Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Juke.K, 24 Maaliskuu 2013.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    No ku toi 315mm linssi ei oikeastaan toimi tässä minun tekemässä laatikkokamerassa että saisin otettua negakuvan ja siitä sitten positiivi kuvan. Liikaa millejä siihen että mun kameran koko riittää tohon positiivi kuvaan. Sen vuoksi pitänee saada vähemmän millejä. No tottakait kaikki piirrot menee hilloksi ja monta muutakin seikkaa. Mutta kaikki tollanen lois omaleimaisuutta. Ei tästä yritetä mitään hienoa tehdäkkään. Toi oli sellanen kympin linssi josta aattelin jonkilaisen saada väsättyä. No ei taida sittenkään onnistua. Pitänee kait etsiä uutta opiskaa.
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Laatikkokamera etenee taas.

    Tänään olen väsänny opiskalle töttöröö ja jalat tein. Kaikenlaista pientä viritystä säätöä tulee koko ajan eteen mutta eipä tua haittaa. Hiljakseen mennään ja joskus taas niitä kameralla otettujakin kuvia tulee esille.
     

    Liitetyt tiedostot:

  3. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Rispektii, jotkut tekee ja toiset vaan puhuu tekevänsä (tällä tarkoitan nyt vain ja ainoastaan itseäni, eli niitä pakastevihanneksia ei tarvii kenenkään vetää sinne hengitystiehyeihin)
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Kiitos kannustuksesta.

    Mä olen päättänyt tollasen rakentaa niin mä sen sitten teen. Se että tuleeko siitä sitten loppujen lopuksi hyvä on sitten ihan eri juttu. Mä en ole sellanen pilkun viilaaja laisinkaan mikä ehkä kamerapiireissä onkin aivan kummajainen. Pitää osata kaikki ja  päteä että saa muiden kunnioitusta ja aaltoja. Mulle riittää että mä itse tiedän mitä teen.
     
  5. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Eipä mitään, mukava katsoa kun joku saa jotain aikaiseksi, mulla ei vaan aika meinaa riittää kaikkiin rojekteihin joita on käsillä :D
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Tänään uutta petsiä ja sutien.
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Petsin kuivuttua kasin osat takasin ja lisäsin jalkoihin turvaketjut ettei mene jalat yli. Ja otin pakollisen ekan kuvan. Nyt rojekti on siinä pisteessä mihin mä ton kanssa halusinkin tulla. Ihan aluksi oli ajatus tehdä negapaperista positiivi paperi. Se ei tuolla opiskalla onnistu joten muutin matkalla ajatusta ja tällä otetaan negapapruja tai sitten kun kokeilen niitä suoraan positiivipaperilla otettavia kuvia. Tästä eteenpäin tän kameran suhteen ruuvvailu on pelkkää hifistelyä.

    Kiitoksia kaikille mielenkiinnosta.
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Onko tämä nyt sillä 315mm optiikalla otettu?
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    On se otettu just tuolla ja 17mm reijän läpi eli F luku olis silloin F18. Aika mukava dynamiikka ja bokeh tuossa on. Mulla on myös 31mm ja 9mm reijät eli F10 ja F35. Tarkentaminen tuolla 9mm reijällä on jo pimeetä hommaa.
     
  10. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Eli olilko se niin, että sä laitat siihen eteen sen himmennyksen vai mites sä olit sen hoitanu?
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Linssin takana on himmennys. Mulla on eri kokokoisia aluslevyjä.

    Nyt olen testannut positiivi paperiakin.
     
  12. c

    c Well-Known Member

    5 326
    97
    48
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Siisti värkki tosta tuli!
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Ison piirtoympyrän linssi laatikkokameraan

    Noniin ostin laatikkooni uuden himmennettävän opiskan. Tänään tein positiivipaperin kanssa prosessi testiä. Olen tyytyväinen linssin upeaan piirtoon ja siihen että mulla on aukon kanssa helppo säätää valotus sinne 2 sekunnin kohtaan joka on hattusulkimen kanssa helppo toteuttaa ilman hötkyilyjä. Kuhan kuvat kuivuu skannaan yhden tuonne valokuvat osioon nähtäväksi. (vikassa jäi paperi kehitteessä hiukan pönöttämään nesteen yläpuolelle, siitä tuo vaaleampi läiskä)
     

    Liitetyt tiedostot: