Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Leipälaatikko syksyllä

Discussion in 'Kuvat ja galleriat' started by Jukkis71, Sep 25, 2013.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    T Jukka
     

    Attached Files:

  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Vihdoit sitten mallin kulmikkaampaan?  "Neljä vuodenaikaa"  tulossa?
     
  3. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7,709
    10
    38
    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Provo.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Jaa.  Minä kun ajattelin, että nyt se Jukkis meinaa tulla ulos kaapista... eiku siis laatikosta.
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14,683
    233
    63
    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Tälläisenä yksittäisenä kuvana ei juurikaan aukea vaikka laatikko onkin akeamassa. Hiukan selostusta lisää niin ehkä aukeis.
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    En halua selittää kuviani, enkä muidenkaan selittävän kuviaan.
    Liian monta valokuvanäyttelyä, jossa kuvia selitetään hirvittävästi.
    T Jukka
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Selittämätön kuva, siis.
     
  8. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Jokainen katsoja voi tulkita kuvan omalla tavallaan, tai olla tulkitsematta.
    T Jukka
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14,683
    233
    63
    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Emme selitä mitä tässä näemme tai tulkitsemme. Se on salaista.
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Saa sen katsoja selittää, miten kokee.
    Kuvan ottajana katson, etten selitä kuvaa.
    T Jukka
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: Leipälaatikko syksyllä

    Kuvan katsojana katson velvollisuudekseni tulkita taiteilijan näkemystä.  Nythän on niin, että vastaanottajakeskeisen taidekäsityksen mukaan kukin vastaanottaja luo taideteoksen ja tuo tulkintatilanteeseen aina mukanaan omat kokemuksensa ja oman taidekäsityksensä; näin teos saa uudelta kokijaltaan aina uuden merkityksen. Taiteilija tarjoaa teoksessaan lähtökohtia ja vihjeitä ja katsoja laatii niiden avulla taideteoksen teoksen kohdatessaan.


    Tässä mielessä lienee olennaisia seikkoja kaksi:  leipälaatikko on pihalla (tai ihan pihalla) ja se on tyhjä.  Tähän liittyy teoksen voimakkain viesti: laatikko on tyhjä ja tarpeeton.  Ilman muuta siten kyseessä on n.s. nälkätaiteilijan teos.

    Taiteen ja taiteilijuuden uudenlainen ymmärtäminen on yleisestikin merkinnyt myös katsojan roolin ja aseman uudelleen määrittelyä. Modernismin kukoistuskaudella teoksen tulkintaa pidettiin harvojen etuoikeutena ja yleisön kykyä ymmärtää abstraktia taidetta epäiltiin yleisesti.
    Nykyisen näkemyksen mukaan luova prosessi ei ole kuitenkaan vain taiteilijan toimintaa. Katsoja on mukana luomisprosessissa: hän liittää teoksen ulkoiseen maailmaan avaamalla siinä olevia koodeja ja tulkitsemalla sen sisäisiä ominaisuuksia. Valouvataiteessa tämä merkitsee taiteilijan ja katsojan välisen aktiivisen vuoropuhelun alkua.

    Verkkojulkaisu tuo yksilöllisen katsojan rinnalle kollektiivisen yhteisön.  Taide ei ole enää yksittäinen autonominen saareke, vaan yhteisöllinen kohtaamispaikka.  Yhteisöllisyys näkyy nykyisin taideprojekteissa, joihin liittyy vuorovaikutus eri yhteiskunnallisten ryhmien kanssa. Ne perustuvat usein ihmisten kokemusten ja ongelmien kuunteluun, jotka kanavoidaan julki eri tavoin. Näitä tapojahan on nähty tälläkin sivustolla melkoinen valikoima...

    Relationaalisen, suhteisiin perustuvan  estetiikan  mukaan  taiteen tehtävä ei enää ole fantastisten tai utooppisten todellisuuksien muodostaminen vaan toisenlaisten elämäntapojen ja toimintamallien tarjoaminen olemassa olevan todellisuuden piirissä. 

    Teoksen synkkä pohjaväre välittää taiteilijan henkilökohtaista problematiikkaa:  taas syksy saa, vaan minä en.  Edes leipää.

    Teos voidaan katsoa myös voimakkaaksi kannaotoksi maamme apurahapolitiikkaa kohtaan. Tyhjä ja hyljätty leipälaatikko viestii vahvasti nälkätaiteilijan asemaa taiteen tekemisen tarpeen ja leivän tarpeen ristiaallokossa.