Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valokuvaajat eivät osaa ..

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana pikkuteemu, 28 Lokakuu 2006.

..piirtää tai maalata. Näin kuuluu väite.
    Tämä minua vähän epäilyttää.
    Moniko teistä osasi/osaa piirtää ja/tai maalata?

1. Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

Pitäisi määritellä sana osata. Mutta veikkaisin että suurempi prosentti osaaa kuin kansasta keskimäärin.

2. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

Osaan piirtää, tosin en harrasta sitä enään. Nuorempana tuli kovasti sitä piirreltyä ja varmasti ihan lahjakaskin olin. Mutta koulu ja sitten varmaan muutkin elämän muutokset vei kiinnostuksen siitä pois. Jossakin määrin valokuvaus palautti kiinnostuksen tuohon itsensä ilmaisuun, mutta miten kauan tätä jaksaa harrastaa onkin arvoitus kun mielenkiinnon kohteet vaihtuu itsellä sangen nopeasti..

3. Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

Eikös kouluun haettaessa ennakkotehtävät ole yleensä piirtämistä tai maalaamista?

4. Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

Skidinä, viel yläasteellakin, tuli piirrettyä aika paljon ja kuvis oli mul valinnaisena aineenakin. Ihan kohtalaisena piirtäjänä itseäni pidin silloin, eikä opettajakaan pahemmin haukkunut, vaikken luokan paras ollutkaan. Joskus aikanaan ku ostin tuon wacomin tabletin fotarointia varten tuli kokeiltua vieläkö sitä osaisi piirtää näin vuosien jälkeen (melkeimpä 20 vuotta) mutta harjoituksen puute oli aika selvää.. :D

5. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Todistettavasti en osaa piirtää, silti keskikoulun päästötodistuksessa on kuvaamataito 9;)

VVI:n ennakkotehtävissä ei tarvinnut piirtää, kuvata vain ja oikeita asioita oikealla tyylillä, kuvatkaan ei olleet häävisiä mutta niissä oli yritetty tehdä se mitä käskettiin. Opiskeluun kuului piirtämistä,  ja MJK sanoi että kaikki oppivat kunhan harjoittelevat, mutta kun näki mun töherryksen niin sanoi että ei ehkä kaikki....Empä ole piirtämisen taitoa sen koommin tarvinnut, vaikka kivahan se olisi jos osaisi...

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Osaan piirtää ja maalata.. Joskin valokuvaus on tunkenut jatkuvasti perinteisempien taidemuotojen edelle.

Ihmeellinen väittämä tuo etteivät valokuvaajat osaa piirtää tai maalata?
    Johtuuko väittämä siitä, että valokuvaajat toisten kuvia tutkiessa kiinnittävät usein enemmän huomiota teknisiin nyansseihin (horisontin suoruus) kuin kuvaan kokonaisuutena?

7. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Käsittääkseni ajatus on ikivanha sen taustalla on vanha käsitys taiteiden hierarkkiasta ja siitä, että valokuvaus on halpahintaista huijausta ja että tietenkin valokuvaajat käyttäisivät korkea-arvoisempia ilmaisumuotoja, jos osaisivat. Mutta kun eivät osaa, heidän on tyydyttävä moraalisesti arveluttavaan ratkaisuun ja annettava kameran tehdä se vaativin työ. Ajatus on siis pitkälti taidepoliittinen eikä se juurikaan liity todellisuuteen...

8. Jones

Jones

429
    0
    0

Piirtää en osaa, maalannu olen monesti, mm. autoja ja seiniä.

9. Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

Mä kun kuvittelin, että valokuvaajat ovat itseensä pettyneitä maalareita tahi piirtäjiä. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Osaan piirtää, mutta en riittävän hyvin, jotta olisin itse tyytyväinen taitoihini. Siksi siis nykyään käyttelen valon kuvauslaitetta.

10. Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

En osaa piirtää, enkä varsinkaan maalata, vaikka aionkin opiskella arkkitehdiksi. Toisaalta en ole kyllä kummoinen valokuvaajakaan.

11. Vita

Vita Active Member

2 789
    0
    36

osaisin jos jaksaisin yrittää. kakarana piirtelin paljonkin, sit hiipu innostus.

12. peet

peet Member

764
    0
    16

Kaikkihan tietysti osaa kuvata.

13. Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

Tottakai kaikki osaa kuvata... Eihän siinä ole muuta kun ottaa kameran käteen osottaa kohteeseen ja laakaseee... Mutta mitäs tuo tähän threadiin liittyy?

14. Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

Mun piirustukset on kyllä ihan Matti 6v. -tasoa...

15. MJK

MJK

1 436
    0
    0

Niin mullakin ja arvosanatkin oli hyviä, nykyään ei pysy edes kynä kädessä kun pitää olla niin aateekoo ja inttternet.

16. Vs: Valokuvaajat eivät osaa ..

Oon maalannut tän kämpän sisäkaton niin hyvin, että äiti pyysi maalamaan omansa. Seiniäkin olen maalannut, mutta piirtämisessä olen melko huono ja etenkin wacomin kanssa sen huomaa selvästi. Kuvien ottamisen kanssa se on vähän kiikun kaakun osaako vai ei.

17. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Minustapa tuntuu että aika monesta esille laitetusta kuvasta voi päätellä osaako kuvaaja piirtää/malata.
    Jos kuvallisia lahjoja on, sen kyllä aika äkkiä kuvista huomaa ja loppu on sitten vain tekniikan opettelua.
    Ei silti, hauska harrastus tämä on kaikille ja kaikilla on mahdollisuus oppia lisää.

18. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

En ole valokuvaaja, mutta joskus keskiasteaikoina olin kohtuullinen piirtäjä (lyijäri/hiili).