Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Itämainen

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana kinrosai, 17 Heinäkuu 2005.

    Sensei Uematsu (16.07.2005)
     
  1. jep, aiheenmukainen kuva :)

    toi toinen heppu vaan katkee ikävästi, valo on aika kliininen, mutta yläreunan tausta on poppis :)

    mikä laji tässä on muuten kyseessä?
     
  2. Kokonaan mukaan otettuna hän olisi ollut liian massiivinen hahmo ja kuva olisi kaatunut oikealle(?) Näin ainakin minä sen näin.

    Valo nyt on mitä on. Oletko kuvannut urheiluhalleissa viimeaikoina? Se värillinen, epäjatkuvaspektrinen hirvitys, jota niistä kaasupurkausvaloista lähtee, saa aikaan vatsanväänteitä ainakin minulle, kun yritän saada värit edes jotenkin kohdalleen.

    Taustan kanssa pitää olla saleissa herkkänä. Ne seinällä olevat koripallokorit ja muu krääsä ei oikein tee hyvää tunnelmalle.

    Kyseessä on Japanin kansallislaji Kendo. Miekoin tapahtuva ottelu. Kendossa käytetään oikean katanan sijaan bambusäleistä tehtyä harjoitusmiekkaa, shinaita. Muuten olisivat harjoitustappiot hieman liian suuria.....
     
  3. jep, urheilusalivalaistus ei oo kaikista parhaimpia (piti siltikin sanoa se ääneen :F )
     
  4. Whoosh...zap..zzzz...whoosh... Use the force, Luke...

    Toisen kaverin valosapeli tjsp. on musta aika huonossa asennossa...
     
  5. Huonossa asennossa? Kuvan vai ottelun kannalta? Mikä olisi parempi?
     
  6. Kuvakulma voisi olla asteen enemmän sivulta, jolloin tuo kohti katsovan jedin sapeli näkyisi paremmin. Toisen kaverin larppimiekka taas katkeaa ikävästi mielestäni... :D
     
  7. e-0r

    e-0r

    936
    0
    0
    Eivät nuo ole larppimiekkoja. Tuollaista ei todellakaan saisi käyttää larpissa, ainakaan jos nuo kuvan mukaisia ovat.
     
  8. Kun väki treenaa pareittain rivistössä, on parempi olla menemättä sinne viereisen parin taakse tai sekaan sivukuvakulmaa tavoittelemaan........

    Minä näin asian että tuo miekka tuossa asennossa perspektiiveineen luo kuvaan kolmiulotteisuutta, joka puuttuu niistä kuvista joissa miekka on jossain toisessa asennossa.

    Shinait on tehty neljästä yhteensovitetusta, muotoillusta, bambusäleestä, nahkaosista ja tsubasta, väistinlevystä. Niillä lyödään ihan oikeasti. Siis täysin samalla tavalla kuin katanalla kaksintaistelussa lyötäisiin. Kuten halonhakkuukaan ei tosiasiassa ole voima, vaan tekniikkalaji, niin tässäkin ratkaisevaa ei ole lyöjän voima, vaan oikea miekkatekniikka. Oikealla tekniikalla terän leikkaava kärkiosa tulee kohti yhtä kovaa, oli lyöjänä sitten 50 kiloinen nainen (naisia jopa 1/4 harrastajista Suomessa) tai satakiloinen bodari. Siksi ottelijoilla on yllään nuo varusteet. Tässä toisella ei ole kypärää, koska hän harjoittelee men-lyöntiä, eli lyöntiä päähän. Sen lyönnin päämääränä oikein onnistuneena on joko halkaista kypärä tai jos kypärää ei ole niin sitten koko vastustaja, ja lopettaa koko taistelu yhdellä iskulla. Sama päämäärä, pyrkiä lopettamaan taistelu yhdellä onnistuneella iskulla on yleensäkin olennaista.

    Tuo vertaus valomiekkaan ei muuten ole perusteeton jo em. syystäkään, mutta lisäksi ensimmäisenä julkaistussa Star Warsissa valomiekoilla oteltiin nimenomaan Kendon hengessä. Liikkeitä eivät olleet kehitelleet Hollywoodin sirkustanssijat, vaan neuvonantajana olivat olleet japanilaiset mestarit vuosituhantisen perinteen kokemuksella. Siksi ne ovatkin luonnollisimpia taisteluja koko sarjassa. Myöhemmät ovat pelkkää sirkustemppuilua. Oikeasti miekan käytön osaava lopettaisi mokoman baletin hetkessä.

    Kendoliitto
     
  9. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Star wars on kyllä aika jees, ihan aiheesta sivuten tyylikkäästi. Mukavaa saaha informaatioita. Vaikuttaa varsin mukavalta harrastukselta! (miks mä en tollasta harrasta!!!)
     
  10. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    597
    2
    18
  11. MJK

    MJK

    1 436
    0
    0
    Hallien valaistuksissa on enemmän eroja kuin äkkiseltään voisi uskoa.
     
  12. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    597
    2
    18
    Halleissa joissa olen kuvanut, on ollut edellisen linkin kaltainen valaistus. jpg:t suoraan kamerasta on täyttää kuraa, mutta raweista käpistellyt versiot ovat omaan silmään varsin ok.
     
  13. Aika paljon olen urheiluhallien ja jääkiekkokaukaloiden valaistuksen kanssa pelannut. Kaasupurkausvalojen spektri on epäjatkuva, joka tarkoittaa, että valosta, jossa normaalisti on kaikkia aallonpituuksia, toisia vain enemmän kuin toisia, puuttuu kokonaan osa aallonpituuksista. Aukkoja on useita ja ne ovat osin aika leveitäkin.

    Tällaisessa valaistuksessa on MAHDOTONTA saada kaikkia värejä toistumaan oikein. Sinun pitäisi päästä kääntämään RAW tiedoston eriväriset osat eri valkotasapaino asetuksilla. Eikä se kai menisi oikein sittenkään. Tässä kuvassa olen pyrkinyt saamaan ottelijoiden asut sekä valkoisen ja punaisen liki kohdalleen. Se mistä on ollut luovuttava on esimerkiksi salin lattian viivojen värit ja lattiapinta kokonaisuudessaan. Edes jälkikäsittelyllä valitsemalla eri alueita ja säätämällä niiden osalta eri osavärien saturaatiota ei saa niitä kohdalleen. Ja en kyllä reissusta paluun jälkeisenä tuntina ennen haasteen loppumista edes siihen mitään painoa laittanutkaan. Mutta tiedän sen jo kokemuksesta.
     
  14. Mun mielestä tommosissa valo-olosuhteissa kantsii tyytyä mustavalkokuviin. Nimim. laiska. ;)
     
  15. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    597
    2
    18
  16. Hohhoijaa.......
     
  17. e-0r

    e-0r

    936
    0
    0
    Ensimmäisessä tähtiensodassa käyttivät vielä puukeppejä. Toisessa jaksossa oli jo virvelinvavan tyyppiset ratkaisut käytössä.