Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ison pojan isot vehkeet

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.W.The NowHere Man, 10 Kesäkuu 2009.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
    Täytyihän se hankkia, nimittäin 4X5" palkki ja siihen vermeet, kun kerran taas saa 4X5 polaa  ja hyllyssä on T-max 100 ja 400 laakaa plus kaikkea muta kivaa laakaa kuten Acros 100, Rollei Infra ja Ortho.  Kiitos kaikkien laukkulaísten jotka sopuisasti luopuivat vempeleistään jotta vanha pieru pääsis taas fiilisteleen olemattomalla terävyysalueella sekä yleisellä sumuisuudella, ei kai tuota laaka sählinkiä voi muulla termillä kuvailla. että Toyo 4X5" palkki horseman quick mount jalustakiinikkeessä. Ykköslinssi on tuo Aero Ektar 2,5 valovoimalla, suljinta ei ole, mutta tein mukavan linssihupun, sitten kun takalinssiin tuuppaa umpipunaisen IR suotimen, valotuksetkin on sitä luokkaa että minäkin ehdin panna suojan takaisin ajoissa. seuraava on sitten skarppi potrettilasi eli 240mm symmar, normaali on 150 symmar , Hollywood unelmapotrettilinssi on Imagon 300mm jossa on jopa flassisynkka. sitten tarpeeksi kasetteja, polaperiä, imagon vermeitä ja tietysti tuo laajis fieldi eli 75mm 5,6 Biogon kopiolla varustettu 4X5. jolla on kiva laajisruutuja täräytellä. lopuksi tuo 70mm perforoitua syövä pinhole eli neulansilmä reppisloota.

1. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: Ison pojan isot vehkeet

Aero ektar on muuten tehty IR kuvausta varten ja paras skarppi saavutetaan ir filkalle... tälläsessä käsityksessä ainakin elän.

2. stabacus

stabacus Member

578
    0
    16
  3. Vs: Ison pojan isot vehkeet

Juu, myyjä sanoi että säteilee, oli mittauttanut otaniemen säteilyturvakeskuksessa ja sanoivat etä ei se juuri haittaa ellei sängyn vieressä ole nukkuessa. Mulla on metallilaatikossa ja aika kaukana studiossa, taidanpa käärästä vielä lyijypussin päälle jos joutuu autossa lähellä pitkiä matkoja kuljetteleen. voi olla että lentokoneeseen ei kannata yrittää...

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Säteilyturvakeskus lienee edelleen Laippatiellä Roihupellossa. Helsinkiä, vaikka liitosalueita onkin....

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Eikä odottelukaan taida auttaa....  puoliintumisaika 14 miljardia vuotta.

No, lienee niin, että vielä muutaman tunnin päivittäinen käyttökään ei lisää olennaisesti ympäristöstä tulevaa säteilyannosta täällä Tshernobylin laskeuma-alueella.

6. Vs: Ison pojan isot vehkeet

Muistan nähneeni jossain taulukon josta ilmeni, että kovimmat laskeumat Tschernobylin räjähdyksen seurauksena olisi tullut pistemäisesti Hämeenkyrön seuduille.

Ei muuta kuin sienestämään sinne!

7. Vs: Ison pojan isot vehkeet

Oho, sakke M lukee vielä mun pörräyksiä. Luulin jo että olet saanut tarpeeksi...

8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Eeeeeiii... ei vaan aina raski..... ;)

9. JPQ

JPQ Member

376
    5
    18

Säteily on sääli mutta toisaalta jos saa hyviä kuvia (kuvaajan mielestä no ainakin itse kuvaan itselleni käytännössä) jolloin haitta muuttuu olettomaksi. ps. itse käytän kuvataidepuolella myrkyllisiä väriaineita syy on niiden hienot ominais piirteet. luultavasti tuollaisessa säteleivässä objektiivissakin on hienot ominais piirteet jotenkin mulla näistä tälläisistä kameroista sellainen vaikutelma.

10. Vs: Ison pojan isot vehkeet

tarpeeksi pitkä lankalaukaisija...

11. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Sillä kuvataan niinku röntgen-kamerallakin, juostaan lyijyvuorattuun koppiin ja vitka laukaisee kameran... Ainiin mut pitäähän se tarkentaakin =)

No mutta joo, säteileehän noi - eikä Aero Ektar edes ole ainoa säteilevä lasi. Paljon pelottelua, vähän todellista vaaraa.

Jengi vääntää cyannotypioita ja ties mitä huuruja hengittelee autoja tuunatessa sätkä suussa, mut nehän on normielämää. Sitten kun valokuvapuolella on joku pyro-kehite tai säteilevä linssi niin internetti on täynnä varoituksia :D

12. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Mistä sitä 4x5" polaa?

13. Vs: Ison pojan isot vehkeet

Mitä mulla ei ole, sitä ei tarvita... jos väriä tarkoitat, se on myynnissä, P/N harvinaisuus taas ei, ne meinaan ite kuvata mettässä ja vainioilla kunhan saan nää nykyprojektit kuosiin... yskärillä...

14. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Eijei, mv:ta tietenkin.

15. Vs: Ison pojan isot vehkeet

4x5 pola mv matskua ei ole enää kaupan kuin Ebayn kaltaisissa zydeemeissä, sielläkin sikahintaan.( ja vanhaa kuin mikä)

16. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

no näin mäkin olen käsittänyt. hiton suuri harmi.

17. Vs: Ison pojan isot vehkeet

Mulla on kaapissa... ..viimeisiä pakkoja.

Ja mitä tohon kokoon tulee, niin 4x5 on vielä pokkari.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Juu, 4x5 on näppärä matkakamera reppuretkille.....

Tai siis, oli joskus :(

19. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

höh, eiväthän ne kamerat ole siitä muuttuneet.

"Näppärän 4x5 pokkari-fieldin kanssa olkalaukku-reissaava"

(jopa parannusta on tullut: Quickloadien ansiosta filmiä on kevyt kantaa kun ei tartte vaihtopussukkaa ja raskaita kasetteja)

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.