekissa....
    -Suomen korkeampi ALV suhteessa mainittuihin maihin.
    Itellan hinnoittelu omalta osaltaan johtaa kulutuskäyttäytymisen muutokseen ja kaupan siirtymiseen Suomen ulkopuolelle. Tämä on se todellinen seuraamus jota voi odotella tapahtuvaksi tulevaisuudessa.
    Mielellään suosisi suomalaista kauppiasta, maksaisi vähän ylihintaa siitä että fyrkka jää suomalaiseen kivijalka tai verkkokauppaan. Kaupantekijäisinä tosin saa korkeammat kuljetuskustannukset, paketin noudon postista ja hitaan kuljetuksen.

    Itse suosin kotimaan kuljetuksissa Matkahuoltoa: Rahtipussi on jotain 7e, sinne menee tavaraa useampi kilo ja kuljetusaika on pääsääntöisesti 24h-tasoa. Suosittelen!
     
  12. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Itellan palveluista

    Kovin moni ei varmaan älähdä jos Itella myydään ulkomaisille sijoittajille tai pistetään muuten yritysmaailmassa pelinappulaksi.

    Reaktio voisi olla erilainen jos Suomen Posti myytäisi ulkomaalaisomistukseen?
     
  13. jeppe2

    jeppe2 Member

    112
    1
    18
    Vs: Itellan palveluista

    Ei vaadi kovin paljoa päättelykykyä, että huomaa mistä katkeruutesi Itellaa kohtaan on peräisin. :D
    Olen Itellan alihankkijan asiakaspalvelutyössä perusduunarina. Mielipiteeni/tietoni perustuvat käytännön kokemuksiin, asiakkaiden kokemuksiin, sekä myös kokemuksiin asiakkaana. Eivät siis mihinkään käytännöstä tietämättömien ihmisten kuvitelmiin. Itse olen siinä asemassa että saan ensi kädessä loan päälle, jos homma toimii huonosti, joten koen tietäväni jotakin asiakastyytyväisyydestä.
    Joiltakin keskustelupalstoilta saa sen käsityksen että Itellan toiminta kusee, mutta kumma juttu että tosielämässä varsin monet ovat todella tyytyväisiä Itellan palveluun. Tähän joukkoon kuuluu suuri osa ikäihmisistä, jotka ovat käyttäneet Postin palveluita pitkälti jo Posti- ja lennätinlaitoksen aikana, joten tietävät kuinka homma toimi "vanhoina, hyvinä aikoina".
    Enkä kiellä ettei itselläkin olisi ollut ongelmia joidenkin lähetysten kanssa. Eräs paketti Hki->Tku kiersi Ahvenanmaalle ja sieltä muistaakseni Saloon, josta vasta parin-kolmen päivän viivellä Turkuun. Syytä en tälle tapaukselle vieläkään tiedä, mutta kun on käyttänyt Itellan palveluita useamminkin kuin tuon kerran, on voinut huomata että homma tosiaan pelaa todella hyvin. Itellalla on töissä muistaakseni jotain 30000 henkilöä, joten ihme olisi jos ei inhimmillisiä virheitä sattuisi päivittäin. Jos omat kokemukset postipakettien viiveistä on huonot, kokeilkaapa ovelle-pakettia. Asiakkaat ovat useimmiten jopa yllättyneitä, kuinka edellisenä iltapäivänä tehty tilaus voi olla liikeen aukeamisaikaan seuraavana päivänä käsissä.

    Monilla tuntuu olevan vaikea ymmärtää minkälaista on koittaa täyttää lain asettamat velvoitteet ja samalla kilpailla muita kansainvälisiä yrityksiä vastaan, yrityksiä, joilla ei kyseisiä velvoitteita ole. Vuodenvaihteen jälkeen postitoiminta vapautuu kilpailulle EU:ssa, joka tarkoittaa täälläkin sitä, että noilla muilla toimijoilla on mahdollisuus kilpailla yhä laajemmista markkinoista Itellan kanssa, kuitenkaan olematta minkään direktiivin mukaan velvollinen jakamaan postia esim. 5 päivänä viikossa myös pohjoisen haja-asutusalueilla, tai pitämään yhtenäistä hinnoittelua koko Suomessa. Tämä tarkoittaa käytännössä kustannusten nousua Itellalla. Uusi postidirektiivi mahdollistaa joitakin keinoja rahoituksen järjestämiseksi. Näistä ei ole taidettu tehdä vielä päätöksiä.

    Siinä olet aivan oikeassa että yrityskulttuuri on syvältä. Pörssiyhtiö on toiminnastaan vastuussa osakkeenomistajilleen (tässä Suomen valtio) ja sen odotetaan tuottavan voittoa. Tämä johtaa väistämättä kustannustehokkuuden parantamiseen, ylimääräisten menojen karsimiseen ja hintojen pitämiseen kannattavan korkeina. Synonyymit edellisille: kiire/ylityöt/stressi, irtisanomiset/lomautukset/muut säästötoimet, sekä kuluttajan kannalta epäedulliset hinnat. Valtio-omisteisissa yrityksissä tilanne ei ehkä ole aivan yhtä paha kuin muissa pörssiyhtiöissä, mutta eivät nekään varjopuolilta täysin välty.

    Aika ontuva kuvaus. Postin nimenvaihdoksesta voi olla montaa mieltä, mutta fakta on se että Posti- ja lennätinlaitoksen aikaan nimi kuvasi laitoksen toimialaa ja sitä on sen vuoksi muutettu kun näistä laitoksista on luovuttu/niitä on pilkottu/niitä on yksityistetty. Tämän rumban jälkeen puhuttiin Suomen Postista, joka varsin hyvin kuvaa sen toimialaa. Itella on sen jälkeen kasvanut aika suureksi, 15 maassa toimivaksi, kansainväliseksi yritykseksi. Kuitenkin monet ajattelevat omasta suppeasta näkökulmastaan että kyseessä on vain paikallinen postikonttori, josta lähetykset kulkevat muualle Suomeen. Nämä toimipaikat toimivat edelleen Postin nimellä, sillä se kuvaa edelleen hyvin toimialaa. Nimi Suomen Posti ei ehkä toimi niin hyvin kansainvälisillä markkinoilla, kuin Itella (saati sitten Suomen Posti- ja lennätinlaitos, joka kuulostaisi siltä että firma ei kykene vastaamaan nykyajan haasteisiin). Lisäksi Itellan toimialaan kuuluu nykyään paljon muutakin kuin postitoimi. Varastopalvelut ja informaatiologistiikka näin parina esimerkkinä.

    Poste restante


    Mitään tekemistähän ei ole sillä että pelkästään Berliinin volyymit saattavat olla suuremmat kuin koko Suomen? Kuvausfoorumilla kun ollaan, niin paljonkohan on verkkokauppa.comin myymissä Nikonin D300:n volyymeissa eroa suurimpien Saksalaisten kauppojen volyymeihin... Siinä alkaa postikulut+alv olla äkkiä se pienin murhe hintaeroa laskiessa. Pikaisella vilasulla D300s-mallissa eroa voi olla viitisenkymppiä ja suurempien volyymien takia tavaraa voidaan pitää suoraan varastossa. Sekin vaikuttaa nopeampaan saatavuuteen.
    Matkahuolto tosiaan on fiksu pienen tavaran tai esim. fillarin lähettämisessä kaupungista toiseen, kun runkokuljetukset kulkevat vaikkapa tunnin välein. Huonosti vaan riittää MH:n kapasiteetti laajempaan logistiikkaan. Busseilla kun on hankala toimittaa kuormalavoja.
     
  14. Vs: Itellan palveluista

    Minusta logistikka ja varastopalvelut ovat nimenomaan postin hommia, mitä hittoa posti muuta tekisi paremmin, kuin kuskata ja varastoida kamaa? Tuo logistiikka on juuri näitä idioottimaisia nykytermejä, -ja joka on siinä posti-termissä sisällä. Ei kaman kuskaaminen muutu sen hienommaksi jos sitä kuvaa teenäisesti "logistisena ratkaisuna" ;-D
    Mutta myönnän, että jonkun Saksan, tai Unkarin postin nimi alkaa olla korni, jos se lukee Suomeen tulevassa paketissa. Kyllä niitä mahtaa hävettää! ;-)
     
  15. jalakanen

    jalakanen Well-Known Member

    1 453
    210
    63
    Vs: Itellan palveluista

    Täälon taas ammattivalittajat vauhdissa
    Mun kokemukset on ollu hyviä. kama kulkee pääsääntöisesti päivässä.
    Toi lähiposti on auki klo19 asti.
    Asiamiespostiin voi jättää lähetykset vaikka viikonloppuna.
    Ikinä en oo saanu töykeää tai asiatonta palvelua. Tietty kannattaa miettiä Tuollakin miten vittunaamana sinne itse menee tiuskimaan.
    Kannattaa ehkä pakatessa uhrata pari ajatusta sille miten tuon paketin tekee. En oo särkyvänä laittanu kameraroinaa kovinkaan usein. Onni vissiin ollu myötä kun ei oo mitään sattunu.

    Jos hinta vituttaa istu alas ja pohdi tarkkaan kuinka ison loven se 2 euroa sinun budjettiin tekeekään.
     
  16. F100

    F100

    25
    0
    0
    Vs: Itellan palveluista

    Posti taisi muuttaa nimen koska eivät saa käyttää mm. saksassa posti nimeä, se kun on saksan postin oikeuksia rikkova.
    Miksi muuttivat myös suomessa nimen on vähintäänkin kyseenalaista.

    Kohtuullisen usein on paketit tullut kohtuullisessa ajassa, mutta välillä on parantamisen varaa.
    Eräs paketti (ulkomailta) tuli lähipostiin lentokenttäpostin kautta, siinä ei mennyt kauaa. Paketista ei vain ollut seurantakoodia ja sen pakettikortin saapuminen lähipostista kotiin (1 km matka) kesti kuusi päivää !

    Samoin on lasku tullut kolme viikkoa myöhässä !

    Onneksi enimmäkseen poikkeuksia, mutta parannettavaa olisi.
    Kuljetuspalveluissa tapahtuu lehtien runnomista ja turhan usein (noin 3 - 6 kertaa / vuosi) on tilattu erikoislehti rusikoitu hajalle. Niitä sitten on asiakaspalvelusta pyydetty lähettämään uudelleen ja tulleet kirjeessä. Joskus otin yhteyttä postin palveluun ensin, mutta siitä ei ollut koskaan mitään hyötyä. Ei tullut ehjää lehteä, eikä edes anteeksipyymtöä.
     
  17. Vs: Itellan palveluista

    Minäpä istuin alas pohtimaan vitutustani. Muistelin tapausta, jossa lähetin roinaa Kanadaan 570 eurolla ja puolen vuoden päästä laitoin ne samat kamat tulemaan takaisin 280 kanadan dollarilla. Ei auttanut pohtiminen tuohon.

    Sitten tuli mieleen ne Color-kolmion kuvakuoret, joissa luki keltaisessa tarrassa isolla tekstillä, että "Valokuvia - Ei saa taittaa" ja eikös nuo kuoret oltu taiteltu joka kerta ja survottu väkisin laatikkoon.

    Tuohon kun ynnäsin vielä ne useat kerrat kun postiennakkopaketteja tuodaan ärsykkeeksi työmaan ovelle ja pyydetään hurjia summia käteistä, korttihan ei tietenkään logistiikka ammattilaisille käy, eikä myöskään puhelimitse asiasta ilmoittaminen ennen tuloa. Sekä ne suuret kirjeet, jotka kuuluisi toimittaa perille ja joita on varta vasten odottamassa, vain kuullakseen ettei jakaja sitä ollut ottanut mukaan kun ei se olisi mahtunut laatikkoon. Sitten sitä ei kuitenkaan saa saman päivän aikana haettua postitoimipaikasta, kun jakaja luovuttaa sen vasta seuraavana päivänä sinne.

    Tuossa tulee siihen tulokseen, että olisiko kuitenkin parasta, että itella keskittyisi pääosaamisalueeseensa, eli postimerkkien myyntiin ja jättäisi nämä logistiset hommat ammattilaisille.
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Itellan palveluista

    Kannattaisin tuota.

    Mainitsemasi tilanteet ovat kaikki ärsyttäviä.  Sälli seisoo ovella ja sanoo:  tässon sun paketti, 178,65 euroo - tasaraha pitäis olla.  Aieioovai?  Hae huomenna kioskilta...

    Vit.... eiku Itellan ympärillä oleva yhteiskunta on jo keksinyt just esimerkiksi pankkikortin käytön.  Itse asiassa aika kauan sitten, jo silloin, kun Postipankissa vielä liimattiin postimerkin kokoisia ja näköisiä tarroja säästökirjaan, kun talletusta kirjattiin.
     
  19. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Itellan palveluista

    Pitäisköhän lähettää pieni hattuilukirje jannuille saksaan, niillähän on postitorvi logossaan eikä palloja kuten meillä (idiootit, näyttää siltä niinkuin ne soittelis lennätinsähkeet vielä torvella). Niitten nimikin on vanhanaikainen, taitaa olla aika konkurssikystää kamaa. Harmi että niillä palvelu pelaa paremmin ja halvemmalla kuin suomen itellalla.

    de

    Joka kerran joudun pettymään itellan toimitukseen, kun kertovat että seuraavaksi arkipäiväksi paketti perille, ei vielä ole sattunut halikon pötsiin tulemaan kertaakaan sinä aikana kun asiamiesposti on sijainnut tuossa koirankopin kokoisessa R-kioskissa. Ja puhelinsoittoon vastataan aina yhtä iloisesti tuolta "Mä oon yksin täällä duunissa, iltapäivä neljään mennessä on ehkä kaikki lajiteltu".

    Voiko jostain itellan supermegalomaanisesta asiontipalvelusta käydä kertomassa että KAIKKI osoitteellamme lähetetyt paketit toimitetaan SALON postiin, jos vaikka ajallaan tulisivat? Olisiko tälläinen ominaisuus jotenkin hankala postille (ei luulisi, DHL osaa jopa toimitusta ennen käyttää puhelinta, posti ja telelaitos ei)?
     
  20. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Itellan palveluista

    jaha, helposti unohtuu tuollaisten palvelujen olemassaolo joita ei ole itse aiemmin tullut käyttäneeksi.

    saako itselle sitten jonkinlaisen ilmoituksen kun tuolla on jotain noudettavaa? ja itse voi valita toimipisteen josta lähetykset noudetaan?

    itellan sivuilta ei löytynyt mitään tietoa tuosta palvelusta.