Kuvasin parisenkymmentä vuotta sitten Bolex 551 XL Sound -äänikaitafilmikameralla. Yritin kuvata kameralla myös tavallista filmiä, jossa ei ole ääniraitaa. Kuvattuani filmin ihmettelin, kun se ei tule loppuun lainkaan. Huomasin, että filmi ei ollut siirtynyt kamerassa ollenkaan. Olikohan filmikasetti vain asennettu kameraan huonosti, vai onko niin, ettei kyseinen kamera toimi ilman äänifilmikasettia? En jaksa uskoa, että äänikaitiksella ei voisi kuvata ilman äänifilmiä. Toinen kysymys koskee ASA -arvon asettamista kyseisessä kamerassa. Asettaakohan kamera ASAn automaattisesti, sillä en löydä manuaalista asetusmahdollisuutta? Kasettipesässä on kolme "mekaanista kasetintunnistinta", joista yksi sijaitsee alueella, johon normaalia kasettia suurempi äänikasetti yltäisi.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Kamera sääti ASA-luvun tunnistusnastoilla, jotka ovat kasettiaukon etureunassa. Tuo mykkäfilillä kuvaus on ihmejuttu. Mielestäni sen pitäisi onnistua. Olikohan tuossa kamerassa tehtävä joku säätö, jolla valittiin kuvausmuoto mykälle filmille? En muista.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Kyseinen kamera näyttäisi tunnistavan filmiherkkyydet 25/40 ja 100/160. Kyllä sen pitäisi tukea myös ihan mykkäfilmiä. Kokeile painaa kunnolla perälle asti, äänifilmikasettihan on pidempi joten on mahdollista, ettei ole ollut oikealla kohdalla eikä siksi moottori ole päässyt pyörittämään filmiä. http://www.super8data.com/database/came ... _551xl.htm"]http://www.super8data.com/database/cameras_list/cameras_bolex/bolex_551xl.htm Wittneriltä saatavan Velvian sekä E100D:n pitäisi pelata kivasti tuon kanssa.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta äänifilmikasetti on itse asiassa korkeampi. Joskus käy niin, että hihnavetoisen kaitafilmikameran hihnat ovat sen verran löystyneet että eivät jaksa enää vetää kasettia. Tai sitten vetohammas ei ole jostain syystä painunut kasetin rullaan oikein ja sutii tyhjiä. Luulen että tuossa Bolexissa luukku aukeaa sivusta. Kokeile käyttää kameraa ilman kasettia ja tsekkaa pyöriikö. Ota vetotapista kiinni ja pidä pientä kuormaa - sutiiko tyhjää? Super8 kasetti on kuitenkin suhteellisen raskas esim. Single8 verrattuna.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Äänifilmillä ongelmaa ei esiintynyt, ainoastaan tavallisella. Todennäköisesti kasetti oli asennettu huonosti ja vetohammas haroi tyhjää. Äänifilmi on tosiaan korkeampi. Filmi ulottuu kulkemaan äänipään kautta. Huhujen mukaan markkinoille olisi tulossa Agfa Aviphot Chrome 200 -super 8 -filmiä. Mitähän kyseinen Bolex, joka tunnistaa herkkyydet 25/40 ja 100/160, ajattelee kyseisestä filmikasetista? Mitenkähän 200-ASAinen kasetti painaa kameran herkkyydentunnistusnastoja?
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Todennäköisesti kamera luulee filmiä 100/60 tyyppiseksi. Korjaus on tietysti tehtävissä valottamalla manuaalisti, jos se on mahdollista.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Eikö sopiva harmaasuodin opiskan edessä mahdollistaisi automaagisenkin valotuksen vai eikö tuo mittaa linssin läpi?
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Manuaalisella valotuksen säädöllä voi tietenkin kuvata filmiä kuin filmiä. Valon käsin mittaaminen lienee suotavaakin, vaikkakin kamerassa on valotuksen korjaus automaattivalotukselle.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Törmäsin kyseisessä kamerassa vielä outoon asiaan. Kamerassa on sisäänrakennettu 85-suodin, jolla voidaan sisäkuvausfilmiä "lämmittää" ulkokuvauksen mahdollistamiseksi. Kun katsoo linssin sisään ja kääntää suodinvipua, näyttää suodin poistuvan näkyvistä. Ei kai suodin ole oletuksena päällä ja vipua käyttämällä pois päältä? Tällöinhän oletetaan, että kameralla kuvataan aina keinovalofilmiä. Vipu ei jää asentoonsa, vaan se täytyy pitää päällä. Siis silloin kun vipua pitää "päällä", suodinta ei näy linssiin kurkatessa.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Vielä yksi outous - automaattinen valotus. Etsimessä näkyy aukkoasteikko. Automaattimittauksessa indikaattorineula on joko suurimmassa tai pienimmässä aukkoarvossa, mutta koskaan se ei näytä mitään muuta aukkoa. Onkohan mittari rikki? Manuaalisessa valotuksessa neulan saa liikkumaan asteikkoa tasaisesti.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Ja jälleen uusi omituisuus. Kun aukon säätää manuaalisesti, saa sen menemään pienimpään arvoonsa, joka on 45, ainoastaan hämärässä. Jos kameralla suuntaa kohti kirkasta, esim. ikkunasta ulos, aukko suurenee automaattisesti arvoon 22. Eihän tuossa tunnu olevan mitään järkeä.
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Juuri näin. Tähän ratkaisumalliin on itse asiassa erittäin järkevä logiikka: ulkona on näin "kotikäytössä" yleensä paljon kirkkaampaa kuin sisällä. Koska suodatin vähentää filmille saapuvan valon määrää, on se paljon parempi tehdä kirkkaammassa vaihtoehdossa eli ulkona. Vanhoilla hitailla filmeillä sisäkuvaaminen suodattimen kanssa ilman lisävalaistusta olisi täysin mahdotonta. [QUOTE> [/QUOTE] En tunne tuota bolexia, mutta joissain kameroissa suodatin on ollut "lisävarustekierteen" pohjassa siten, että kun kameraan on ruuvannut lisävalon kiinni, suodatin on automaattisesti painunut pohjaan. Näissä kameroissa on yleensä jossain myös erillinen palikka, minkä siihen voi laittaa lisävalon sijasta pitämään suodinnapin pohjassa. Valitettavasti noihin muihin omituisuuksiin en osaa vastata!
Vs: Pari kysymystä Bolex 551 XL Sound -kaitafilmikamerasta Kyseisellä suotimellahan ei ole mitään tekemistä valon kirkkauden, vaan värin kanssa. Suotimen tarkoitus on mahdollistaa keinovalofilmille kuvaaminen ulkona valkoisessa valossa. 60- ja 70 -luvuilla keinovalofilmit olivat oletus (ainakin erään kyseisen aikakauden kirjan mukaan). Keinovalofilmit viilensivät lämmintä keinovaloa. Kun kameraan laittoi keinovalofilmin, oli suodin oletuksena päällä. Sisätiloissa suotimen sai pois päältä erillisellä "klipsillä", joka siirsi suotimen sivuun. Kun kameraan latasi filmin valkoiselle valolle, kasettipesän tunnistusnastat siirsivät suotimen sivuun. Suotimella ei valkoisen valon filmin kanssa tietenkään tehnyt mitään. Sisätiloissa kuvaamiseen tarvittiin erillinen, viilentävä suodin neutralisoimaan lämmintä valoa. Suotimen käyttö on siis selvinnyt. [/QUOTE]