Se miksi YK-joukot eivät tee mitään, johtuu voimanpuutteesta ja siitä että sitä vähääkään ei saada käyttää. Jotta jotain olisi pystytty tekemään, olisi tarvittu raskaita aseita ja ilmatukea. Ja kun voimankäyttöoikeudet rajoittuivat itsepuolustukseen. Eli käytännössä saatiin ampua kohti vasta kun kaveri putoaa viereltä. Aika myöhäistä siinä vaiheessa. Ollessani Etelä-Libanonissa '99-'00 tehtävämme oli varmistaa Israelin joukkojen vetytyminen miehittämiltään alueilta, estää aseellisten (Hezbollah ja Amal) iskut Israeliin jne. Mitään näistä tehtävistä, humanitääristä toimintaa lukuunottamatta, ei kyetty toteuttamaan. Mikäli aseellisia yritettiin riisua aseista iskujen lopettamiseksi oli alta aikayksikön joku iso kiho puhelimessa uhkailemassa ties millä. Ja uhkauksia toteutettiinkin. Esim. kun Fidziläiset kollegat takavarikoivat raskaan singon paikallisilta niin päivää paria myöhemmin ajoivat partioreitillään kostoksi asetettuun miinaan. Ja israelilaisille ei voitu tehdä sitäkään vähää. Ja jos olisikin tehty, niin meistä olisi todennäköisesti jäänyt vain märkä läiskä. Aika voimattomaksi sitä tunsi itsensä kun eräskin vanhempi paikallinen mies osoitteli yli lentäviä IAF:n hävittäjiä ja sanoi: "Do something, do something!" Mutta kyllä pers.koht. mielipiteeni on se että pitemmät rauhalliset jaksot rikkovat aina Hezbollah, Hamas & Co. jollain iskulla. Ja toisin kuin raamatussa, harvempi valtio elävässä elämässä kääntää "toisen posken" kun sitä vastaan hyökätään. Eli Israel iskee takaisin. Sitä en kiellä etteivätkö vastatoimet välillä olisi "hieman" ylimitoitettuja.
Joo nämä on vaikeita juttuja. Esimerkki 1. Asuisin Afrikassa ja perheeni olisi kuolemassa nälkään ja tietäisin että Euroopassa eletään miten eletään, niin totta helvetissä minä pyrkisin sinne: Esimerkki 2. No itse ajattelen mitä itse tekisin jos olisin arabi jonka lapsi, isä, veli ja muutama muu sukulainen olisi tapettu. Iso-äiti kertoisi miten hienot maat meillä oli ennen kuin Israelilaiset siirsivät meidät gettoon. Asuisin vailla mitään tulevaisuuden toivoa jossain getossa ja armeija tuhoaisi säänöllisin välein kotini, voisi silai pikkusen alkaa vituttaa. Mielestäni jo itsemurha iskut kertoo siitä toivottomuudesta mitä ihmiset siellä kokevat, miten paljon minun pitäisi kokea vääryyttä että olisi valmis laitamaan pommin itseeni ja tehdä itsemurhaisku? Esimerkki 3. Olisin Iraelilainen enkä haluaisi luovuttaa omaisuuttani takaisin arabeille ja muuttaa pois koti maastani, paheksuisin armeijan toimia ja tajuaisin samalla että rauha on mahdottomuus. Jolloin hiljaa hyväksysin armeijan teot sillä ei minulla olisi muutta mahdollisuutta. Nykyiseen tilanteeseen on paljon syylisiä, mutta näin jälkiviisaana Israelilaisten olisi ollut hyvä kuinnioitaa arabeja samanvertaisena ja pyrkiä heidän kansaan yhteiseloon jo alusta alkaen. Ei Brititkään pomittanit Belfastia yksitäisten pommi iskujen jälkeen tai espanja baskimaata. Suurin kärsijä on arabi lapset joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, mutta aivan varmasti kasvavat vihaahaan tuota sortajaa, heistä kasvaa noita vapaustaistelijoita kun näkevät isiensä kuolevan. Niin mitä sinä tekisit? Edit Kuvittele itsesi gettoon ilman työtä ja ilamn edes toivoa työstä, elät kuin pakolaisleirissä länsimaisen avustus ruuan avulla. Liikumisesi on rajoitettu, tarkistuspisteissä kohtelusi on täysin mielivaltaista, voit päästä läpi tai ilam mitään syytä olla pääsemättä, jos pääset läpi ei ole mitään takuita että pääset takaisin kotiin samana päivänä, katsot väärin finninaamaista sotilasta joka vihaa sinua yhtä paljon kuin sinä häntä ja hän vain ilmoitaa että et mene tänään läpi ja nauraa sinulle. Itse päätät olla osalistumatta vapaustaisteluun ja seisot kadulla lapsesi kanssa ja viereisessä taloissa on oletettuja "himos" tyypejä taloa pommitetaan ja lapsesi kuolee, toteat asia omaksi syyksesi kun olet kerran arabi tai mahdollisesti talossa olevan "himos" johtajan syyksi?
Nostan hattua sinulle että jaksoit tuon touhun läpi. Kuulostaa ihmeelliselle touhulle tuo YK:n rauhanturvaaminen. Samanlaista olen aikaisemminkin kuullut jotenka ei ole yllätys. Miksi sinne sitten edes laitetaan niitä YK joukkoja jos tiedetään että Hezbullah & kumpp. vähät välittävät niistä ja Israel iskee varmasti takaisin. Vai onko YK:lla liikaa rahaa jotenka täytyy pitää noita operaatioita yllä ihan vain mainosmielessä vaikka todellinen hyöty on melkein nolla. Pidempiaikainen rauha ei varmaankaan olisi Hezzien tai Hamasin edun mukaista koska kansan elintaso saattaisi nousta ja näiden äärijärjestöjen kannatus pudota radikaalisti. Jotenka pari rakettia/pommia Israeliin pitää huolen siitä että värväystoimiston (jos heillä semmoinen on) edessä riittää väkeä jotka haluavat kostamaan pahoille Zionisteille.
Kyllä Israelin elilintilanlaajentamistouhu pitää paikalisen väestön mielialat vastaisina, vaikka jotkut rikastuvatkin. Ei täälläkään innostuttaisi jos puskutraktorit työntäisivät puoli helsinkiä suohon, vaikka pari miljonääriä bemareilla sen jälkeen ajaisikin.
Kaikkein suurin ongelma on kuitenkin uskonto ja ihmiset. Pieni mieleni ei vaan ymmärrä sitä, miten eri uskontoja tunnustavat ihmiset eivät voi tulla keskenään toimeen. Itseasiassa pieni mieleni ei kyllä ymmärrä myöskään sitä, miten niin moni ihminen yleensäkin uskoo johonkin jumaliin ja muuhun höpönlöpöön...
Minusta taas Palestiinalaiset ovat itse aika suurelta osalta syypäitä, heillä voisi olla huomattavasti parempi elintaso jos A) Hamas (& kumpp. ) lakkaisi terroristitoimintansa, B) ne kaikki EU:n ja Arabimaiden avustusmiljoonat käytettäisiin kansan hyvin vointiin eikä terroritoimintaan tai johtajien ulkomaalaisille tileille. Mitenkäs Israel on nyt laajentanut elintilaansa, vastahan ne poistivat laittomat siirtokunnat Gazasta..
Niin se lähihistoria unohtuu. Israel on vallannut aluetta jokaisessa sodassaan. Niin vuonna '48 kuin kuuden päivän sodassa ja yom kippurin sodassa... Moista ekspansiopolitiikkaa ei hyväksyttäisi yhdeltäkään muulta valtiolta. Eipä kyllä muilla valtioilla olekaan taustalla maailmanpoliisi, siellä talouselämän huipulla vaikuttavat konkkanokat jne...
Jokaisen on kuitenkin pakko uskoa johonkin. Ja jumalauskonnot, höpönlöpöt ja mitkä tahansa maailmankatsomukset (myös ns. uskonnottomuus) ovat kuitenkin totuuden valossa aika samalla viivalla. Avarakatseisuus ja suvaitsevuus tms. ovatkin sitten asia erikseen.