Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

ISOn ja ASAn suhde, onko sitä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Kromisade, 15 Tammikuu 2006.

Juu, ei siitä näytöltä kannata muuta katsella kuin histogrammia. Siitä näkee täsmälleen yhdellä silmäyksellä miten kuva on valottunut.

1. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Mv filmille muutenkin valottaminen on hieman erillaista kuin digillä. Kun se kestää äärivaloja niin paljon
    ja vielä filmityypistä riippuen. Jotain Trixää saa joskus ihan ronskistikin valotella että saa varjoihin erottelua.
    Joku HP5 sitten lytistää noita äärivaloja, ja saattaa olla semmosta hieman harmaata.

2. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Ja muistan lukeneeni että ISOn ja vanhan ASAn filmiherkkyyden määrittelymetodit poikkesivat
    toisistaan hieman, ASAn oli muistaakseni aika pitkälti kodakin tutkimukseen perustunutta tietoa.
    Ja sitten kun itse alkaa tota filmiherkkyyttä määrittelemään niin ei kyllä aina päädy siihen
    valmistajan arvoihin;)

3. Joku tuossa pohti digikuvan arviointia kameran näytöllä vs. mikron ruudulla. Filmikuvaajalla sama dilemma on tietysti "polaroidin" ja esim. dian välillä. Fujin pikakuvafilmi saa ainakin minulla jäädä vähän tummanpuoleiseksi (1/2LW?) jotta E100SW on hyvää, yleensä.

T. Kerkko.

4. heksa

heksa Member

541
    0
    16
    Hm, onkohan mulla filmikameran valotusmittari paskana tms. kun antaa digikameran kanssa ihan erilaisia valotuslukemia, ja melkein järjestään lyhyempiä suljinaikoja kuin tuo digi? Olen vielä laittanut ISO-arvon avulla pysyvän ylivalotuksen; filmi on ISO400:sta mutta olen kamerasta valinnut herkkyydeksi ISO200. Kamera on minulle uusi, ensimmäinen testirulla menee huomenna kehitykseen.

Onko valotus silloin "oikea" kun se digillä on mahdollisimman oikeassa päässä histogrammia mutta ei kuitenkaan leikkaannu, ja tästä "oikeasta valotuksesta" pitää/voi filmillä ylivalottaa, ja dialla samanlainen? Vai onko nuo digi, filmi ja dia ihan erilaisia medioita, niin että digillä ei voi ensin haarukoida valotusta filmille? (Jos nyt ei oteta tuota pientä heittoa ISO-arvoissa, vaan noin yleensä)

Sori kun kyselen tyhmiä, mutta jos vaikka oppisi..

5. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Tuohon valotusten erilaisiin arvoihin vaikuttaa mm. kameroiden mittauskuvio ym. jutut. Kannattaa mitata esim. kirkasta taivasta vasten niin, että taivas peittää koko etsimen jolloin aika/aukkoyhdistelmien pitäisi olla suurinpiirtein samat jos ISO arvot täsmäävät.

Ja negaa kuvatessa muista valottaa varjojen mukaan, negafilmin dynamiikka kestää tuon 1-2 aukon ylivalottumisen kirkkaissa kohdissa ja saat varjoistakin detailit talteen. Dia valotetaan taas samalla tavalla kuin digikuva, eli kirkkaimman kohdan mukaan puhkipalamista peläten.