Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

isoista kameroista..

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana pikkuteemu, 25 Joulukuu 2005.

    En noista Caltareista tiedä varmasti, mutta kaipa tuo 210/6.8 on budjettimalli. Useimmat tuollaisethan ovat hieman valovoimaisempia eli mallia 210/5,6.

    EDIT: Näkyy olevan molemmat valovoimaltaan 6,8. Mikä lie tuo mallien ero sitten.

    Minulla on Rodenstock Geronar 150/6,3 jota myydään myös Caltarina. Aivan #"#/&%/ terävä linssi, vaikka on vain tripletti ts kolme linssielementtiä.

    Copalit lienevät hieman eri aikakausilta. Kyllä ne kooltaan ja ominaisuuksiltaan ovat ihan samaa kamaa.
    Objektiivista riippuen aukkoasteikko tietysti pitääkin olla erilainen.
     
  1. OlliJ

    OlliJ Active Member

    414
    26
    28
    Caltar ei valmista omia laseja vaan on amerikkalainen merkki, jonka alla myydään ja on eri aikoina myyty eri valmistajien objektiivejä. Nykyiset Caltarit, S- ja N-sarjat, ovat Rodenstockin Apo-S ja Apo-N. Aikaisemmin laseja on tullut myös muilta valmistajilta. Muutaman viime vuoden aikana View Camerassa on ollut Kerry Thalmannin ja joidenkin muiden artikkelisarja eri valmistajien ison koon objektiiveista viimeisten vuosikymmenien ajalta. Siinä Caltaria koskevassa jutussa oli kyllä selvitettynä eri tyyppien ja aikakausien lasit. Mutta kun tuo lehti on parhaillaan lainassa, niin en pysty sitä tietoa tähän kaivamaan.

    Molemmat kuvan Copalit ovat "viimeistä", B-mallia. Niitä vaan on vähän erilaisilla kaiverruksilla jostakin syystä. Vanhemmissa C-tyypin sulkimissa oli kromattu suljinajan valintarengas ja sitäkin vanhemmissä S-tyypeissä rengas oli ohuempi ja terävämmin pykälöity.
     
  2. OlliJ

    OlliJ Active Member

    414
    26
    28
    Katselin vielä vähän lisää lähteitäni ja päädyin tulokseen, että molemmat objektiivit ovat Rodenstockin Geronareija. Miksi kahdella eri tyyppimerkinnällä, sitä en tiedä. Geronar on kolmilinssinen, piirtoympyrä valmistajan ilmoittamana 230mm.
     
  3. HR voisi olla Horseman indikoimassa Horsemannin laadunvalvontaa linjanpäässä (Kuten Sinar merkityissa laseissa on laita)?
    Joo Caltar II E on Geronar, ja ilmeisesti tuo toinenkin siis on. Kiitos.
    Yritin etsiä Copalin historian kulkua mutten löytänyt. Arvasin että täältä löytyy osaamista ja halua jakaa tietoaan näissä asioissa. Kiitos.
    KEHistä noita katselin ja siinä ne kolmistaan on peräsin Caltar HR, Caltar II-E ja Geronar.

    ..Ja Jukka on lisätty meidän perheen joulukorttilistaan ,)
     
  4. Tattis!

    Tuosta Geronarista vielä, että kolmilinssisenä ja monikalvopäällystettynä sen kontrasti on todella hyvä. Subjektiivisesti katsellen sillä kuvatut kuvat ovat erinomaisia. Jos linssillä kuvaisi testitauluja ja mittailisi viivoja per millimetri, niin tulos ei kenties olisikaan aivan huippuluokkaa. Silmällä katsellen kun helposti sekoittaa piirtokyvyn ja kontrastin. Hyväkontrastinen nega näyttää paremmalta. Käytin siis sanaa "terävyys" hieman väärässä merkityksessä tuossa aiemmin.

    Mutta silti. Loistava objektiivi hintaansa nähden jos ei tarvitse isoa piirtoympyrää.
    Graflexissahan ei ole siirtojakaan niin paljon, että tuo haittaisi.
     
  5. sarjassa tyhmiä kysymyksia...

    Käykä tuohon Graphic (jousiperään) kaikki 4x5" kasetit vai pitääkö niissä lukea graphic tai jotain muuta. Eli onko standardia vai metsästetäänkö merkin mukaan, en oikein saanut selville?
    Minkäslainen tuon luupin pitäisi olla?
    ...tulihan tuolle Tipen 4x5 Durstin suurennuskoneelle sittenkin yllättävästi hintaa kun joutuu nämä "uudet" kameravehkeetkin mukaan laskemaan.
    .. ehkä ihan hyvä, yhä kauemmas digistä näytän ajelehtivan.
     
  6. Kaikki nykyaikaiset kasetit käy. Siis alle 50 vuotta vanhat normaalit 4x5" -kasetit siis. Ja myös 9x12cm joka on eri filmikoko, mutta ulkomitoiltaan samankokoinen kasetti.

    Itselläni on Toyon 3.6X suurentava luuppi, joka painetaan lasiin kiinni.
    Kaipa tuohon käy melkein mikä tahansa suurennuslasi. Kaikki eivät käytä luuppia ollenkaan.

    EDIT. Mitä helvettiä mä täällä tähän aikaan täällä kirjoittelen? kello on vasta viisi aamulla. Pitää hankkia elämä.
    Luin just netistä että Lordi voitti viisut. Oivallista!
     
  7. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Yritän tässä keksiä mitä oikein tekisin, kun mulla ei ole sitä suljinta. Joten kattelin tossa saksan pijilta linssejä joissa oilisi suljin, niin sattui tällainen Zeiss Protar linssi eteen. Tekisikö tällaisella mitään tommosessa 4x5" kamerassa?
     
  8. Protar on niitä sotaa edeltäviä klassikko-objektiiveja. Muistaakseni AA käytti maisemakuvissaan Protaria(kin). Tämän taulukon mukaan objektiivi lienee 20/30-luvun vaihteesta - suljin on uudempaa, sodanjälkeistä tuotantoa. Noilla polttoväleillä Protarin pitäisi riittää 4x5-kokoon ihan hyvin (ja ehkä jopa 5x7:ään).

    Kyllä ainakin minussa on sen verran nuorta kokeilijaa ja keksijää jäljellä, että lähtisin - jos sattuisin harrastamaan ebayta - huutokilpaan mukaan. Mitään mahdottomia (yli sataa juuroa) en kyllä tuosta maksaisi.
     
  9. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Taisit saada ylipuhuttua, eikun kilpaan mukaan.

    Itseasiassa tossahan on myynnissä kaikkiaan kolme lasia. 180, 220 ja 290mm
     
  10. Näyttäisi olevan tuossa sulkimessa jopa nykyaikainen elektronisalamaliitäntä.
    Hyvä juttu sekin.
     
  11. sellanen "ongelma" on että netissä ei ole yhtään hyvää kuvaa mikä on otettu crown/speed graphicilla, 4x5"laakalle. Onko jollain tullut vastaan netissä kelvollista kuvaa tai onko jollain jopa itsellä arkistossa moinen?
    edit:
    jaa vedänkin takas. tuossahan yhäällä olikin ihan ok linkki ,)
     
  12. ...Lipun pystytys Iwo Jimalle, Hindenburgin räjähdys.. Nuo ainakin on kuvattu Speed Graphicilla.

    Täältä löytyy paljonkin omasta mielestäni hienoja kuvia (vaikkapa "Fire"):

    http://museum.icp.org/museum/collections/special/weegee/

    EDIT: Hindenburgin palo kuvattiin 5x7" Graflexilla, muistinkin juuri.
     
  13. oppirahoja oppirahoja...
    ostin ekan lasinpalan ja siinä tuli kello mukana. kellosta vaan ei löydy oikein tietoa netistä.
    mitä ovat a) b) c) ? salamatäsmä taitaa olla C ja mutta erityisesti B askarruttaa kun sillä ei näytä olevan mihinkään mitään vaikutusta ja se vain menee jumiin .. ja sillä saa Aan jumiin ,)
    http://www.pikkuteemu.net/public/valokuva.net/suljin.jpg [palttiarallaan kaksisataa kiloa]
    (suljin2.jpg ja lautatakaa.jpg)
    Toinen asia joka vaivaa on se että tuo lauta on 4"x4" eli rontti 10 cm mutta Crowniin näyttäisi menevän vain 94mm lauta, onko eri 45" malleissa erikokoinen etulauta?
     
  14. Kodakin Supermaticista mulla ei ole kokemuksia, joten en yritäkään neuvoa sen käytössä, Graflex.orgissa saattaisi olla jotain aiheeseen liittyvää.

    Toi lauta näyttää ainakin mun silmiini vähän oudolta. Omassa 4x5" Crown Pacemakerissa (Kalart-etäisyysmittari) on etulauta muotoon taitettua alumiinia. Reunan kanttausten pitää olla oikean mallisia, että ne istuisivat kameran puolella oleviin uriin.

    Ja älä sitten kysy, mistä noita orggislautoja löytää - tuskin ainakaan Suomesta.
     
  15. Eikös tuo ole Anniversary Speed graphicin lauta?

    Tuo ei käy uudempiin Crown Graphiceihin niinkuin sulla. Pitää olla sellainen alumiininen kantattu systeemi. Niitä sai jokunen vuosi sitten vielä uutena ostettua.

    Palaan asiaan. nyt on vähän kiirus.
     
  16. Tässä on oikeanlainen objektiivilauta uudehkoon Graflexiin kuten sulla:

    Graflex Speed Crown 4x5 34mm Copal 0 lens board | eBay

    Vanhemmissa Anniversary-malleissa on puinen, alaosastaan hiukan ohuemmaksi viistetty lauta.

    Hitto kun en nyt muista mistä itse tilasin sen ihan uuden laudan Crowniini jokunen vuosi sitten.
    Jostain ameriikasta kuitenkin. www.graflex.org -on vierailemisen arvoinen paikka kuten on jo mainittukin.
     
  17. SKGrimes ?
    Tuo on pätevä saitti mutta niin on hinnatkin aika päteviä ,)

    Onko se noissa sulkimissa niin että niissä horotaa iris ja laipat auki kunnes jotakin tehdään(viritetään?), tarkennuksen takia? Ja sitten "press" sulkimissa kuten tuossa mun supermatikissa pitää kikkailla T:n kanssa.
     
  18. En ole varma, mutta se saattoi olla tämä mistä tilasin:
    Equinox Home Page

    Suljin viritetään yleensä ensin, ja sitten niissä on nippeli jota vääntämällä suljin avautuu tarkentelua varten.
    Tietysti himmennikin kannattaa avata täysille.

    Monesti vanhemmat sulkimet pitää laukaista tarkentamisen jälkeen jotta sen saa kiinni. Lopuksi pitää virittää vielä uudestaan ennen kuvan ottoa.

    Joissain sulkimissa täytyy tosiaan pelata sen T-ajan tai B:n kanssa. Joskus tarvii lankalaukaisimeen lukitusruuvin.
     
  19. mistä tietää mihin asti palje vedetään auki. onko siinä joku idea vai saanko ihan ite päättää?
    näyttäisi liittyvän väkevästi tarkennukseen ja multa puuttuu tuo "focusing scale"
    tuon palkeen kanssa kun vehkeillään niin koska aletaan valotusta kompensoimaan?