Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Hieno mielenkiinoinen homma. Ootko kokeillut multa saamias papereita ja kemioita?
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Kehite on tässä ollut käytössä. Huomenna kokeilen paperia. Piti käydä Pohjanmaan Valokuvakeskuksen pimiössä leikkaamassa pari arkkia pieniksi paloiksi. Kiinnite oli menny sellaseksi hileiseksi joten luultavasti se on pilalla. Tai en mä tiedä jos hileet siivilöi pois niin toimisko se silti.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Sain mallin hetkeksi istumaan soffalle ennen kuin jääkäri lähti Sinfoniaorkesteri Vivon konsertti leirille Kajaaniin. Nyt sain jopa negatiivi ja positiivi paperit onnistumaan. Tarkennus oli vain pielessä ja suurennuslinssin piirtokyky koetuksella.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Millä tavalla tarkentaminen tuolla yleensä tehdään? Negatiivi1 on jo varsin onnistunut! Kivasti siinä myös näkee objektiivin piirron.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Jos ei haittaa että kuva on väärinpäin, niin varmasti käy. Maisemissa ok. Se tarkennetaan siten että tarkennuslautaa siirretään tangon avulla ja takaluukusta katsotaan lasin läpi kunnes kuva on terävä. Mulla on etsattu lasi ja etsaus puoli opiskan puolella. No paperin verran siihen tulee heittoa jonka voi ennakoida. Minulla ei vielä ole paperin kiinitys systeemi lopullinen, eli paperi saattaa olla hiukan enemmän irti lasilevysta toiselta puolen, heittää tarkennus paljon. Negatiivipaperista otettava kuva pitää olla tarkennettu just että se onnistuu. Hiukan pitää harjoitella tota tarkennusta vielä. Kuhan mä saan oikean opiskan niin luulis pääsevän toisiin tarkkuuksiin ja parempiin piirtoihin. Jos ei, niin sitten ei. Sekään ei haittaa. Ai niin RB sitä paperia kokeilin tänään. Eka testi, ja valkoinen paperi tuli ulos. Mietin että taisin laittaa paperin väärin päin. Toka testi, paperi toisinpäin. Taas valkoinen paperi. Nyt epäilin jo nakkisormien herkyyttä jotka ei tunista kun hiekkapaperin. Positiivista oli se että paperi ei alkanut muuttumaan valossa. Eli se oli kiinnittinyt ainakin. Sitten päätin tehdä niin että taitoin paperin osittain kaksinkerroin ja lisäsin kehitys aikaa aika roimasti. No nyt tuli jo kuvaa paperille mutta hennosti. Eli se paperi vaatii jotakin yli 5 minuutin kehitysaikaa....luulisin. Tämän mun paperin kehitysaika on siinä 1-2 minuutin välillä. Varmaan silläkin paperilla saa tehtyä kuvia kun kehittää pitempään. Mä jään odottamaan opiskaa jolloin pääsen opiskan istutuksen tekemään. Positiivi kuvaus tasolauta pitää vielä sen opiskan mukaan laittaa kohdalle. Ja sitten vasta väsätä kamera lopulliseen kuosiin ennen kun sen maalaan. Sen jälkeen saa vasta istuttaa kantoremmin ja muita somistuksia. Kai ne jalatkin pitää ite tehdä että sopii tyyliin.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Jos se paperi ei ole hunnuttunut, eli kehitettäessä jokun ruma pohjaväri, niin paperi on varmaan OK. Sen herkkyys saattaa olle pienempi kuin sun omalla paperilla.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Pistit pahan. Mä en tiedä miksi siinä kohdin en lähtenyt sitä valotusta lisäämään. Sehän olis ollu ehkä hyvä ratkaisu. Mutta henkilöitä kuvattaessa taasen ikävämpi asia. En tosiaan ajatellu sitä vaan aloin pohtia kehitysaikoja muistelemaan menneitä -80 luvulle asti. Jotenkin tuli mieleen että ei näissä papereissa kauhean suuret herkkyys toleranssit ole. No tämän kysymyksesi jäkeen oli pakko ottaa laatikko esille ottaa äkkiä yksi kuva, tai kaksi tietty. Kiirekin oli kun poikaa piti kuskata ja pitsaa hakea yms. Mutta sain kuvan otettua. Otin kuvan aivan samalla 3 ISO asetuksilla. Siis sikstomat mittariin se ja noin 12f kohdalta luin valotusaikaa. Ajaksi tuli 1s kun eteisestä ulospäin luurasin. Opin ekasta testistä että pakkaseen ei pidä noiden litkujen kanssa mennä. Sitten valotin ja kehitin 6min sitä. Niin tuli kuva. Ehkä 5 min olis riittänyt. Joten paperi on hyvää ja tällä kokemuksella sanon että valotetaan samanlailla mutta kehitysaikaa säädetään paperin mukaan.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Ne paperit ja kemiat on hankittu joskus 2003 tienoilla, ja siitä lähtien ovat olleet studion hyllyllä..... Diafilmit ovat olleet moneen kertaan pakastimessa ja studioolla, viimeisimmät 2 vuotta studiolla. Hyvä jos niistä on vielä johonkin
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Ei mutta nyt pamahti yksi asia päähän. Mä olen miettinyt millä saisi sitä negapaperin kuvausta valoisamaksi että näkis sieltä lasilevyltä. Aika pimeää on kun laitetaan parinkymmenen sentin päähän levy ja siihen kuva mitä pitäis tährätä. Onhan sellanen huppu olemassa jokaisella kunnon kuvaajalla. Pitänee sitä kokeilla josko sitten näkis paremmin.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Niin ja kaipa sitä kehitystä pitää alkaa seuraamaan ja kun on kohdalla keskeyttää se kiinnitteellä. Mietin että jos sitä toista paperia valottais enemmän kehittyiskö se myös nopeammin. Pitää jossakin vaiheessa kokeilla. Ennen vanhaan piti kuva olla kehiteessä niin kauan että se ei enään kehittynyt. Ensiksi tuli jyrkimmät sävyt ja ihan lopuksi ne keskiharmaat hennot sävyt. Jos keskeytti kehityksen jäi kuva kesken. Liian pitkä kehityskin teki jotakin mutta en nyt muista mitä. Ja oisko ollut että se tuli lähinnä siinä kohtaa jos sen unohti kehitteeseen ja meni kaffille (kaljalle). Nämä uudet moniastepaperit on varmaan ihan eri maata.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Tuskinpa se asia mihinkään ole muuttunut. Moniasteparereilla oli ihan sama juttu - nehän ovat nykyään jo vanha keksintö. Erilaisia kehitysaikoja (aika jossa musta ehtii mustaksi) on erilaisilla papereilla ja ehkä tuolla vanhentuneella omansa myös. Tähän vaikuttaa tietenkin myös käytetty kehite. Sopivan negatiivin aikaansaamiseksi toki voi joissain tapauksissa olla eduksi myös kehityksen lopettaminen ennen kuin musta on mustaa. Tuota asiaa on vaikea kommentoida jos se ei ole edelleenkään sinun ongelma etten tajua (ettei muut tajua) mistä on kyse. Miten sitä negapaperia joutuu kuvaamaan ja missä on jokin lasilevy?
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Jep...täällä infoa. http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tietopalvelut/ohjeita/10387 Niin no kuka on vanha ja kuka ei. Itse olen -77 vuonna ekan kerran vedostanut ja eniten siinä -80 -85 välillä. Ei meillä silloin ollut moniastepapereita. Olimme hiukan vanhanaikaisia jo silloin.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Kyllä me samaa sukupolvea ollaan. Itse vedostin ensimmäiset joskus 80 tai 81, mutta juuri 80 luvulla moniastepaperit yleistyivät ja saivat jo suosiota. edit: http://www.photomemorabilia.co.uk/Ilford/Multigrade.html 40-luvullako ensimmäinen jo tuli markkinoille?
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) No nythän mää vasta hokasin, että kamerassa on varmaankin lasilevy filmitasolla jotta voi tarkentaa takaa päin tähystämällä. Oletin että tarkennusluukku olisi objektiivin vieressä.
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Puhu vain itsestäsi, muut taitavat kohtuuhyvin ymmärtää, mistä on kyse.... Afgaanikameralla kuvataan nega valokuvauspaperille, se sitten reprotaan positiiviksi. Tavallisesti kamerassa on objektiivin eteen kääntyvä teline, johon nega (märkänä) lätkäistään kiinni. Ammattilaisilla on kehityszydeemi kameran alla, sama huppu käy pimennyksestä. Kuva on ollut kai esillä ennenkin, mutta tässähän on ammattimiehen afgaanikamera in action. .
Vs: Ison piirtoympyrän linssi (Afgaani kameraan) Näppärä keksintö, mutta n.s. pudotussuljin olisi parempi, ja Juke värkkää semmoisen kahden käden käänteessä. Siinä on siis pystykehys, siinä liukuu vanerinkappale (tms. levy, jossa on rako. Vaneri pudotetaan opiskan edessä. Valotusaika määräytyy raon leveyden ja/tai pudotuskorkeuden mukaan. Eri korkuisia rakoja, eri valotusaikoja. Kehyksen voi kitata valotiiviisti opiskaan. Toi taitaa olla ollut oikein kaupallinen malli: http://www.kl-riess.dk/compur.3.jpg