Kaipa tuo Bulldog fieldinä menee, onhan tuollaisia non-folding versioita (tosin hieman eri hintaluokassa) vaikkapa Ebonyllä ... jotkut tykkäävät kun rakenne on jäykempi ja kamera on "kuvausvalmis" suoraan laukusta...
Kyllä mä taisan olla sen verran masokisti, että haluan tehdä sen itse, mutta jos menee reisille, niin on hyvä tietää keino jolla pelastaa kasvonsa
Itse itseäni lainaten. Jep. Just painoin "Buy It Now" nappia kun hiirisormi lipesi. Saas nähdä milloin saapuu uusi "Guohua" -6x12cm rullaperäni Hong Kongista!!! Onpas muikeaa kuvailla kesällä Fuji Realalle värillisiä maisemaotoksia vaikkapa Speed Graphicilla. Jep. En voinut vastustaa kiusausta lesottaa.
Eihän tuo perälaudan vaihto kovin iso homma ole jos tuollaiseen puufieldiin sen Graflokin/Sinarin tms. perän haluaa kiinni. Väliin sopiva sovitinlauta (vaikka siitä kuuluisasta MDF:stä ja siihen ruuvaa tuon lisukkeen kiinni. Tuossa kun ei tarvitse itse edes varmistella että filmitasot ja muut tulevat kohdalleen joten riittää että se ei vuoda valoa. Ja ainahan voi kysäistä kylän puusepältä apua... Muistelisin että noihin Fotomanin (6x12, 6x17, jne.) rullafilmikameroihin ainakin suunnittelivat lisäkappaletta, joka mahdollistaisi niissäkin jonkinlaiset perspektiivikorjailut - tuosta ei tosin ole tainnut vähään aikaan kuulua mitään tarkempaa... Tuo Guohua on ainakin minulta mennyt täysin ohi. Lisätään tämäkin linkki tänne talteen: Guohua 6x12
Guohua on kuulemma muovia ja hieman rimpulan oloinen metallisten Horseman-kasettien rinnalla. Toivottavasti pelaa kuitenkin. Eipä tuosta korkealta putoa noilla hinnoilla.
Toi panoraamakamera olis hieno. Jumatsuika, mä en oo vielä toivonu mitään iteltäni synttärilahjaks! Tommosta vois harkita.
On mullakin kohta synttärit joten osta kaksi. Tai halvemmalla Dayi 6X18 wide-frame camera(Made in China) ...tai jos laatua pitää nostaa niin Fotoman, joka tosin pitänee ostaa Saksasta "617 & Grandagon N4,5/75 2898,84e lieferbar." Pelkkä runko 1566,- Gaoersi-pano, opiskalla mennyt n. 1500e "GAOERSI 6X17 120 ROLL FILM CAMERA & 90MM 1:8 NIKKOR SW"
Tommonen sopiva opiska pitää ensin löytää joltain torvelta, joka ei tiedä sen todellista arvoa, pilkkahintaan, kuten asiaan kuuluu. Sit uus kaamera linssiin sopivilla kilkkeillä.
Juu. Sen verran selvisi että Dayi:in ei käy kuin yksi polttoväli, jostain syystä. Se noiden filmiperä näyttää kummalta, vai onko se mukana ollenkaan. Meinaan tuollainen peltilätkä, pitääkö valoa? Ilmeisesti ajatus onkin että sitä mattalasia käytetään vain oman opiskan sovitukseen ja sitten kuvataan etsimellä. Tommonen n.800e koko kamerasta opiskoineen olisi varmasti uhrauksen arvoista mutta että toinen mokoma vielä lisää..mutta ei kerrota sitä halpaLinhofin entisille ja nykyisille omistajille.
phuh huh... tuota olisko mielipiteitä tai jopa suosituksia normaalioptiikasta 4x5 crown graphiciin. järkipuhetta kaivataan ja suhteellisuuden tajua. nyt olen katselemassa silmänkantamattomiin jatkuvia vaihtoehtoja välillä 150-180mm. ebayssa toiset maksavat alle 100 euroa ja toisissa on buy it now napin takana yli pari tonnia .
Hommaa vaikka Ebaysta 135/4.7 Optar. Hyvä linssi ja niitähän noissa käytettiin aikoinaan. Esmes tästä: Graflex 135mm Optar Lens Crown Speed Graphic 4x5 | eBay
No entäs tämä: Kodak EKTAR 1 7 7 f 203mm in GRAPHIC Synchro Compur | eBay Legendaarisen terävä Ektar 203/7.7 Tuota linssiä on kehuttu joka kerta milloin olen itse siitä lukenut. Vastaa lyhyttä teleä kinokoossa. Jotain 60-70mm kai.
Perhana, tollanenhan voisi olla aika messevä. Onhan toi 150mm:kin kiva, mikä mulla on, mutta kun siinä ei ole suljinta. Ostin muuten tänään mahonkia sellaasen 3000x28x400mm levyn. Siitä rakennellaan sitten ensin jalusta ja sitten siitä pitäisi vielä jäädä kameraan jos toiseenkin tavaraa.
Joo. Tuo f7.7 tarkottaa että Lasilta tarkennettaessa (ja 203mm tarkottaa että aina Lasilta) kuva on pimeä, tarkottaako, ja vaikuttaako se johonkin? Sitten sellasta että meneekö tää silleen ihan yks yhteen kinarikuvausten kanssa että jos 135mm(4x5) ottaisi "lähikuvan" niin nenä olisi iso ja naama kuin englantilaisilla kuninkaallisilla kun taas 300mm olisi kasvot kuin Viivi Avellanilla - näinkö se menee? jenkit kehuu myös Caltariaja väittävät Rodenstockin Apoiksi
Ei siihen valovoimaan niin kamalasti parane tuijottaa ainakaan tuossa polttovälissä. Ihan kirkkaalta se näyttää siellä lasilla varmasti. Lyhyet polttovälit on paljon kinkkisempiä varsinkin alussa kun ei ole tottunut. Kyllä se perspektiivi aiheuttaa samat tepposet naaman suhteisiin kuin pienemmissäkin formaateissa. Jos itse kuvaisin muotokuvia, niin kyllä mä hommaisin jonkun vähintään 300millisen siihen hommaan. Ehkä 360 millisen symmarin tai Commercial Ektarin (jonka muuten meinaan vielä hankkiakin kunhan kohdalle sattuu). Graflexista vain taitaa loppua palje noin pitkällä polttovälillä.
entä kuinka tietää mahtuuko graphiciin joku opikka. Eli meneekö kiinni, ja sitten tyhmemmän sortin kysäri onko koolla ja etulaudalla jotain rajotteita? Mahtuukos esim tää
Mahtuu. Mulla on samanlainen. #3 -kokoisesta sulkimesta en mene takuuseen, mutta nämä pienemmät ja yleisemmät koot #0 ja #1 sopivat. Kunhan vain paljetta riittää ja linssissä piirtoympyrää.
kaksi erillaista Caltar 210mm toinen HR ja toinen II-E, mikä on HR? kaksi erinäköistä Copal 1 suljinta, miksi ne on erillaisia?